Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Mads Aggerholm

Sider: [1] 2 ... 30
1
Konstruktioner / Sv: Nyt batteri-design?
« Dato: 06, Maj 2018 - 12:08 »
Kig på sølvoxid knapceller.

Kan man uden dårlig samvittighed kyle dem i den almindelige skraldespand? Som køres til forbrændingsanstalten?

De indeholder sølvoxid og zink, hvilket vel er uskadeligt.

Nå, men så er 'opfindelsen' jo allerede gjort.

Hvorfor skulle man så bruge nogen som ikke er sølvoxid? Eller det gør man måske heller ikke (mere)?

2
Konstruktioner / Sv: Nyt batteri-design?
« Dato: 25, April 2018 - 14:47 »
Når man kortslutter sådan en celle(det kalder jeg dem stadig" er klemspændingen 0,for ellers var det ingen kortslutning.
deraf følger at den elektrisk afgivne effekt også er 0. så dit gæt var forkert.

Nu er det jo ikke en 'ægte' kortslutning, for der er naturligvis en vis modstand i kablerne og selve måleinstrumentet. Men det er den hårdeste belastning man kan udsætte et batteri en celle for, og dermed må man vel også måle den største strøm cellen kan levere.
Effekt = 0 ville jo også betyde at amperemeteret ikke ville slå ud overhovedet, da det jo kræver en (minimal) effekt.

3
Konstruktioner / Sv: Nyt batteri-design?
« Dato: 25, April 2018 - 14:40 »
Kig på sølvoxid knapceller.

Kan man uden dårlig samvittighed kyle dem i den almindelige skraldespand? Som køres til forbrændingsanstalten?

4
Konstruktioner / Nyt batteri-design?
« Dato: 21, April 2018 - 20:30 »
Jeg har grublet på noget angående de dér knap-celle batterier (ja, nu kalder jeg dem så 'batterier', for det bliver de kaldt alle andre steder, selv om 'element' jo egentlig er det rigtige ord).

Kan det lade sig gøre at konstruere et knap-celle batteri med disse egenskaber:

-Samme størrelse (næsten) som de mindste af typen? Det må godt være lidt større, men helst ikke for meget.
-1.5 V spænding, samme effekt som de i dag anvendte (jeg målte engang en kortslutningsstrøm på 400 mA på sådan et. Jeg ved ikke hvor meget effekt det kan levere, men der er nok brug for i omegnen af 100 mW).
-Lavet af noget uskadeligt, eller måske endda af noget der kan nedbrydes i naturen.

Det sidste punkt er jo det 'værste' så at sige, men til gengæld behøver det kun at kunne levere den opgivne effekt i langt kortere tid end de traditonelle knap-celler, f.eks. ti-femten minutter inden det løber tør for strøm.

Er det muligt?

5
Computer / Opfølgning: WiFi-forstærker/forlænger
« Dato: 03, Marts 2018 - 19:30 »
Jeg købte den her for at prøve det. D-Link DAP-1365:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=990795550&type=hardware

Den har virket fint i en uges tid.
En dag sagde min datter godt nok at det 'ikke virkede i går' (iPad i stuen, forstærker ved døren, trådløs router bag to døre i soveværelse).
Jeg har foreslået at hun næste gang åbner en af eller begge dørene, men det er ikke sket igen endnu.
Hvis det bliver ustabilt, prøver jeg med en kraftigt, trådløst accesspoint inde ved siden af routeren, jeg har hørt at mange indbyggede trådløse routere ikke er noget at råbe hurra for.

6
Computer / Sv: WiFi-forstærker/forlænger
« Dato: 17, Februar 2018 - 11:45 »
Det findes og virker dårligt de steder man har brug for et stærkere wifi signal.

ØV!

Man kan lige så godt begynde at planlægge trækning af et ethernetkabel og så sætte et særskilt AP op i stuen.

Det har jeg også gjort hjemme hos mig selv, men det er &#¤#¤ besværligt, og præcis dét jeg ville undgå!

7
Computer / WiFi-forstærker/forlænger
« Dato: 17, Februar 2018 - 09:36 »
Hej,

Min mor har en router (med indbygget trådløst accesspoint) stående inde i soveværelset, og det kan desværre ikke række ind i stuen.

Jeg tænker på, om der findes en løsning hvor man kan anbringe en form for relæ (trådløst!) som kan formidle signalet videre?

Jeg har prøvet sådan nogle dingenoter til at sætte i stikkontakten, men det virker ikke.

Åh ja, det skulle også helst være til at betale  ;)

8
Computer / Sv: Google blokerer enhed på Gmail
« Dato: 17, Februar 2018 - 09:32 »
Det lyder lidt mærkeligt.

Jeg har selv lidt hyr med at tilgå min gMail-konto fra en anden PC, men det er kun gennem email-klienter som Thunderbird og MailWasher.

Det løses som regel ved at logge ind på gMail i en browser, hvor jeg så får besked om at den-og-den enhed prøver at komme igennem, og om jeg vil tillade det.
Jeg tror det mest 'besværlige' jeg har oplevet i den anledning er, at jeg fik en SMS med en kode som jeg skulle taste ind. 'Besværlige' i anførselstegn, fordi det ikke var spor besværligt  ;D

Men nu går jeg ud fra, at det du taler om er en traditionel gMail-konto, hvor en gruppe personer så bare alle sammen har adgang (dvs. har password til den)...?

Hvis det er sat op på en eller anden alternativ måde, måske sådan noget specielt 'gruppe-mailkonti'-tjubang(?) så er det måske mere kompliceret.

Men til at starte med, så prøv at få fat i den person det drejer sig om, og bed ham (eller hende) om at tilgå kontoen fra sin PC gennem en browser. Der burde altså komme nogen information op om hvad der er sket, og hvad der skal til for at komme ind igen.

9
Computer / Sv: Win7-driver til ældre HP inkjet printer.
« Dato: 16, Februar 2018 - 11:52 »
Det smukke ved HP's blækprintere er, at når man skifter blækpatronen, så skifter man samtidig selve printerhovedet.
Det betyder, at hvis hovedet er 'lakket til' og ikke kan bringes til at fungere, så løses det ved indkøb af en ny blækpatron.
Jeg havde engang en (ikke HP) state-of-the-art blækprinter med seks(!) blækpatroner! Fantastiske udskrifter.
Men efter et par måneder uden brug, var printerhovedet endegyldigt tilstoppet. Hverken vand, sprit, benzin eller noget som helst kunne få det til at printe igen.
Forespørgsel om man kunne købe et nyt printerhoved gav en pris der var højere end en ny printer!

Siden dengang har jeg kun købt HP.

10
Jeg vil stadig postår, at en kold motor fourener mere end varm. Det må være nogle meget kvikke og geniale mennesker der opdagede, at en motor bliver hurtiger varm (tid) ved høje omdrejninger end i tomgang.

Jaeh, men den bruger vel mindre benzin i tomgang. Og forurener derfor lige så meget på en time, som fem minutters kørsel på kold motor?
Okay, det er tal jeg bare har hevet ud af luften, for det jeg egentlig prøver at skyde mig ind på er, om bilen samlet set forurener mindst ved f.eks. ½ times tomgang og derefter 65 km's kørsel med varm/lunken motor, eller bare start og så derudaf med kold motor?

Vognen kører i omegnen af 25 km/l med varm motor, og bruger 0,7 l/timen ved tomgang. Det bliver så ~3,3 liter ved tomgang-og-kørsel til dén tur.
Med kold motor ligger den de første par minutter på noget med 10 km/l, og så daler det ned mod de 25 km/l efterhånden som vi glider derudaf.
Det sidste er lidt svært at finde ud af hvad bliver i liter benzin pr. tur.

11
Myth Idling your car engine is the best idea for winter driving.
https://www.youtube.com/watch?v=ZX_1ncRcjzk

Fin video. Skulle jeg se filmen, eller læse kommentarerne? Udfaldet varierer afhængig af hvad man fokuserer på :-)

12
Hej jj-,

Ja, okay, jeg har nok formuleret mig lidt uklart: Min vogn er ikke en traktor, og slet ikke sådan et monster som dem i pågældende film.

Det er en almindelig personvogn. Seat Ibiza 'eco-et-eller-andet' med 1 liters motor.

Mvh
Mads

13
Kan nogen med viden om automobiler forklare mig noget jeg læste i denne artikel:

http://www.lokalavisen.dk/tomgang-skader-baade-motor-og-miljoe-/20180114/artikler/712319967/1009

Jeg hæfter mig netop ved denne pasus:
"Når motoren er kold, er forbrændingen dårlig, hvilket betyder, at der sendes flere forurenende partikler ud i miljøet. Den dårlige forbrænding belaster også motor og motorolie, så der opstår unødvendig slitage."

Nu drejer artiklen sig om, hvorfor man skal undgå at varme motoren ved tomgang. Men denne dårlige forbrænding (og de forurenende partikler og slitagen) kommer vel også hvis man starter bilen og kører med det samme?

Eller udledes der flere dårlige partikler (+ mere slitage etc.) ved tomgang end ved almindelig kørsel?

Faktisk havde jeg overvejet om der ikke kunne være en benzinøkonomisk og forureningsmæssig fordel ved netop at varme vognen op i tomgang et kvarters tid inden man kører. Men denne artikel kom mig så i forkøbet.
Min teori var, at en kold motor forurener mindre i tomgang, end hvis den belastes fra start. Og dermed ville bilen over hele turen i alt forurene mindre, end hvis man bare kører afsted med en kold motor.

Og så ville jeg også tro, at det slider mere på en kold motor at blive belastet med det samme, men det er måske ligemeget?

Kan nogen fortælle hvad der er rigtigt og forkert?

14
Der er vist stadig meget at forske i endnu om hjernens virkemåde.

Dét kan man vist roligt sige.

Jeg har tit spekuleret på, hvorfor vi overhovedet har en bevidsthed?

Vi reagerer jo i forvejen på smerte/varme/kulde/velbehag/sult/tørst/etc. og det kunne vores organismer uden videre gøre selv.

Hvorfor skal vi have en bevidsthed der sidder som tilskuer til hele denne proces?

Men nu glider jeg ind i den sædvanlige diskussion omkring en 'fri vilje', der som regel ikke fører nogen vegne...

15
Prisen er vel meget fornuftig, når man tænker på, at det blot er et halvgennemsigtigt spejl sammenbygget med en smartphoneholder.
Telefon og navigationsapp skal du selv levere...

Nåeh, jeg havde ikke fået bidt mærke i, at det var ens egen smartphone som skal levere alt indholdet. Så er det no-go.

Sider: [1] 2 ... 30