Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - viborg

Sider: [1]
1
Miljøteknik / Co2 udledning fra kalk og cement
« Dato: 14, Juli 2022 - 16:52 »
Når CaCO3 brændes til CaO, udledes der CO2 til atmosfæren.
Når kalken er læsket og brugt i mørtel optager den igen CO2 fra luften.
if. min ABC, hidrører det totale tilskud til atmosfæren udelukkende fra det brændsel der bruges til opvarmningen ??

Hvad angår cementproduktion har jeg ikke styr på de kemiske processer,
men gælder der noget tilsvarende for cement ??

Mvh. Knud G. Jakobsen

2
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi / Sv: Afrustning
« Dato: 24, Oktober 2016 - 17:31 »
Den 'kanon' er da virkelig imponerende.
Men det er nok for stor en investering til mit brug.

3
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi / Sv: Afrustning
« Dato: 14, Oktober 2016 - 10:01 »
Fejl ovennævnte:

Elektrolyse i NaOH-bad    (ikke i NACl)

Knud

4
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi / Afrustning
« Dato: 14, Oktober 2016 - 09:57 »
Jeg har flere gange fjernet rust (jern/stål) ved at lægge emnet i saltsyre, med efterfølgende passivering i natronlud.
Har også fjernet rust ved elektrolyse (NaCl - bad)

Ud over, at der forskel på hvor meget arbejde der er med de 2 metoder

Er der forskel på resultatet ?

Jeg tænker på om emnet tager mere skade af det ene metode, frem for det andet.

Vh Knud

5
Tak for kommentarerne.

Jeg har lige skilt mig af med en kompressor (4 HK / 50 liter).
Den var 'som ny' - bortset fra at beholderen var utæt.

Jeg forsøgte at købe en ny beholder,
men det var ikke umiddelbart muligt.
og derfor købte jeg en ny kompressor.



6
Jeg har gennem mange år haft en trykluftskompressor til hobbybrug.
Selv om den ikke har ret mange driftstimer, tærer den alligevel indvendigt.

Jeg har tidligere renset rustne genstande ved at bade dem i saltsyre.
Efter dette bad passiverer jeg ved at dyppe genstandene i natronlud.
Det har virket fint.

Tilbage til trykluftstanken:
Kan man undgå/reducere tæringen ved at drysse NAOH i tanken ??

Mvh Knud

7
Tak for svaret - jeg havde heller ikke ventet noget 'farligt'
Grunden til spørgsmålet var, at jeg har brugt NaOH til nogle 'grønne' betonfliser,
og der findes jo mennesker, hvis fantasi stikker af, når de hører om brug af 'kemi'
Vh. KnudG

8
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation / Grimme havefliser
« Dato: 19, Oktober 2014 - 19:28 »
Når NaOH vandes ud på en flisegang, hvad bliver det så nedbrudt til ??
Naxx + Vand ??
KnudG

9
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Drejningsradius
« Dato: 03, September 2013 - 19:14 »
Jeg kan godt se, hvordan man kan komme frem til at radius bliver 16 cm mindre.

Men vil det sige, at hvis styret drejes 30°,
så vil radius være den samme
hvad enten mc'en hælder 20° ind mod centrum
eller væk fra centrum ??

10
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Drejningsradius
« Dato: 02, September 2013 - 09:48 »
Tak for svaret
- jeg havde faktisk forventet, at forskellen var større end 16 cm.

Spørgsmålet er opstået når jeg skal manøvrere mc'en ind/ud af carporten - forbi div. forhindringer.
Da kan den godt hælde væk fra centrum uden efterfølgende hospitalsophold.

11
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Drejningsradius
« Dato: 01, September 2013 - 10:51 »
Det er ikke korrekt når jeg ovenfor skriver drejeradius 2,6m
Men skæringspunktet for akselforlængelserne vil ligge 2,6 m fra baghjulet

12
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Drejningsradius
« Dato: 01, September 2013 - 10:44 »
Min tanke går ikke så meget på kørsel, hvor man kan tale om G-påvirkning
- jeg tænker snarere på manøvrering.

F.eks. hvis man drejer styret 30° på en mc med en akselafstand på 1,5 m,
 så vil drejeradius være ca. 2,6m. - hvis mc'en står lodret.

Hvad betyder det for drejeradius, hvis mc'en hælder 20° indad eller udad ??

13
Bil og båd, MC og alt andet transport / Drejningsradius
« Dato: 31, August 2013 - 16:09 »
Når et køretøj skal dreje, skal alle hjulakslers forlængelser skære hinanden i samme punkt - dette skæringspunkt er centrum.
Dvs. at forhjulene på en bil ikke skal være parallelle, når den drejer.
(Dette er i hvert fald udgangspunktet, indtil man begynder at justere for at få gode køreegenskaber)

Ovennævnte gælder selvfølgelig også for motorcykel - så længe den står lodret.
Men en mc kører i en kurve er den ikke lodret - og skæringspunktet for akselforlængelserne kan være under terræn.

Det er min opfattelse at drejningsradius bliver mindre når mc'en hælder ind mod centrum
- hvis dette er korrekt, hvor ligger da kurvens centrum ??

(når man trækker en mc kan skæringspunktet også være langt over terræn)

Sider: [1]