Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - SuperClaus

Sider: [1] 2 ... 31
1
Computer / Sv: Findes der en font der viser keyboard-taster
« Dato: 29, September 2023 - 22:41 »
Måske er det her hvad du søger efter?

 "Segoe UI Symbol" or "Wingdings."




Fra Chatgbt! (som i øvrigt først programmerede et html table med nogle shortcuts til mig...)

To create keyboard shortcut icons in a document using Microsoft Word or LibreOffice Writer, you can use custom icons or symbols to represent the keyboard keys. Here's how you can do it:

Microsoft Word:

Open Microsoft Word.

Place your cursor where you want to insert the keyboard shortcut icon.

Go to the "Insert" tab in the ribbon.

Click on "Symbol" in the "Symbols" group.

In the symbol dialog that appears, select a font that contains symbols for keyboard keys. For example, "Segoe UI Symbol" or "Wingdings" often have keyboard-related symbols.

Browse through the available symbols to find the key you want to use for the shortcut, such as "Ctrl" or "Alt."

Select the symbol and click the "Insert" button.

Repeat steps 2-7 to insert additional symbols for other keys in the shortcut.

After inserting the symbols, you can format them as needed. For example, you can change the font size, color, or make them bold to emphasize them.

Type the action or description of the keyboard shortcut next to the icons.

LibreOffice Writer:

Open LibreOffice Writer.

Place your cursor where you want to insert the keyboard shortcut icon.

Go to the "Insert" menu.

Select "Special Character."

In the "Special Characters" dialog that appears, select a font that contains symbols for keyboard keys, such as "Segoe UI Symbol" or "Wingdings."

Browse through the available symbols to find the key you want to use for the shortcut, like "Ctrl" or "Alt."

Select the symbol and click the "Insert" button.

Repeat steps 2-7 to insert additional symbols for other keys in the shortcut.

After inserting the symbols, you can format them as needed. For example, you can change the font size, color, or make them bold to emphasize them.

Type the action or description of the keyboard shortcut next to the icons.

This method allows you to represent keyboard shortcuts using custom icons or symbols within your document. You can use different symbols for different keys to visually represent the keyboard shortcuts effectively.

2
Alt det andet, diverse / Sv: P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m³STP)
« Dato: 07, September 2023 - 23:01 »
Hvad er usikkerheden på din CO₂ måler?

3
Hvis de to kugler befinder sig i et homogent eksternt tyngdefeldt, kan jeg ikke forstå påstanden om at de skulle bevæge sig bort fra hinanden. Tværtimod er de begge påvirket af en gensidig massetiltrækning som vil holde dem sammen.


Næh, lige den formulering får nok påstanden til at falde til jorden....   Einstein havde nok ret alligevel!

4
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 03, Juli 2023 - 00:05 »
Citér
Til din oplysning har jeg vundet endel af Ing.dk's motorkonkurrencer.

Hvad har det med Alkylatbenzin at gøre? Opret gerne en separat tråd til at fortælle om hvad du har lært ved at vinde disse konkurrencer og hvordan det kan hjælpe andre med deres motorer!


Citér
Punkt 1 Alkylatbenzin indeholder ikke svovl! Det er fjernet med det giftige forforsyre.

Der har ikke været svovl i noget benzin (eller diesel) til salg i Danmark siden 2009 (ved salg fra alm. tankstationer)!





5
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 18, Juni 2023 - 23:56 »
Citér

Jeg er selv en GSM på mange områder, men prøver at være åben overfor ny teknik.

Samme her!

For at uddybe min intro og erfaringer med Aspen-benzin.
Det var min far der oprindeligt startede med at købe Aspen benzin. Så var motorsav og plæneklipper lettere at starte sagde han!

Jeg mistænker egentligt mere at det var en slidt motorsav (der senere fik en ny "karburator" og nu kører fantastisk, selvom den har +20 års erfaring). Så husker jeg noget med at plæneklipperens egentlig problem var et snavset luftfilter). Når det er sagt, så starter både motorsav og plæneklipper meget lettere med Aspen benzin. Det var en stor fordel for min mor, der på det tidspunkt var nået op i en senior alder.
 
Det gjorde samme forbedring ved anden senior familie, hvor de dårligt kunne starte deres ellers gode (Jonsered) plæneklipper. Samme plæneklipper kunne aldrig starte igen når først den var blevet varm. Med Aspen benzin var det ikke noget problem. De bruger stadig Aspen benzin, selvom de nu har skiftet til en plæneklipper med el-start!

Jeg havde en billig Partner motorsav og den fungerede ok, men hverken startede eller kørte godt på en hjemmeblanding af OK benzin og 2-taktsolie. Det kaldte min far for pinligt. Skift til Aspen-benzin gjorde en kæmpe forskel for begge dele. Motorsaven startede i første træk og kørte jævnt under forskellig belastning.

Min erfaring med "benzin-trylle-drik" går på en 1100 dragstar motorcykel der gik dårligere og dårligere i tomgang. Tydeligvis ir på stråledyser som blev fjernet med trylledrikken.
Har aldrig haft anden succes med samme trylle-drik på andre benzinmotorer. Har forsøgt/håbet at fixe ujævnt "optræk" på en Picanto, men det duede ikke. Har eller aldrig haft nogen mærkbar forskel med Shell's V-power, som jeg også har prøvet et par gange i håb om forbedring. Har hørt at V-power gør en stor forskel i forbruget på små benzin-generatorer, men har aldrig selv prøvet det, fordi jeg sjældent selv har brug for små generatorer.

Muligvis kunne overstående problemer være løst med div. finjustering/rensning af karburatorer, filtre og frisk benzin.
Når det kommer til stykket, er det nu ret let at give det en gang Aspen-benzin i stedet for at lege karburator-specialist og spilde tid og dårlig benzin på det og typisk komme ud med et resultat til et 7 tal i stedet for 11.

Jeg er slet ikke i tvivl om at både plæneklipper, motorsave og lign. starter meget nemmere når tanken er fyldt med syntetisk benzin! Særligt efter lang tids stilstand. Det er en pæn fordel når man "pludselig" har 3 gode motorsave, en lige så god plæneklipper kombineret med jordvarme og en robotplæneklipper.....

Så time/benefit gør at jeg holder mig til syntetisk benzin, når det kommer til små motorredskaber.

Det betyder ikke at andre skal gøre det samme!
Det betyder ikke at de fleste småmotorer ikke kan køre acceptabelt på alm. E95 benzin.
Det betyder kun at det gør mit liv meget lettere og at jeg er villig til at betale den minimale meromkostning for det, set i forhold til det forbrug jeg har! 

Havde jeg derimod en stor græsplæne og en tørstig havetraktor, så tror jeg forbruget af syntetisk benzin vil være begrænset til vinteropbevaring. Jeg ville dog stadig eksperimentere, både med V-power, syntetisk benzin og andet for bedste ydelse til laveste pris.   
Jeg bestrider på intet tidspunkt at Aspen og andre tjener gode penge på deres benzin.

Undskyld det lange og anekdotiske indlæg og undskyld at min indlæg ikke besvarer yderligere på det oprindelige spørgsmål.




 











6
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 18, Juni 2023 - 03:07 »
OK Hr. Mønnike

Tak fordi du bekræfter at du ingen erfaring har med denne debattråds emne, på trods af dine mange indlæg med div. forsøg på at afspore debatten med irrelevant information!

7
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 16, Juni 2023 - 22:04 »
Citér
og undskyld at jeg træder på din barne tro

Det er ikke min tro! Derimod er det mine erfaringer med netop Aspen-benzin jeg skriver om. Tro og formodninger er noget helt andet ligesom andres erfaringer kan være helt anderledes end mine. Nu var det dog erfaringer der blev spurgt til!

Jeg kan sagtens nævne flere "rense"-produkter jeg har prøvet uden nogen mærkbar ændring og egentlig kun en enkelt gang hvor det virkelig hjalp. Tråden her handler dog om syntetisk benzin og ikke diverse trylle-drikke til benzinmotorer.

Din henvisning til en artikel på ing.dk handler om en påstået miljøgevinst ved brug af syntetisk benzin. Der står intet i artiklen om motorer der starter eller kører værre eller bedre ved brug af syntetisk benzin, for det forholder artiklen sig slet ikke til! Linket til artiklen er her https://ing.dk/artikel/miljoebenzin-er-en-narresut


8
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 15, Juni 2023 - 22:08 »
Citér
Jeg mistænker ikke Aspen for noget som helst andet end, at  have fundet en måde, som de tjener godt på ;)


Nårh - så du tror ikke der er en fordel ved at anvende syntetisk benzin i små haveredskaber og lign., men du har ingen erfaringer at bidrage med og kommer i stedet med din "tro" og formodninger pakket ind i diverse irrelevante historier!

Prøv at læse Uffe's første linje i det første indlæg!




9
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 14, Juni 2023 - 22:28 »
Så du mistænker Aspen for at bruge "giftig" 2-taktsolie i deres 2-taktsbenzin og henviser til hvad google lige spytter ud om "Amerikansk olie" der bruges flittigt til hårbehandling og mod forstoppelse.....?   

Eller hvordan skal dit indlæg forstås?

Du kunne også ha' tjekket Aspens egen hjemmeside og fundet dette:
https://www.aspen.dk/produkter/alle/aspen-2-stroke-engine-oil/

En fuldsyntetisk olie. Ikke at jeg tænker den er sund at indtage, men mon dog den har noget med ricinusolie at gøre?
Pyt - man skal ikke drikke benzin, heller ikke 2-takts! 


10
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 11, Juni 2023 - 00:43 »
Citér

Jeg prøver nu med "Best fuel" fra Harald Nyborg og en rest "Aspen 4" i min påhængsmotor



Skriv endelig hvordan det kører.

Det bliver nok sent efterår før jeg har nogen resultat på Basta-benzin. Jordvarme nedsætter forbruget af motorsav meget...

11
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 07, Juni 2023 - 22:38 »
@Mønnike

Jeg er ikke helt med på hvad dit indlæg skal forsøge at forklare eller hvorfor du henviser til knudr's formodninger?

Alkylatbenzin har ikke tilsat alkohol som ellers kendes fra alm. benzin fra tankstationen.

I folkeskolen lærer man at alkohol er hydrofilt og at 100% ren alkohol (ethanol vel at mærke!) ikke findes ved alm. tryk og temperatur.
Så når du tanker benzin E5 eller E10, så får du også en sjat vand med i købet. Det undgår du med akylatbenzin!

E5 og E10 benzin gør ikke noget dårligt for en motor der er beregnet til det, men ved længere tids stilstand, kan det give ir på dyser og strålespidser. Det kan dog fixes (har god erfaring med det!) med noget motorrens/benzinadditiv. Eller man kan nemt skifte dyser så længe man arbejder med direkte indsprøjtning og ikke har karburatorer!

At der dannes vand og andet godt og skidt ved forbrændingen har ikke noget med det oprindelige spørgsmål at gøre. Det ryger ud af udstødningen og ikke tilbage i benzintanken!

12
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Alkylatbenzin
« Dato: 28, Maj 2023 - 22:10 »
Jeg har god erfaring med Aspen benzin. Der er ikke alkohol eller vand i alkylatbenzin!

Motorsav, plæneklipper og div. andet starter og kører bare bedre med alkylatbenzin, også efter lang tids stilstand.

Jeg har netop købt en dunk Basta i stedet for Aspen bare for at prøve om der er forskel, men jeg er ikke nået til den sidste dråbe i den sidste dunk Aspen endnu så jeg har ikke nogen resultater endnu.

13
Hej Forum

Et familiemedlem har efterladt os et gammelt TEKKER MIG JL 125-S CO2 Svejser og "kulsyre" / CO2 flasker.

Det er nok 20 år siden noget af det har været i brug, så ved ikke hvad svejseværket siger til at få strøm igen og flaskerne er selvfølgelig ikke trykprøvet til noget der er godkendt i dag!

Hvad gør man med sådan noget gammelt udstyr? Prøver at sælge det på dba.dk eller skal det bare på genbrugspladsen eller produkthandleren?

Et par billeder:
https://www.dropbox.com/s/ciczyv39qttf7ox/20221227_103748.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/4w6lphtsy49elrw/20221227_103757.JPG?dl=0


14
Har været der, NTC går i stykker efter noget tid, med mindre de er ekstremt overdimensioneret.

VFD er den rigtige løsning.


15
Computer / Sv: Højere internet hastighed
« Dato: 15, Maj 2022 - 00:27 »
Tillykke med din hurtigere forbindelse.

Jeg sidder med en 4G 40/10Mbit og syntes det er pænt hurtigt, dog er jeg træt af lang latenstid ved alm. internetsurfing.

En 30/30Mbit fiber, som jeg nogle gange har adgang til, virker markant hurtigere.

Jeg fik 4k TV sidste år og måtte i den forbindelse opgradere fra 20Mbit til 40Mbit for at få et dataflow der gave flydende TV udsendelser. Det skyldes at data hentes i små spikes og der gik åbenbart for lang tid med at få hentet et nyt sæt data med 20Mbit forbindelsen. Af andre grunde kunne jeg få 40Mbit forbindelsen billigere end 20Mbit, så opgraderingen passede fint.

Jeg nåede ikke at undersøge om man kan ændre hvordan TV'et henter data, men det kunne muligvis ha' fixet problemet, men så havde jeg jo ikke sparet pengene på den hurtigere forbindelse..... Jeg nyder enhver TV udsendelse jeg kan se i 4k, det er virkelig godt og jeg bruger stort set aldrig antennesignalet mere!

En bekendt er nødt til at have mindst 300Mbit for at hendes børn kan spille computer uden at det hakker! Det mangler jeg stadig at forstå den tekniske baggrund for.


Nå - men kun for at sige at de 15Mbit som krav ikke altid er det samme som at en 15Mbit forbindelse er god nok til at levere det forventede. Netflix er dog eksperter til at sørge for et flydende flow a data uden at det man ser hakker. Det er noget med at HBO ikke har helt styr på det samme.

Indsæt selv /s der hvor det mangler!






Sider: [1] 2 ... 31