* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 282
I alt: 282

Forfatter Emne: Fjernelse af uønskede filer  (Læst 17790 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Fjernelse af uønskede filer
« Dato: 14, Februar 2009 - 21:55 »
Som skrevet i en tidligere tråd har jeg fået ny PC, men med en ekstra harddisk, idet masterdisken fra den gamle blev degraderet til slave i den nye.
Alt er forløbet fint (incl. backup på faste medier af alt vigtigt), men selvfølgelig blev hele Windows samt en masse programfiler overflødige på den gamle harddisk.
Her kommer så mit lille problem: Visse filer lader sig ikke fjerne, selv ikke, når jeg har været inde og fjerne skrivebeskyttelsen.
For år tilbage ville jeg have startet min PC med en DOS-opstartdisk og fjernet attributter inden sletning. Men min nye PC har intet diskettedrev, og jeg har forøvrigt glemt hvordan man gør.
Kan nogen hjælpe mig med mulighederne i en PC med XP?

Og et tillægsproblem: Min printer (Konica Minolta PagePro 1400W) insisterer på at lægge et popup-vindue hen over mit skrivebord ved hver opstart. Jeg kan lukke det, men det irriterer mig lidt. Før jeg skiftede PC, havde jeg lokket printeren til ikke at vise dette vindue. Men ak! også her har jeg glemt hvad jeg gjorde ...  ???

Som det ses, er begge mine problemer beskedne - men jeg ville alligevel gerne have hjælp til at løse dem.
Mvh. Morten Jødal

Ken Selmer

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Fjernelse af uønskede filer
« Svar #1 Dato: 15, Februar 2009 - 08:20 »
Jeg bruger et lille program der hedder "Dr. Delete". Det har hidtil fået has på de mest hårdnakkede filer.

Ken

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Fjernelse af uønskede filer
« Svar #2 Dato: 15, Februar 2009 - 08:31 »
hvorfor ikke bare flytte alt brugbart til det nye drev, formatere det gamle, og flytte tingene tilbage?

Med en formatering bliver der gjort rent, bad sectors bliver isoleret og ved gen-opfylning lægges tingene pænt og søgetiden bliver minimeret.

Kontrolpanel/administration/computeradministration/lageer/diskhåndtering

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Fjernelse af uønskede filer
« Svar #3 Dato: 15, Februar 2009 - 10:44 »
windows styresystemet kan ikke fuldstændig fjerne alt fra en harddisk. Det med at boot i dos og gøre det derfra duer heller ikke med de nyere harddiske, som er større end dos kan håndtere.

Jeg har et par gange brugt følgende metode. Sidst til installation af windows 7 på en gammel disk.installationen mislykkedes , men virkede efter "rensningen" af disken.
Det hænger vist nok sammen med at tidligere systemer ikke brugte hele bootsektoren fuldt ud og derfor ikke formatterer den ordentlig.

Her er så opskriften:
Den er lidt kort og forudsætter nogen edb erfaring.

Man skal have , internetforbindelse, en cd brænder, et tomt medie, og et brænderprogram, som f.eks nero, der kan brænde cd ud fra en imagefil.

Som sletteprogram kan du bruge "large drive tools"  som downloades fra
http://www.sadevelopment.com/more_download.htm

Gratisversionen hentes som Iso imagefil. Den brændes til en  bootbar cd.

For en sikkerheds skyld tager du datakablet af de harddiske, som ikke må slettes.

Der bootes fra den nye cd og i menyen, som dukker op, vælges "erase entire disk". Vælg derefter overskrivning med nuller.

Gratisversionen sletter ikke hele disken , men nok til at  windows iopfatter den som ren og kan oprette partitioner, formattere, opretter boot sektor osv.

Nu er du effektivt sluppet af med alle gamle filer.
Jørgen Harbst

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Fjernelse af uønskede filer
« Svar #4 Dato: 15, Februar 2009 - 11:30 »
Med en formatering bliver der gjort rent, bad sectors bliver isoleret og ved gen-opfylning lægges tingene pænt og søgetiden bliver minimeret.

Kontrolpanel/administration/computeradministration/lageer/diskhåndtering

Den formatering du her beskriver Michael, gør ikke noget ved bad sectors - til det må du udføre en lowlevel formatering hvilket ofte kan gøres med med et værktøj fra diskfabrikanten.

Morten, du behøver ikke DOS for at ændre på filattributter. Kør cmd fra RUN... (da: KØR...) i startmenuen så får du et command prompt shell hvor du kan køre attrib. Kør evt. attrib /? for at se hvilke muligheder den har.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fjernelse af uønskede filer
« Svar #5 Dato: 15, Februar 2009 - 12:45 »
Tak for de mange gode råd.
Umiddelbart synes jeg Mikael Boldts lyder enklest -selv om bad sectors ikke bliver isoleret ved en almindelig formatering.
Kun forekommer det mig, at den anførte sti til formatering:
Kontrolpanel/administration/computeradministration/lageer/diskhåndtering
lyder lidt besværlig.
Det er vel enklere at åbne "Denne computer" og højreklikke på det ønskede drev? Da er "Formatering" en af valgmulighederne, og jeg får ud fra, at det er præcis samme proces?
Mvh. Morten Jødal

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Fjernelse af uønskede filer
« Svar #6 Dato: 15, Februar 2009 - 13:40 »
Det er vel enklere at åbne "Denne computer" og højreklikke på det ønskede drev? Da er "Formatering" en af valgmulighederne, og jeg får ud fra, at det er præcis samme proces?

Rigtigt!
En tredie mulighed er at skrive format i command prompten som jeg henviste til.
Men med Diskmanager, som Michael henviser til, kan du også ændre på partitioneringen af disken.
Diskmanager kan i øvrigt også startes ved at skrive diskmgmt.msc i Run.. eller i command prompt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Fjernelse af uønskede filer
« Svar #7 Dato: 15, Februar 2009 - 16:14 »
Et lille tip til dem der ind i mellem arbejder lidt med PCer så er Ultimate Boot CD en fin værktøjskasse med mange små værktøjer til filsystemer, backup, kloning, stress tests endda et program til at fjerne passwords på lokale brugere hvis man skulle have glemt det :-)

Der er for ikke så længe siden udkommet en ny beta version af CDen som understøtter nyere hardware i forhold til version 4.
http://linuxfreedom.com/ubcd50b11.iso

MVH Tommy

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Fjernelse af uønskede filer
« Svar #8 Dato: 15, Februar 2009 - 18:53 »
Jeg ved ikke om jeg er doven eller blevet for træt af computer bøvl.

En Harddisk med den historie du har omtalt her Jødal, gad jeg ikke spilde mange timer på.
Hvis du har brug for den, og det nødvendigvis skal være den samme, (hvad det nu ikke ser ud til) så find ud af hvad det er for en model, fabrikat etc. og se om du ikke kan købe en helt ny.
Sådan en koster nemt i omegnen af 2-300kr, langt under min egen grænse for hvad jeg vil udsætte mig selv for af bøvl for at få pålideligt liv i den gamle HD.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fjernelse af uønskede filer
« Svar #9 Dato: 16, Februar 2009 - 00:04 »
Værdien i den gamle harddisk er, at den indeholder alle mine dokumenter.
Dens eneste mangel er, at den også indeholder nogle ekstra filer, som hørte til dels Windows, dels et par programmer, dengang den var primær disk.
Mikael Boldts råd vil koste lidt tid - men det meste af den tid behøver jeg ikke kikke på computeren, men kan lave noget andet. Derimod ingen penge.
Jeg ser forøvrigt en principiel fordel i, at styresystem og dokumenter ligger på hver sin fysiske disk.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Fjernelse af uønskede filer
« Svar #10 Dato: 16, Februar 2009 - 11:22 »
Jeg har det med computeren som med bilen.
Det er et værktøj der skal fungere, sekundært et interesse objekt.
Det er fint nok jeg kan få lidt hobbyeffekt ud af den, men den SKAL fungere og fejlretninger skal være så solide og pålidelige som muligt.

Citér
Jeg ser forøvrigt en principiel fordel i, at styresystem og dokumenter ligger på hver sin fysiske disk.
Det er jeg meget enig i, og har selv praktiseret det tidligere men har erkendt at for mange programmer "forstår" det ikke.
Selv et professionelt program som AutoCad 2009 kløjs i at man vil have patterns eller templates til at ligge på D:
Har lige fornylig installeret en Educational version på en studerendes Vista Bærbar, hvor disken var partitioneret som 2 drev et C: og D:
Hun fortalte om flere programmer hvor hun end ikke fik muligheden for at vælge andet end C: når hun skulle åbne div. filer eller ændre settings.

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Fjernelse af uønskede filer
« Svar #11 Dato: 16, Februar 2009 - 23:13 »
[......]
Hun fortalte om flere programmer hvor hun end ikke fik muligheden for at vælge andet end C: når hun skulle åbne div. filer eller ændre settings.


Dette findes der en elegant løsning på: Brug symbolic links!
Disse kan oprettes med f.eks. junction.exe fra Sysinternals.

Hvis man f.eks. vil have filerne fra en brugerprofil på en anden disk, kan man gøre det på følgende måde:

1. Log ind som en anden og administrativ bruger end den hvis profil man skal flytte.*
2. Flyt hele** indholdet af C:\documents and settings\bruger til f.eks. D:\mit-sted-til-profiler\bruger
3. kør junction "C:\documents and settings\bruger" D:\mit-sted-til-profiler\bruger***
(4.) hvis D:\mit-sted-til-profiler\bruger ligger på en NTFS partition må man sikre sig at brugeren af den flyttede profil har alle rettigheder til denne mappe.

C:\documents and settings\bruger peger nu helt transparent****D:\mit-sted-til-profiler\bruger

Når brugeren - hvis profil er flyttet - logger ind, vil alt se ud som før og alle filer i hendes profil vil forsat være at finde i C:\documents and settings\bruger, men de ligger nu fysisk på D:\mit-sted-til-profiler\bruger.

*) For at være helt sikker på at ingen af filerne fra den profil som skal flyttes er åbne, bør man logge ind som administrativ bruger lige efter at Windows har startet op.

**) Hav "vis skjulte filer" og "vis system filer" slået til i explorer så man får alt med. Selve mappen C:\documents and settings\bruger skal ikke slettes men den skal være helt tom før man kører junction.

***) Bemærk anførselstegn (") disse skal med, hvis der (som her) er mellemrum i path'et

****) For nogle  - især backup programmer - vil linken ikke være transparent. Hvis man f.eks. laver et diskimage (ghost e.l.) af C: vil filerne fra den flyttede profil ikke komme med. Derimod forbliver linken intakt og vil fortsat virke efter en genetablering av C: fra image'et.

Generelt:
Det kræver at man bruger NTFS på den disk hvor "junction-mappen" ligger - i ovenstående eksempel C: - men altså ikke nødvendigvis på "target-disken"
Der er en lidt mærkelig og uheldig sideeffekt (som dog vist nok er rettet i Vista): Man kan ikke slette mapper til papirkurven. Disse må slettes helt dvs. med shift-del
« Senest Redigeret: 16, Februar 2009 - 23:15 af Peter Stig Hansen »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk