ingeniørdebat.dk

Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: Mikker efter 06, Maj 2019 - 20:41

Titel: Effektivitet af elmotor i bil.
Indlæg af: Mikker efter 06, Maj 2019 - 20:41
Hej. Jeg har købt en ren el-bil, Hyundai Kona med det store batteri, 64 KW.  Jeg har købt udelukkende for miljøets skyld................NOT, men fordi det er sjovt. Nogle her der kan fortælle om virkningsgraden af sådan en motor?  Tesla skriver at de har fået mere ud af deres motor: "Det sker vel at mærke uden at øge effekten på det store 100 kWh batteri i den kraftige Model S. I stedet får modellen nye elmotorer, der med ny gearing, nye lejer og forbedret smøring og køling både får flere kræfter og kører længere på en opladning."  Mit spørgsmål er egentlig om hvor meget man kan forbedre en elmotors effektitivt?
Titel: Sv: Effektivitet af elmotor i bil.
Indlæg af: Bent Andersen efter 08, Maj 2019 - 11:11
Der er ikke meget at hente. Svjv bruger Tesla 3-fasede induktionsmotorer med FOC, hvor effektiviteten i selve motoren ligger over 90%. Det samme gælder permanentmagnet synkronmotoren i din Kona. Man kunne selvfølgelig bruge sølv i stedet for kobber til viklingerne, men det giver et prisproblem.

Det eneste man kan gøre er, at formindske tab i transmission og lejer, og det er jo netop hvad de henviser til.
Titel: Sv: Effektivitet af elmotor i bil.
Indlæg af: jj- efter 10, Maj 2019 - 18:45
Citat fra: Mikker
Mit spørgsmål er egentlig om hvor meget man kan forbedre en elmotors effektitivt?

High-efficiency motors and sustainability - Electric Motor Engineering.
https://www.electricmotorengineering.com/high-efficiency-motors-and-sustainability/ (https://www.electricmotorengineering.com/high-efficiency-motors-and-sustainability/)

ABB motor sets world record in energy efficiency – saves half a million dollars.
https://new.abb.com/news/detail/1789/ABB-motor-sets-world-record-in-energy-efficiency-saves-half-a-million-dollars (https://new.abb.com/news/detail/1789/ABB-motor-sets-world-record-in-energy-efficiency-saves-half-a-million-dollars)

Another way to make an energy efficient motor _ Machine Design.
https://www.machinedesign.com/motorsdrives/another-way-make-energy-efficient-motor (https://www.machinedesign.com/motorsdrives/another-way-make-energy-efficient-motor)

HOW ITS MADE: Tesla Electric Motor Manufacture
https://youtu.be/v66vBb1FK2k (https://youtu.be/v66vBb1FK2k)

Mvh jj
Titel: Sv: Effektivitet af elmotor i bil.
Indlæg af: harbst efter 11, Maj 2019 - 23:44
Tabene i en elmotor  skyldes både  strømvarme i kobberet ( eller sølvet)  og tabebne i jernet. Jerntabet kan igen deles i hysteresetab og i hvirvelstrømstab.  Derfor er der meget at vinde med at vælge det rigtige jern, laminere det og holde en lav magnetisk feltstyrke. det sidste betyder mere jern og dårligere plads til kobberviklingen, som igen øger strømvarmetabet. Optimeringen er ikke så enkel.