* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 114
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 85
I alt: 85

Forfatter Emne: Målforvirring  (Læst 11357 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Målforvirring
« Dato: 02, August 2011 - 23:56 »
Der har tidligere været debat om de forskellige målangivelser for fysiske størrelser.

Helt grotesk er det når man skal købe en ny slange til sin cykel. På mit cykeldæk (produceret i PRC) er størrelsen angivet på 3 forskellige måder. Jeg har ikke gidet sætte mig ind i hvilke mål stammer fra hvilke lande, jeg skulle jo bare have den cykel ordnet.
Jeg skrev alle 3 "størrelser" ned og begav mig til Bilka. Der fandt jeg en sammenligningstabel så man kunne se hvilke mål der svarede til hinanden, men den passede på ingen måde med de angivelser der stod på dækket.

Jeg fandt dog en slange som kunne bruges, men for S...., hvordan kan det være at EU på nogle områder specificerer alt i sindsyge, ligegyldige detaljer - og så overser noget så banalt og almindeligt som størrelsen på cykelslanger og -dæk?




Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Målforvirring
« Svar #1 Dato: 03, August 2011 - 10:20 »
Citér
...hvordan kan det være at EU på nogle områder specificerer alt i sindsyge, ligegyldige detaljer - og så overser noget så banalt og almindeligt som størrelsen på cykelslanger og -dæk?

Eller noget så uanseeligt som stikkontakter.
Ved godt vi har haft det oppe flere gange men det generer mig dagligt.

PRC betyder iøvrigt "Peoples Repuplic of China" siden det kommer der fra må de nok trykke så godt som alle typer mål på, som kan findes. ....og så alligevel ikke alle åbenbart.

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Målforvirring
« Svar #2 Dato: 03, August 2011 - 15:18 »
I modsætning til cykelslanger er bildæk jo heldigvis mere standardiseret, men om det er logisk ved jeg ikke.
Der må være indgået et kompromis mellem landene der regner i metriske enheder og dem der regner i "funny units"

Når et dæk betegnes 195/50/15 er det jo en skøn sammenblanding af enheder med
Dækbredden i mm
Dækhøjden i %
og fælge diameter i tommer

Det burde kunne gøres smartere, for det er en større udregning hvis man vil skifte fra en dækbredde eller fælge størrelse til en anden, for at sikre at omkredsen er den samme.

Og egentlig spøjst at hastigheden for dækket er opgivet med et bogstav.

Her må der da også være en oplagt område for forenkling.

Mvh

Ole M D


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Målforvirring
« Svar #3 Dato: 03, August 2011 - 15:39 »
Eller noget så uanseeligt som stikkontakter.

EU (som vistnok endnu hed EF dengang) har faktisk gjort et behjertet forsøg, og embedsmændene var stort set nået til enighed om en standard, som var omtrent identisk med den schweiziske (og kompatibel med de danske tobenede stik), men blev mødt af et veto fra UK: "Two pins? - That means war!"
Briterne bruger jo endnu de tossede og klodsede trebenede stik med sikring i selve stikproppen.

Men måske er der håb forude? Under mit sidste besøg i England fik jeg behov for at flytte sengelampen på et hotelværelse, og jeg opdagede da, at den var forsynet med en helsvejset tobenet stikprop som de små danske, som det var lykkedes at proppe ind i det trebenede hunstik.
Det viser sig at være muligt, hvis man samtidig propper en polsøger eller lignende ind i det tredje hul - og den fidus er åbenbart kendt af hotelpersonale!
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Målforvirring
« Svar #4 Dato: 03, August 2011 - 16:14 »
"Og egentlig spøjst at hastigheden for dækket er opgivet med et bogstav."

Ja, og belastningsindex er angivet med et tal som også er valgt arbitrært...

Bent.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk