ingeniørdebat.dk

Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: John Larsson efter 26, Marts 2011 - 12:00

Titel: Regler for flyvning?
Indlæg af: John Larsson efter 26, Marts 2011 - 12:00
Er der et sted hvor man kan læse om hvilke regler der gælder for privat flyvning? Kan man fx. lande og starte sin private helikopter fra sin private ejendom, og hvor stor skal ejendommen i så fald være. Er der forskel på byzone og landzone. Kan man bruge sin private flyver, ikke helikopter efter samme regler som for en helikopter, hvis ens ejendom nu er stor nok til at rumme en landingsbane? Er der særlige regler om tidsrum døgnmæssigt og lysforhold?
Titel: Sv: Regler for flyvning?
Indlæg af: B Mønnike efter 26, Marts 2011 - 16:13
Her John

http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/Document-8891/Love%20og%20bestemmelser.pdf (http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/Document-8891/Love%20og%20bestemmelser.pdf)
Titel: Sv: Regler for flyvning?
Indlæg af: John Larsson efter 26, Marts 2011 - 22:09
Det var nu ikke et spørgsmål om hvad man skal kunne af teori for at få et certifikat, men hvilke arealer der må benyttes, når man starter og lander, og om der er særlige regler for helikoptere? Måske er der også særlige regler for taxiflyvning?
Titel: Sv: Regler for flyvning?
Indlæg af: B Mønnike efter 26, Marts 2011 - 22:37
Svar  Helikoptere må lande hvor der er egnde pladser. Der kommer så hvad egnede pladser er. Men på din private grund på en bondegård må den altid lande i tætter bebyggelser skal der indrettes en godkendt heliport der skal have afklaret sin eksistens med kommune og naboer.
Taxeflyvning skal ske fra flyvepldser. Du kan sagtens lave dei egen flyveplads til helikoptere, men foruden ovennævnte godkendelser skal du også have en  terrorist beskyttelse og et hegns så ingen kan opholde sig i landinsgsfeltet. Og selvfølgelig skal du også have et erhvevs flyvecertificat der kun kan erhverves hvis du er under 60 år
priser her
http://www.aircat.dk/?node=129 (http://www.aircat.dk/?node=129)

Men hvad skyldes din interesse derfor ?????
Titel: Sv: Regler for flyvning?
Indlæg af: John Larsson efter 26, Marts 2011 - 22:54

Men hvad skyldes din interesse derfor ?????

Almindelig opfindernysgerrighed, Bjarke!  ;-)

Dvs, hvis jeg bor i landzone, og på et sted hvor man kan lande og starte uden at genere naboens køer, kan jeg bruge min egen flyver eller helikopter, eller selvfølgelig bruge en taxiflyver? At certifikatet er på plads, er jo en selvfølgelighed; mener du at man bør spørge taxiflyveren om det?
Titel: Sv: Regler for flyvning?
Indlæg af: Mikael Boldt efter 27, Marts 2011 - 10:07
På Bornholm modtog kommunen sidste år klager fra beboere i Allinge fordi et helikopterfirma med kommunal tilladelse fløj rundt med turister.

Bornholm.nu: Overvejer helikopterforbud (http://www.bornholm.nu/?Id=25180)

DR.dk/Bornholm: Kommunen ser på helikopter-støj (http://www.dr.dk/Regioner/Bornholm/Nyheder/Bornholm/2009/08/10/080412.htm)

Den almindelige miljølovgivning skal overholdes.

Det vil sige regler om støj, og det er ikke nemt!
Titel: Sv: Regler for flyvning?
Indlæg af: John Larsson efter 27, Marts 2011 - 11:00
På Bornholm modtog kommunen sidste år klager fra beboere i Allinge fordi et helikopterfirma med kommunal tilladelse fløj rundt med turister.

Bornholm.nu: Overvejer helikopterforbud ([url]http://www.bornholm.nu/?Id=25180[/url])

DR.dk/Bornholm: Kommunen ser på helikopter-støj ([url]http://www.dr.dk/Regioner/Bornholm/Nyheder/Bornholm/2009/08/10/080412.htm[/url])

Den almindelige miljølovgivning skal overholdes.

Det vil sige regler om støj, og det er ikke nemt!


Jo, jeg ved at mange kommuner bruger miljølovgivningen til den slags kommercielle forlystelser, bl. a. Lyngby-Taarbæk, men det er nu noget ganske andet end at bruge luftfartøjer til transport af mennesker eller gods! Hvis man kunne forbyde støjende transporter med udgangspunkt i miljølovgivningen, er der jo virkelig meget "at komme efter", fx. de fleste knallerter og motorcykler for ikke at tale om alle de motorflyvere der flyver rundt uden lydpotte (stort set!) i 300 m højde!

Der må være nogle generelle bestemmelser at holde sig til. Det kan jo ikke være sådan, at man skal vente 14 dage på en godkendelse/dispensation, hvis man man pludseligt vil væk fra Anholt og har ringet til et taxiflyselskab med helikopterservice!
Titel: Sv: Regler for flyvning?
Indlæg af: B Mønnike efter 27, Marts 2011 - 22:17
Der er en godkendt lufthavn på Anholt...no problem ;D

Det der støjer mest er propellen ;D