Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - stefannormann

Sider: [1]
1
Kære alle som har været behjælpelige

Jeg fik en mekaniker til at se på bilen og det vidste sig bare at være en sikring. En af de få sikringer jeg ikke selv kunne kontrollere med ohm måleren jeg havde købt :-\ til mit forsvar vil jeg sige at der ikke var den mindste smule sod at spore på det klare plastik ned til "tråden" og det var en 80 ampere sikring. Så jeg havde fejlagtigt antaget at den var intakt blot ved den visuelle kontrol.

Den sikring der var gået var forbundet til batteriet og for at den sikring kunne brænde sammen skulle enten være forsaget af en forkert montage ved udskiftning af batteri, eller som det nok har været tilfældet her, at startkablerne har været sat forkert på!

Hvorfor bilen så ikke kunne starte i første omgang er svært at sige, men batteriet har formentligt været afladt i første omgang. Jeg fik af vide at min generator er meget, meget sløv hvilket måske kan forklare at den ikke kunne starte første gang.
Derefter kan sikringen været røget ved første startkabel forsøg, og batteriet kan derfeter været genopladt til de 12,18 volt ved korrekt startkabel brug.

Jeres hjælp har været meget påskønnet og i ramte da også plet med at det kunne være en sikring. Jeres hjælp blev videreformidlet til mekanikeren hvilket betød at han hurtigere kunne lokalisere problemet.
Sidst, men ikke mindst er jeg da blevet 100 gange klogere på biler end hvad jeg var før - det er jo slet ikke uinteressant hvad der foregår nede under kølerhjælmen.

Endnu engang tak til jer alle

2
Jeg er desværre ikke kommet videre i teksten.
Det frie spadestik som i har identificeret har jeg ikke kunne finde en makker til, så jeg får den bugseret på værksted snarest. Jeg vil naturligvis videregive al den viden jeg har opstøvet herinde.
Når diagnosen er stillet skal jeg gladeligt dele den med jer  ;)

3
Jeg kiggede også på billede ligesom Carsten Tiedemann og som han kan jeg se en "spade" der stikker ud fra relæet og som kunne se ud til mangle en forbindelse et eller sted fra eller til. Nu er det en engelsk bil....og en gang imellem så...men i betragtning af den grundighed alle forbindelser der er synlige er sikret med, så kan det synes underligt, at der er et stikben på relæet, der ikke skulle bruges til noget. bildelindkøbere er meget opmærksomme på dele, med ting der ikke bruges til noget, det koster jo penge   ;D


http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpg

Er dette  billede startmotoren samt startralæet? Fordi så tror jeg godt jeg kan se hvad i mener med et spadestik uden nogen "hun" til.
Må lige ud en sidste gang inden jeg gir' op på egen hånd... og så tager jeg også lige en hammer med, så jeg kan prøve at slå ralæets anker løs, som der også blir' foreslået.

4


http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpg

Hele motoren:
http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpg

Den er god nok, startmotoren er på det første foto.
Lige under speeder-trækket. Lidt under og til højre for den cylinder du regnede med var startmotoren.

Jeg tror start relæet er den lille cylinder, hvorpå der sidder et spadestik, hvor ledningen kunne se ud til at være faldet af. Hvis det er korrekt, det er lidt svært at bedømme ud fra fotoet, kan den have noget med problemet at gøre.

Startmotoren en den store cylinder som start relæet sidder på. For enden af den kraftige ledning/flexrør der løber nederst i midten af fotoet.

Jeg er enig med Jødal, det kan sagtens være flere uafhængige problemer du leder efter, men prøv lige at checke om ikke den ledning der ligger mellem startrelæet og start motoren  på dit øverste foto er faldet af spadestikket.

Mvh
Carsten Thidemann


Jeg kunne desværre ikke lokalisere det spadestik du omtaler. Ville ellers være rart hvis der blot var tale om et stik der var faldet ud :)

5
Positionslyset SKAL kunne tændes uden at starteren er aktiveret. Hvilket så tyder på en manglende hovedforbindelse til batteriet - eller en defekt sikring.
Du kan let tjekke om der er stelforbindelse (ihvertfald i nogen grad):
Sæt voltmeteret til hhv. batteriets pluspol og stel, hvilket vil sige et sted på bilens karosseri, hvor du kan se blankt metal (fx et skruehoved). Spændingen bør da være den samme som når du måler direkte på polerne, idet belastningen fra voltmeteret er minimal.
Visse ældre engelske biler har plus til stel i stedet for minus - men din Rover er vist for ny til at det kan være tilfældet. Måler du 0 mellem plus og stel kan du dog let gentage målingen med minus og stel. En af de to målinger bør give 12,2V.

Du kan også tjekke sikringerne enkeltvis. Hvis dit voltmeter kan indstilles  til at være ohmmeter er det let. Modstanden i en sikring skal være 0. I modsat fald er det lidt mere besværligt, men ikke umuligt: tag hver enkelt sikring ud, læg den i forlængelse af et 1,5V element og sæt ledningerne fra voltmeteret mod hhv. elementets og sikringens anden ende. Du skal så måle ca. 1,5V  Metoden kræver lidt fingernemhed.

Du kan ikke helt frikende startrelæet eller et hovedrelæ, for der kan sagtens være en uafhængig fejl på sikringen til positionslyset, som du bare ikke havde opdaget endnu. Men kommer du ikke på sporet ved disse enkle målinger, vil jeg stå af og råde dig til at lokke en mere kyndig person hen i nærheden af bilen.

P.S. På nogle tyske biler virker positionslyset kun uafhængigt af starteren, når blinkeren samtidig er aktiveret. Så tændes lyset i den side, man "blinker" til - et strømbesparende kneb, for så trækker kun lygterne ud mod vejen strøm. Jeg har ikke set den finesse på engelske biler (og jeg har aldrig haft en Rover) - men har du prøvet?



Jeg har undersøgt de ting du foreslår (så godt som jeg nu kan).
Der må  være stelforbindelse, da jeg får samme voltmåling fra plus til stel. Nogle steder er målingen dog svagere.
Hovedsikringen har en modstand på 0 - de øvrige sikringer kan jeg ikke få fat på.
Men du har ellers ret, det er nok på tide at få en mere kyndig person hen til bilen.
Tror ellers jeg fadt startmotor+startralæ (http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpg), men ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre herfra  :P

Endnu engang tak!

Jeg skal nok komme med en status når jeg er kommet til bunds i mysteriet - hvis nogen skulle være interesseret.

6
Har købt et voltmeter og der var ganske rigtigt strøm på batteriet - 12,2 volt
Dette bekræfter jeres teori.

Det er ofte sådan at kun havariblink og parkeringslys kan tændes hvis nøglen ikke er i driftsstillingen.   


I dette tilfælde er det dog kun havariblinket som virker uden nøgle, parkeringslyset virker heller ikke. Kan det så udelukkes at det er stertralæet den er gal med?

Jeg har i øvrigt forsøgt at lokalisere dette startralæ efter jeres meget grundige beskrivelser. Jeg er jo som det måske allerede er gået op for jer, ikke skide stærk på emnet :) Så, mit bud er at nedenstående billede er startmotoren og at den firkantede "dims" ovenpå er startralæet?

http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpg

Hele motoren:
http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpg

Ang. stelledning til motor: Det er ikke lykkedes mig at finde denne, men er det muligt selv at skabe denne ved at bruge et af startkablerne? På den måde kunne jeg vel enten udelukke eller bekræfte denne mulighed?


Endnu engang tak til alle, det er meget pænt af jer at hjælpe.v ;)

7
Foreløbigt mange tak for den meget gode respons - det er utrolig pænt af jer.

Jeg har endnu ikke kontrolleret om der overhovedet er spænding på batteriet. Har et mindre logistisk problem, idet bilen er gået i stå på en parkeringsplads midt inde i København.
Det får jeg dog gjort snarest - så jeg kan komme problemet nærmere.

Hvis et batteri er helt defekt skal du ikke regne med at kunne starte med almindelige startkabler til et andet batteri.

Total afladning af batteri kan skyldes
hyppig brug af motorvarmefyr eller
konstant lys i kabine, handskerum eller bagagerum.

En ting er ikke at kunne starte, men burde der ikke kunne tændes for lyset på bilen så snart jeg koblede en anden bils batteri til, uagtet om mit eget batteri er helt defekt? Jeg mener, ville strømtilførslen fra den anden bil ikke køre udenom mit batteri og derved burde jeg vel som minimum være i stand til at tænde lyset?

Det afsløres ved at måle spændingen direkte mellem batteripolerne. Den skal i hvile med koldt batteri være mellem 12 og 13 V.
Hvis der er spænding men allige vel ikke lys eller andre elektriske funktioner i bilen, kan forklaringen være .
En løs klemme på batteriet.
Manglende stelforbindelse til batteri.
Manglende stelforbindelse til motor,
hovedsikring ved batteriet overbrændt eller tæret væk.
Hovedsikringer kan ligne et ledningsstykke eller en speciel "metalskinnestykke"

Der er forbindelse fra batteri til stel. Prøvede i øvrigt at påføre det ene startkabel til stel (det stod der i bilmanualen at man kunne prøve).
Jeg ved ikke om der er forbindelse fra motor til stel - kan dårligt forestille mig der ikke er. Motoren sidder vel fast i stellet på en eller anden måde?

Hovedsikringen så fin ud. Det er et "metalskinnestykke". Den så i hvert fald ikke brændt ud - jeg ved dog ikke hvordan jeg skulle se om den var tæret?

Er en løs klemme, som der foreslås, det samme som en løs kabelsko som John Larsson foreslår i andet indlæg? Og er det korrekt forstået at der menes koblingen til batteripolerne?
Må indrømme at jeg ikke har kontrolleret dette nærmere, men burde dette ikke være overflødigt idet jeg kobler en anden bils batteri til da dennes strømforsyning køre udenom mit batteri?

Ang. vandpåfyldning som John Larsson foreslår må jeg være svar skyldig. Vidste slet ikke at det var nødvendigt.

Som beskrivelsen af problemet ser ud, tror jeg ikke der mangler strøm - det er snarere et relæ.

P.S. Du har vel tjekket, at batteriet overhovedet er forbundet ved begge poler, også til stel? Der er nogle få tjeks du kan lave uden at gøre et startforsøg: Kan lyset i kabinen tændes? Evt. bagagerumslys? Kan positionslyset tændes?

Det eneste lys jeg kan tænde er katastrofeblinket.
Alle andre lys er slukkede, selv når jeg har koblet startkabler til fra en anden bil.

Der er nogle stykker af jer der har foreslået at det kunne være ralæ'et som var stået af. Hvordan kontrollere jeg dette og hvor sidder sådan et typisk?

8
Hej

Min Rover 400 vil ikke starte. Strømmen er tilsyneladende helt gået - der sker i hvert fald absolut intet når jeg drejer nøglen. Ikke en lyd, intet lys i instrumentbrættet, lygter, loft eller noget.

Batteriet er måske afladt? Har derfor forsøgt med startkabler, men det hjælper ikke det mindste.

Jeg er ikke noget lys inden for bilmekanik, men et afladt batteri plejer da at kunne fixes med startkabler. Der burde i det mindste komme strøm på bilen så jeg var i stand til at tænde lyset.

Er der nogen som kan kaste lidt lys over situationen? Jeg har brug for nogle bud på hvad det kan være før jeg ringer efter falck.

Bilen kører i øvrigt dagligt og havde fungeret fint ca. 8 timer før. Den er fra 1999 og har kørt ca. 160.000 km


På forhånd tak

Sider: [1]