Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - efry

Sider: 1 ... 8 [9]
121
Alt det andet, diverse / Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Dato: 01, April 2008 - 19:49 »
Jeg har lige checket hvem, der står bag 1212 og det viser sig at være DR selv.

Det viste også, at den implementerede tjeneste ikke blot bruges til afstemninger, men også kan anvendes, hvis man i øvrigt ønsker at kontakte DR.

Nu er det jo ikke helt billigt at opbygge en maskine, der kan håndtere de indkomne SMS'er og få disse behandlet, så det er nok ikke den store guldgrube, som DR har implementeret med 1212.

122
Alt det andet, diverse / Sv: Hvem tjener på SMS-afstemninger
« Dato: 01, April 2008 - 00:12 »
Prisen er vel normalt angivet som X kr plus normal SMS-takst fordi teleselskabet får den sidste del (den normale takst, der for nogle kan være nul), mens arrangøren får de X kr.

De X kr går dels til det firma, der står bag 1212 eller de andre tilsvarende numre, for administration, og dels til udbyderen, i dette tilfælde Aller. Muligvis får Aller de 3 kr, så hvis de har udsat en præmie på f. eks. 1000 kr, skal de blot være sikre på at mindst 333 personer sender en SMS med svaret. Er der flere indsendere tjener Aller overskudet.

I mange af de reklamehæfter, der sendes rundt er der netop en række spørgsmål, som man blot skal svare på for at deltage i en udlodning af en gevinst. Jeg er ret sikker på, at firmaerne bag disse netop ser det som en indtægtskilde at udsætte disse gevinster og bestemt ikke som en markedsføringsudgift.

123
Aktuelt / Sv: Hvad er en spindoktor?
« Dato: 21, Marts 2008 - 23:37 »
Tja, hvis det skulle være rigtigt, så kan de (spindoktorerne) i hvert fald ikke styre retningen, og det er vel det, de selv tror, de kan.

124
Aktuelt / Sv: Priseksplosion gør kul dyrere end biomasse
« Dato: 13, Marts 2008 - 11:55 »
Nu betegnes ureelle dele af træerne, som får lov til at rådne op i skovbunden, som spild.

Hvis man nu konsekvent fjernede alle disse dele fra skovene, er der så nogen, der kan forudsige, hvor mange år jorden stadig vil være egnet til opvækst af nye træer.

Jeg ved godt, at vi taler om mange år, men vil jorden ikke på et tidspunkt blive udpint, hvis den ikke tilføres forrådnet materiale. Har vi her en evighedsmaskine, som vi evt. blot skal tilføre lidt kunstgødning for at få den til at køre videre?

Jeg har ingen forstand på de dele, men ved da af erfaring, at havejord får en langt bedre konsistens, hvis den tilføres kompost.

125
Jeg er nok ikke helt så fiks på fingrene som dig, men det undrer mig ikke  >:(
Der har i den seneste tid også været tale om de båndoptagere der købes med radio og CD til nogle få hundrede kroner, og der er der ikke ret mange skruer, men alt er klikket sammen.

Med hensyn til 'englehud' så forstår jeg på dig, at du kun anvender det som en midlertidig foranstaltning for at kunne kopiere båndet. Dertil er det sikkert udmærket. Til varig reparation findes der speciel splejsetape i den rigtige bredde. Denne tape er betydeligt tyndere og meget fleksibel. Jeg har for nylig overspillet et bånd, der blev redigeret med sådan tape tilbage i omkring 1975 og det holdt stadig.

Har ikke lige umiddelbart fundet det på nettet, men min tape er i en boks fra BASF, der samtidig indeholder skinner, hvormed de to ender kan delvis fastholdes under splejseprocessen. Den stammer dog fra omkring starten af 1970'erne, så der er nok kommet en ny model på markedet siden da.

126
Jeg har flere gange været udsat for at båndet snor sig omkring capstanakslen, muligvis på grund af noget fedstof eller andet klæbende på båndet. Dette fortsætter til den oprullede pølse bliver så tyk, at det hele blokerer i fremføringen.

Med de tidlige båndoptagere kunne man med lidt besvær få låget op og kunne komme til selve kassetten. Med en saks eller kniv kunne man derefter skære det sammenrullede båndstykke væk og bagefter sammensætte det igen, så man 'næsten' ikke kunne høre reparationen.

De nymodens båndoptagere har i låget indbygget en art glideskinner, så man kan ikke få låget op og komme til båndet når båndet har kilet sig fast. Jeg har prøvet at komme ind bagfra i en sådan og jeg fik da også reddet båndet (fra biblioteket) men båndoptageren kom aldrig til at virke ordentligt igen. dertil var der for mange plastic-dele, der var knækket.

Hvis du ikke umiddelbart kan komme ind til mekanikken bagfra, vil jeg derfor foreslå simpelt hen at smadre låget ved f. eks. at klippe i det med en skævbider el. lign. indtil der er adgang til båndet.

En anden mulighed kunne være at bore huller over de to spoler i kassetten og derefter forsøge at dreje på spolerne så der frigives tilpas meget af båndet til at låget kan åbnes. Denne løsning forudsætter dog, at de sammenrullede dele af båndet ikke blokerer for at kassetten kan udtages.

Båndoptageren burde vel stadig fungere helt uden eller med et gennemboret låg, men køn vil den selvfølgelig ikke se ud.

127

Den larmer, holder næppe hvad man lover, bruger mere energi og holder ikke længe.
Man får knap nok hvad man betaler for.

Er det formodninger eller har du nogen konkrete erfaringer?

Det er da helt klart at man ikke får en BMW til prisen for en Lada, men en Lada er stadig at anse for 'god' hvis man blot vil fra A til B.

128
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: GPS med elendig kort.
« Dato: 31, December 2007 - 15:27 »
Jeg er fuldstændig uenig med dig i din antagelse, og din beskrivelse tyder på, at du aldrig har anvendt en navigator.

Jeg kender kun den billige fra Harald Nyborg, men de dyrere er nok endnu bedre.

Vi har kørt rundt i Europa med campingvogn og er hver gang blevet ledt direkte til indkørslen på campingpladsen så vi netop ikke har været nødt til at køre langsomt og være fejlplaceret på kørebanen. Tidligere skulle vi altid, når vi nåede til byen, hvor campingpladsen skulle ligge netop køre langsomt for at finde de eventuelle campingskilte og opdagede ofte først i sidste øjeblik, at vi skulle dreje fra.

I bebygget område får man beskeden 'Drej til højre/venstre om 300 m', derefter 'Drej til højre/venstre om 100 m' og endelig beskeden 'Drej til højre/venstre nu'.

På motorveje eller landeveje uden for byer gives der besked 'Tag afkørslen om 3 km', derefter 'Tag afkørslen om 1 km og vælg det højre/venstre spor' og endelig 'Tag afkørslen nu og vælg det højre/venstre spor'. Oplysningen om højre/venstre spor kommer selvfølgelig kun, i de tilfælde hvor en afkørsel fører videre i flere spor f. eks. ved en krydsning af to motorveje.

Eh helt klar yderligere fordel er, at nu behøver vi ikke længere skændes om de oplysninger, jeg som fører fik af min kone, men jeg kan koncentrere mig om trafikken idet oplysningerne nu er entydige og ikke noget med 'at når vi kommer fra skal vi mod Passau' hvorefter man kan konstatere at Passau hverken er nævnt for den højre eller venstre kørebane, mens der står 5 andre bynavne som man ikke helt ved om de ligger i retning Passau eller ej.


129
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: GPS med elendig kort.
« Dato: 30, December 2007 - 10:10 »
Jeg er personligt meget imponeret over hvor mange veje min billige Navigon fra HN kender i Europa. Selv små skovveje i bayrischer Wald kender den.

Man skal dog være meget opmærksom på, hvad man beder den om.

To eksempler:
På vej sydfra, hvor vi ville over Rostock-Gedser, ville den absolut have os til at køre over Puttgarden, indtil vi kom til at tænke på, at den var bedt om 'hurtigste rute'. Da den blev omstillet til 'korteste rute' kendte den godt færgen, og den ledte den os helt frem til billetlugen i færgeterminalen i Rostock.
På en tur fra Dråby Strand (ved Ebeltoft) til Grenå, var den stillet på 'korteste rute', hvilket den tog helt bogstaveligt og vi måtte igennem nogle sommerhusområder, hvor grusvejene egentligt kun var beregnet til 4WD biler og ad nogle markveje, der vist kun benyttes af lokale traktorer. Da den blev sat til 'hurtigste rute' kunne den hurtigt få os ud af sommerhusområdet, hvor vi næsten var kørt fast, og finde landevejen til Grenå uden igen at føre os gennem flere områder med tvivlsomme veje.

Jeg ahr endnu ikke oplevet et sted i Europa, som den ikke har kunnet finde.


130
Hvad mener du med "når fyret kører"?

Normalen er vel, at pumpen starter, når fyret tændes om efteråret, og slukker igen, når fyret slukkes om foråret. I de forløbne 6 til 7 måneder kører pumpen vel kontinuert.

131
Om England har specielt kalkfattigt vand ved jeg ikke, men jeg har altid hørt, at forklaringen på de udvendige rør i England var, at de så var meget lettere at optø når de var frosne.

132
Hvis du har et antennesystem med filtre, der er indjusteret til de nuværende kanaler, skal du være opmærksom på, at DVB-T modtages på en anden kanal end DR og TV2. Du kan derfor komme ud for at filteret spærrer for den kanal, hvor DVB-T sender på.

Sider: 1 ... 8 [9]