ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor og transistorer (BD 681)
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 142
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 70
I alt: 70
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Elmotor og transistorer (BD 681) (Læst 24792 gange)
JMA
Senior
Indlæg: 340
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #15 Dato:
04, Juni 2008 - 00:46 »
"Kusco har ret. Diagrammet er ikke godt, hvis man ønsker mest mulig af forsyningsspændingen til motoren og mindst mulig til transistorerne."
Det er korrekt. Emitterfølgerne giver stort spændingsfald, og er ikke godt her. Transistorerne bliver samtidigt varme, og ved 1A kræves køling. Bruges darlington transistorer i mætning, er tab på 0.9V - 1V og dermed afsættes 1W. For begge transistorer (NPN og PNP) er tabet totalt ca. 2V. Desvære kan transistorene dog ikke direkte udskiftes med PNP transistorer, da diagrammet ikke er lavet for det. Optokobleren, kan sættes imellem basis på transistorerne, og så skulle det fungere.
"Jeg ville nok have brugt relæer i stedet for transistorer i udgangen.
Relæer kan også styres af optokoblere. De der absolut vil med elektronik hele vejen (på nær motoren) vil nok stå sig ved at bruge den foreslåede IC men FET."
Enig - FET IC'er lyder som god idé. Relæer er lidt dyre, hvis de ikke fås billigt på tilbud.
Beklager, at jeg fik det til at lyde negativt omkring den fælles emitterkobling. Steder som her, hvor det ønskes så lavt tab som muligt, er det den bedste kobling. Min "dejlige" emitterfølger, kan dog også bruges i mætning, hvis man har eksempelvis både +12V, 24V og -12V til rådighed.
Logget
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #16 Dato:
04, Juni 2008 - 10:57 »
Hej!
Jeg vil gerne takke for den store interesse i mit spørgsmål.
FET'er lyder umiddelbart som den rigtige løsning, men jeg har ikke meget viden om dem.
Hvis jeg skal gætte (ret mig venligst hvis jeg tager fejl), virker sådan en ligesom de transistorer jeg allerede bruger, blot har den andre specifikationer.
Er der en behjertet sjæl som kan komme med et forslag til en FET?
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
JMA
Senior
Indlæg: 340
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #17 Dato:
04, Juni 2008 - 13:55 »
Det nemmeste (og billigste) er at bruge en driver chip.
Den viste chip er en mulighed - men her skal huskes, at den kun bruger N-FET's til at lede med. Derfor laver den en større spænding, med lytter fra udgangen, og til driverens forsyning som driver N-FET'ene. Da du kører ved DC, bliver du nød til at have lytter, der kan holde spændingen høj i længere tid. Efterhånden aflades lytten og spændingen på gate - så du må ikke have motoren tændt for altid.
For at skifte aktiv, skal du først have motoren passiv. Lytterne oplades, når motoren er slukket. Du kan ikke tænde motoren, før den har været slukket (og med strøm på). Nok ikke et problem.
Nogle MOS driver kredse, indeholder en charge-pump, der ikke drives af udgangen, men af selvstændig oscillator, og disse fungerer også ved DC.
Driver IC'er findes også som Bipolær, f.eks. L298, der har to drivere, som kan parallelkobles. Spændingsfaldet er her større - ca. 1.2V - 1.3V, hvilket betyder motoren mister typisk 2.5V i forhold til forsyningsspændingen. Det antages, at de to kobles parallelt. Kredsen er lidt billigere end mange MOS drivere.
Logget
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #18 Dato:
05, Juni 2008 - 07:08 »
Hej JMA
Motoren skal højst være tændt i to sekunder ad gangen, og omkring 10 gange i løbet af dagen.
Hver gang vil den blive "bedt om" at køre først frem og bagefter tilbage med et par sekunders mellemrum.
Er det for meget at bede om et lille diagram til at illustrere dit forslag?
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor og transistorer (BD 681)
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
TikTok sagsøger USA for at forhindre forbud
Skotsk parlament bakker op om Swinney som ny førsteminister
Stormy Daniels vidner nu i tys-tys-sagen mod Donald Trump
Mange til møde ved lejr på Københavns Universitet
Hajmysteriet fra Ringkøbing er nu opklaret
40-årig dømt for at besidde 75 kilo amfetamin og to kilo kokain
Vejdirektoratet forudser kø i Kristi himmelfartsferien
Tysk politi fjerner pro-palæstinensiske aktivister ved universitet i Berlin
Danske forskere finder biologisk forskel i hjernen hos migrænepatienter
Clara Tauson kvalificerer sig til stor turnering i Rom
Politiet slår til mod lattergas-netværk
Politi til stede på skole i Esbjerg: 'Skolen har modtaget besked om mistænkeligt forhold'
Nordjyske landbrugsorganisationer vil forenes for at blive en af landets største
Rusland og Ukraine anklager hinanden for at bruge kemiske våben på slagmarken
Egypten: Israels handlinger truer livet for mere end en million palæstinensere
EU-parlamentarikers kontorer i Bruxelles ransaget: Ansat mistænkt for at være spion
Niklas Landin melder fra til landskamp med øjenproblemer
Naboer protesterer over fremtidigt DSB-værksted
Nykredit sætter støtte til Copenhagen Pride på pause
Malmø beklager at have fjernet støtteerklæring til Gaza på graffitivæg
Nyt fra ing.dk
Politiet blokerer for lavere fartgrænser i hovedstaden
Ekspert: Selv fortyndet udledning fra Cheminova er farligt for havmiljøet
Stigende GPS-jamming plager SAS-fly: »Det giver ekstra arbejde og irritation«
Alvorlig PFAS-forurening truer badestrande – virksomhed får flere påbud
Styrelse mørklægger forklaring om NKT Photonics: »Investorerne famler i blinde«
Dansk Erhverv står i spidsen for udviklingen af ny dansk sprogmodel
Fremtiden byder på flere flammer: Batterier har gjort affaldsbranchen mere brandfarlig
Boeing efterforskes af amerikansk myndighed for at forfalske dokumenter
Energiøer på randen af fallit: Afhængig af umulig EU-støtte
Regeringen misser igen mål for bredbånd: Titusindvis af adresser lades i stikken
Minister advarer: Belgisk valg truer energiø til over 200 milliarder kroner
Nyt bud på hvordan Venus mistede alt sit vand
Efter to års usikkerhed: Nu må lasere fra Birkerød sælges til Japan
Elbiler presser benzinsalget i Danmark
Se med i nat: Nu flyver Boeing astronauter op til rumstationen
Efter nedbruds-mareridt: Nyt testnetværk skal beskytte 40.000 statsansatte
Techtopia #326: Supercomputeren Gefion gør Danmark førende på AI
Transformerfejl lægger Danmarks største gasfelt ned
Miljøministeren advarer mod produkter på populær webshop
Opbremsning i solceller på tage: Håber længe ventet strategi giver fornyet fart
15.000 boliger har udsigt til langsomt internet i årevis: Her er fem alternativer
Bill Gates kommer til Danmark og annoncerer milliard-partnerskab med Novo Nordisk
Danske EU-spidskandidater: Nu skal Europas forsvarsindustri op i gear
Ugens debat: Vores afhængighed er vi selv ude om
Hjælp den dødsdømte
Vand med gummikugler giver robotarme delikate kræfter
Sådan kan fleksibel seating sættes i system
Kunne ikke sige nej: Nordic Waste satte hans pension på pause
1892: Poul la Cour: Sådan virker kratostaten
Kan det betale sig at eje sin egen teknologi som spiludvikler? Vi har spurgt tre af de store
Et mikroskopisk sort hul er det perfekte batteri
Kunne et nyt Big Bang opstå?
Gravemaskine når gennem bjerget på Nordic Waste – og nu skal der også sås græs
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Sådan blev Kristian selvforsynende med brugte færgebatterier
Regeringen varsler politisk løsning på Chromebook-sag inden sommer
Benzinbilen vil fortsat dominere de næste 10 år: ‘En møllesten om halsen’
Laboratorie-test: Vertikal vindmølle giver 200 procent højere effektivitet
Fiskeri med ulovlige motorer er »alvorligt«: Men minister undviger ét spørgsmål
Stribevis af fejl på fregatten Iver Huitfeldt før og under mission i Det Røde Hav
Synspunkt: Fakenews misfarver vores verdensbillede
Store digitale platforme er ved at ændre det danske arbejdsmarked - snart kan mange blive tvunget til at være selvstændige
Leder: Fiber er ikke løsningen på hurtigt bredbånd til alle
Software-fejl gav massivt nedbrud hos Statens IT: »Noget af det mest ubehagelige, jeg har oplevet«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Er bøtten fra bedstefars sejlture?
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Amerikansk klimaaktivist: Danmark løser ikke sit klimaproblem med vindmøller alene
De bløde og elastiske printede kredsløb kan tåle at blive vasket 50 gange
Elendigt samarbejde i EU om militærteknologi: Producerer 15 forskellige kampvogne