* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 66
I alt: 66

Forfatter Emne: Rent drikkevand  (Læst 13015 gange)

KSClausen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Rent drikkevand
« Svar #15 Dato: 23, Juni 2018 - 17:40 »
Hvad med og gøre det stik modsatte? Start med brint og ilt, bland det med de mineraler der ønskes ?  ::)
Alternativt destillering + det man ønsker "vandet" bør indeholde?
Husk på, at helt rent "vand" er giftig. ! ;D

Hvordan kan rent vand være giftigt?

Jeg vil mene at vand kørt gennem omvendt osmose anlæg og ionbytter filter, er rent vand! Og jeg er ikke død af det endnu!

Iøvrigt vil jeg anbefale at man kigger til akvarie-hobbyen, for svar omkring yderligere rensning af drikkevand, da det her er brugt længe.

Karsten

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Rent drikkevand
« Svar #16 Dato: 23, Juni 2018 - 18:39 »
AHA ser man det ;D

https://da.wikipedia.org/wiki/Harrestrup_%C3%85

Her kan det læses at en del af Harrestrup å pumpes om i vestvoldgraven der ganske rigtigt udmunder i Avedøre  ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Rent drikkevand
« Svar #17 Dato: 23, Juni 2018 - 19:28 »
Da vi nu er ovre i pindehuggerier mht. Københavns omegn, vil jeg lige påpege, at ifølge alle andre kilder på nettet end B. Mønnike, lå Cheminova i hans barndom i Måløv, ikke Herlev.
Men uanset diverse vandløbs føringer og navne på specifikke lokaliteter er vi nok enige om, at datidens holdning til forurening var en kende for "erhvervsvenlig" Det koster det offentlig mange penge nu!
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Rent drikkevand
« Svar #18 Dato: 23, Juni 2018 - 19:48 »
Tilbage til emnet:

Hvordan kan rent vand være giftigt?

Jeg vil mene at vand kørt gennem omvendt osmose anlæg og ionbytter filter, er rent vand! Og jeg er ikke død af det endnu!

Rent vand er IKKE giftigt (medmindre man fylder lungerne med det  ;) ).
Men der er en del undersøgelser, der har vist, at vand med et vist mineralindhold er sundere end helt rent vand. Det kan ikke anbefales at leve udelukkende af destilleret vand.
Omvendt osmose er en udmærket vandrensningsmetode - i mangel af rent grundvand - men er tilbøjelig til at give "for rent" vand.
Ionbytnng fjerner uorganiske tilsætninger (mineraler) og er derfor en udmærket metode til at omdanne almindeligt rent drikkevand (frit for organiske forureninger) til rent laboratorievand. Men metoden er ikke særligt velegnet til drikkevand og helt uvirksom i forhold til pesticidrester (anledningen til tråden).

Iøvrigt vil jeg anbefale at man kigger til akvarie-hobbyen, for svar omkring yderligere rensning af drikkevand, da det her er brugt længe.
Mange fiskearter er særdeles følsomme for en vandkvalitet, der afviger fra deres naturlige habitat - som i værste fald kan være begrænset til den ene halvdel af en afrikansk sø eller lignende. Da akvariefolk netop går efter at holde sjældne og usædvanlige fisk, er de selvfølgelig frontløbere mht. varierede teknikker - men ikke nødvandigvis de bedste at efterfølge, når det gælder rent og sundt drikkevand til mennesker.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk