ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 237
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 65
I alt: 65
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Motor, Varmespild (Læst 11281 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Motor, Varmespild
«
Dato:
20, Januar 2018 - 11:22 »
Har nogen en ide om hvor meget varme der spildes der til køler henholdvis udstødning ?
Edit;
Har fundet tal; udstødning 40% , køl 30% .
Grunden til jeg spurgte er, at jeg eksperimenter med TEG dvs. Termo Electric Generator. Jeg har 8 TEG på en 13 x 40 cm. aluplade. Ovenpå har jeg lavet vandkøling. Indtil nu kan jeg lave ca. 5-6 Watt ved 100 / 20 Celcius. Jeg bygger det til min campingvogn der har gasopvarmning. Målet er nok ca. 20Watt.
Nu er det lov cost elementer jeg bruger, men det ku være sjovt og lave noget til bilen. Siden EU har forbudt tændte baglygter om dagen, må det være nationalinteresse og spare den ene watt som et par Led bruger.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 16:24 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #1 Dato:
20, Januar 2018 - 16:25 »
.Spændende projekt, Chrismark!
Dine tal lyder fornuftige i forhold til, hvad jeg forventede, dog i den lave ende . da jeg som tommelfingerregel altid har regnet med 25% virkningsgrad for en benzinmotor, og med dine tal er der 30% tilovers til det nyttige.
Det kan måske godt passe, da der er sket en udvikling i motorernes effektivitet i de senere år.
Men du kan nok allerede se, at jeg ikke kan bidrage med nogen specialviden.
Derimod vil jeg gerne korrigere din påstand om, hvad "EU har forbudt". Det har aldrig været
forbudt
at have lys i baglygterne om dagen - men i nogle år fik man det kun, når man aktivt slog lyset til! De kloge hoveder i EU har dog forlængst erkendt, at det var en fadæse at påbyde kørelys foran, men ikke bagi, så nye bilmodeller har faktisk baglygter, der tænder automatisk sammen med kørelyset:
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/nye-regler-nu-skal-dit-baglys-taende-af-sig-selv/6301159
Det er klart en sikkerhedsfordel med lys i begge bilens ender i "mørke" lande som Danmark, men også i bjergrige områder med mange tunneler.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 17:27 af Morten Jødal
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #2 Dato:
20, Januar 2018 - 18:02 »
Er det TEG baseret På Seebeck-effekten?
Jeg var for et par år siden del af et projekt, der gik ud på at levere strøm til sensorer placeret på f.eks. varmerør. Trådløs kommunikation til en central. Hovedformålet var at undgå kabler og batterier.
Virkningsgraden var skræmmende lav, for at kunne høste 1 mW elektrisk effekt krævedes ca. 500 mW termisk effekt.
Og dét endda med ægte Seebeck-elementer. Til hobbybrug er det almindeligst at bruge Peltier-elementer som TEG. Forskellen er ikke uden betydning, Seebeck elementer bruger meget små geometrier for at opnå den bedste virkningsgrad, Peltier-elementer er meget grovere af hensyn til den høje effekt.
Dit projekt er sjovt, men du vil ikke kunne se bare en brøkdel af en øres forskel på dit brændstofforbrug.
Så økonomisk er du nødt til at skrive det på hobbykontoen, hvilket kan give WAF-problemer.
PS: hvis du skal have rigtig "bang for the bucks" skal TEG monteres på udstødningsmanifolden, hvor du let får 500...600 C. Men jeg kender ingen Seebeck-elementer der klarer den temperatur, i det mindste ikke tilgængelige for enhver. Og pladsen i motorrummet er også begrænset.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 18:06 af Bent Andersen
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #3 Dato:
20, Januar 2018 - 18:17 »
Jeg er efterhånden ikke sikker på noget som helst med de elementer ! Jeg har TEC og TEG.
Til venstre TEC, til højre TEG.
Har vel 18 af dem her og lige bestilt 25 mere;
https://www.ebay.com/itm/TEC1-27145-SP1848-TEC-Thermoelectric-Heatsink-Cooler-Peltier-Plate-Module/331762618541?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
På nettet er der total begrebs forvirring med de navne.
Jeg beskriver projectet med billeder på en polsk side for campister. Prøv google translate, eller bare se billeder.
https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=29148&start=0
Marek.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 08:51 af chrismark
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #4 Dato:
20, Januar 2018 - 20:52 »
Jamen du skriver det jo selv:
TEC = thermoelectric cooler = Peltier element
TEG = thermoelectric generator = Seebeck element
At så TEC bliver solgt som TEG er vel et spørgsmål om at udvide kundekredsen. Begge er teoretisk to sider af samme sag, men i praksis temmelig forskellige.
Firmaet vi arbejdede sammen med den gang havde nogle rigtig gode white-papers, men de er desværre forsvundet fra deres webside.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #5 Dato:
20, Januar 2018 - 21:19 »
@ Bent.
De elementer jeg har er max 150 C, til ca 14,-Kr, stk. mens dem der kan mere er prisen pludselig omkring 150$ stk. Men til min pris kan det være ganske sjovt og lave forsøg.
Først proppede jeg 18 elementer i, men nu har jeg 8 efter jeg fandudaf hvor voldsom termisk kortslutning jeg laver. Hvis det var vand/vand vil det være fint, men luft/ vand NOGOD.
Nu skal jeg lave en ny varm bagplade med "køleriber" til gasvarmeren (Truma).
Tæt på 4 Watt.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 09:42 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #6 Dato:
21, Januar 2018 - 08:43 »
Oprindelig var det tanken og lave en slags modul som jeg kunne bruge til camping og derefter i brændeovnen. Men med de priser kan jeg tillade og lave det dedikeret og glemme hvad det koster.
Til gasen skal jeg åbenbart bruge en køleplade på 18 x 40 cm. med 8mm. ribeafstand. Her er kun en vej; lav det selv. Men med aluprisen på 20,-/kg kan det ikke koste alverden, men noget arbejde og skrue det sammen. Lodning / svejsning har jeg udelukket.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #7 Dato:
21, Januar 2018 - 18:01 »
Nu er jeg småt ved og lave en ny varmebagplade til luft. Hvis man regner med π x træskolængde giver det 8 gange større varmeflade.
Der bliver 38 riber som denne. Det giver cirka 0,5 m2 varmeflade.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #8 Dato:
01, April 2018 - 17:59 »
Hej Marek fordi noget er tilladt kan de ikke også være forbudt
Det er korrekt at EU har tilladt baglysene ikke behøver at være tændte om dagen, fordi en eller anden juristtosse i Bruxelles har fundet ud af, at de 2x5 watt vil give en energi besparelse....hvilket jo er korrekt i teorien.....men ambulancekørsel, operationslys, jernlunge og ligvogskørsel med billister der om natten i tåge kører op i en foran stoppet bil der har glemt at tænde sit baglys, giver antageligt langt flere energiudgifter end automattændte baglys
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Forsvarslektor: Tilslutning til våbenhvile handlede også om taktik
Bernie Sanders genopstiller til Senatet
Gallataffel for Frederik og Mary på kongeslottet i Stockholm
Uddannelsesminister støtter Københavns Universitet: Skal ikke være politisk aktør
Hamas accepterer våbenhvileforslag fra Egypten og Qatar
Løkke: Det er ikke min opgave at give karakterer til min egen konge
Lars Løkke: Danmark sender en 'kraftig kraftig' appel til Israel
Barns bombetrussel førte til stor udrykning i Tilst
Københavnsk borgmester: 'Vi vil ikke have amerikanske tilstande'
Lemvigs tillid til Miljøministeriet har fået et alvorligt hak
Første tunnelelement til Femern-forbindelsen er nu blevet støbt
Vil forenkle skatteregler for Øresund-pendlere
Ingen EC-tog mellem Padborg og Hamborg på grund af en tysk brand
Tog er begyndt at køre igen mellem Danmark og Sverige efter ulykke.
Det er ryddet op efter uheld på Storebæltsbroen
Mette Frederiksen har tillid til, at Heunicke er 'fuldt opmærksom' på forureningssag
Aalborg Pirates udpeger midlertidig direktør efter sag om dokumentfalsk
Nordjysk kommune overvejer påbud for at undgå miljøkatastrofe
EU regner med Kinas hjælp til at afslutte krigen i Ukraine
Mand idømt bødestraf for at lade vilde påfugle gå løst rundt på Bornholm
Nyt fra ing.dk
Nyt bud på hvordan Venus mistede alt sit vand
Efter to års usikkerhed: Nu må lasere fra Birkerød sælges til Japan
Elbiler presser benzinsalget i Danmark
Se med i nat: Nu flyver Boeing astronauter op til rumstationen
Efter nedbruds-mareridt: Nyt testnetværk skal beskytte 40.000 statsansatte
Techtopia #326: Supercomputeren Gefion gør Danmark førende på AI
Transformerfejl lægger Danmarks største gasfelt ned
Miljøministeren advarer mod produkter på populær webshop
Opbremsning i solceller på tage: Håber længe ventet strategi giver fornyet fart
15.000 boliger har udsigt til langsomt internet i årevis: Her er fem alternativer
Bill Gates kommer til Danmark og annoncerer milliard-partnerskab med Novo Nordisk
Danske EU-spidskandidater: Nu skal Europas forsvarsindustri op i gear
Ugens debat: Vores afhængighed er vi selv ude om
Hjælp den dødsdømte
Vand med gummikugler giver robotarme delikate kræfter
Sådan kan fleksibel seating sættes i system
Kunne ikke sige nej: Nordic Waste satte hans pension på pause
1892: Poul la Cour: Sådan virker kratostaten
Kan det betale sig at eje sin egen teknologi som spiludvikler? Vi har spurgt tre af de store
Et mikroskopisk sort hul er det perfekte batteri
Kunne et nyt Big Bang opstå?
Gravemaskine når gennem bjerget på Nordic Waste – og nu skal der også sås græs
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Sådan blev Kristian selvforsynende med brugte færgebatterier
Regeringen varsler politisk løsning på Chromebook-sag inden sommer
Benzinbilen vil fortsat dominere de næste 10 år: ‘En møllesten om halsen’
Laboratorie-test: Vertikal vindmølle giver 200 procent højere effektivitet
Fiskeri med ulovlige motorer er »alvorligt«: Men minister undviger ét spørgsmål
Stribevis af fejl på fregatten Iver Huitfeldt før og under mission i Det Røde Hav
Synspunkt: Fakenews misfarver vores verdensbillede
Store digitale platforme er ved at ændre det danske arbejdsmarked - snart kan mange blive tvunget til at være selvstændige
Leder: Fiber er ikke løsningen på hurtigt bredbånd til alle
Software-fejl gav massivt nedbrud hos Statens IT: »Noget af det mest ubehagelige, jeg har oplevet«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Er bøtten fra bedstefars sejlture?
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Amerikansk klimaaktivist: Danmark løser ikke sit klimaproblem med vindmøller alene
De bløde og elastiske printede kredsløb kan tåle at blive vasket 50 gange
Elendigt samarbejde i EU om militærteknologi: Producerer 15 forskellige kampvogne
Fem gange større end Paris: Indien bygger verdens største kraftværk
Vesten bruger russisk teleteknologi i laservåben
Aldersgrænse for sociale medier rammer mur: Tvivl om juraen
Flere SMV’er rammes af ransomware: Forsikringer vil ikke betale løsesummen
Laservåben skal nedkæmpe droner og missiler til en brøkdel af prisen
Vigtige råstoffer gemmer sig under Indlandsisen: Nyt kort kan vise vejen
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Sirenerne hylede over hele landet: To Ingeniøren-ansatte fik dog intet varsel klokken 12
Paneldebat på V2 Security: Tving kommuner ud af techgiganters jerngreb
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Trods ekstra 35 mia. kr. til Forsvaret: Lange udsigter til dansk luftforsvar