* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 309
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 117
I alt: 117

Forfatter Emne: Holdbarhed af G9 pærer  (Læst 16738 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Holdbarhed af G9 pærer
« Dato: 26, December 2007 - 23:49 »
vi har nogle udendørslamper med G9 pærer og skumringsrelæ, der tænder om aftenen og igen om morgenen. Problemet er, at de (pærerne) ikke holder ret længe, ca 3-4 måneder, og de er ikke billige. Er der nogen der ved, om man kan sætte en lysdæmper ind, så de får lidt mindre spænding? Eller skal jeg skifte lamperne ud med en model, der kan tage sparepærer - det vil næsten kunne tjene sig ind i løbet af et par år
Venlig hilsen
Eigil Winkel

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Holdbarhed af G9 pærer
« Svar #1 Dato: 27, December 2007 - 01:31 »
G9 er da vist halogenlamper.
Hele ideen med halogen , er ikke at de skal dæmpes . Mål med et præcisionsinstrument om de får den rigtige spænding.

Kan være de heller ikke har godt af hyppig tænding.
Jørgen Harbst

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Holdbarhed af G9 pærer
« Svar #2 Dato: 28, December 2007 - 13:23 »
Tak for svaret. Ja, det er halogenpærer, 230V. Der står, at de er Dimmable, men det er selvfølgelig en god ide at checke spændingen. Men jeg ville gå ud fra, at et lille spændingsfald ville forlænge levetiden. Det er angivet til 1000 timer ved daglig brug på 3 timer, men det kan godt være kombinationen af 2x tænding og slukning i døgnet kombineret med udendørs bru. Ifølge min ellers kompetente elektriker skulle de kunne holde længere.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Holdbarhed af G9 pærer
« Svar #3 Dato: 28, December 2007 - 13:40 »
Hele ideen med halogen lamper går på at metalatomer føres tilbage til glødetråden, som så kan være varmere end i andre glødelamper, og holde alligevel.
Hvis man dæmper dem eller de ikke sidder i et egnet armatur, tilpasset omgivelsestemperaturen, virker det ikke.
Derfor er det ikke så smart at dæmpe dem.

Er armaturerne beregnet til udendørs brug ?


Ellers vil jeg foreslå små lysrør ( energisparelamper ) af en type og i  amaturer beregnet til udendørs brug. Temperaturen betyder også en del for lysrør.
Jørgen Harbst

evp

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 312
    • Vis profil
Sv: Holdbarhed af G9 pærer
« Svar #4 Dato: 30, December 2007 - 06:09 »
Sæt en diode i serie med glødelampen. 1N4107 tåler 1A og 1000V i rev.spænding. Derved fjerner man det generende skarpe kolde blændende lys, og nøjes med et behageligt varmt skær. Bruger det selv på 3 stk. 50W GU10 lamper. Foreløbig har det holdt i snart 3 år med tænding hver gang hoveddøren åbnes.

Energisparepærer kan næppe tåle at blive tændt så tit (ved lave temperaturer). 5 stk. "døde" inden for 4 dage, så nu bruger jeg 15W lamper m. diode. De holder meget længe.
« Senest Redigeret: 30, December 2007 - 07:14 af evp »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Holdbarhed af G9 pærer
« Svar #5 Dato: 30, December 2007 - 10:11 »
Hvis man vil dæmpe en lampe, med diode eller en rigtig triac, er der ingen ide eller fordel ved at bruge halogenlamper.

Hvorfor køber du halogenlamper, Erik, når du ikke kan lide deres hvide lys.
Jørgen Harbst

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Holdbarhed af G9 pærer
« Svar #6 Dato: 30, December 2007 - 12:10 »
Tak for svarene.
Ja, det er udendørsarmaturer, men jeg havde ikke tænkt på hvad det var for pærer. Jeg kendte dem i øvrigt heller ikke så deeet...
Jeg vil prøve med en diode i serie som foreslået, så kan jeg prøve holdbarheden - og se lyset...
Men jeg er modtagelig for alle gode råd.
Mht. sparepærer havde vi tidligere en udendørslampe med skumringsrelæ, pæren holdt i flere år. Det var et 'uintelligent' relæ, der bare holdt tændt hele natten.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Holdbarhed af G9 pærer
« Svar #7 Dato: 03, Januar 2008 - 21:51 »
Jeg har fået et andet forslag, nemlig at transformere spændingen ned til ca. 200 V, så det vil jeg prøve. Det er ganske vist ikke galvanisk adskilt, men transformatoren sidder et pillesikret sted og under tag.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

evp

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 312
    • Vis profil
Sv: Holdbarhed af G9 pærer
« Svar #8 Dato: 18, Februar 2008 - 14:30 »
Hvis man vil dæmpe en lampe, med diode eller en rigtig triac, er der ingen ide eller fordel ved at bruge halogenlamper.

Hvorfor køber du halogenlamper, Erik, når du ikke kan lide deres hvide lys.
FORDI de fulgte med i et tilbud på indbygningsspots 3 stk til 230V uden transformer og andet gøgl.
Smart at bruge spots, når lyset skal helt ned til trin man skal gå på.

Halogenlamperne har indbygget spejl og langt tykkere glas end alm. "pærer".
De har ikke gevind og loddetin forbindelse, men stifter der samtidig holder på lyskilden (tykt gods G10).
Tre lamper giver fin lysfordeling  men 150W er alt for meget - Så prøver man med en diode, dr snupper halvdelen og så opdager man at lyset bliver behageligt som sidegevinst.

Når lamperne holder endnu, med mere end 25000 tændinger, er det et mindre mirakkel, som må tilskrives dioderne  ;D
Betragtningerne vedr. halogenlampens driftform er helt korrekte, da man ved for lav spænding reducerer levetiden en hel del.
(Har hørt at 5% er tilladt - man hører jo så meget!)

At jeg med dioderne får fuld spænding på i halvperioderne og dermed opnår en tilsyneladende brugbar temperatur på glaskolbe og glødetråd er en tilfældighed, jeg tillader mig at være fornøjet med, og som jeg i øvrigt ikke agter at udrede teoretisk.
I teorien er teori og praksis det samme, men det er (heldigvis) ikke altid tilfældet i praksis.  ;)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk