ingeniørdebat.dk

Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: HP efter 01, November 2007 - 10:23

Titel: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: HP efter 01, November 2007 - 10:23
Nyere biler er forsynet med Xenon pærer i forlygterne. Det siges, at de lyser bedre og holder længere. Passer det mon?
Og så er de meget dyre ??? ???
Hvorfor mon det? Er det bare fordi de (pærerne) endnu er forholdsvis lidt udbredte - eller er luftarten så sjælden, at den alene berettiger den høje pris på omkring 1500 kroner?
Er der nogen som kan forklare baggrunden for, at pærerne lyser kraftigere og bruger en højere spænding end normalt i almindelige biler?

HP

Rolig nu!
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Mikker efter 01, November 2007 - 16:30
Jeg har xenon-forlygter, ja de gør nat til dag. Der er ikke nogen glødetråd i, de laver en lysbue mellem to punkter. De pærer der sælges som xenon til almindelige lygter virker ikke. Der kan købes xenon-kits der gør det muligt at sætte ægte xenon i normal lygter, men det er ulovligt, og politiet giver bøder, det er heldigvis nemt og se om de er lovlige eller ej.
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Morten Jødal efter 01, November 2007 - 16:56
De pærer der sælges som xenon til almindelige lygter virker ikke.

Er det nu ikke en lidt grov erklæring?
Jeg benægter på ingen måde, at dine "ægte" xenonlygter er langt bedre end almindelige lygter med specialpærer - men hvis disse er xenonfyldte, er det vel ikke falsk varebetegnelse? Og der er grund til at tro, at de faktisk har bedre lysegenskaber end normale pærer (jeg har ikke målt på dem).

En glødepære skal være fyldt med en inert gas, som dels skal bremse fordampning af glødetrådens metal (i en pære med rent vakuum ville kolben hurtigt blive belagt med en tynd wolframhinde og dermed blive ugennemsigtig), dels skal gassen helst have ringe varmeledningsevne, så glødetråden kan holdes varm med et ikke for stort strømforbrug.
Dette sidste gør de lette ædelgasser uegnede.

Den absolut billigste ædelgas er argon, som der er næsten 1% af i atmosfæren (9300 ppm), og alle billige standardpærer er argonfyldte.
Der fås dyrere pærer, der er kryptonfyldte - fx Osram Superlux - og de lyser ca. 20% bedre. Men krypton er sjældnere - der er kun 1,14 ppm i atmosfæren.
Al fysisk logik siger mig, at xenon, som er den næste ædelgas, må være endnu bedre. Men xenon er der ekstremt lidt af i atmosfæren, nemlig 0,086 ppm. Så denne gas er selvfølgelig dyr.

Glødepærer til husholdningsbrug har jeg aldrig set med xenonfyldning, men autopærer stiller jo særlige krav, så jeg ser intet mærkeligt i, at man forsøger sig med xenonfyldte pærer, og jeg tror også de er reelt bedre.
Dog givetvis ikke lige så gode som de specielle lygter, Mikker beskriver, og som åbenbart skal være originalmonterede i bilen for at være lovlige.

Men jeg er bestemt ikke ekspert i autolamper, så jeg lader mig gerne vejlede, hvis jeg har skrevet noget vrøvl!  ;)
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: harbst efter 01, November 2007 - 20:47
xenon lygter er et populært og misvisende navn.

Der er tale om højtryksudladningslamper. I princippet en videreudvikling af natriumlamperne.  Kendes også fra elektronblitz.
De kendes også fra de bedste -og dyre - lysbilledapparater og overheadprojejtoret, som giver et meget intenst lys, så de kan bruges i fuld dagslys. Ulempen er at de er flere minutter om at komme op på fuld lysstyrke.

Til billygter er der en speciel udgave med xenon tilsat i udladningsrummet. Det gør at de kan starte på sekunder.
De kan selvfølgelig ikke på 12 V og kræver både en højspændt tændkreds og en ballast til at stabilisere udladningen.

Et udladningsrør følger jo ikke Ohms lov , og ville enten afbryde eller løbe løbsk med kortslutning , hvis strømmen ikke stabiliseres med en ballast.
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Mikker efter 02, November 2007 - 07:06
Osram, Phillips og andre "mærkevarer" laver skam udmærkede pærer der er bedre end standart pærer, men de kalder ikke deres for xenon, de bruger som regel andre betegnelser, det jeg først tænkte på var de sæt man bla. får hos Thansen, Jem og fix osv. der får man 2 "xenon" for 29-79 kr. og disse er så ringe så de burde forbydes.
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Morten Jødal efter 02, November 2007 - 09:10
Hej Harbst og Mikker.

Tak for svarene - jeg blev klogere af begge indlæg; men der er da sikkert xenon i de billige og dårlige pærer fra THansen? ;)
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Bent Andersen efter 02, November 2007 - 12:35
De billigpærer der kalder sig Xenon har sikkert blot fået et lag blå farve på glasset. Det minder mig lidt om PCens barndom, hvor alting var "Turbo".
Men ellers må jeg sige at de ægte Xenon-forlygter er en af de bedste opfindelser længe. Hvis jeg sætter mig over i en bil med almindelige forlygter føler jeg mig næsten natteblind.

MvH,

Bent.
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: B Mønnike efter 02, November 2007 - 13:54
Det gør dine modkørende trafikanter også Bent.

Når der kommer en bil med disse lygter mod en, er det plat umuligt at se andet end dens lygter.

Normalt er det ikke lovligt at køre med pærer der er større end omkring 75 Watt selv, om man kan købe 100W( i tyskland).
Jeg har den opfattelse, at xenon lys er dobbelt så skarpt(mindst)
som almindeligt lys, hvilket jeg opfatter som, at det antageligt reelt burde være ulovligt.

Jeg køren mod bilstrømmen til København om morgenen og er meget generet af disse lys.

Med hensyn til de almindelige blåfarvede pærer, er her et link til Osram om deres syn på den sag:

http://www.osram.com/osram_com/Consumer/Automotive_Lighting/Products/Headlights/NIGHT_BREAKER/index.html


Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Bent Andersen efter 02, November 2007 - 14:02
Så vil jeg påstå at dem der generer dig nok kører med selveftermonterede uoriginale lygter. Her hvor jeg kører (München) er vel hver anden bil monteret med Xenon og jeg kan ikke sige at det generer mig.

Forklaring på mit syn om de uoriginale lygter:
En bil må KUN monteres med Xenonlygter der har automatisk niveauregulering. Dette er et EU regulativ. Om det er omsat i Danmark ved jeg ikke, men jeg ved at alle bilfabrikanter holder sig til det. Derfor har du ikke problemet på originale Xenonlygter.

MvH,

Bent.
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Mikker efter 02, November 2007 - 14:59
Alle biler med xenon skal have automatisk niveauregulering også i Danmark, og ja de er meget kraftigere end normal halogen men de blænder kun hvis de ikke er justeret ordentligt, eller hvis de er uorginale. Et lille tips: Lad være med at kikke på de andres forlygter, kik på vejen foran dig.

ps: xenon bruger 35 watt pr.stk.
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: B Mønnike efter 02, November 2007 - 21:55
Undskyld mit ordvalg... det er ..rend mig... Hvis man har brug for xenon udstyr så burde man ikke have kørekort,
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Mikker efter 02, November 2007 - 22:27
 :( Forstår ikke dit svar, jeg er ikke så kvik ???
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: B Mønnike efter 03, November 2007 - 11:00
Hej Mikker.

 Jeg har haft kørekort i 45 år og kender de fleste gode måder at undgå at blive blændet. Herunder at se ned på højre vejkant, når man passerer en modkørende, der ikke har blændet ned.

Men der er situationer, der normalt er  ukendte for bilførere i resten af Danmark og det er kørsel modsat bilkøer, på over 30km længde hver morgen.

Her er man konstant udsat for billister der ikke har orden på på deres lygteføringer. Helt specielt er det galt med Toyota Corollaer der meget ofte mangler deres venstre lys.

Det gør så at de bliver opfattet som motorcykler. Det er en meget ubehagelig overaskelse, på en tosporet landevej, at opleve at dette enøjede køretøj ikke er en motorcykel  der er ved at overhale en bil, men en bil der kører midt på vejen for at overhale.

For at undgå disse situationer, kan man ikke vedvarende over 30 km sidde og koncentrere sig om højre vejkant. Man er nødt til at vurdere
alle lygteførende køretøjer fremover, i den modkørende kø.

Der er nemlig utålmodige sjæle, der står forsent op hver eneste dag og er så dumme, at de tror at de vinder tid, ved at komme en plads længere frem i køen. Det er samtidigt også dem, hvor der størst sandsynlighed for , at deres kørertøj er behæftiget med fejl.

Disse trafikanter gør ,at jeg nødt til at se på de modkørende lygter, for ikke at blive overrasket.


En uddybning af af mit forrige indlæg er følgende. Hvis man er så natteblind, at man ikke kan føre bil om natten, med en H4 belysning der er iorden, så er man ikke egnet til ,at køre bil efter solens nedgang.

Til Bent ; Det er sikkert rigtigt, at du ikke føler dig generet, af de i dit område udbredte xenon lys. Det gør jeg heller ikke, ved kørsel på motorvej og ved enkeltstående møder med med det lys, på en landevej.
Anderledes er det med med et modkørende bilantal på mellem 60 og 70 biler per kilometer, på en tosporet snoet landevej, med dårlige sidemarkeringer.

Jeg ser aldeles udemærket i mørke, men mit nattesyn reduceres kraftigt ved blændinger. Og her kan jeg godt mærke min alder, for nattesynet er længere om igen ,at nå det niveau jeg synes er tilfredsstillende.

Deraf min irritation over blændende og manglende lygter.

Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Mikker efter 03, November 2007 - 11:52
Lyset fra en h1/h4/h7 osv. giver ikke den samme lys/mørke grænse som xenon. Det man kalder diffust lys findes faktisk overhovedet ikke fra xenon, så jeg må stadig henholde mig til at xenon ikke blænder hvis det er justeret og lovligt.
Du skriver: Hvis man er så natteblind, at man ikke kan føre bil om natten, med en H4 belysning der er iorden, så er man ikke egnet til ,at køre bil efter solens nedgang.
Der må jeg så bare sige: Køb en bil med xenon så er du ikke natteblind længere.
Hvis xenon blænder ville man vel ikke godkende lygterne??????
Om 10 år har alle biler xenon lys. ;D
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: E. Tranberg efter 03, November 2007 - 13:38
....
Hvis xenon blænder ville man vel ikke godkende lygterne??????
Om 10 år har alle biler xenon lys. ;D

BMW og Mercedes var først med Xenon, disse fabrikanter sidder med ved bordet hos EU når lovgivningen skrives.

Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Mikker efter 03, November 2007 - 14:49
Ok, jeg blev taget med bukserne nede, BMW og Mercedes ønskede lys der blænder og fik det. >:(
Jeg synes også at det blænder. men har ikke ville indrømme det, undskyld. ???
Alle er jo interesseret i at fordoble antallet af trafikdræbte, det kan xenon lys hjælpe med til, da det jo blænder de modkørende. :o
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Steen L. efter 05, November 2007 - 09:58
Hej

Jeg håber at i tillader at jeg blander mig med et knapt så følelsesladet indlæg.. 8)

Jeg generes også indimellem af modkørende biler med kraftigt xenon-lys. Jeg tror nu ikke at det er blændning, men måske snarere at lyskilden er så meget kraftigere end sædvanligt.

Nuvel - hvis man læser større udenlandske bil-magasiner (som fx. Auto Bild etc.) ser man indimellem test af de forskellige bilers lys. Der testes over en bred kam, og det er interessant at se at Xenon lys ikke nødvendigvis er bedre. Det viser sig som regel at en fornuftigt konstrueret konventionel forlygte kan lyse mindst ligeså godt og måske endda bedre end ringe xenon-forlygter. Jeg er selv tilhænger af, at lyset skal være så godt som muligt, men det er for simpelt blot at hævde at fordi det er xenon lys er det altid godt.

Kør forsigtigt - særligt jer der kører i en-øjede Corollaer  ;)

Steen (der kører med halogenlys og lysdioder - særligt på mine veteran-mc med 6V-dynamoer)

Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: E. Tranberg efter 05, November 2007 - 12:51
For almindelige halogenlygter er der en øvre grænse for lysmængden - om den måles i Candela eller Lux ved jeg ikke, men den er åbenbart omsat til max 55W optagen effekt.

Xenonlygterne afgiver vel ikke en større lysmængde ved den samme måleteknik, men de afgiver et meget hvidere lys, hvilket er godt for dem der har dem og skidt for dem der ser på dem.

Målemetoden afspejler altså ikke hvordan lyset generer de modkørende, og om det skyldes at ikke-generende bølgelængder i halogenlys tæller med i målingen, eller at det hvide lys fra Xenon i sig selv er generende ved jeg ikke.

Jeg oplever det bare som om at man med Xenon kan omgå lovgivningens grænser om maksimal nærlysmængde, fordi disse er tilpasset glødepærer.

Xenonbrugerne opnår en fordel på andres bekostning.
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Bent Andersen efter 05, November 2007 - 23:15
Tranberg, jeg må gentage mit udsagn om at jeg lever i et hjørne af verden hvor hver anden bil har Xenonlys, OK?
Det mest generende for mig er "konebilerne", hvor halogenlygterne (med fuld power) belyser både asfalten såsom de modkørendes øjne - almindeligvis på grund af klodset parkering peger lygterne i all retninger - og "nåh, ja, hvad fanden...".
Xenonlygterne har (og det skal de have):
1: automatisk niveauregulering
2: optik der slår alt med hensyn til stråleform
3: vaskeanlæg (for at undgå diffus stråling)
Du er hermed inviteret til et besøg i München, hvor vi vil køre en tur hvor de modkørende stort set holder i kø og hvor du vil opleve lygterne fra 60...70 biler. OK?

Bent.
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: E. Tranberg efter 05, November 2007 - 23:26
Det var nu Mønnike der havde de største aversioner mod Xenon, jeg prøvede bare at kommemed et bud.
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: B Mønnike efter 06, November 2007 - 16:55
OK Bent

Du føler dig ikke generet af Xenonlyset og jeg må så antage at de bilister der kører med xenon, der generer mig, ikke har deres lysanlæg
i den stand ,du er vant til at møde.


Jeg kan kun sige, at mit "gammeldags" lysanlæg leverer lys nok til det
syn jeg er udrustet med. 8)





Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Mikker efter 06, November 2007 - 18:05
I forbindelse med mit arbejde kørte jeg idag fra Præstø til Grenå og retur, jeg mødte masser af biler med lygtefejl, mange kan ikke finde ud af at sætte en pære ordentligt i, mange har leget hjemmemekaniker og selv justeret lygterne, så er der alle de andre der kører med ulovligt xenon, ja det tror jeg da, mener ikke at Ascona fra 1978 havde dette som standart eller tilbehør, så alt i alt masser af fejl fra de modkørende. Hmm sjovt nok følte jeg mig ikke generet af en eneste med orginalt xenon.
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: HP efter 07, November 2007 - 13:08
Det glæder mig meget, at så mange vil dele viden og oplevelser om dette emne. Jeg er blevet klogere på emnet og forstår nu hvori forskellene mellem almindelige pærer mere moderne lyskilder består. Men prisen ...!

Nu er jeg også begyndt at lægge mærke til de blændende og smadderirriterende "uægte" Xenon forlygter i lidt ældre biler.
Det er desuden interessant (ophidsende og provokerende) at lægge mærke til, at der er en del bilister, som på motorvej (f.eks. over Fyn en sen søndag aften) synes at mene, at når man kører hurtigt på en motorvej er nedblænding unødvendig.

HP

Rolig nu!
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: harbst efter 07, November 2007 - 15:41
Hvis man kører hurtigt ( over ca. 60 km/t ) i mørke er nedblænding direkte farligt, med mindre der kører nogen foran og lyse op.

Med nedblændede lygter belyses vejen kun omring 30 m frem . Så ser man en forhindring for sent hvis man kører stærkere.

Nu er der jo mange som er hysteriske med blænding, og mener der skal blændes ned bare fordi man ser en modkørende i det fjerne.

Kun hvis kørelyset er rettet direkte mod den modkørende og han er relativt tæt på er nedblænding nødvendigt, og forinden skal man have sat farten ned.

Læg mærke til de mange alvorlige ulykker der sker i mørke hvor bilister påkører gående, cyklister barnevogne og andet, bare fordi de kører for stærkt uden tilstrækkeligt langtrækkende lys. 
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: Mads Aggerholm efter 03, November 2017 - 17:07
Om 10 år har alle biler xenon lys. ;D

Næh, en masse af dem har LED...!

(Og ja, jeg har i ti år set frem til at svare på det her indlæg  ;D ;D ;D )
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: E. Tranberg efter 04, November 2017 - 09:08
LED lys er lækkert at køre med om natten, men når man har prøvet det virker almindeligt halogenlys gult som en gammel fransk bils ditto
Titel: Sv: Xenon forlygtepærer
Indlæg af: B Mønnike efter 10, November 2017 - 15:22
Man skal altid køre med en lystyrke der svarer til hastigheden og de modkørendes tarv. Det medfører at man ikke må køre med langt lys hvis det blænder mod og forankørende. Føler man nærlyset ikke rækker skal man nedsætte hastigheden der efter.

https://www.sikkertrafik.dk/presse/pressemeddelelser/langt-lys-paa-motorvejen (https://www.sikkertrafik.dk/presse/pressemeddelelser/langt-lys-paa-motorvejen)