ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Duco og autolakering i tidens løb
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 345
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 93
I alt: 93
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Duco og autolakering i tidens løb (Læst 14844 gange)
Kenn
Debattør
Indlæg: 16
Duco og autolakering i tidens løb
«
Dato:
22, Oktober 2009 - 21:00 »
Jeg er i annoncer fra 1950’erne stødt på udtrykket ”Duco Lakereri” (evt. sammentrukket ”Ducolakereri” m.m.) og forstår, at der rundt om i de danske byer har været mange (og fortsat er nogle få) autolakerervirksomheder med denne betegnelse. Og at Duco (registreret varemærke) er en sammentrækning for den amerikanske koncern Du Pont de Nemours & Company, der i 1920’erne opfandt en celluloselak til biler, men at produktionen af denne vistnok ophørte i slutningen af 1960’erne. Måske fordi Duco var for farlig, rent arbejdsmiljømæssig, men måske også fordi den vandbaserede lak vandt frem og havde den fordel, at de sprøjtelakerede biler (modsat behandling med Duco) ikke skulle efterpoleres for at blive blank. Holder dette stik?
Det afføder jo også spørgsmålet om ”autolakering” før Duco’s tid?
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #1 Dato:
23, Oktober 2009 - 00:11 »
Ak ja, Ducolak hører til mine barndomsminder.
Jeg er bestemt ikke lakekspert, men kan bidrage med lidt om tiden før det store fremskridt, som Ducolak var.
Man brugte dengang en oliebaseret lak, der havde l-a-n-g tørretid. Den kunne man nedsætte ved at køre det færdiglakerede karosseri gennem en varm ovn. Såvidt jeg ved brugte man enten temperaturen 80° eller 120°.
Men det var en proces, der forsinkede produktionen meget, så den hurtigtørrende lak var et stort fremskridt.
Derudover læste jeg engang en anekdote i Det Bedste, som mine morforældre holdt. Den gik ud på, at en kemiker hos DuPont havde udviklet en god lak, som imidlertid var for langsomttørende. Men en dag fik han på et cafeteria serveret på en træbakke, der var lakeret med en hård og blank lak. Han spurgte til bakken og blev henvist til fabrikanten, der dengang selvfølgelig var lokal (!)
Kemikeren udbad sig en prøve af lakken, men da han bad om et kg, blev fabrikanten chokeret, for så stor en portion havde han aldrig blandet før, da lakken var enormt hurtigtørrende og for eksempel uegnet til sprøjtelakering, da den ville størkne i luften.
Utroligt nok viste det sig, at en blanding af den langsomttørrende og den hurtigtørrende lak netop var egnet til autolakering og blev lanceret som Ducolak.
Historien lyder så utrolig, at jeg ville tro den var løgn, hvis ikke kilden var så pålidelig ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kenn
Debattør
Indlæg: 16
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #2 Dato:
23, Oktober 2009 - 16:18 »
Tak for svaret, Jødal, og for den lille historie. At du kalder ducolak for et barndomsminde, tyder vel på, at det ret sent, at den kommer til Danmark
- hvornår mon? Og er det rigtigt, at det var noget giftigt stads, der nu er forbudt?
Mvh Kenn
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #3 Dato:
23, Oktober 2009 - 18:08 »
Nej Duco var en almindelig nitrocelluloselak og dens søster Dulux en alkydemalje.
http://utahrails.net/up/dupont-paint.php
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #4 Dato:
23, Oktober 2009 - 21:36 »
Nitocellulose bruges stadig i lakker, især til træmøbler.
Til biler havde det den ulempe at det kun holder sig blankt ved evig polering, hvor man slider mikroskopisk på den nedbrudte overflade hver gang.
Den gode egenskab var at man kunne lave reparationer med usynlige overgange, så det ikke var nødvendigt at lakere hele tage eller bagskærme på grund af en lille skade.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #5 Dato:
23, Oktober 2009 - 21:43 »
... og jeg kan tilføje, at jeg netop har fået lakeret dele af min bil, som fik en hærværksskade, da jeg havde vovet mig ind i storbyen Aalborg.
Den lugtede ved tilbageleveringen udpræget af "fortynder".
Jeg har ikke gjort forsøg på at identificere laktypen, men den er ganske bestemt ikke vandbaseret!
Derimod er det sikkert rigtigt, at de flotte reklameudsmykninger, man nu om dage ser på en del biler, er lavet med en vandbaseret lak.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kobbernagel
Senior
Indlæg: 191
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #6 Dato:
24, Oktober 2009 - 10:34 »
Jeg tror nu at det er meget sjældent at "reklameudsmykninger" på biler er lakerede. De laves med selvklæbende folie som klistres på bilerne.
Jakob
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Duco og autolakering i tidens løb
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Hamas tager til våbenhvileforhandlinger med en positiv indstilling
Droneangreb i Kharkiv: Tre såret af vragrester
WHO er bekymret for muligt blodbad i Rafah
Tre anholdt og sigtet for drab på sikh-leder i Canada
Amerikansk kongresmedlem sigtet for korruption
210 døde i oversvømmelser, og nu er cyklon på vej i Kenya
Løkke reagerer på advarsel om tiltag mod russiske skibe: 'Jeg tager den med ro i sindet'
70 passagerer fik pludselig kvalme på fly til Frankfurt
Tysk kvinde stjal dokument om dansk stumfilmstjerne på Det Kongelige Bibliotek
Uefa udvider EM-trupper til 26 spillere
Tysk politi fjerner pro-palæstinensiske demontranter i Berlin
Formandskandidat melder sig ud af Nye Borgerlige
For mange pesticidrester i græsk jomfruolivenolie
Flere landmænd vil plante blomster og lade græs gro på marker
Værested for socialt udsatte i Haderslev kåret til årets bedste
Kongeparret deltager i fejringen af 175-året for grundloven
Lavere jobvækst i USA kan bane vej for rentenedsættelser
Novo Nordisk er millimeter fra ja til at bygge kæmpe fabrik i Odense
Rusland: Camerons udtalelser viser, at Vesten fører krig mod Rusland gennem Ukraine
Flertal på Christiansborg vil have undersøgt 'infiltration' i Danmark
Nyt fra ing.dk
Kunne et nyt Big Bang opstå?
Gravko når gennem bjerget på Nordic Waste – og nu skal der også sås græs
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Sådan blev Kristian selvforsynende med brugte færgebatterier
Regeringen varsler politisk løsning på Chromebook-sag inden sommer
Benzinbilen vil fortsat dominere de næste 10 år: ‘En møllesten om halsen’
Laboratorie-test: Vertikal vindmølle giver 200 procent højere effektivitet
Fiskeri med ulovlige motorer er »alvorligt«: Men minister undviger ét spørgsmål
Stribevis af fejl på fregatten Iver Huitfeldt før og under mission i Det Røde Hav
Synspunkt: Fakenews misfarver vores verdensbillede
Store digitale platforme er ved at ændre det danske arbejdsmarked - snart kan mange blive tvunget til at være selvstændige
Leder: Fiber er ikke løsningen på hurtigt bredbånd til alle
Software-fejl gav massivt nedbrud hos Statens IT: »Noget af det mest ubehagelige, jeg har oplevet«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Er bøtten fra bedstefars sejlture?
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Amerikansk klimaaktivist: Danmark løser ikke sit klimaproblem med vindmøller alene
De bløde og elastiske printede kredsløb kan tåle at blive vasket 50 gange
Elendigt samarbejde i EU om militærteknologi: Producerer 15 forskellige kampvogne
Fem gange større end Paris: Indien bygger verdens største kraftværk
Vesten bruger russisk teleteknologi i laservåben
Aldersgrænse for sociale medier rammer mur: Tvivl om juraen
Flere SMV’er rammes af ransomware: Forsikringer vil ikke betale løsesummen
Laservåben skal nedkæmpe droner og missiler til en brøkdel af prisen
Vigtige råstoffer gemmer sig under Indlandsisen: Nyt kort kan vise vejen
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Sirenerne hylede over hele landet: To Ingeniøren-ansatte fik dog intet varsel klokken 12
Paneldebat på V2 Security: Tving kommuner ud af techgiganters jerngreb
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Trods ekstra 35 mia. kr. til Forsvaret: Lange udsigter til dansk luftforsvar
Efter falsk video af statsministeren: Deepfake-debatten indtog V2 Security
Sådan kan stormflodssikringen af København komme til at se ud
Nato-diplomat vil give nørderne mere magt: »Vi har en masse upålidelige komponenter i cyber-infrastrukturen«
NIS2, Netcompany-sagen og hacking i verdensklasse: V2 Security 24 er i gang
AI-veteran: Sådan navigerer danske virksomheder i junglen af nye AI-løsninger
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Styrket luftforsvar og anti-ubådskapacitet: Ny aftale giver Forsvaret i alt 95 mia. kroner
Folkekirken: Store forskelle i biodiversitet på landets kirkegårde
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Kina slår rekord med effektiv dieselmotor: »udfordringer med storskalaproduktion«
Kommuner og rådgivere vil have kulegravet licensstop
Danmark misser klimamål for 2030: »Vi må ikke lette foden fra speederen«
Gaspanik i industrien afblæst: Nu er klimamål truet af andre forhindringer
Synspunkt: Genanvendelse kræver mere politisk handling nu
Estland plaget af GPS-jamming: Lukker flyrute til Finland
Algoritmer til kameraet bliver pilotens skarpe øje over det mørke hav
Ekspertgruppe foreslår omfattende eksamens-ændringer med ChatGPT: »Det var i forvejen på tide«
Cyberangreb koster danske virksomheder dyrt: Alligevel er hackerforsikring ikke slået igennem
Kviksølv fra Cheminova: »Det er umuligt at rense«
Nye CT-scannere i Københavns Lufthavn afslører eksplosiver og ser gennem elektronik