* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 309
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 148
I alt: 148

Forfatter Emne: Fremmed bras - Grr! - Pålidelige downloadsider?  (Læst 12212 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Fremmed bras - Grr! - Pålidelige downloadsider?
« Dato: 30, Marts 2013 - 15:30 »
På min nyeste bærbare manglede jeg et zipprogram.
Jeg havde forsøgt tidligere at installere et, men det rodede i systemet, så flere væsentlige funktioner stod af, og jeg måtte systemgendanne - uden det nye program (som ellers virkede).

Nu gjorde jeg igen forsøget, søgte målrettet efter et kendt program, undgik den downloadside, der sidst havde leveret noget bras, men blev i processen hele tiden ledt videre til forslag om at hente alt muligt andet end det ønskede  >:(.
Det tredje downloadsted jeg besøgte kunne jeg dog navigere igennem, så jeg havde en downloadfil til Zipcentral, som jeg tidligere har brugt på mit arbejde og kender som pålideligt, på min egen PC.
Så vidt, så godt.

Jeg installerede programmet og det virker. Men pludselig fik jeg en advarsel om, at programmet "qvo6.com" forsøgte at blive min standardbrowser. Det afviste jeg, men ikke desto mindre startede begge mine browsere på qvo6! Min startside stod principielt rigtigt, og hver gang jeg klikkede på "Startside", kom den rette frem. Men ved hver ny start af browseren fik jeg igen qvo6!

Jeg søgte i første omgang efter filer med qvo6 i navnet. Nul. HVOR JEG DOG SAVNER SØGEFUNKTIONEN I XP!  ::) Den avancerede søgefunktion i Win7 fandt dog en fil, som jeg slettede - hvad der løste problemet i IE, men ikke i Chrome (mine eksperimenter med Firefox foregår stadig på den ældre stationære).

Næste trin var naturligvis en systemgendannelse til det punkt jeg forudseende havde oprettet inden jeg gik i gang med at downloade programmer. Endnu et klagepunkt i Win7: Det er uhyre nemt at åbne systemgendannelse for at finde et tidligere gendannelsespunkt, men det er endnu ikke lykkedes mig at oprette et nyt gendannelsespunkt uden at gå en besværlig omvej gennem søgefunktionen - det kunne jeg umiddelbart gøre i XP  8)
Det løste mit problem, dog naturligvis først efter en ny installation af Zipcentral - men nu direkte fra installationsfilen, og alt virker normalt.

Denne lange sørgelige historie (dog med happy end!  :D) lægger op til et spørgsmål:
Kender nogen her i forummet pålidelige downloadsites, der ikke forsøger at prakke os alt mulig underlødigt bras på i stedet for det ønskede? Det forekommer mig, at problemet er opstået i løbet af det sidste par år - men nu er det blevet ulideligt!

P.S. Jeg besøgte hhv. download.cnet.com, freewarefiles.com og pcworld.dk. Jeg ved ikke hvilken af disse sider der er synderen
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Fremmed bras - Grr! - Pålidelige downloadsider?
« Svar #1 Dato: 30, Marts 2013 - 16:23 »
Problemet er ussel mammon og begærlighed.

Man mkan åbenbart få penge for at prakke folk noget på.
derfor oprettes så mange steder hvis primære formål er at prakke folk noget på. Vær sikker på at disse uønskede ting fører til ulidelige reklamer i heldigste fald.  Det kan gå meget værre med de rigtig undsindede.

Da det med at blive fundet af google idag er et spørgsmål om penge kan man ikke regne med at finde andet end hvad stederne betaler for.

Min lille virksomhed får jævnligt et brev fra google  med gratis introduktion til et abonnement så den kan findes,
Jeg kan selv bestemme søgeordene, og de behøver ikke at have med mig at gøre.
Jørgen Harbst

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Fremmed bras - Grr! - Pålidelige downloadsider?
« Svar #2 Dato: 30, Marts 2013 - 17:49 »
Jeg har med held downloaded en del fra
http://sourceforge.net
:-)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Fremmed bras - Grr! - Pålidelige downloadsider?
« Svar #3 Dato: 31, Marts 2013 - 17:28 »
Pirate Bay

Seriøst, for der skal vrede brugere nok lade vide, hvis der er snavs af uønsket art i det hentede.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fremmed bras - Grr! - Pålidelige downloadsider?
« Svar #4 Dato: 31, Marts 2013 - 23:45 »
Tak for budene.

Jeg har i mellemtiden opdaget, at jeg satte min "happy end" lidt for tidligt, for den uønskede søgemaskine havde minsandten sneget sig ind også med den nye kopi  af zip-programmet.
Proceduren måtte altså gentages - men denne gang var jeg mere omhyggelig med at se hvad der skete undervejs og opdagede, at synderen er downloadsiden malavida.com. Jeg stoppede den nye download inden der var sket nogen skade.
Jeg har hentet downloadfilen fra en anden server, har fået mit program til at virke, har fået en ægte happy end - og advarer alle jer andre mod at hente nogetsomhelst fra den pågældende server.
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Fremmed bras - Grr! - Pålidelige downloadsider?
« Svar #5 Dato: 01, April 2013 - 10:42 »
Med den historie du fortæller, vil jeg anbefale at du giver din PC en tur med
Spybot - Search & Destroy , som du finder her:
http://www.safer-networking.org/

PSP

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
    • http://www.tech-p.dk
Sv: Fremmed bras - Grr! - Pålidelige downloadsider?
« Svar #6 Dato: 01, April 2013 - 19:27 »
Det værste produkt i denne kategori er nok Java, som så godt som alle danskere er tvunget til at installere (pga. NemID). Ask-toolbaren som Java forsøger at pådutte os ved hver eneste opdatering er grotesk ringe. Jeg tror ikke der er nogen der kan få noget godt ud af den (ud over Oracle, der jo aldrig er bleg for at lave en god handel).

Jeg er enig med PJB. SourceForge er et godt sted at finde software. Dog er der nogle af dem, hvor man lige skal være opmærksom, når man installerer. Ellers  får man måske lige en McAfee-et-eller-andet med.

Lige nøjagtig på SourceForge finder man også 7-zip, der er et dejligt simpelt og effektivt zip-værktøj. Den håndterer mange filformater.
vh
Poul Skadborg

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk