Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Mads Aggerholm

Sider: [1] 2 ... 8
1
Om Ingeniørdebat.dk / Oprette et indlæg
« Dato: 14, April 2020 - 18:20 »
I den sidste lange tid (måneder, er jeg sikker på) har det at oprette et nyt emne taget la-ang tid, fra man trykker på 'Gem' og til meddelelsen: "No input file specified." dukker op.

Denne meddelelse betyder: "Dit indlæg er nu oprettet".

Jeg tænkte på, hvorfor tager det så lang tid?

Og kan vi ikke få rettet teksten så der rent faktisk står "Indlæg oprettet" i stedet for "No input file specified."
Det andet virker lidt forvirrende.

2
Konstruktioner / Kaninbur
« Dato: 14, April 2020 - 18:13 »
Jeg skal til at konstruere en flytbar indhegning til nogen kaniner.

Indhegningen  kommer til at bestå af fire moduler som sættes sammen i hjørnerne, og som skal stå frit på græsplænen.

For at forhindre at kaninerne graver sig under hegnet, var min plan at fastgøre et antal cykeleger nedenunder modulerne med 2,5 cm's mellemrum, så de stikker ned i jorden og danner et hegn under jorden.

Nu er det så temmelig omstændeligt at skulle montere 260 cykeleger på 6-7 meter hegn, så jeg tænkte om der er en bedre løsning?

Evt. om man kan købe færdige 'kamme' med lange tænder der er lige til at montere?

Søgning på 'stålkam' giver de indlysende resultater i google, og ikke andet. Og jeg ved ikke hvad man ellers kan kalde sådan en.

3
Konstruktioner / 'Optage' IR-signal fra remotecontrol...?
« Dato: 26, Februar 2020 - 19:00 »

Min datter vil gerne have et mere klart lys i værelset. De eksisterende færdigsyede løsninger er dyre, så jeg vil bikse noget sammen selv. Det bliver også dyrt, men til gengæld er det meget sjovere.

Til det formål har jeg købt tyve meter RGB-lysniodestrimmel med remotecontrol og det hele. Det skal nu monteres under loftet på snedig vis. Alt det er der styr på.

MEN! Det hele skal forsynes med strøm fra lampeudtaget i loftet, som tændes med en kontakt ved indgangen. Problemet her er, at denne sætter strøm til det hele, men tænder ikke for lysdiodestrimlen! Det sker først når man trykker på remoten.

Så jeg forestiller mig at jeg kunne 'optage' tænd-signalet fra remoten med en eller anden himstregims, og når så man tænder for lyskæden kan jeg lave en lille anordning der så sender 'tænd'-signalet til kæden et par gange: Bingo! Lys med det samme.

Men jeg kan ikke rigtig finde noget (simpelt) på nettet. De løsninger der er, vil dekode signalet og alt muligt højteknologisk, og inkluderer også Arduino og den slags. Og Arduino har jeg ikke rigtig haft tid til at sætte mig ind i, selv om det afgjort lyder spændende.

Findes der overhovedet en simpel løsning?

En færdig 'optager' kunne udmærket anvendes, men sådan en kan jeg heller ikke finde...

4
Alt det andet, diverse / UV-filter, check?
« Dato: 03, Januar 2020 - 12:20 »
Jeg har lavet et nyt skilt til vores postkasse. Ud over at det gamle var ved at falde af, så lagde jeg også mærke til at farverne var falmede. Det hele var blevet til sådan nogle blålige nyancer.

Derfor måtte det være alletiders idé at købe sådan noget selvklæbende UV-filter til at sætte foran, så det ikke skete igen. Ud fra et gæt på, at det er solens UV-stråler som forårsager blegningen.

Så nu står jeg med sådan en glasklar rulle UV-filter. Og så tænker jeg jo på, om den rent faktisk filtrerer UV-lys fra? Hvordan kontrollerer man det?

Mit eget gæt er, at holde det op foran noget UV-lys og se om man kan se det igennem folien. Men man kan jo i forvejen ikke se UV-lys...?

Jeg er så heldig at have sådan et UV-lysstofrør, som lyser lidt violet når det er tændt. Og denne violette farve ser jeg uden problemer gennem mit filter. Men den violette farve er jo ikke UV-lyset, for den er jo bare violet. Så den violette farve må være et biprodukt af UV-lysproduktionen.

Så er der noget bud på, hvordan jeg tester mit UV-filter?

5

Engang fik jeg den storslåede idé, at indkøbe en batterioplader og et arsenal af opladelige batterier.

Som sagt så gjort, og inden længe stod der to æsker, én til opladte batterier som var klar, og en anden hvor der var afladte batterier som skulle i opladeren efterhånden.

Drømmen brast, fordi de fordømte batterier lå og selv-afladede mens de ventede på at blive taget i brug.

Men jeg fik den her ide, om at man kunne have et større antal opladere så alle batterierne kunne ligge i laderen hele tiden. Men for at undgå at lade på dem 24/7, så skulle disse ladere kontrolleres af et ur, som sørgede for at de blev 'ladet på' i et tidsrum hver dag - eksempelvis en halv time én gang i døgnet.

Men inden jeg sætter sådan noget i værk, så vil jeg gerne høre om der er nogen - der har mere forstand på opladelige batterier end jeg har - der kan fortælle om det overhovedet er en god idé?

Ødelægger det batterierne på sigt? Er der brandfare? Kan det i det hele taget lade sig gøre at holde opladelige batterier 'friske' på den her måde?

Mvh
Mads Aggerholm

6
Alt det andet, diverse / Tilbud: Monitors, 4"", AV-indgang.
« Dato: 18, September 2019 - 16:08 »
Hej venner,

Jeg er ved at rydde op, og er i den forbindelse faldet over et parti monitors, 10 stk., 4" og med AV-indgang.

Der er en antenne på toppen, så de har også skullet kunne fungere som fjernsyn, men jeg kan ikke modtage nogen stationer på dem (jeg tror det er fordi det er et japansk produkt - japan kører vist med et andet signal).

De blev indkøbt til et eller andet projekt som aldrig blev til noget, for mange år siden.

Jeg kan køre dem op på pladsen, men jeg tænkte at hvis der er nogen herinde som kunne bruge en (eller ti  ;D ) så ville det være synd at hælde dem ud.

Og hvis nogen endda ville give noget for dem, skal de da også være velkomne  ;)

De ser sådan her ud (Højreklik og vælg 'View image', jeg ved ikke hvorfor det skal være så omstændeligt):



Mvh
Mads Aggerholm

7
Alt det andet, diverse / Artikel: Kaffe i betjeningspanel på fly
« Dato: 13, September 2019 - 07:36 »
I denne artikel i Jyllands-posten kan man læse om, at spildt kaffe i cockpit'et fik et fly til at vende om:

https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE11614596/spildt-kaffe-tvang-fly-til-at-vende-om-over-atlanterhavet/

Citat fra artiklen:
Citér
Det meste af den varme kaffe endte i pilotens eget skød, men en smule havnede også i hans kontrolpanel. Panelet begyndte hurtigt at blive varmt, og knapperne begyndte at smelte.

Jeg undrer mig dybt!

I al den tid hvor jeg selv har leget med strøm og kontakter og elektronik, har jeg kun oplevet at vand kan få tingene til at virke anderledes - eller slet ikke virke.
Jeg har endnu til gode at opleve knapper der smelter og røg og alt muligt som følge af at tingene blev våde.

Jeg forstår udmærket at et kredsløb kan stå af, hvis der løber strømme i de forkerte retninger på grund af vand, men ligefrem gå i brand?

Umiddelbart lyder det som en B-film, a' la 'Memoirs of an Invisible Man', hvor en medarbejder vælter sin kaffe ned i tastaturet, og forårsager et komplet sammenbrud af alle systemer i hele bygningen...

Og hvorfor er der ikke den mest simple beskyttelse mod vand i et betjeningspanel? Jeg mener, en ting er at alt stadigvæk vil sætte ud hvis cockpit'et blev fyldt halvt op med vand, men man må da være komplet idiot hvis man tror at der aldrig nogensinde vil blive spildt noget som helst et sted hvor folk regelmæssigt sidder og spiser og drikker kaffe?

8
Konstruktioner / Nyt batteri-design?
« Dato: 21, April 2018 - 20:30 »
Jeg har grublet på noget angående de dér knap-celle batterier (ja, nu kalder jeg dem så 'batterier', for det bliver de kaldt alle andre steder, selv om 'element' jo egentlig er det rigtige ord).

Kan det lade sig gøre at konstruere et knap-celle batteri med disse egenskaber:

-Samme størrelse (næsten) som de mindste af typen? Det må godt være lidt større, men helst ikke for meget.
-1.5 V spænding, samme effekt som de i dag anvendte (jeg målte engang en kortslutningsstrøm på 400 mA på sådan et. Jeg ved ikke hvor meget effekt det kan levere, men der er nok brug for i omegnen af 100 mW).
-Lavet af noget uskadeligt, eller måske endda af noget der kan nedbrydes i naturen.

Det sidste punkt er jo det 'værste' så at sige, men til gengæld behøver det kun at kunne levere den opgivne effekt i langt kortere tid end de traditonelle knap-celler, f.eks. ti-femten minutter inden det løber tør for strøm.

Er det muligt?

9
Computer / WiFi-forstærker/forlænger
« Dato: 17, Februar 2018 - 09:36 »
Hej,

Min mor har en router (med indbygget trådløst accesspoint) stående inde i soveværelset, og det kan desværre ikke række ind i stuen.

Jeg tænker på, om der findes en løsning hvor man kan anbringe en form for relæ (trådløst!) som kan formidle signalet videre?

Jeg har prøvet sådan nogle dingenoter til at sætte i stikkontakten, men det virker ikke.

Åh ja, det skulle også helst være til at betale  ;)

10
Kan nogen med viden om automobiler forklare mig noget jeg læste i denne artikel:

http://www.lokalavisen.dk/tomgang-skader-baade-motor-og-miljoe-/20180114/artikler/712319967/1009

Jeg hæfter mig netop ved denne pasus:
"Når motoren er kold, er forbrændingen dårlig, hvilket betyder, at der sendes flere forurenende partikler ud i miljøet. Den dårlige forbrænding belaster også motor og motorolie, så der opstår unødvendig slitage."

Nu drejer artiklen sig om, hvorfor man skal undgå at varme motoren ved tomgang. Men denne dårlige forbrænding (og de forurenende partikler og slitagen) kommer vel også hvis man starter bilen og kører med det samme?

Eller udledes der flere dårlige partikler (+ mere slitage etc.) ved tomgang end ved almindelig kørsel?

Faktisk havde jeg overvejet om der ikke kunne være en benzinøkonomisk og forureningsmæssig fordel ved netop at varme vognen op i tomgang et kvarters tid inden man kører. Men denne artikel kom mig så i forkøbet.
Min teori var, at en kold motor forurener mindre i tomgang, end hvis den belastes fra start. Og dermed ville bilen over hele turen i alt forurene mindre, end hvis man bare kører afsted med en kold motor.

Og så ville jeg også tro, at det slider mere på en kold motor at blive belastet med det samme, men det er måske ligemeget?

Kan nogen fortælle hvad der er rigtigt og forkert?

11
Hej folkens,

Jeg ser for tiden en annonce for den her:
https://www.autohud.co/dk-fb?gclid=EAIaIQobChMImeW4l5vj1wIVVI8bCh3OowGsEAEYASAAEgLVavD_BwE

Det ser jo meget forførende ud, og jeg vil ikke afvise at jeg føler mig fristet, specielt her på mørke veje i vintermånederne.

Meeen, fristelsen påvirkes negativt, blandt andet af at prisen er for lav (!!!)

Ja, jeg spekulerer på, om skidtet rent faktisk virker! Jeg ville blive ked af det, hvis den nu 'tror' at en vej forude drejer den ene vej, og så drejer den den anden vej - eller slet ikke, bare for at tage ét eksempel. Det er jo trods alt sikkerhed det drejer sig om.

Jeg kan ikke finde nogen anmeldelser af den på Google, og jeg bryder mig heller ikke om annonceringsmetoden. Specielt det blinkende udråbstegn, efterfulgt af teksten "BEGRÆNSET ANTAL: KUN 4 STK PÅ LAGER".

Man holder ikke en dyr reklame i luften for at sælge de sidste fire enheder for mindre end 300 DKK pr. stk.

Så jeg tænkte om nogen herinde skulle kende til produktet? Googles billedresultat viser et hav af forskellige varianter, så helt ukendt kan mærket ikke være.

12
Min gamle spand fra 2005 begyndte at koste det samme i vedligehold som afdragene på en helt ny vogn, så nu har jeg anskaffet en fin Seat Ibiza med trecylindret 1.0 motor.

Der er jo kommet mange nye funktioner til i de sidste 12 år, blandt andet skriver den pænt til mig i display'et hvilket gear den mener jeg skal bruge.
Jeg synes forslagene er lige optimistiske nok: Ved acceleration vil den have at jeg sætter i tredie gear ved 35 km/t, ved 47 skal den i fjerde, og allerede ved 57-58 stykker vil den op i femte! Også selv om det går op ad bakke! Omdrejningstælleren ryger helt ned omkring 1.200.

Indtil videre har jeg fulgt 'forslagene', men jeg synes motoren 'knurrer' noget efter gearskift.
Egentlig fungerer acceleration udmærket, og jeg kan også se på det gennemsnitlige benzinforbrug pr. kørte 100 km at det ligger ganske pænt.

Jeg tænker at jeg måske trækker for meget på mine egne erfaringer fra for 20-30 år siden, hvor der ikke var så meget elektronisk halløj inde i vognen til at finjustere alt mellem himmel og jord. Jeg er ikke bil-ekspert, så det kan være der er udmærkede grunde til at den skal sættes i så høje gear ved så lave hastigheder.

Hvis jeg selv vælger gear, så vil jeg (under acceleration) køre i 3. fra 40-65, herfra i fjerde op til 85, og så i femte derfra og op.
Det er jo muligvis for meget til den anden side...

Er der nogen med viden om moderne automobiler som  kan fortælle mig om bilen 'har ret'?

Jeg vil jo helst ikke ødelægge motor og/eller gearkasse.

13
Godav,

For ikke så længe siden blev jeg træt af at alting brændte på vores pander, så jeg kylede dem ud og købte en ny uden at skæve for meget til prisen.
Ikke at det var det dyreste 'state of the art', men bare sådan en teflon-een fra Kvickly.

Lang historie kort, den fungerede fint i begyndelsen, og nu et par måneder efter er den lige så håbløs som det jeg havde før. Jeg skal lige bemærke, at vi har sådan en plastic-spade (paletkniv hedder den vist) til at vende bøfferne og spejlæggene med, så ikke noget med metal. Den er heller ikke blevet skuret.

Så nu et spørgsmål til eventuelle eksperter: Kan jeg / hvad skal jeg købe for at få en stegepande hvor belægningen holder?
Og en paletkniv som også har slip-let nu vi er i gang. Den klistrer også til hele tiden...!

Jeg kan lige nævne at jeg har prøvet sådan en keramisk stegepande, men det gik også galt. Det skal så lige nævnes, at det var noget billigt &%¤&!

14
Konstruktioner / Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Dato: 21, Juni 2017 - 10:56 »
Hej,

Jeg har brudt mit hoved med hvordan man løser dette her elektronisk:

Jeg skal have afbrudt en strøm efter et bestemt tidsrum. På den måde, at man har et batteri (9V) og en kontakt som man tænder på. Kontakten kan stå i ON eller OFF position. Når kontakten står på ON skal der gå i omegnen af fem minutter, så skal strømmen efter kontakten afbrydes, selv om kontakten stadigvæk står på ON.
Når man trykker kontakten tilbage til OFF og frem til ON igen, så skal strømmen løbe i fem minutter mere, og så igen afbrydes.

'Afbrydes' på den måde, at der slet ikke må løbe nogen strøm fra batteriet ind i systemet.

Jeg er sikker på at det kan laves, jeg har et voltmeter med sådan en ON/OFF knap, og den afbryder efter sådan ca. fem-ti minutter, hvorefter man skal slukke og tænde igen for at få en tur til.

Men jeg kan ikke gennemskue hvordan. Google har givet mig nogle forslag, men de handler enten om at dæmpe strømmen eller afbryde et bestemt sted, mens resten af kredsløbet stadig står og bruger noget. Og det er jo ingen kunst.

Har nogen af jer et bud?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

15
Hej venner,

Nu har jeg indkøbt sådan en kompressor til at pumpe mine bildæk op med. Men den har kun to skalaer, én som hedder 'Kg/cm²' og en som hedder 'lb/in²'.
På nettet finder jeg at dækkene skal have et tryk 2.3 bar.

Så vidt jeg ved er 'bar' = kg/cm², så måleren burde vise i omegnen af 2. Det gør den bare ikke, den viser 6 (!!)

Hvad går der galt? Tager jeg fejl?

Eller er meteret på kompressoren måske bare defekt??

Grunden til at jeg bliver lidt forvirret er også, at den går helt op til 16 bar. Det virker lidt voldsomt for en pumpe til bildæk, der for de flestes tilfælde ligger på 2-3 bar (går jeg ud fra...).

Sider: [1] 2 ... 8