* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 376
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 294
I alt: 294

Forfatter Emne: USB Flash  (Læst 30822 gange)

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #15 Dato: 27, November 2007 - 12:50 »
Jeg vil mene, at hvis Plug-and-play service er stoppet, vil der ikke automatisk udløses noget, når pinden sættes i. Jeg har dog ikke selv prøvet. Men det skulle være denne service, som er ansvarlig for at polle for nye enheder. Disse enheder præsenterer så et HW-ID, ud fra hvilket den rigtige c:\windows\inf\*.inf -fil findes frem, og evt. drivere installeres - hvis de da ikke allerede er installeret i forvejen.

Jeg har googlet lidt og fundet frem til denne meget nyttige side til USB "pindehuggeri":

http://www.uwe-sieber.de/usbstick_e.html

Det er oplagt at lave en .BAT/.CMD fil og assigne den til en hotkey, så f.eks. når man taster Alt-U så un-mounter man sine USB pinde.
Ærbødigst Rasmus Møller

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #16 Dato: 02, Januar 2008 - 20:39 »
Un- mounte er da et frygtelig ord at bringe ind i en dansk sætning.

Vi kan da opfinde noget helt og aldeles nyt .. hva' med "demontere" ? :-)

Det er slemt nok med  USB-flash, som i øvrigt ikke er korrekt på noget sprog. Det er jo ikke usb, som er flash.

Well - det ér vel både et usb-drev og et flash-drive?

Men her kunne vi selvfølgelig også være opfindsomme .. sidstnævnte ord kunne f.eks erstattes med "glimt-drev" - a la "oktet" for "byte"
:-)
« Senest Redigeret: 05, Januar 2008 - 20:09 af BCC »
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #17 Dato: 02, Januar 2008 - 22:07 »
USB

Universal Serial Bus

USB er svaret på enhver pc-ejers drøm om problemfrit at kunne forbinde hardware til et universelt stik. USB står for Universal Serial Bus og kan erstatte alle de forskellige typer af serielle og parallelle porte.


Hub er det engelske ord for "nav" og er når det handler om netværksteknik en multiport repeater. Dvs. en enhed med et antal porte hvor ethvert signal gentages til de øvrige. Hub er i øvrigt ingen forkortelse og skal derfor ikke skrives med stort.

Flash betyder i dette sammenhæng hurtig. og har den samme funtion som en bådoptager. hurtig at optage og hurtig til at afspille.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #18 Dato: 03, Januar 2008 - 17:12 »
Citér
Flash betyder i dette sammenhæng hurtig. og har den samme funtion som en bådoptager. hurtig at optage og hurtig til at afspille.

Nu håber jeg ikke vi skal gennem endnu en "Inbus" sag  :-[

Flash betyder ikke hurtig i denne forbindelse.
Flash memory er en relativ ny type non volatile hukommelse der er kendetegnet ved at man kan slette hele blokke ad gangen istedet for den typiske ROM hvor man tager en adresse ad gangen.
Jo jo på en måde går det så også hurtigere men Flash mem. er en type for sig selv der er fremstillet efter andre principper end sædvanlig non volatil hukommelse.
Iøvrigt også relativt billigere og det er jo altid populært. ;)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #19 Dato: 03, Januar 2008 - 17:15 »
USB er svaret på enhver pc-ejers drøm om problemfrit at kunne forbinde hardware til et universelt stik.

Well ... skal vi ikke sige næsten enhver PC-ejer ... jeg har mange erfaringer med bærbare, der skulle have tilsluttet dataopsamlingshardware, men ikke havde den nødvendige RS232-port, som i årevis har været standard til det formål.
Der findes en lille konverterdims med RS232 i den ene ende og USB i den anden - men 2 ud 3 gange mislykkedes det! jeg vænnede mig hurtigt til i stedet at medbringe min egen bærbare, som var gammel nok til, at det rigtige stik ikke var sparet væk!  ;D

... på den anden side: problemet var måske netop, at jeg ikke var PC-ejer i denne sammenhæng, men bruger uden administratorrettigheder. Det var sikkert hver gang et manglende flueben i rettighederne, men jeg nåede kun til at konstatere, at skidtet ikke virkede  :'(

Hub er det engelske ord for "nav"

Jeg har stort set kun hørt professionelle IT-folk kalde enheden for en hub - med dansk u som i bus. Så jeg er overbevist om, at din oversættelse fra engelsk er en søforklaring: Der må være tale om en nydannet dansk fagterm!  ;) ;D ;D ;D
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #20 Dato: 03, Januar 2008 - 17:42 »
Bjarke har ret, Wikipedia skriver: http://en.wikipedia.org/wiki/Hub

Citér
Technical meanings

    * The centre of a wheel, normally incorporating a bearing.
    * Node (networking) in a computer network
          o Network hub, a computer networking device
          o USB hub, a device that allows many USB devices to be connected to a single USB port
    * Direct Connect hubs are central servers to which clients connect
    * Transportation hub, where traffic is exchanged across several modes of transport
    * Airline hub, an airport that serves as the base of operations for an airline
    * A hub allows a network of computers to send information to each other, but a hub increases traffic between computers


En USB-Hub er et trafikknudepunkt, ligesom et nav hvor alle egrene mødes.

« Senest Redigeret: 03, Januar 2008 - 17:44 af E. Tranberg »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #21 Dato: 03, Januar 2008 - 17:58 »
Bjarke har ret

Ja, SELVFØLGELIG har han det! Du har vel ikke overset, at der var hele FIRE smileyer (vink og tre grin) efter min vanvittige tolkning?
... men det ændrer ikke ved, at professionelle IT-folk udtaler ordet hub, som om det var oprindeligt dansk!
« Senest Redigeret: 03, Januar 2008 - 18:00 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #22 Dato: 03, Januar 2008 - 18:06 »
Ja Mikael

Det du oplever er bare jydsk hævn for "firetoget" ;) :) :) :) :)

Morten ved da udemærket, at jeg altid har ret ;D ;D ;D ;D ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #23 Dato: 04, Januar 2008 - 01:13 »
Morten ved da udemærket, at jeg altid har ret ;D ;D ;D ;D ;)

Du har IKKE altid ret!  ;) For eksempel kan du ikke stave til "udmærket" (uden e efter ud)  ;D ;D

Men trods alle smileyerne er jeg alligevel lidt bange for, at hele to sjællændere (du og harbst) ikke forstår jysk humor ...
Jeg ville skam ikke "hævne" nogetsomhelst, og mine bemærkninger om udtalen af en hub var ikke rettet mod dit indlæg.
Jeg ville blot harcellere over de IT-"eksperter", som slynger om sig med hundredevis af engelske ord og påstår, at de er "uoversættelige".
Da myndighederne i halvfjerdserne forsøgte at tvinge dem til at forsøge, blev oversættelserne så dårlige, at man var ved at tro de havde ret. Men når man så ser, at samme eksperter ikke kan genkende det simple engelske ord hub (der har en lige så simpel dansk oversættelse: nav), men tror det er en dansk nydannelse og udtaler det derefter, så får man en mistanke om, at uoversætteligheden mest skyldes manglende sprogkundskaber hos "eksperterne"! :o

Og ja, jeg er ganske klar over, at en vittighed, der bagefter skal forklares med mange og lange ord, ikke er spor morsom længere ...  :'(
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #24 Dato: 04, Januar 2008 - 13:13 »
Jødal jeg fornemmer du er udsat for en slags forfølgelse af visse medlemmer her.
Der er ihvertfald et par stykker der lægger megen omhu i at læse dine indlæg "som fanden læser biblen."

En skam du ikke er udlænding så kunne du bekvemt kalde dem for "racister".

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #25 Dato: 04, Januar 2008 - 14:00 »
Det har du ret i Morten

Citér
Og ja, jeg er ganske klar over, at en vittighed, der bagefter skal forklares med mange og lange ord, ikke er spor morsom længere
...

Til Kusco som jeg citerer

Citér
En skam du ikke er udlænding så kunne du bekvemt kalde dem for "racister".

Morten er da fra Jylland ;D ;D ;D ;)
 
Dette er jo et debat forum. Forskellen fra et debatforum og en fodboldkamp er, at her i forummet, spiller vi med ord og meninger og i en fodboldkamp med bolde.

Hvis du har spillet længe nok sammen med og mod de samme spillere,
så kender du dem godt....så godt, at du ved hvilke områder  og emner, hvormed du kan komme til, at træde dem for nær. Men på den anden side, skal en enkelt mimose eller primadonna, ikke have ret til at bestemme ,hvad der  ret og rimeligt skal diskuteres.

Belært af erfaringer, fra det forum der gik lige forud for dette, har vi(Mikael) indført begrebet moderatorer, dvs personer der kan gribe ind, hvis personer bliver for utrerede i deres inlæg.

Disse er, hvis det ikke er dig bekendt Mikael Boldt, Morten Jødal, Tranberg, Gerda Vilholm og undertegnde.

Både Morten og Jeg har nogle områder, hvorom vi nok aldrig bliver helt enige om, hvad der er skidt og hvad der er kanel. Det ved vi begge, for nogle af emnerne har vi diskuterert voldsomt igennem mange år.

Du fornemmer nok, at Akraft kunne være et område, men der er bestemt flere. På den anden side er der også områder hvor vi er meget enige. Vi er ca. lige gamle, 63. Vi har begge den samme bil. Vi har levet af at undervise.

Men som du har bemærket det, så nærlæser både Morten Jødal og undertegnede, hinandens indlæg og konstaterer med næsten fryd når og hvis den anden har flyttet sin overbevisning en smule. ;D

For i vore nuværende roller, som moderatorer, kan vi ikke som i "gamle dage" skyde først og sige undskyld bagefter. ;D

venlig hilsen

Bjarke Mønnike








 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #26 Dato: 04, Januar 2008 - 17:53 »
Men som du har bemærket det, så nærlæser både Morten Jødal og undertegnede, hinandens indlæg

... men i dette tilfælde var problemet altså bare, at jeg forsøgte at flette en vittighed ind i debatten! Det var helt tilfældigt, at der stod BMønnike som afsender ...
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #27 Dato: 04, Januar 2008 - 18:41 »
... men i dette tilfælde var problemet altså bare, at jeg forsøgte at flette en vittighed ind i debatten! Det var helt tilfældigt, at der stod BMønnike som afsender ...

Ja mere skulle der jo ikk' til.
Håber da ikke I møder hinanden IRL en dag uden behørig opsyn  ;)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #28 Dato: 04, Januar 2008 - 21:54 »
Kusco

Du ville have og få større problemer med mig med dette:

Citér
En skam du ikke er udlænding så kunne du bekvemt kalde dem for "racister".

Dette begreb vil jeg pænt bede dig om at undlade, Thi du er åbenbart ikke over hvad min generation forbinder med dette.

Det er ikke et modeord, man bare kan slynge ud, for sjov.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kinnycry

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #29 Dato: 18, Marts 2009 - 07:17 »
Dit argument er i hvert fald godt. Så det eneste sande i mit udsagn var at det ikke var mig bekendt. Sidder der en lille dedikeret processor og styrer usb.









------------------------------------
Liv Sted Musik

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk