* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 33
I alt: 33

Forfatter Emne: Oliebehandlet træ  (Læst 5962 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Oliebehandlet træ
« Dato: 14, Februar 2020 - 18:27 »
Jeg ved ikke om jeg har ramt det rigtige forum.

Først havde jeg et problem med bordet på vores veranda (uisolerede), som min kone synes var for stort. Jeg troede jeg løste problemet ved at lave et bord selv, et som havde den rigtige størrelse og endvidere af tykt bøgetræ. Selv blev jeg meget tilfreds med reultatet.

Dernæst kom problem nr. 2, idet jeg behandlede træpladen med kinesisk olie fra Biltema - formodentlig linolie i en eller anden form. Igen blev jeg selv meget tilfreds med resultatet - superflot.
Men min kone siger det lugter, selv efter at have stået udendørs i et halvt år.
Så nu er problemet altså en sur kone!

En googling af problemet (bordets lugt, ikke konen) gav ikke megen trøst mht. at overmale træet for at holde lugten inde. Alle eksperter siger at lugten forsvinder når olien er hærdet, men min kone har overnaturlig lugtesans.

Hjælp!


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Oliebehandlet træ
« Svar #1 Dato: 15, Februar 2020 - 14:47 »
Der er ikke megen forskel på en hærdning og en harskning af de organiske umættede olier. Den kinesiske olie,( det meste af indholdet i følge Biltema hjemmeside)  lugter sikkert værst på grund af de små molekyler.
Huskede du at tørre overskydende olie væk. For tykt lag på oversiden kan måske gøre hærdningen langsommere.
Læs på bøtten om midlet er til indendørs møbler- Jeg tvivler-

du kan høv.e de yderste tindedele mm af og derved fjerne det meste af olien . Det må hjælpe på lugten.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Oliebehandlet træ
« Svar #2 Dato: 15, Februar 2020 - 21:19 »
Jeg bruger linolie på vort køkkenbord  og har ingen klager fra konen :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Oliebehandlet træ
« Svar #3 Dato: 17, Februar 2020 - 12:11 »
Jeg har smurt en egetræsbordplade med "køkkenbordolie" (vistnok fra Ikea). Det er nu flere år siden, og den lugter stadig. Den er heldigvis i mit bryggers, hvor lugten ikke betyder så meget, men hvis jeg f.eks. lægger sammenfoldet rent vasketøj på den (hvilket faktisk var en del af formålet med dette bord), kommer det tøj der er tættest på pladen, også til at lugte. Næste bordplade bliver nok noget mere kedsommeligt laminat-halløj...

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Oliebehandlet træ
« Svar #4 Dato: 17, Februar 2020 - 12:32 »
Nå Kobbernagel, så jeg er ikke helt alene med problemet! Alligevel en slags trøst.
Måske skal jeg bede min kone om at finde et kedeligt plasticbord.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk