Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - evp

Sider: [1]
1
Hvis man vil dæmpe en lampe, med diode eller en rigtig triac, er der ingen ide eller fordel ved at bruge halogenlamper.

Hvorfor køber du halogenlamper, Erik, når du ikke kan lide deres hvide lys.
FORDI de fulgte med i et tilbud på indbygningsspots 3 stk til 230V uden transformer og andet gøgl.
Smart at bruge spots, når lyset skal helt ned til trin man skal gå på.

Halogenlamperne har indbygget spejl og langt tykkere glas end alm. "pærer".
De har ikke gevind og loddetin forbindelse, men stifter der samtidig holder på lyskilden (tykt gods G10).
Tre lamper giver fin lysfordeling  men 150W er alt for meget - Så prøver man med en diode, dr snupper halvdelen og så opdager man at lyset bliver behageligt som sidegevinst.

Når lamperne holder endnu, med mere end 25000 tændinger, er det et mindre mirakkel, som må tilskrives dioderne  ;D
Betragtningerne vedr. halogenlampens driftform er helt korrekte, da man ved for lav spænding reducerer levetiden en hel del.
(Har hørt at 5% er tilladt - man hører jo så meget!)

At jeg med dioderne får fuld spænding på i halvperioderne og dermed opnår en tilsyneladende brugbar temperatur på glaskolbe og glødetråd er en tilfældighed, jeg tillader mig at være fornøjet med, og som jeg i øvrigt ikke agter at udrede teoretisk.
I teorien er teori og praksis det samme, men det er (heldigvis) ikke altid tilfældet i praksis.  ;)

2
Hvis temperaturudsvinget er for stort, kan en modstand på ca. 500 kohm (0,1W) bruges som accellerator, hvorved temperaturhysteresen kan blive nærmest nul, uden at ventillatoren starter/stopper hele tiden (men nok oftere). Skal indbygges nær termostatelementet - nemmest i den fra Nyborg til pt. 99 kr.

3
Sæt en diode i serie med glødelampen. 1N4107 tåler 1A og 1000V i rev.spænding. Derved fjerner man det generende skarpe kolde blændende lys, og nøjes med et behageligt varmt skær. Bruger det selv på 3 stk. 50W GU10 lamper. Foreløbig har det holdt i snart 3 år med tænding hver gang hoveddøren åbnes.

Energisparepærer kan næppe tåle at blive tændt så tit (ved lave temperaturer). 5 stk. "døde" inden for 4 dage, så nu bruger jeg 15W lamper m. diode. De holder meget længe.

4
Princippet i en tørretumbler er normalt, at man opvarmer noget luft via et elektrisk varmelegeme. Herved kan luften indeholde en større mængde fugtighed.
Herefter skal fugten VÆK.

Dette kan gøres på flere måder.

1) Man kan vælge at sende "energien" direkte ud til "gråspurvene" gennem et "hul" i "klimaskærmen". Fordelen er at det er en meget billig installation og på denne måde fås et (tiltrængt) luftskifte i boligen.

2) Man kan vælge at genvinde noget af varmeenergien inden luften sendes udenfor. Herved dannes en del kondensvand, der kan afskaffes på flere måder da der er tale om destilleret vand med få støvpartikler (nyvaskede).
Genvindingen foretages ved krydsveksling med rumluft, som derefter delvist suges ind i tumbleren.

3) Man kan også arbejde med et "lukket" system, hvor luften i tumbleren opvarmes elektrisk, men recirkuleres i tumbleren. Denne "interne" luft krydsveksles med rumluften, der herved opvarmes uden tilsætning af fugt. Kondesnvandet bliver inde i "tumbleren" eller tappes direkte til kloak eller lignende.
Det elektriske energiforbrug erstatter boligens opvarmningsbehov.
Er det fyringssæson og man opvarmer med elektricitet, kan man 100% erstatte radiatorvarmen med tørretumbler forbruget, der jo blivewr inde i boligen. Det er "gratis" at tumble tøjet.


Det behøver ikke være en hemmelighed, at jeg foretrækker den sidste løsningsmodel, da jeg anser det "totale" enegiforbrug for at være minimeret på denne måde, når man nu har et komfortbehov i form af "soft" tøj (håndklæder m.m.).

5
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Kattegat bro?
« Dato: 18, September 2007 - 00:48 »
Skulle man så ikke hellere give billet-tilskud til nogle flere hurtigfærger, så man kan få slappet af på turen. De koster ikke staten de store anlægsudgifter og Storebælt bliver alligevel snart så belastet at man også kan gå ved siden af dér. ;D
Odden - Ålborg  3 timer  eller  Kalundborg - Århus 1,5 timer og så nogle tangfarme til at suge CO2én væk. Turbinerne kunne køre på tangetanol eller noget lignende. Dét ville da blive økologisk transport  ;D ;D ;D

6
Miljøteknik / Sv: Er RoHs diriktivet fornuftigt?
« Dato: 18, September 2007 - 00:30 »
Tja Arbejdstilsynet forlangte udsugning ved blylodning - det er nok blydampe, der kan indåndes, der er farlige.

7
Aktuelt / Sv: Forskere: Fjern CO2 ved at hælde gødning i havet
« Dato: 18, September 2007 - 00:09 »
DR2´s VIDEN OM gav en helt fin forklaring på hvad der er gang i. Østersøen er ikke aktuel - der blev talt om havdybder på omkring 7 km.
Kraftværkerne skal også i gang med at dyrke salattang, og der bruges tang til at fremstille gelatiner i flere versioner. Der kan oplagres meget CO2 i tang via fotosyntesen.

8
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation / Sv: IP Telefoni
« Dato: 17, September 2007 - 23:53 »
TDC City hedder det vist. 2Mb/128 kb / sek med fri IP-telefoni for 238 kr./måned virker upåklageligt uden udfald og andre mislyde. Der er den lille sjove detaille at sendehastigheden ikke er 128 kb men 256 kb/sek, hvilket betyder at der ikke snuppes båndbredde fra IP-telefonien. Denne klarer sig helt fint med de 128 kb/sek, men kryber den længere ned så begynder det at knibe med kvaliteten. Der er måske nogle udbydere der lover og holder på de 128 kb/sek hvilket sagtens kan medføre de nævnte gener, når PC-systemet og i øvrigt også IP-"modemet"  sender protokoldata med. ;D

9
Det er vel også acceptabelt. Det behøver dog ikke dermed at være en brugbar begrundelse for at bruge stoffet.
Kan de bestående motorkomponenter holde til det ?  Der er flere ting i en bilmotor, der ikke kan tåle f.eks. acetone, som detteher "nye" brændstof måske minder lidt for meget om (jeg er ikke kemiker - har blot en mistanke). Så bruger de slet ikke brændstof og SÅ er det jo en GOD ide. (Staten tjener MOMS på reparationerne)

CO2 belastning af miljøet er jo så meget IN, at Staten skal have TILSKUD - DSB har netop lavet en studehandel med DONG (statsejet indtil det bliver solgt) så EL-driften bliver GRØN.  ;D ;D ;D
Det betyder vel at DSB så kører som vinden blæser og må holde stille når det er vindstille. Strømmen (energien) skal komme fra Jylland (og dét kan den ikke  :o ???) og derfor kører S-togene m.m. videre på KUL og GAS-strøm. DONGs indtjening stiger og bliver mere værd når det skal sælges. (Vi har IKKE koruption i Danmark - Vel)

Det er da en slem gang GAS vi skal leve med.
Også på andre måder, da Kbh. Energi´s største gaskunde er MILJØET. Gassystemet (beholderne) er så utætte at gassen går af ballonen. :P

10
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Kattegat bro?
« Dato: 09, September 2007 - 15:31 »
Jeg forstår ønsket om en hurtig forbindelse over Kattegat, så Nordjyderne kan komme i Tivoli :), men at det skal være en bro er jeg ikke med på.

Forbedring af infrastrukturen i Københavnsområdet er et tveægget sværd, som vil medføre en yderligere forurening af området. Det kan være den så når helt op til Allerød  ;D 
(Jo til flere tog og busser til sænket takst - For 37 kroner (10-turs klippekort) kan man fare rundt i hele "HT-området" fra Helsingør til Køge (jeg er næsten sikker) i hele 2 timer )

Det ville være langt mere miljørelevant og langt billigere (har jeg en formodning om), at lave en togforbindelse (skinnefærge), der i tunnelrør kan transportere en "masse" fra A til B. Storebæltforbindelsen lukker, både når det blæser og når is falder ned fra kablerne.

Lægges en stålwire i tunnellen kan "toget" koble sig på den, og blive trukket ud i en "fart", hvis egne motorer svigter. Blæsere kan "trække" luften ud foran "toget" så motorkraften kan reduceres i "toget".


Sider: [1]