ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 237
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 73
I alt: 73
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Nuværende konstruktion af vindmøller (Læst 13904 gange)
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Dato:
10, Januar 2008 - 00:09 »
Jeg har netop læst nedenstående indlæg og tilhørende debat på ing.dk
http://ing.dk/artikel/84444
(må vi linke til ing.dk)
Man vil gerne have flyttet vægten fra toppen af vindmøllen, hvilket giver rigtig god mening i forhold til konstruktion af møllen og efterfølgende service af generator, gear mm.
Vil det egentlig ikke være muligt at have et vinkelgear i toppen af møllen og så en lodret aksel ned igennem tårnet. Så vil man være i stand til at kunne placerer alle service krævende genstande i bunden af møllen. Samtidig vil man kunne spare mange tons stål i konstruktionen af tårnet da det ikke længere skal bære den samme vægt!
Er det fuldstændig hen i vejret, eller vil det være muligt?
MVH Tommy
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #1 Dato:
10, Januar 2008 - 08:16 »
Du må linke til det du læser på nettet, og du må citere med kildehenvisning - nogle artikler forsvinder og det kan så være godt med et referat af hensyn til vores debatarkiv (som forhåbentlig ikke forsvinder)
Jeg er ikke maskin-ingeniør men kan godt se problemet i at "al" vægt placeres i toppen af en mølle og derfor gøres der et forsøg på at sænke tyngdepunktet, her ved hjælp af hydraulisk udveksling.
En kardanaksel ned gennem tårnet er nok for kompliceret, på den anden side påpeges det i ing.dk's debat at hydrauliske gear har en begrænset levetid.
Hvorfor transporter man elektricitet i land fra havvindmøller via kabler, hvorfor lader man ikke møllerne produceret brint - de står jo i "saltvand til halsen" og transporterer dette ind.
Brint er jo i følge statsministeren fremtidens energi
kilde
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #2 Dato:
10, Januar 2008 - 10:19 »
Jeg er vokset op med egen mølle i baghaven, og krøjegearet på den revnede, da møllenhatten altid stod og virrede i forhold til tårnet.
Løsningen var et bremsebånd der blev spændt om krøjekransen.
Pointen er at et vinkelgear (og Vestas har stadig problemer med deres almindelige gearkasser) ikke kan tåle de konstant varierende slagagtige kræfter, hvilket man fandt ud af i de moderne møllers barndom.
På en vindmotor kan man bare overdimensionere, det bliver rasende dyrt på en 1MW mølle.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #3 Dato:
10, Januar 2008 - 16:41 »
Jeg vil tro at et mølletårns dimensionering er bestemt af vindlasten, medens massen af maskineriet i toppen er underordnet, og måske ovenikøbet er med til at dæmpe vibrationer.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #4 Dato:
10, Januar 2008 - 19:48 »
Harbst har ret. Tårnet er hovedsagligt dimensioneret for vindlasten og har intet besvær, med at bære generator og gear.....som det er idag!
Der er selvfølgelig også en grænse for, hvor meget man kan overdimensionere et gear vægtmæssigt, før end det er det, der er udslagsgivende for tårnets dimensionering.
Forslaget med et vinkelgear og en aksel ned gennem tårnet, udspringer netop af et ønske om, at kunne overdimensionere en gearkasse, så det ikke var den der voldte problemer og en forestilling om, at så kunne tårnet gøres spinklere.
Vinkelgearkassen betyder dog, at der kommer en ekstra gearkasse ind i billedet, der skal være mindst lige så veldimensioneret, som de geakasser man allerede anvender, plus, at tårnet nu også skal dimensioneres for, at modvirke den vridning, som vinkelgearet påfører tårnet, for at overføre kræfterne til den lodrette aksel.
De gamle gamle kornmøller havde lodrette aksler til at drive kværnene, men her er er der tale om 15 til 20 kW output. Dette vrid kunne nemt optages i den solide gamle træmølle konstruktion.
Alligevel kan man se, at at før den mekaniske vinddrevne krøjemekanisme, var møllen, specielt stubmøllen, forsynet med en stang ,der gik ned til jorden, der dels anvendtes til at krøje møllehattet eller hele møllen , men som også skulle modvirke kværn vriddet.
I en stor moderne mølle, er der helt andre kræfter på spil
Husk på at 1MW er lig med 1000kW eller 1333 hk.
Det næste problem. En aksel der skal kunne overføre 3 eller flere megawatt, er ikke noget sugerør. Den er at sammenligne med en skibskrueaksel og med samme længde som tårnet og skal have nogenlunde den samme diameter som mølleakslen.
Hvis det er en Ø 200 mm aksel så vejer en sådan svend i omegnen af 250 kg per meter. og en 40 meter aksel 10 ton. Dertil komme støttelejer med mere. Denne vægt plus vægten af selve mølleakslen, vinkelgearet og den ekstra vægt der skal til at styrke tårnet, gør, at der ikke vil være tale om en vægt besparelse.
Til slut er der endnu et problem. Det er, at en lang aksel, kan finde på at opføre sig som en torsionsfjeder( og et sjippetov). Det ville ikke betyde alverden, hvis møllen leverede en konstant jævn belastning. Det gør møller ikke, derfor er der gear problemer. Denne fjedervirkning skal man så både dimensionere vindmøllevingerne, vinlkelgearet og gearkassen på jorden for.
Konklusionen de fleste ingeniører vil komme til, er at ideen er sild af jern.
For som Tranberg fortæller, så kunne man udemærket tillade sig at overdimensionere mindre møller, men i de størrelser møller vi taler om ,vil disse blive nærmest ubetalelige.
Det der bragte den lille danske Riisager mølle frem i lyset, var at den kunne anvende, et almindelig billigt standardgear og en billig standard asynkronmotor. Og det var nemt at overdimensionere gearet for en rimelig sum penge.
Men da møllerne blev større så indskrænkedes udvalget af mulige anvendelige motorer og gearkasser. Ved bygningen af Tvindmøllen
var der intet standard at skaffe.
Her stopper mit kendskab til hvorledes man så klarer sig i vindmølle industrien. Men jeg forstiller mig at de motorer og gearkasse der idag anvendes er specialfremstillede.
Hvorfor hydraulik ikke vil blive førstevalget, ligner tildels vinkelgear problematikken, idet det er fantastiske kræfter der kan omsættes hydraulisk. Men energitabene i sådant et sytem og andre problemer dermed,gør at det heller ikke kommer på tale.
Hvis man ønsker gearløse systemer, skal man vælge vindmøller fra Nordex( kan ses på Puttgartens havn) hvor man istedet har designet en mangepolet generator, så man slipper for gearet.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #5 Dato:
15, Januar 2008 - 14:14 »
Jeg er jo slet ikke gammel nok til at kunne huske da man startede med udviklingen af vindmøller :-)
Men man kan altså klart konkluderer at det ikke er muligt ved den størrelse møller man har i dag.
MVH Tommy
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Argentinsk præsident 'accepterer', at Falklandsøerne er britiske - for nu
Rusland vil afskrække Vesten: Holder øvelse med taktiske atomvåben
Tyra-feltet ramt af tekniske problemer
Seks meldes dræbt i angreb på russisk region
Dagligvarebutikkerne er på tilbagetog landet over
Støttepakke skal bekæmpe menneskesmugling og forebygge 'irregulær' migration
Det kan være slut med at donere cykler til ukrainske flygtninge
Herning bliver vært for gigantisk musikfest
Landmænd kan miste millioner, fordi våde marker forsinker såningen
Regeringen vil forbyde trawlfiskeri på fem sårbare rev
Norge kritiserer Israels lukning af Al Jazeera: 'Et direkte angreb på pressefriheden'
Tidligere sikkerhedsminister bliver præsident i Panama
Længere rejsetid mellem Ringsted og Slagelse
Protester i Mexico efter tre surfere er fundet døde
Mindst 19 meldes dræbt i israelske angreb i Rafah
Danske stafetter kikser totalt i OL-kvalifikation
Helikoptere har travlt med redningsarbejdet: Over 75 døde efter oversvømmelser
FN anklager Israel for at nægte dem humanitær adgang til Gaza
Der kører ingen tog mellem Slagelse og Ringsted på grund af nedfalden køreledning
Ung kvinde varetægtsfængslet for knivstikkeri foran et værtshus
Nyt fra ing.dk
15.000 boliger har udsigt til langsomt internet i årevis: Her er fem alternativer
Bill Gates kommer til Danmark og annoncerer milliard-partnerskab med Novo Nordisk
Danske EU-spidskandidater: Nu skal Europas forsvarsindustri op i gear
Ugens debat: Vores afhængighed er vi selv ude om
Hjælp den dødsdømte
Vand med gummikugler giver robotarme delikate kræfter
Sådan kan fleksibel seating sættes i system
Kunne ikke sige nej: Nordic Waste satte hans pension på pause
1892: Poul la Cour: Sådan virker kratostaten
Kan det betale sig at eje sin egen teknologi som spiludvikler? Vi har spurgt tre af de store
Et mikroskopisk sort hul er det perfekte batteri
Kunne et nyt Big Bang opstå?
Gravemaskine når gennem bjerget på Nordic Waste – og nu skal der også sås græs
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Sådan blev Kristian selvforsynende med brugte færgebatterier
Regeringen varsler politisk løsning på Chromebook-sag inden sommer
Benzinbilen vil fortsat dominere de næste 10 år: ‘En møllesten om halsen’
Laboratorie-test: Vertikal vindmølle giver 200 procent højere effektivitet
Fiskeri med ulovlige motorer er »alvorligt«: Men minister undviger ét spørgsmål
Stribevis af fejl på fregatten Iver Huitfeldt før og under mission i Det Røde Hav
Synspunkt: Fakenews misfarver vores verdensbillede
Store digitale platforme er ved at ændre det danske arbejdsmarked - snart kan mange blive tvunget til at være selvstændige
Leder: Fiber er ikke løsningen på hurtigt bredbånd til alle
Software-fejl gav massivt nedbrud hos Statens IT: »Noget af det mest ubehagelige, jeg har oplevet«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Er bøtten fra bedstefars sejlture?
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Amerikansk klimaaktivist: Danmark løser ikke sit klimaproblem med vindmøller alene
De bløde og elastiske printede kredsløb kan tåle at blive vasket 50 gange
Elendigt samarbejde i EU om militærteknologi: Producerer 15 forskellige kampvogne
Fem gange større end Paris: Indien bygger verdens største kraftværk
Vesten bruger russisk teleteknologi i laservåben
Aldersgrænse for sociale medier rammer mur: Tvivl om juraen
Flere SMV’er rammes af ransomware: Forsikringer vil ikke betale løsesummen
Laservåben skal nedkæmpe droner og missiler til en brøkdel af prisen
Vigtige råstoffer gemmer sig under Indlandsisen: Nyt kort kan vise vejen
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Sirenerne hylede over hele landet: To Ingeniøren-ansatte fik dog intet varsel klokken 12
Paneldebat på V2 Security: Tving kommuner ud af techgiganters jerngreb
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Trods ekstra 35 mia. kr. til Forsvaret: Lange udsigter til dansk luftforsvar
Efter falsk video af statsministeren: Deepfake-debatten indtog V2 Security
Sådan kan stormflodssikringen af København komme til at se ud
Nato-diplomat vil give nørderne mere magt: »Vi har en masse upålidelige komponenter i cyber-infrastrukturen«
NIS2, Netcompany-sagen og hacking i verdensklasse: V2 Security 24 er i gang
AI-veteran: Sådan navigerer danske virksomheder i junglen af nye AI-løsninger
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Styrket luftforsvar og anti-ubådskapacitet: Ny aftale giver Forsvaret i alt 95 mia. kroner
Folkekirken: Store forskelle i biodiversitet på landets kirkegårde
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik