ingeniørdebat.dk
Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: Mads Aggerholm efter 04, April 2017 - 16:56
-
Hej venner,
Nu har jeg indkøbt sådan en kompressor til at pumpe mine bildæk op med. Men den har kun to skalaer, én som hedder 'Kg/cm²' og en som hedder 'lb/in²'.
På nettet finder jeg at dækkene skal have et tryk 2.3 bar.
Så vidt jeg ved er 'bar' = kg/cm², så måleren burde vise i omegnen af 2. Det gør den bare ikke, den viser 6 (!!)
Hvad går der galt? Tager jeg fejl?
Eller er meteret på kompressoren måske bare defekt??
Grunden til at jeg bliver lidt forvirret er også, at den går helt op til 16 bar. Det virker lidt voldsomt for en pumpe til bildæk, der for de flestes tilfælde ligger på 2-3 bar (går jeg ud fra...).
-
Kan denne hjælpe?
http://www.kaih.dk/psibar.htm (http://www.kaih.dk/psibar.htm)
Mvh jj
-
Kan denne hjælpe?
[url]http://www.kaih.dk/psibar.htm[/url] ([url]http://www.kaih.dk/psibar.htm[/url])
Hm. Den hjælper kun på den måde, at den omregner de 85 PSI til 5.860533 bar.
Min vogns dæktryk kan umuligt være næsten seks bar, når det burde være 2,3!
-
kg/cm2 viser blot hvilket underlødigt stykke isenkram du har fået fat i.
Det er principielt ikke nogen trykenhed.
hvis måleren viser i nærheden af 6 Bar i dine bildæk, har du enten en meget speciel bil, alt for højt tryk i dækkene. eller måleren viser forkert.
Der er selvfølgelig også den mulighed at du bruger den forkert, og måler det tryk pumpen giver op mod en lukket ventil.
-
kg/cm2 viser blot hvilket underlødigt stykke isenkram du har fået fat i.
Det er principielt ikke nogen trykenhed.
Det er en top-kvalitets kompressor fra tHansen, den var absurd dyr: 179,-
;D
Der er selvfølgelig også den mulighed at du bruger den forkert, og måler det tryk pumpen giver op mod en lukket ventil.
Da den står til at kunne mønstre 16 bar, så skulle den vel vise '16 bar' op mod en lukket ventil...?
-
Heraf kan man måske konkludere at data på T-hansens kosbare kineserprodukter indebærer en betydelig grad af fantasi.,
-
Ak ja, jeg husker fra gamle dages eventyr at 'kinesisk porcelain' var noget af det fineste man kunne opdrive!
Men det ser ud for mig som om denne måler simpelthen måler forkert. Jeg tror jeg sender den tilbage hvor den kommer fra!
-
Har du ikke en URL til mystiske thansen punpe til 179kr?
Mvh jj
-
Har du ikke en URL til mystiske thansen punpe til 179kr?
Jo da. Det er den her: http://www.thansen.dk/product.asp?n=-982854819&pn=-982854816 (http://www.thansen.dk/product.asp?n=-982854819&pn=-982854816)
-
På nettet fandt jeg en anbefalet dæk tryk på ca. 32 PSI [lb/in²]
https://www.kaltire.com/the-right-tire-pressure-why-the-maximum-isnt-the-best/ (https://www.kaltire.com/the-right-tire-pressure-why-the-maximum-isnt-the-best/)
Mvh jj
-
På nettet fandt jeg en anbefalet dæk tryk på ca. 32 PSI [lb/in²]
https://www.kaltire.com/the-right-tire-pressure-why-the-maximum-isnt-the-best/ (https://www.kaltire.com/the-right-tire-pressure-why-the-maximum-isnt-the-best/)
Okay. Så når meteret på min kompressor måler mit dæktryk til 85, så er det jo helt ud i røret...!
-
Jeg købte denne her for et par år siden
https://www.amazon.co.uk/Portable-Compressor-Piston-Superfast-DYNATEC/dp/B01L4QDYB0/ref=sr_1_19?s=automotive&ie=UTF8&qid=1491429176&sr=1-19&keywords=12v+compressor (https://www.amazon.co.uk/Portable-Compressor-Piston-Superfast-DYNATEC/dp/B01L4QDYB0/ref=sr_1_19?s=automotive&ie=UTF8&qid=1491429176&sr=1-19&keywords=12v+compressor)
og er godt tilfreds med både kvalitet og manometer.
Men jeg har også sådan en her https://www.amazon.co.uk/REDLINE-DRAPER-COMPRESSOR-CIGARETTE-INFLATE/dp/B00B5E67JS/ref=sr_1_29?s=automotive&ie=UTF8&qid=1491429206&sr=1-29&keywords=12v+compressor (https://www.amazon.co.uk/REDLINE-DRAPER-COMPRESSOR-CIGARETTE-INFLATE/dp/B00B5E67JS/ref=sr_1_29?s=automotive&ie=UTF8&qid=1491429206&sr=1-29&keywords=12v+compressor)
som jeg aldrig var rigtig tilfreds med. Det var dog kun indtil jeg købte nogle ordentlige luftkoblinger der forbedrede kontakten til ventiler. Så fungere begge kompressorer faktisk ret godt og stabilt.
Den dyre er dog betydeligt bedre til "langtidsdrift" end den billige.
Min pointe er at oplevelsen af dårlig kvalitet hænger sammen med den billige udgave af ventiladapter.
- og ingen af dem kan sammenlignes med en rigtig 230V/400V kompressor med tank, men det burde ikke overraske. Pt. bruger jeg den "dyre" model til at pumpe cykler og rense computere og det går nogenlunde.
-
Okay. Så når meteret på min kompressor måler mit dæktryk til 85, så er det jo helt ud i røret...!
Det kan jeg hverken bekræfte eller afvise???
Hvis trykket virkelig er på 85PSI? -Så mister du antagelig ikke meget kraft på rullemodstand :)
Hvis du har fået et mandagsPropdukt med en beviselig defekt trykmåler?
-Kan du så ikke få den byttet ved thansen?
Styr på dæktryk _ FDM.
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/styr-paa-daektryk (http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/styr-paa-daektryk)
Mvh jj