* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 392
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 188
I alt: 188

Forfatter Emne: elbiler  (Læst 16057 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
elbiler
« Dato: 06, Februar 2009 - 01:57 »
I den senere tid har jeg tænkt over om ikke en elbil ville være praktisk her i Tasiilaq på Grønlands østkyst.

Vejene er ikke ret lange, det længste stræk man kan køre, er 6-7 kilometer, så batterikapaciteten er ikke noget problem.

Imidlertid vil det være et krav at bilen er firehjulstrukket og har kraftig trækkraft ved lav hastighed, for at den kan køre op ad de stejle bakker om vinteren (naturligvis med pigdæk monteret).

Endvidere vil jeg helst have en bil af samme type som min nuværende bil som er en Mitsubishi kassevogn "rugbrød" med masser af vareplads.

En anden type der kunne være praktisk ville være en pick-up med førerkabine og et lille lad.

Findes sådanne elbiler?

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #1 Dato: 06, Februar 2009 - 08:20 »
Husk lige at batterier og stærk kulde er en dårlig kombination, foruden du nok skal have et benzin/dieselfyr installleret samtidig for selv at holde varmen mm. under kørsel i vinteren.

Jeg ville kigge efter producenter af golfvogne for at finde hvad du søger.
vh.
Claus

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #2 Dato: 06, Februar 2009 - 08:21 »
- og husk forresten også på at elbiler generelt har høje udgifter til batterriudskiftning - en løbende udgift de fleste overser.
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #3 Dato: 06, Februar 2009 - 09:21 »
Hvis du ikke kan køre mere end nogle få km af gangen, har din bil vel elvarme til motoren og ruderne, medens kabinen er ligegyldig fordi du har overtøj på.
Det samme kan du have i en elbil.

Firhjulstræk og god stigeevne må være let at lave med elbil. Spørgsmålet er bare om efterspørgslen er så stor at der er en sådan type i serieproduktion.
Man har satset mere på små lette enheder for at få længst mulig operationsafstand pr. opladning.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #4 Dato: 06, Februar 2009 - 13:50 »
Der er tilsyneladende lige nu ved at ske et teknologiskift i elbilsektoren, fordi der - endelig - er kommet bedre batterier.
Så hvis du ikke har akut behov for at skifte bil, kan du sikkert få en langt bedre elbil om et års tid.
Som harbst også anfører, er 4-hjulstræk det mindste problem for elbiler. Faktisk er det oftest lettere og billigere at udstyre en elbil med en motor pr. hjul end med en kompliceret transmission som i en benzin/dieseldrevet bil.
Jeg er vidende om, at der er udviklet elvarebiler til serviceformål i byer, og de udgør hovedparten af de elbiler, der p.t. kører i DK. De må vel - udstyret med pigdæk - også være anvendelige i dit område. Det springende punkt er, hvordan batterierne reagerer på at stå i arktiske nattemperaturer? Her har jeg ingen sikker viden.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #5 Dato: 06, Februar 2009 - 15:50 »
Citér
Der er tilsyneladende lige nu ved at ske et teknologiskift i elbilsektoren, fordi der - endelig - er kommet bedre batterier.
Er der det ?
Det lyder interessant, men "bedre" er ikke nok som jeg ser det, det kræves et kvantespring før de tilbyder et reelt alternativ.
Vægt - aktionsradius pr. opladning - tid for en fuld opladning.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #6 Dato: 06, Februar 2009 - 16:47 »
Kvantespring ! er det ikke den mindst mulige forandring ?

Der er da kommet holdbare lithiumbatterier  med stor energi pr kg.

Men energioplag pr krone er det vist ikke blevet bedre med.

Jørgen Harbst

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #7 Dato: 06, Februar 2009 - 16:57 »
Kvantespring ! er det ikke den mindst mulige forandring ?

Jow, men det er til gengæld et ægte spring.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #8 Dato: 06, Februar 2009 - 17:19 »
Kvantespring ! er det ikke den mindst mulige forandring ?

Der er da kommet holdbare lithiumbatterier  med stor energi pr kg.

Men energioplag pr krone er det vist ikke blevet bedre med.



Der mange problematiske forhold omkring biler på batteridrift.
Det er ikke nok at man have energi nok med til en passende aktionsradius, når en genopfyldning tager 1 døgn.
Batteriet har en levetid på 3-5år hvor en udskiftning ligger i 20K klassen.
Batteriet er opbygget af miljøskadelige stoffer der gør korrekt bortskaffelse dyr og besværlig.
For ikke at tale om miljøbelastningen ved fremstillingen.

Jo, der kræves et teknologisk kvantespring på batteriområdet.

El (batteri) drevne biler som de ser ud nu og i nærmeste fremtid er reelt ikke stort andet end en narresut i debatten om fremtidig bildrift.
Men en narresut er også rar at have, den giver lidt fred og ro...  ::)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #9 Dato: 06, Februar 2009 - 19:02 »
Der er et elbilprojekt i gang, som indeholder leje af lithiumbatterier. Derudover skulle det være muligt at bytte et udtømt batteri med et friskopladet.
Denne løsning eliminerer problemet med den lange opladningstid, som så skulle ske på centrale ladestationer, og den løser også det andet problem med en stor engangsudgift, når batteriet ikke kan mere..
Om økonomien i projektet - og om det er muligt at opbygge et tilstrækkeligt tæt net af ladestationer - foreligger der indtil nu kun ophavsmændenes optimistiske vurdering af.
Så vi må endnu en gang vente og se ...
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: elbiler
« Svar #10 Dato: 07, Februar 2009 - 00:53 »
Ak ak, det er ikke så ligetil med elbiler, så jeg må nok fortsætte med at køre med "slikbussen" et par år endnu.
Den er nu også udmærket, firehjulstrukket, dieseldrevet og med god varme i kabinen.

Med hensyn til varme i kabinen i en elbil ser jeg det ikke som et stort problem. Bilen skal jo være tilsluttet 220 volt eller 380 volt når den står hjemme og lader op. så det må være nemt at installere et elektrisk varmelegeme i kabinen.

Kolde batterier må også kunne afhjælpes ved at isolere batterikassen og opvarme den elektrisk når biler er tilsluttet el.

Min Kramer gummiged var udstyret med et Eberspächer oliefyr som opgav ævred for et par år siden. Så monterede jeg en 220 volt varmeblæser som kan forvarme kabinen et par timer før jeg skal køre. Det fungerer udmærket.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #11 Dato: 16, Februar 2009 - 18:29 »
Jeg stødte lige på dette link, mens jeg googlede efter noget helt andet:
http://www.imiev.dk/?gclid=CJXcmvrH4ZgCFYU-3god9EWIdQ
Jeg er på ingen måde sikker på, at disse elbiler kan løse Gerdas behov - men de er altså på vej!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #12 Dato: 17, Februar 2009 - 16:41 »
Hej Gerda

Jeg  ved ikke hvor stor aktionsradius du kræver af en el bil.

Jeg kan tage fejl men tror at en sådan ville være udmærket til at tøffe rundt i Tassilaq med.

Jeg forestiller mig jeg kan tage fejl men dit behov er ture der højest er på 20 - 30 km og den distance vil alle elbiler kunne klare , frost eller ej, på ryddet vej
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: elbiler
« Svar #13 Dato: 18, Februar 2009 - 02:18 »
Mange tak for link til elbilen.
Aktionsradius er ikke noget problem her, det er næsten umuligt at køre mere end 20-30 kilometer på en dag, og hastigheden betyder ikke noget. Jeg kører sjældent over 25-30 kmt. Derimod tror jeg at det er et problem at bilen ikke er firehjulstrukket. For at kunne køre om vinteren på vores stejle bakker, hvor vejene af og til er dækket af våd is, er det nødvendigt med firehjulstræk og solide pigdæk for at komme op ad bakken. (Jeg har prøvet at køre halvvejs op ad en stejl bakke og derefter kure baglæns/sidelæns ned igen, og det var endda med pigdæk på alle hjul. Det var ikke så morsomt).
Desuden foretrækker jeg en bil med et stort varerum - formålet er at transportere varer og at køre omkring med min mobile iskiosk.
Det er blandt andet derfor man kalder min nuværende bil Slikbussen elle Sweetibus.
Iøvrigt undrer det mig at denne bil tilsyneladende har een elmotor med en traditionel transmission. Eldrift indbyder til at montere elmotorer i alle hjulene.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: elbiler
« Svar #14 Dato: 18, Februar 2009 - 08:26 »
Jeg har altså stadig på fornemmelsen at der bliver overvurderet på batteriers kapasitet i den kulde man kan opleve i Tasiilaq. Har selv boet i Kangerlussuaq og der har man kun få chancer for at få gang i ens bil, når det er koldt om vinteren. Batteriet løber tør efter 2-3 startforsøg.
Det er selvfølgelig med alm. blybatterier, men kan tvivle på at det forholder sig bedre med lithium. Mobiltlf., GPS og bærebare computere havde også uhyggelig kort levetid, hvis de skulle køre batteridrift i kulde. 

Desuden skal du være meget opmærksom på omkostningerne ved batteriudskiftning.

Hvis jeg var dig ville jeg måske gå efter en speciallavet udgave, hvor du kan få 4 (eller flere) motorer på og måske nogle mindre batterier, der netop svarer til dit kørselsbehov.
vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk