* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 376
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 117
I alt: 117

Forfatter Emne: Generatorer  (Læst 9965 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Generatorer
« Dato: 05, Januar 2011 - 21:01 »
Nu går den ikke længere under forkert overskrift, så jeg rykker over i et nyt emne!

Harbst skrev om køling af generatorer: "Man har prøvet med vandkøling af rotor , men det er ikke gået så godt. en fyr forsøgte med trykluft fra statordyser ind gennem roternde huller. Han genopfandt sirenen."

Hvis en gaskøling kan klare jobbet i eksisterende generatorer, burde pladskravet til kølende kanaler i rotoren være af en størrelse, hvor det ikke var nødvendigt at disponere den mest perifere del af rotoren, altså der hvor viklingerne "fylder". Man skulle da via kanaler i rotorakselen kunne etablere en tilfredsstillende strømning, måske ikke med vand, men fx. bremsevæske til biler. Der findes også noget der hedder "diphenyl" eller lignende, som jeg tror at man har brugt i solfangersystemer. Det ville give mulighed for et moderat vacuum i generatorhuset, hvor selv et vacuum på 25 torr ville eliminere problemer med friktion i spalten mellem stator og rotor!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Generatorer
« Svar #1 Dato: 05, Januar 2011 - 21:16 »
Hvad mener du med friktion, når det er køling der er opgaven?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Generatorer
« Svar #2 Dato: 05, Januar 2011 - 22:40 »
Hvad mener du med friktion, når det er køling der er opgaven?

Mener du den friktion, som jeg skriver bliver elimineret?  ;-)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Generatorer
« Svar #3 Dato: 05, Januar 2011 - 23:34 »
Der er fordele ved udprægede poler. Det ved stærkstrømsfolk. Men forklaringen er for lang til at have med her,
Med udprægede poler ligger viklingen ikke yderst.
Besværet med væskekøling af rotoren bliver ikke mindre af at anvende andre væsker.
Vanskelligheden er at holde sammen på kanaltilslutninger, når accelerationen er så stor.   
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Generatorer
« Svar #4 Dato: 09, Januar 2011 - 22:38 »
Jeg forstår ikke helt denne tråd, men hvis den handler om køling af elektromagnetiske konstruktioner, bruges der meget gas og oliekøling i det daglige.
Jeg har interesseret mig for emnet for ca. 15-20 år siden i forbindelse med min bygning af varmepumpe af brugte dele. Det stoppede da R12 blev forbudt. Nu ved noget kobber ledning ikke om den er en motor eller en generator. Den afgiver varme i begge tilfælde.
Det bedste eksempel er jeres køleskab og fryser hvor princippet bruges. Danfoss har lavet nogle meget fine beskrivelser af kølingen i deres kompressorer.
Ellers har jeg en opskåret R12 komp. her hvor jeg kan tage billede af indemaden hvis i ønsker.

Marek.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Generatorer
« Svar #5 Dato: 10, Januar 2011 - 10:09 »
Chrismark har ret i at der ikke er forskel på generator og motor. Det er også folkelige betegnelser. Makinerne kan principielt alle beggedele, men på småmotorer og i moderne bilgeneratorer er det tit bygget elektroniske halvlederekredse på (måske indeni) så der kun kan være en energiretning. I så fald er motor -generatorbetegnelserne absolut på sin plads.

Den kling vi diskuterede var slet ikke til småmaskiner, som dem Chrismark har i tankerne med varmepumpe. Netop de gængse kølemidler har jo ret molmasse , så deres varmetransmission er dårlig i forhold til brint.

Det var brintkøling af store maskiner vi diskuterede. Det er maskiner  fra ca 200MW og opefter. De findes praktisk taget kun på kraftværkerne.   
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk