ingeniørdebat.dk

Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: chrismark efter 28, Juni 2016 - 19:55

Titel: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 28, Juni 2016 - 19:55
Par år siden virkede min køleskab i camperingsvognen kun hvis jeg holdt knappen i bund. Fik lavet beslag til og holde den inde. Varmen i vognen blev også ustabil; nogle gange ok, andre bot-bot. Nu har jeg kikket på Truma varmen og bestilt ny ventil til kun ca 1Kkr. Har også bestilt universal termocoupler. http://www.ebay.com/itm/371295846944?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT (http://www.ebay.com/itm/371295846944?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)
MEN;
Kan man bare korte coupleren til den rette længde?
Hvad kan man måle på sådan fætter?
Den el-gas-ventil hvordan prøves den? Med coupler? Er der noget standard for den slags?
Jeg har intet erfaring med den slags.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: harbst efter 29, Juni 2016 - 08:41
Det er en sikkerhedsmæssig uforsvarlig måde du har det på nu. Du har sat flammekontrollen ud af drift.
Normalt virker den ved at en lille elektromagnet holder åbent for gassen. Strømmen til magneten kommer fra et termoelement, som sidder i toppen af flammen,hvor den er varmest. 
Hvis flammen går ud lukkes der så automatisk for gassen.
For at man overhovedet skal kunne tænde kan man med knappen åbne magnetventilen uden strøm fra termoelementet. Det hedder thermocouple på engelsk.

Når du holder knappen konstant inde vil gassen fortsat strømme ,selv om flammen går ud.

Lederen til termoelementet er normalt et mineralisoleret kabel, som udvendigt ligner et tyndt kobberrør. Det kræver kyndighed og specielt værktøj at afkorte sådan en ledning. Du har ingen chance for at gøre det selv, så MgO isolatoren ikke ødelægges af fugt.

Når magnet ventilen ikke kan hænge selv , kan det skyldes forskellige fejl.

--Der er lidt snavs på overfladen  mellem magnet og anker. Ganske lidt kan gøre at det ikke hænger ved den svage strøm. Det kan du rense selv.

--Spidsen af termoelementet er bøjet fra den korrekte position i flammen. Den skal være lige i toppen af den lysende del, og andre dele af ledningen må ikke rage ind i flammen.

- Brænderen skal renses for rust mv.  Måske brænder den ikke godt på det sted hvor termoelementet sidder. Flammen skal være helt blå og uden røde spidser

 - der kan selvfølgelig  være fejl i termoelement eller magnetventilen, som kræve udskiftning. Men en af de andre fejl er mere sandsynlig.   
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 29, Juni 2016 - 10:03
Tak for svar.
Ventilen til Truma ha jeg "renset" med det resultat, at den vil IKKE slukke helt. Så stopper jeg her !
Ventilen sider under vognen og er vel de 30 år gammel.
Ny er på vej; http://www.ebay.com/itm/201492308318?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT (http://www.ebay.com/itm/201492308318?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)

Nu vil jeg have de gamle stumper til og eksperimenter og lære lidt. Hvis Du Harbst Havde set adgangsforhold for reparation af køleskabet vil Du give mig ret i at "Her skal der fuskes". Men her er i tvivl om det lovlige og forsvarlige. Køleskabet har metal gasrør. Er det ok og udskifte noget af det med slange ? Der er fin udluftning til det fri. For udskiftning af termocoupleren kommer jeg til skær kæmpe hul i vognens side, alternativ pille Elektroluksen ud, hvilket er et helvede.

Bruger man fedt og hvilken til smøring ? Har "normal", grafit, silicone og keramisk.

Køleskabet har manuel piezo tænding, mens varmen har elektronisk der afgiver konstant gnist ca. 1 gang pr. sekund uanset om der er ild i. Gnistning kan kun afbrydes ved og slukke helt for ovnen.

P.S. Jeg var slet ikke klar over, at der var strøm og magnetventiler i strømløs gas køl/varme.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: harbst efter 30, Juni 2016 - 12:46
Der er kun en måde at vedligeholde køleskabet ordentlig på. Det skal ud.  Gasrøret skal afmonteres med forsigtighed, og må ikke spændes hårdt når man genmomterer. Der hhar været alvorlige ulykker med folk som har spænt rørkoblinger i stykker.
Prøvning af tæthed foregår ved at pensle med sæbevand og se efter bobler.

Også ovnen skal skilles ad for at repareres ordentlig.  Magnetventilen sidder inde bag knappen, som du holder inde.
Den stadige tænding skyldes nok at du konstant har knappen inde.

Strømmen til magnetventilen kommer fra termoelementet. Så det er på en måde elektrisk, selv om du ikke vidste det.

Det du linker til er et nyt universalt termoelement, men om det passer til din ovn er noget usikkert.

Mit gæt er at det nærmere er rensning af brænder du skal have gjort, og det kræver adskillelse.

Hvis flammen ikke er optimal vil flammesikringen afbryde, som den skal, og så er det at du skal holde knappen inde konstant for at det ikke går ud.

Der skal ikke smøres. Jeg tror også at det er en forkert ventil du har haft gang i.
Du må ikke skifte til slange på koblinger,som er bergnet til rør.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 30, Juni 2016 - 14:16
Jeg kan se, at det er alt for mange ting jeg blander sammen. Nu er ventilen til varme ankommet. Ovnen er helt adskilt. Monter den nok i morgen.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: E. Tranberg efter 30, Juni 2016 - 19:15
Der er også noget galt med din varmeovn. Den elektroniske tænding skal kun gnistre når der ikke er flamme. Jeg tror at alle dine thermocouples er defekte.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: harbst efter 30, Juni 2016 - 23:16
thermocouples hedder nu termoelementer på dansk.

Jeg tror ikke på at det er dem ,det er galtmed. Det er nærmere brænderne, som ikke giver den rigtige flamme. Så skal flammeovervågningen afbryde.

Rust, glødeskaller, sod og snavs som falder den fra røgaftrækket kan forstyrre beænderen, så flammen ikke bliver korrekt.
Køleskabetss røgkanal kan renses med en flaskerender . Derefter fjernes snavs fra nettet over dyssen. Det hjælper helt kolosalt, og man får igen en fin blå flamme i den rigtige højde. Så bliver temperaturen på termoelementet igen høj nok til at holde åbent for gassen.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 02, Juli 2016 - 09:03
Nu har jeg prøvet "fulgerede" af termocoupleren og "magnetventilen" . I går virkede det ikke. I dag gav jeg den tykkere ledninger og det virkede. Omskrevet til et alm. 12 Volt ræle virker det som hvis man gav ræleen 5 Volt. Der sker intet. Men hvis man mekanisk flytter ankeret kan de 5V akurat holde den sluttet, men altså ikke selv udføre noget bevægelse. Forsvinder spændingen slipper den og igen kræver mekanisk påvirkning for og være sluttet. Ovnen kom fint i gang som "fuglerede". Nu skal jeg tjekke alle dens funktioner igen før jeg skruer den sammen.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: harbst efter 02, Juli 2016 - 10:12
Det er helt almindeligt at magneten ikke selv kan trække ankeret til. Det sker,når du trykker på knappen.

Rækkefølgen er : Man trykker på knappen udefra, der ved åbnes magnetventilen. Man tænder og magneten holder selv åbent kort efter at  flammen er korrekt, så kan man slippe knappen.

Visse  fabrikater kan have variationer.

Fik du renset brændere, og brænder de med rent blå flamme ??

Husk ikke at spænd for hårdt når du samler gasrørene.  Husk at pensle med sæbevand, for at kontrllere tætheden.


Termoelementet giver kun nogle brøkdele af 1 volt, men med de tykke ledninger med lille modstand giver det alligevel en rimelig strøm gennem elektromagneten. Det siger sig selv at elforbindelsen mellem magnetventil og termoelement skal være med rent kobber uden oksider og modstand.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 02, Juli 2016 - 13:43
Termoelementet var godt ired omkring gevind ved afbryderen. Køl brændte fint nogle dage siden efter trykluft. I går ville den intet. Tænding virker fint mod "stel". Jo "ledningen" skar jeg over, men er ikke bange for og lode den ordenligt. Grunden til jeg ikke piller køl ud er total kaotisk el installation, med bla. kreativ sammenkobling af 220V og 12AC + 12DC. Men jeg skar hul i vognens side svined brænder til med vd40 og  ;D den kom ud. MEN skostenen er rusten og smider vel rust ved hver vejbump. Det der skulle være brænder viste sig som en stor klump rust. Jeg vaskede det i fortynder, brændte fortyneren af derfter smed jeg det der rust i varm citronsyr og det småkoger stadig udenfor. ;) Ny termocoupler koster 600,- og det kan jeg godt lave fin lodning for. ;D
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 02, Juli 2016 - 18:19
Køleskabsbrænderren tager form  ;D og det jeg ser er et  hul/ bøsning hvor blandet gas brændes, men der umidelbart savner jeg noget. Forestiller mig en slags hat af fin tråd. Vil lave en af si fra vandhane. Det vil beskytte mod rust fra udstødning. Jeg lavede et hul til i siden for og afmonter noget udstødning. Her har jeg lavet en skosten skraber af snor, møtrik samt klump grov metalspångryderense"swamp".  ;D Ved og  kaste møtrikken ind ku jeg med snoren trække renseren igennem. En del kom ud. Ny brænder kan ikke købes, men er relativt nem og lave. Prøver i morgen om det med hat virker.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: harbst efter 03, Juli 2016 - 22:32
Ledningen fra termoelementet ligner et rør, men er med inderleder om givet af MgO. Jeg tror ikke på at du kan lodde den sammen , så begge ledere og isolation er intakte og der ikke kommer forurening i isolationen.
hvorfor tror du at det eksisterende termoelement er defekt?.
Når det ikke giver strøm nok til magneten er fejlen formentlig i brænderen, og ikke i termoelementet.

Husk at køleskabsaftrækket (skorsten) skal renses indvendig med en stiv flaskerenser. Der må ikke være sod eller løs rust.

Det ,du kalder en hat af fint tråd, er en vigtig del af brænderkonstruktionen. Gastrålen fra dysen river luft med sig og vil danne turbulens, når den når nettet ( hatten).
Turbulensen er nødvendig for at fastholde en stabil flamme. Hvis du sætter noget andet ind, skal du være meget heldig for at få en flamme til at brænde korrekt.

Hvis nettet ikke kan rengøres må du købe et nyt som original reservedel.   
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 04, Juli 2016 - 09:22
Status er;
Varme. Ovnen er samlet og isat. Virker perfekt. Fejl var hovedventil.

Køl;rengjort brænder prøvet udenfo direkte på flaske.Virkede. Isat virker det ikke. Giver nogle gange nogle PuuuFF. Har afmonteret hovedventil og leget med den. Jeg pustede i den men den opførte sig efter egen ustabil logik. For og gør det endu mere stressende opdage jeg, at en af magnetventiler mangler en meget løstsiddende blød silikone pakning. Rensede ventilen adskilt. Inden i sad der den manglende pakning. ???? ???
Samlede igen og nu virker den perfekt. Efter mange klik kom der flamme, men med lyd som jetfly.
Prøvede tænde komfuret uden den øverste gasfordelingsplade og her var den store flame urolig og meget støjende. Blev enig at der mangler noget på brænderren. Her til morgen lykkedes det og finde en ny til anden model. Pris ca 600.- Bestiller senere.

Altså; 2 ventilfejl + defekt brænder.  ;D

Edit. Er bestilt 500.- med ny dyse.
Her kan ses den ring med huller som mangler i min brænder; http://www.ebay.com/itm/251669303814?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT (http://www.ebay.com/itm/251669303814?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: harbst efter 07, Juli 2016 - 11:37
Hej Chrismark.

Du skal passe på med at bestille brændere i udlandet. I Danmark bruger vi et 30mbar system. De fleste lande omkring os bruger et anderledes og højere gastryk i installationen.
Det betyder at en brænder købt udenlands ikke umiddelbart kan bruges.  I det mindste skal dysen skiftes til den størrelse, som den tilsvarende dansk leverede brænder bruger.   
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 07, Juli 2016 - 14:25
Det er jeg klar over Jørgen.
Før denne tråd læste jeg danske, polske, engelske campingfora med masser af tro men ringe viden. "Prøv med VD40", Spark til den, det hjælper. Osv. Efter forgodtbefindende kræver campingpladser gastest med attest for hver andet år. Som jeg opfatter det er gastest IKKE lovpligtig.!Min CV er testet 10 år siden. Pris 800,- kr. Det overrasker mig, at testen er på kun 150 millibar. DVS. faktor 5 fra 0,03 Bar. Nu har jeg bestilt manometer og vil lave egen teststand. Ca. en halvtredser. Der kan ikke købes "originale" dele til min køl. Alternativt kan man købe nyt kølleskab for fra 3500.- + montering.

**************************************
Mange 15-20 år siden var der i TVen en udsendelse lavet af Falck som viste, at gas ikke kan eksploder som vi ser det i film. Mener, at man havde en tæt akvarium fyldt med Propan og butan. Indeni var der gnistanordning som sendte gristregn og der skete presis intet. 
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: Morten Jødal efter 07, Juli 2016 - 21:15
Chrismark, jeg har ikke hidtil blandet mig i denne tråd, fordi campinggas ikke er min spdskompetence, og fordi jeg fra tidligere debatter ved, at du er den type der hele tiden kaster dig ud i alverdens "umulige" projekter for at lave alt selv for få penge. Om din nuværende konstruktion er forsvarlig og virker, skal jeg ikke udtale mig om - men lovlig er den ikke! Du går langt ind på områder, der kæver autorisation.

Nå, til det, der bragte mig til tasterne:
Mange 15-20 år siden var der i TVen en udsendelse lavet af Falck som viste, at gas ikke kan eksploder som vi ser det i film. Mener, at man havde en tæt akvarium fyldt med Propan og butan. Indeni var der gnistanordning som sendte gristregn og der skete presis intet.
Det er sandt, men alligevel en forbandet gang vrøvl!  :o
Jeg læste i sin tid kemi sammen med en mand, der til sin pædagogikumprøve "beviste", at ren diethylether ("æter") ikke kan antændes. Han havde som forberedelse hældt lidt af stoffet i et stort glas, lagt låg på, og ventede til rummet over væsken var fyldt med mættet damp. I nærvær af en gymnasieklasse og 4 ældre kontrollanter strøg han så en tændstik, fjernede låget og smed den ned i dampen - hvor den gik ud.
Hans forsøg lykkedes, han havde husket sikkerhedsforanstaltningerne, og han bestod. Men ikke desto mindre er utallige andre i tidens løb kommet til skade eller blevet dræbt af ætereksplosioner!  :(

Helt grundlæggende kræver en gaseksplosion både brændbar gas og luft. Det angives som hhv. nedre eksplosionsgrænse (hvor der lige netop er gas nok) og øvre ditto (hvor der ikke længere er luft nok). Men du har absolut ingen garanti for, at den dag dit anlæg ikke virker rigtigt, når rummet at blive fyldt med gas til over øvre eksplosionsgrænse, før der kommer en gnist! Og hvis "rummet" er det indre af din campingvogn, vil du forøvrigt nok blive kvalt inden grænsen overskrides.

Så: Held og lykke med dit projekt, som vi næppe kan stoppe dig i! Du får brug for det!  ::)
Og lad være med at poste misforståelser, som kan lokke andre på afveje ...

Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 07, Juli 2016 - 23:01
Det er altid herligt nå Morten kommer på banen ! :D
Jeg har godt nok lært meget de sidste dage om ting jeg ikke viste eksisterede. ;) Jeg er godt klar over, at min reparation ikke er autoriseret, men jeg kan nok deltage i "Intet virker og ingen ved hvorfor". ;D . Om et par dage vil Marek svejse nogle fittings på tomme 2+10Kg gasflasker. Fra min barndom (8År)ved jeg, at svejsning af benzintanke er mulig. Finden er at uanset hvor længe tanken har været tom kan der ske en eksplosion. Noget med kemisk-binding af..... Derfor skal flaskerne fyldes 99% med vand før svejsning. Hvis i hører et brag er det ikke torden men lille mig ;D
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: harbst efter 08, Juli 2016 - 09:11
Chrismark har været langt ude i noget, som formelt kræver autorisation, men først og fremmest viden.
Da han grundigt i sit første indlæg tog fejl, og allerede havde gang i noget farligt,var det efter min mening bedre at oplyse , end bare at hæve pegefingeren, og sige at det må man ikke. Han gør det jo alligevel.

Eksplosionskassen, som diverse brandfolk har brugt til at demonstrere"overtænding" har alt for tit været fulgt af forkerte forklaringer. Den har heller ikke noget med overtænding  i sædvanlig forstand at gøre
Den kan være udmærket til at vise hvordan flammehatighed , og dermed ekposionen voldsomhed,  afhænger af blandingsforholdet. Der er dog flere andre faktorer som kan have væsentlig betydning.  Startblandingens temperatur og turbulensforhold kan også spille en væsentlig rolle.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 08, Juli 2016 - 15:29
Nu er det ikke sådan, at jeg er bange for gas. Sidste år opdagede jeg, at min >20 år Hi-ace skal have skiftet olie i bagtøjet  for hver 50KKm. Den var jeg ikke klar over. Synet af rustne bolte dertil gav mig først kvalme; MEN Jeg lavede en plan;

1. Lav en ble og fyld den med citronsyr. (2 dage)
2. Giv bolten en ordenlig en med mukkert.
3, Slib en gammel topnøgle så den passer til det rustne bolt.
4. Sæt gasbrænder på for og varme bolten op. Vel kun 100 C.
4a. Se om der er ild eller gløder omkring.
5. Pil brænderen af hvorved der strømmer flydende gas ud over bolten og giver noget omkring < 0 C
If not gentaget 10 gange goto 1.
Det er kuldechock og det virker.
Først efter denne behandling kan man sætte en topnøgle på og bare skrue bolten ud.
V.H.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: B Mønnike efter 09, Juli 2016 - 11:38
Der er mange der overlever, men ingen ved hvorfor:)

Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 09, Juli 2016 - 13:08
Man behøver ikke og være som mig for og lave "Av min arm!".
Læs her om pæne campister; http://www.dr.dk/nyheder/indland/medier-dansker-glemte-lys-43-mobilehomes-braendt-ned (http://www.dr.dk/nyheder/indland/medier-dansker-glemte-lys-43-mobilehomes-braendt-ned)  :)

Men nu er brænderen ankommet. Liner 99,99 Den gamle. Den 0,01 er manglende 1 cm. elektrode, nok til tænding. Men om den er nødvendig finder jeg snart udaf.
VH.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: harbst efter 09, Juli 2016 - 22:37
Kan være at den ligner , men hvis den er fra udlandet er dyssestørrelsen forkert.
Med lidt held kan du sætte din gamle dysse i den nye brænder.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 13, Juli 2016 - 13:59
Nu virker alt!  ;D Dysen er både til o,030 og 0,050 Bar. Varmen kræver ca. 1 minuts afkøling ellers tænder den igen. Køl er mere besværlig. Efter og have stået gasløs natten over skal der åbenbart 20 sekunders tryk på ventilen før den tænder. Forklaring er vel (?), at der i løbet af natten sker en gasreduktion i den ca. 1 meter lange rør fra ventil til dyse. ? I går var det 3-je gang i mit liv jeg prøvede og forstår hvorfor en absorptions køl virker.  >:( Men det gør den uden jeg fatter hvorfor. ;D
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: Morten Jødal efter 13, Juli 2016 - 15:45
Hej Chrismark.

Tillykke med at det virker.

Et par ord om virkemåden:

Grundlæggende kan du udføre et lille forsøg:

1. Hæld en lille dråbe sprit på din håndryg.
2. Pust varm udåndingsluft henove dråben
3. Mærk, at din håndryg bliver kold.

Det grundlæggende her er, at varmeenergi ligger i molekylernes gennemsnitshastighed i de tilfældige bevægelser i en væske (eller gas, men her er det vigtigt, at det er væske). Der er meget stor tilfældig spredning i molekylhastighed. Når molekylerne tilfældigvis når væskeoverfladen, vil de hurtigste molekyler have størst tilbøjelighed til at forlade væsken - overgå til gasform - og hvis gassen transporteres væk, falder væskens temperatur. Væsken skal derfor ligge i et rør, der er i kontakt med det rum, der skal afkøles.
Det er princippet i alle normale køleskabe.
Dampen skal på et senere tidspunkt i kredsløbet passere en køleflade for at afgive varme til de ydre omgivelser - som altså opvarmes af køleskabet. Hvorpå den returnerer til væskefase.
Alt foregår i et lukket kredsløb, som er i stadig bevægelse.

Forskellen er metoden til at frembringe den bevægelse, der giver fordampning.

Det mest almindelige er et system med en kompressor og en snæver dyse.Det er sådanne skabe vi har i alle stationære køkkener. De er grndlæggende mest økonomiske, men de bruger alligevel så meget elektricitet, at de er upraktiske på camping, hvis man ikke har permanent strøm på pladsen

I et absorptionskøleskab opvarmes et lodretstillet rør, så kølemidlet stiger opad og der er stadig cirkulation. Det kan ske med elektricitet eller gas - og de tidlige danske køleskabe i 1950'erne var af denne tyoe - men elektriske. Til permanente boliger er de nu helt udkonkurreret af kompressorskabene.

Rørføringen i et absorptionskøleskab er lidt indviklet og næsten umulig at forklare i tekst, men jeg vedhæfter to links, der forsøger med billeder.
http://www.combicool.dk/infopages2.php?info_id=13 (http://www.combicool.dk/infopages2.php?info_id=13)
http://www.hansreckweg.dk/campingnorden/dometic.htm (http://www.hansreckweg.dk/campingnorden/dometic.htm)

Jeg indrømmer gerne, at også disse skal man se på nogle gange for at blive rigtig klog  8)
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 13, Juli 2016 - 17:37
Det er sku da ikke nemt det her.!

Morten; er det fysik eller kemi i Din forklaring?

Hvis jeg forstår rigtigt er der tale om gas og væske sammen i en tilstand, mens ved hjælp af varme sker der adskillelse. Lidt som 93% ethanol. Det er gas der er fanget af 7% vand.

De ting som sker i det der køleskab kan vel beskrives i mere forståelige former med kogesprit, end Albert Einstein og ammoniak.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: Morten Jødal efter 13, Juli 2016 - 22:58
Morten; er det fysik eller kemi i Din forklaring?
De ting som sker i det der køleskab kan vel beskrives i mere forståelige former med kogesprit, end Albert Einstein og ammoniak.

Nej, det er ikke nemt!
Og absorptionskøleskabet - som var en prisbillig løsning på problemet at få væske/gas til at cirkulere ved forkellige temperaturer i samme kredsløb - er derfor i virkeligheden en genial opfindelse!

Som antydet i forrige indlæg har konstruktionen "tabt" til kompressorløsningen, da der kom billige kompressorer på markedet (Danfoss var og er en nøglespiller!), fordi denne proces er mere driftsøkonomisk. Tilbage er så den meget fleksible energikilde, som især campisterne er glade for.

Faseforandringer (væske/gas/væske) og adskillelse af komponenter med forskelligt kogepunkt (destillation) er altsammen i naturen fysiske processer, selv om de kan udnyttes i kemiteknik.

Jeg kan ikke levere bedre forklaringer end dem, der er givet i de to links!
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: PJB efter 17, Juli 2016 - 13:28
Tak for forklaring. Det er ca 40 år siden jeg stødte på sådan et varme-køleskab og det har undret mig siden.
Det var så ikke mit, men en venindes-veninde der havde fundet en billig studie bolig, med sådan en monster installeret.
Efter at have kikket længe på det og accepteret at det var et varmelegeme og ej en kompressor, besluttede vi at bore en række 12 mm huller i bagkant af den køkkenbordplade den var placeret under.
Men nu ved jeg ca hvordan det virker. :)
 
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 19, Juli 2016 - 21:23
Hvis det kan hjælpe er her en animation af hvad der sker i absorptions køl.; http://www.hansreckweg.dk/campingnorden/dometic.htm (http://www.hansreckweg.dk/campingnorden/dometic.htm)

Som jeg forstår giver varme i venstre side flytning af damp op, hvorefter det fortættes, bliver til væske og der skabes undertryk der ved hjælp af gravitation giver undertryk???? ??? Hvorved fordampning og afkøling kan ske.
Eller noget i den stil. ;D
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 08, September 2018 - 21:55
På mit absorbsions kølleskab Sider der 12Volt, 220 Volt og gas varmelegemer der afgiver varme til noget der straks 15centimeter efter skal køles ned , idet der sider mange køleriber på røret lige efter opvarmnigen. Spørgsmålet er om de skal holdes helt kolde med ventilation eller om der er en spisfindighed ved det. Det er normalt i camperingsvogne, at man har blæsere på den del køleskabet. Men hvorfor? Som i husker fra jeres landsbyskole er det Albert Einstein der har været med til og udvikle den slags køl.
Hvis det er varme der skal væk er det oplagt med vandkøling .
Men i ved bedre?????

Altså: Første 15 cm skal varmes  til ? grader, hvor det koger , derefter skal gasen fra væsken der indeholder gas kondenser 20cm derfra og køles ned.

Hvor er Einstein i dette forum der kan forklare det?
Nu er den slags køleskabe stadig i brug på hotelværelser og steder hvor støj er NO GOD.

VH.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: Morten Jødal efter 09, September 2018 - 13:15
Altså, hvis du ikke spørger til spidsfindige detaljer med væskens bevægelse i forskellige afsnit, så er det let:

1. Der skal opretholdes en stadig cirkulation - hertil bruges en energikilde (fx gas eller et elvarmelegeme).

2. I det rørstykke, der sidder inde i kølerummmet skal en del af kølevæsken fordampe. Herved bliver resten koldere og udfører "kølearbejdet" (gåseøjnene, fordi ordet er meget langt fra den klassiske brug i fysik - men jeg tror det forstås).

3. Den fordampede gas skal nu køles ned til væske igen uden for kølerummet. Det kan sagtens være kun 15 cm borte - men der er en isoleringsplade af en art imellem.
Denne del af køleskabet kaldes kondensatoren, fordi gas kondenserer til væske.
KONDENSATOREN VIRKER BEDRE, JO MERE VARME DER KAN LEDES BORT. Altså god ventilation!

4. Den fortættede væske kommer nu ned til den del med energikilden, klar til en ny tur gennem anlægget.
Og det er i dette afsnit der er lavet geniale opfindelser for at få det til at virke rigtigt.
Dem tager jeg ikke en ny tur med, men henviser til debatten i 2016 og de links, der ligger i tråden.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: Bent Andersen efter 09, September 2018 - 23:12
"Hvis det er varme der skal væk er det oplagt med vandkøling"

Kun hvis det er en åben køling der forsynes med f.eks. grundvand. Ellers er forskellen på luftkøling og vandkøling lig 0.

En såkaldt "vandkølet" motor på en bil er også luftkølet. Vandet fungerer kun som varmetransportør, kølingen foregår med luft i - ja, rigtigt - køleren :)

Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: harbst efter 11, September 2018 - 16:42
Citér
Ellers er forskellen på luftkøling og vandkøling lig

Nej den store forskel er at varmeovergangen  fra metal til  væske er langt større end fra metal til luft. Derfor er vandkølingen af cylindrene i bilens motor mere effektiv.

Vandet kan man derefter luftkøle med en effektiv overflade i køleren ,som er langt større end hvad der kan opnås ved kølefinder på cylinderne.

End vandkølet motor vil derfor kunne få større effekt end end en ren luftkølet med samme slagvolumen.
Dertil kommer energispild til at konstant at  trække en køleluftblæser.

Dengang benzinmotorer var almindelige i militærfly, blev der  brugt vandkøling i visse typer.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: Bent Andersen efter 11, September 2018 - 20:39
Ja, Harbst, det er indlysende. Men dit svar drejer sig kun om, hvor store varmemængder man kan aflede.
Men hvis vandet løber i et lukket kredsløb er det i sidste ende luftkøling.
Titel: Sv: Gas termocoupler
Indlæg af: chrismark efter 14, September 2018 - 10:55
Nu er der mange ting i det køleskab der er modsat den viden jeg har fra den gang jeg byggede varmepumper. Det virker nærmest som om man gør alt for ikke og komme af med varme/kule. I år virkede skidtet fint på 220, men ikke på gas eller 12V-dc selv om begge gav fint varme, men intet kule. 12v var det indlysende at det var varmelegeme der var slidt. MEN noget fik mig til og måle strøm 7A. Ehhh  Ω lov? Jeg husker kun, at 12v/1 Ω=12A. Resten skal jeg genopfinde. Modstand ved accu var 2,2 Ω. Det passede med 65 Watt. Nu er stumper til den slags køl altid mindst 500,-kr. Nyt er nu nyt. Klippede ledninger til legemet og "kom" til og måle der. 1,2 Ω / 120Watt!!! Direkte forbundet (andre ledninger) til accu; virkede den ! El-installationen er lavet af et geni, noget virkede, men jeg viste ikke hvorfor. Alt 12 ac, 12dc og 220 koblet med samme brune farve. Alt bagved ovn med håbløs adgang på knæ og varme fra ovnen. Jess, det blev til skævbider, vold og alt "installation røg ud. Nu er der intet el der virker, men jeg ved hvorfor ! ;D

Men gas? Der er ny brænder på. Bare synet af adgang til den gav kvalme. Jeg skar A4 stort hul i siden på vognen. Ude i det frie brændte den med flamme <lille ært. NY regulator direkte på flasken, det samme. Frem med lup, ud med dysen. Mega-super forsigtig rensning med 0,05 kobber tråd, x2, x3 osv. Jess det var det. Nu fin flamme.

Konklusionen er, at det ikke er nok med "skosten" er varm eller varmelegeme. Åbenbart uden de ca. 100 Watt varme vil det ikke virke.
Ventilatorer vil jeg installere efter eget hoved, for den der sad i havde ikke ret til og fungere. Hvem har dog lavet de konstruktioner?