Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - B Mønnike

Sider: [1] 2 ... 113
1
Det er en politisk almindelighed at påstå , at man nu har løsningen på alle de problemer der opstår.

Det er også en uskik at politikere ikke kan enes om ,at ikke alting løses ved at sætte afgift på alting for at skaffe penge til deres valgbestikkelser.


Det er også en almindelig politik fremgangsmåde at plukke de lavest hængende frugter for at tilfredsstille de vælgere,  der kunne tænkes at stemme på dem ved det næste valg.

Problemet er at politikere og dem, journalister, der skal viderebringe fysiske kemiske og tekniske emner , sjældent er i stand til at fatte eller læse og forstå de rapporter og sammenfatte indholdet, der kommer fra forskning mange steder fra, til noget brugeligt.

Problemet med CO2 er, at vi er for mange mennesker på Jorden der ønsker en tilværelse, der er behageligt fri for fysisk arbejde og derfor ønsker biler, tog, skibe og fly til at transportere  os og det gods vi ikke selv kan dyrke eller fremstille. Samt til varme oplysning eller køling af vore boliger osv.

For CO2 er ikke en giftgas. Tværtimod. CO2 er næst efter O2(ilt) den vigtigste luftart for at bevare livet på jorden. Uden CO2 i atmosfæren vil der ikke være liv på jorden, som vi kender det. Planter skiller CO2 til C(kul) som de omdanner til cellulose og sukker og ilt som de frigiver til atmosfæren til glæde for der bruger den i vort stofskifte til at danne netop CO2!

Det virkelige problem for os alle er ikke CO2, men lægemiddel og kemiske fremskridt.

Da jeg blev født for 80 år siden i 1944 var der 4 millioner danskere. I dag (2019) er der 5,8 millioner danskere.
I år 1900 var der 1,65 milliarder personer her på Jorden. I 1944 var der 2,3 milliarder og i 2016 7,4 milliarder personer der ønsker sig energihjælp i deres arbejde og hverdag.

Altså en 4 dobling af personer i løbet af perioden 1900 til dato. detsiger sig selv at bare det vil give et overskud af CO2 da den CO2 et menneske kan udvikle via sit legeme  er peanuts ved siden a af anvendelsen af fossile brændstoffer.

Det er her medicinindustrien er medvirkende for mange flere overlever en grænse naturen har sat hvis vi ikke havde medicinenen  og  og fossile brændstoffer.

Død af lungebetændelse, tuberkulose, stivkrampe, meningitis, diabetes, spedalskhed, mæslinger, polio  etc. er jo nærmest ikke eksisterende

Medicinen har ydermere medført ,at gennemsnits levealderen på Jorden er
steget  fra 50 år i 1950, til i dag hvor den er 72 år.

Der er industrier der er nødvendige som ustøder CO2 de fleste er allerede afgifts belagte, men er også i stand til at argumentere på en måde så politikere kan være usikre på genvalg.

Så politikerner retter så bager for smed ved at forlange CO2 afgift af bøndenes køer, får og grise, istedet for at rette skytset mod årsagen.

For at pille ved medicinen og manglen deraf er døden for enhver politiker





2
Alt det andet, diverse / Sv: Hvor er Morten Jødal ?
« Dato: 23, November 2024 - 14:05 »
Som Ebbe Tranberg.. Æret være hans minde

Han og vi har fulgtes ad i mange år, tak for den tid. Tiden flyver


3
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 04, Juli 2023 - 08:39 »
Tak for oplysningen, jeg hælder nu mest til oplysningen fra Kalundborg. Da de fleste processer er underlagt tolerancer.

Alkylatbrændstoffet er seleteret og sorteret så det er perfekt efter fabrikantens opfattelse

Og jeg har stadig den opfattelse at man kan købe guld for dyrt ;)


4
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 30, Juni 2023 - 17:50 »
Mine forbehold overfor alkylatbenzin består.

Men for at blive klogere, har jeg spurgt en ingeniør på raffinaderiet i Kalundborg, hvori forskellen mellem almindelig benzin og alkylatbenzin består.

Punkt 1 Alkylatbenzin indeholder ikke svovl! Det er fjernet med det giftige forforsyre.

Punkt 2 Man har adskilt de forskellige elementer i almindelugt brændstof og sammensat dem man ønsker i det endelige produkt. Det er stadigt et produkt af fossilt tilsnit.

Punkt 3 alle organiske elementer er fjernet, da de påstås, at påvirke de mange plastic elementer, der er i de billige små Mototorer. ;)



5
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 18, Juni 2023 - 09:09 »
Hej Claus
Jeg gør dig opmærksom på at jeg er moderator her på stedet,  som er et diskusions forum hvor man har lov til at ytre sig og diskutere og give sine meninger til kende.

Ingeniørdebat blev dannet  af Ebbe Tranberg da  Ing.dk ikke kunne finde ud af hvad de kunne tillade sig over for deltagerne.

Mikael Boldt overtog lederjobbet da Ebbe mistede lysten. Vi var en del stykker der fulgte med og blev moderatorer for emner vi beherskede.

Til din oplysning har jeg vundet endel af Ing.dk's motorkonkurrencer.

Du har lov til at mene at du har ret, men at påstå at jeg ønsker at afspore debatten er helt i skoven.



6
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 17, Juni 2023 - 13:41 »
OK Claus
Det er ikke mine penge og jeg har intet bsvær med at starte min plæneklipper om foråret ( kinamotor) og  min flymoplæneklipper med aspera totaktsmotor. Min sneslynge med Briggs &Stratton stater også uden vrøvl og det gør min 40 årige B&S motor fra en tidligere kasseret cylinderklipper også den enegang om året den bliver startet.

Alle kører på 95 E10, flymoen med 2% olie

7
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 16, Juni 2023 - 08:57 »
Ing.dk artiklen findes lettest med

Ing.dk Alkylatbenzin på google

8
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 16, Juni 2023 - 08:48 »
OK Super Claus....og undskyld at jeg træder på din barne tro, men jeg har ikke mine egne facts byggende på naivitet og tro på alt hvad reklamerne fortæller.

Jeg har beskæftiget mig med motorer i 65 år og har set adskillige fup produkter der der ikke har levet op til deres påstede fordele sammenholdt med deres priser. Almindelig apollonaris, danskvand, er det bedst virkende til prisen, anvendt med fornuft, hvis det er rene forbrændingsrum der ønskes.

Gå ind på Ing.dk's debat og læs:

"Miljøbenzin er en narresut

Energi22. marts 2004 kl. 00:00
Kun marginale fordele for miljøet ved brug af dyr miljøbenzin til mindre fritidsmotorer, konkluderer Teknologisk Institut.

Sanne Wittrup"



9
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 15, Juni 2023 - 10:13 »
Der var engang østtysk bilmærke ved navn Trabant der havde totakts motor.
Trabanten  blev fortalt som et osende eksempel på DDR's elendighed.
Der var ingen der undersøgte hvorfor den osede.

Gunden herfor var faktisk ret enkel. Der var 15 års ventetid, efter man havde betalt den fuldt ud, på at få den leveret. I instruktionsbogen stod at der maks måtte være 2% olie i benzinen. Men for at "passe på køretøjet" var 5% mere almindeligt, med en tydelig osende udstødning tilfølge.

Lige inden muren blev væltet i 1989, blev den forsynet med en VW Polo firetakts motor. Disse biler overaskede de følgende somre alle, da østtyskerne fik lov til at køre ud i Europa. Jeg blev overhalet af en i Frankrig, hvor min hastighed var 110 km/h.

I 1960erne kunne man få "en tiger i tanken" hvis man tankede hos ESSO. Idag kan man få to forskellige oktan 95  E10 brændstoffer hos cirkel K. Den "bedste" koster en del mere end den "normale". ;)

Så længe et firma ikke fremkommer med det eksakte indhold i deres produkt men anpriser det i høje toner, er deres produkt i samme klasse som receptfri medicin efter min opfattelse.

Jeg mistænker ikke Aspen for noget som helst andet end, at  have fundet en måde, som de tjener godt på ;)





10
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 13, Juni 2023 - 08:51 »
Når man læser Aspens vidunderlige begrundelse for, at fremstille en ren benzin, glemmer de behændigt, at fortælle hvilken olie de anvender i deres totakts benzin  8)

For olie er normalt et sodende element hvor ricinusolie (amerikansk olie) er det mindst sodedende, men også det giftigste!

Ricinusolie, også kendt under navnet amerikansk olie, udvindes ved presning af de modne frø af Olieplanten også kaldet Ricinus (Ricinus communis). Olien har voldsom laksativ virkning og har af samme grund været brugt til "renselse" af tarmsystemet.

Ricinusolie bruges bl.a til motorolie, og har mere end tusind patenterede anvendelsesmuligheder i industrien.

Hvorfor sidde inde, når håbet er ude

11
Man kunne også

Vende tilbage til rudekuverter med de meddelelser det ofentlige  ønskede at meddele borgerne her i landet.... ;)

Det kunne blive enden på Postnords "strålende" og ihærdige indsats med genere borgere her i landet hvis man tilbød pesionister jobbet som røde gammeldags postbude med skattefri løn så breve kom ud nogenlunde rettidigt.

12
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 29, Maj 2023 - 09:35 »
Der sker ingen forbrændig uden ilt!

Som  Knudr er inde på at jo mere brint der i et "brændstof" jo renere vil en eventuel forbrænding være.

Brint og ammoniak eftelader jo ikke sod aflejringer da sod er uforbændt
kulstof.

Brint omdannes til vand H2O og Ammoniak NH2 til vand H2O og N2

Kulbrinterne anvendelse skyldes at de er lettere at håndtere, samt at kul også svært gerne vil forbindes med ilt til CO2 og en afbrænding af kulbrinter giver som bekendt H2O  og CO2
(og sod) ;)



13
Alt det andet, diverse / Sv: Atomkraft no-go
« Dato: 26, Maj 2023 - 10:07 »
Korrekt betragning om solens indflydelse JJ

Men man skal erindre, at det er det sidste strå, der knækker ryggen på kamelen!!

Anvendelse af fossile og biologiske energifrembringere, er at sammeligne, med at tømme en bankkonto.....her i dette tilfælde opsparet solenergi  :(

14
Alt det andet, diverse / Sv: Atomkraft no-go
« Dato: 21, Maj 2023 - 22:33 »
Tak Klaus for rosen :)

Det er alletiders bog, men jeg har nogle personlige overvejelser, angående global warming som jeg beder alle tage med i overvejelserne

For hvis man kun ser på CO2 og andre gasser indflydelse på den globale opvarmning så er Vind Sol og Akraft unikke.....Men som der står som en reminder på min CAD skærm er følgende: The Wrong Way Always Seems The More Resonable.

Eller en Uffe Elleman betragtning: "Ingenting kommer af ingenting...undtagen lommeuld".

For anvendelsen af Akraft virker ved, at man fordamper vand til vanddamp og sænker temperaturen og trykket gennem dampturbiner ved at køle efter turbinen for tilsidst at køle dampen så lavt, ved at køle den i kæmpe køletåne, for at få et trykfald til at tappe den sidste energi ud af dampen.

Undskyld mig, men den kølevarme der udleveres  til atmosfæren medvirker altså ikke til atmosfærens opvarmning og dermed til  global warming....eller hvad ?????

Ligeledes er det med Sol og Vind? Den energi der anvendes fra disse energikilder omsættes jo også til varme der afkøles af atmotsfæren, med resultatet  at atmosfæren opvarmes.

Ligelede medvirker skibstrafikken med varmeudledninger og CO2 til atmosfæren, men også varme til havet via kølevand fra deres motorer.

Alle her på jorden ønsker en levestandard som vor, men ingen kan give en ædruelig forklaring på hvorledes det kan ske og blive muligt.....selv med Akraft.....for energi behovet  vil vokse enormt og afkølingen af energiforbruget ......ligger langt uden for selv Dan Jørgensens fatte og fysisk svage politikeres fatte evne.

Men Akraft vil dog hurtigere sænke CO2 udledningen til atmosfæren sammen med ammoniak, sol og vind end anvendelsen af biobrændstoffer og andre "snake oil " løsninger.

Vi skal til at rejse med tog og sejle med vind igen....træls men nødvendigt ;D









15
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 19, Maj 2023 - 18:18 »
Det med at motoren er er renere efter brug af acrylatbenzin skyldes antageligt at der er vand i acrylat benzin  tror jeg. Vandet er formodentligt bundet af en procentdel sprit som en egenskab der kendes ved anvendelsen af karburatorsprit.

Prøv at at hælde en sjat danskvand på karburatorfiltret  på en varm motor og vupti så er de fleste sodaflejringer forsvundet ud af udstødningsrøret.

Når jeg kigger ned i mine motorer der anvender 95E10 er de ret rene hvilket jeg tillægger spritten i bezinens vaddrivning.



Når man kigger ned i en motor hvor en af cylindrene er renere end de andre så er årsagen normalt en læk i toppakningen.


Sider: [1] 2 ... 113