ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1407
Flest online idag: 44
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Motor, Varmespild (Læst 11226 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Motor, Varmespild
«
Dato:
20, Januar 2018 - 11:22 »
Har nogen en ide om hvor meget varme der spildes der til køler henholdvis udstødning ?
Edit;
Har fundet tal; udstødning 40% , køl 30% .
Grunden til jeg spurgte er, at jeg eksperimenter med TEG dvs. Termo Electric Generator. Jeg har 8 TEG på en 13 x 40 cm. aluplade. Ovenpå har jeg lavet vandkøling. Indtil nu kan jeg lave ca. 5-6 Watt ved 100 / 20 Celcius. Jeg bygger det til min campingvogn der har gasopvarmning. Målet er nok ca. 20Watt.
Nu er det lov cost elementer jeg bruger, men det ku være sjovt og lave noget til bilen. Siden EU har forbudt tændte baglygter om dagen, må det være nationalinteresse og spare den ene watt som et par Led bruger.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 16:24 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #1 Dato:
20, Januar 2018 - 16:25 »
.Spændende projekt, Chrismark!
Dine tal lyder fornuftige i forhold til, hvad jeg forventede, dog i den lave ende . da jeg som tommelfingerregel altid har regnet med 25% virkningsgrad for en benzinmotor, og med dine tal er der 30% tilovers til det nyttige.
Det kan måske godt passe, da der er sket en udvikling i motorernes effektivitet i de senere år.
Men du kan nok allerede se, at jeg ikke kan bidrage med nogen specialviden.
Derimod vil jeg gerne korrigere din påstand om, hvad "EU har forbudt". Det har aldrig været
forbudt
at have lys i baglygterne om dagen - men i nogle år fik man det kun, når man aktivt slog lyset til! De kloge hoveder i EU har dog forlængst erkendt, at det var en fadæse at påbyde kørelys foran, men ikke bagi, så nye bilmodeller har faktisk baglygter, der tænder automatisk sammen med kørelyset:
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/nye-regler-nu-skal-dit-baglys-taende-af-sig-selv/6301159
Det er klart en sikkerhedsfordel med lys i begge bilens ender i "mørke" lande som Danmark, men også i bjergrige områder med mange tunneler.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 17:27 af Morten Jødal
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #2 Dato:
20, Januar 2018 - 18:02 »
Er det TEG baseret På Seebeck-effekten?
Jeg var for et par år siden del af et projekt, der gik ud på at levere strøm til sensorer placeret på f.eks. varmerør. Trådløs kommunikation til en central. Hovedformålet var at undgå kabler og batterier.
Virkningsgraden var skræmmende lav, for at kunne høste 1 mW elektrisk effekt krævedes ca. 500 mW termisk effekt.
Og dét endda med ægte Seebeck-elementer. Til hobbybrug er det almindeligst at bruge Peltier-elementer som TEG. Forskellen er ikke uden betydning, Seebeck elementer bruger meget små geometrier for at opnå den bedste virkningsgrad, Peltier-elementer er meget grovere af hensyn til den høje effekt.
Dit projekt er sjovt, men du vil ikke kunne se bare en brøkdel af en øres forskel på dit brændstofforbrug.
Så økonomisk er du nødt til at skrive det på hobbykontoen, hvilket kan give WAF-problemer.
PS: hvis du skal have rigtig "bang for the bucks" skal TEG monteres på udstødningsmanifolden, hvor du let får 500...600 C. Men jeg kender ingen Seebeck-elementer der klarer den temperatur, i det mindste ikke tilgængelige for enhver. Og pladsen i motorrummet er også begrænset.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 18:06 af Bent Andersen
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #3 Dato:
20, Januar 2018 - 18:17 »
Jeg er efterhånden ikke sikker på noget som helst med de elementer ! Jeg har TEC og TEG.
Til venstre TEC, til højre TEG.
Har vel 18 af dem her og lige bestilt 25 mere;
https://www.ebay.com/itm/TEC1-27145-SP1848-TEC-Thermoelectric-Heatsink-Cooler-Peltier-Plate-Module/331762618541?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
På nettet er der total begrebs forvirring med de navne.
Jeg beskriver projectet med billeder på en polsk side for campister. Prøv google translate, eller bare se billeder.
https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=29148&start=0
Marek.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 08:51 af chrismark
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #4 Dato:
20, Januar 2018 - 20:52 »
Jamen du skriver det jo selv:
TEC = thermoelectric cooler = Peltier element
TEG = thermoelectric generator = Seebeck element
At så TEC bliver solgt som TEG er vel et spørgsmål om at udvide kundekredsen. Begge er teoretisk to sider af samme sag, men i praksis temmelig forskellige.
Firmaet vi arbejdede sammen med den gang havde nogle rigtig gode white-papers, men de er desværre forsvundet fra deres webside.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #5 Dato:
20, Januar 2018 - 21:19 »
@ Bent.
De elementer jeg har er max 150 C, til ca 14,-Kr, stk. mens dem der kan mere er prisen pludselig omkring 150$ stk. Men til min pris kan det være ganske sjovt og lave forsøg.
Først proppede jeg 18 elementer i, men nu har jeg 8 efter jeg fandudaf hvor voldsom termisk kortslutning jeg laver. Hvis det var vand/vand vil det være fint, men luft/ vand NOGOD.
Nu skal jeg lave en ny varm bagplade med "køleriber" til gasvarmeren (Truma).
Tæt på 4 Watt.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 09:42 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #6 Dato:
21, Januar 2018 - 08:43 »
Oprindelig var det tanken og lave en slags modul som jeg kunne bruge til camping og derefter i brændeovnen. Men med de priser kan jeg tillade og lave det dedikeret og glemme hvad det koster.
Til gasen skal jeg åbenbart bruge en køleplade på 18 x 40 cm. med 8mm. ribeafstand. Her er kun en vej; lav det selv. Men med aluprisen på 20,-/kg kan det ikke koste alverden, men noget arbejde og skrue det sammen. Lodning / svejsning har jeg udelukket.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #7 Dato:
21, Januar 2018 - 18:01 »
Nu er jeg småt ved og lave en ny varmebagplade til luft. Hvis man regner med π x træskolængde giver det 8 gange større varmeflade.
Der bliver 38 riber som denne. Det giver cirka 0,5 m2 varmeflade.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #8 Dato:
01, April 2018 - 17:59 »
Hej Marek fordi noget er tilladt kan de ikke også være forbudt
Det er korrekt at EU har tilladt baglysene ikke behøver at være tændte om dagen, fordi en eller anden juristtosse i Bruxelles har fundet ud af, at de 2x5 watt vil give en energi besparelse....hvilket jo er korrekt i teorien.....men ambulancekørsel, operationslys, jernlunge og ligvogskørsel med billister der om natten i tåge kører op i en foran stoppet bil der har glemt at tænde sit baglys, giver antageligt langt flere energiudgifter end automattændte baglys
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Seneste Debatindlæg
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Hvem har lukket for port...
af bovbjerg
[27, April 2023 - 08:37]
Google ads:
DR-Nyheder
11-årig piges fund af kæbeben stammer formentlig fra største dyr nogensinde
Storebæltsbroen er åben igen efter kortvarig nedlukning
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager et døgn ad gangen'
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Indfører forbud mod nye hoteller
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i våbenhvile-forhandlinger
Prins William genoptager arbejdet efter kræftnyhed
EU's stats- og regeringschefer fordømmer Irans angreb på Israel
USA: Længe ventet dato for afstemning om Ukraine-hjælp sat
Brandslukning på Børsen fortsætter natten igennem: 'Der er fortsat mindre brande'
Kroatiens regerende parti tager føringen i parlamentsvalg
Israel angriber Hizbollah i Libanon, efter israelske soldater blev såret i droneangreb
Odense Håndbold vender topkamp på hovedet med forrygende anden halvleg
Kongeparret indleder første sejlsæson og fortsætter forårstradition på Fredensborg Slot
Sverige sænker aldersgrænsen for juridisk kønsskifte
Skjelmose i bedring efter kuldechok
Sø gendannes for trecifret millionbeløb
Verdens højeste vindmølle på land rejses i Thyborøn
Mette Frederiksen efter møde med Nato-chef: Send flere luftforsvarssystemer til Ukraine
Langt mere politi i Malmø under Eurovision - også dansk forstærkning
Antallet af aborter stiger, men de sker tidligere i graviditeten
Nyt fra ing.dk
It-system til en kvart milliard skulle gøre livet lettere for politiet. Efter to års forsinkelse er det modsatte sket
Millionstøtte til CO2-lagring flopper: Kun en tredjedel af forventet klima-effekt
Se de første billeder: Sådan ser der ud inde i Børsen efter historisk brand
LA: Tech-giganterne får amerikansk økonomi til at løbe fra EU
Trods spionagerisiko: Antallet af kinesere på det danske arbejdsmarked er tredoblet
Tre projekter skal indfange 160.000 ton CO2 om året: Her er vinderne af millionstøtten
Irans historiske angreb var den ultimative eksamen for Israels missilforsvar
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Kommentar: Reportage fra Truth Social: Her råber du af dem, som du er enig med
Hundredvis af uopklarede ransomwaresager rusker op i politiet: »Vi vil gøre livet surt for de it-kriminelle«
Storbrand på Børsen: Her er hvad vi ved – og ikke ved
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
For tredje gang i år: Milliarddyre Viking Link ramt af stort nedbrud
Trods shitstorm mod Chr. Hansen: Novonesis afviser at love offentlig LGBT+-støtte
Beredskabsleder advarer: Børsens ydervægge kan kollapse
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Børsen i flammer: »Man vil først og fremmest kigge mod håndværkerne«
Digitalt udsatte svigtes af myndighederne: 71 procent af hjemmesider overholder ikke loven
Energiforbruget til AI eksploderer: Her er tre bud på bekæmpelse af teknologiens skjulte bagside
Video: Dragespir på Børsen kollapser under brand
Overset miljøproblem på renseanlæg: Hvert år bliver ca. 1.100 ton polymerer spredt på marker
Evighedskemikalier kræver ekstreme tiltag: PFAS-affald skal gemmes kilometer under jordens overflade
1879: Langt mellem pissoirerne i Paris
E-Boks dumper SSI's blodprøve-forklaring: Kunne sagtens have informeret borgere
DI kræver åbenhed om udenlandske penge i dansk infrastruktur: Mørklagt proces »skaber massiv usikkerhed«
Techtopia #323: Civile startups omstiller til krig
Forsvar af Israel kostede 9 mia. kr.: Nye våben nedskød ballistiske missiler
Oversvømmelser, kobøvser og lastbiler på biogas: Nu bliver de første grønne milliarder uddelt
Lækket aftale: EU vil satse på sikkerhed i stedet for klima
Datatilsynet vrider armen om på SSI: Millioner af danskere skal have besked om gemte blodprøver
Blogindlæg: Hurtigere, større og mere robust: Hvad kan vi forvente af 3D-print i 2024?
Hver tredje kommune støtter udvikling af dansk Google-alternativ
Synspunkt: Forebyg naturødelæggelser med ecocide-lovgivning
Grundfos-direktør i kritik af dansk robotindustri: To tiltag skal højere på to-do-listen
1914: Den nye cirkusbygning er en smuk og hypermoderne ingeniørkonstruktion
Det vrimler med drillepinde
Øjenvidne fra Kina: Rigets ambitioner om rumfart er synlige overalt
Fransk tech-zar: Endelig er tabuet om Europas digitale suverænitet brudt
Spørg Fagfolket: Hvorfor påvirker metan drivhuseffekten mere end CO2?
Netcompany og Googles Roblox-spil skulle få piger ind i STEM-fag: Der er nul brugere
To firmaer i kapløb om hjerneimplantater: Ét skydes ind via blodårerne
Oversvømmede marker presser landmænd: »Det bli'r bare ved med at regne«
Gode resultater ved første boringer: Innargi indleder tredje geotermiboring
Kraka tordner mod brintbranche: Frækt at kræve statsstøtte til brintrør
Wikileaks-medlem: Sådan forrådte jeg Assange
USA langer kraftigt ud efter sikkerheden hos Microsoft: »Det her skulle aldrig være sket,« vurderer dansk forsker
Licens er blevet central for trafikstyringen i flere kommuner: Nu lukker firmaet bag for salget
Fjernstyrede propelfly snyder russisk luftforsvar
Ny metode kan fjerne PFAS til under kravværdien alene ved forrensning
Rusland går benhårdt efter Ukraines el og gas: »Gør det træls at være ukrainer«