ingeniørdebat.dk
Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: gerda vilholm efter 19, September 2015 - 22:18
-
Man har i årevis debatteret om bygning af en lufthavn i Tasiilaq til erstatning af lufthavnen i Kulusuk.
man har fundet en egnet placering og har har regnet med en banelængde på 1199 meter.
Nu hører jeg at man satser på en banelængde af 1399 meter, og banen i Kulusuk skal også forlænges midlertidigt.
Hvorfor nu det? Hænger det sammen med at Air Greenland nu er ved at sælge deres sidste Dash-7 fly? Det vil betyde at man i fremtiden vil flyve med Dash-8-200?
Kulusuk - og den fremtidige Tasiilaq lufthavn vil blive befløjet af Air Greenland og Air Iceland. Begge anvender Dasn-8-200.
Hvad kræver man egentlig for landing/start med Dash8-200?
Venlig hilsen Gerda Vilholm
-
Hej Gerda
Dash8 400 kræver fuldlastet en startbanelængde på 800 meter
En Dash8 200 (laves ikke mere) bruger antageligt en kortere bane
https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Dash_8