1456
Aktuelt / Sv: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark
« Dato: 08, Februar 2008 - 18:08 »
"Giv mig et sted at stå på og jeg skal flytte jorden" citat Arkimedes.
Da jeg går udfra at I lige som jeg har fløjet med drager. Så ved I at der er et træk i snoren og dragen befinder sig i vindens retning.
De drager vindsurferne anvender er styrbare det vil sige at de kan få dragen til at bevæge sig på tværs afvinden.....med visse begrænsninger. For dragen er faktisk en vinge og opfører sig ligesådan.
For stor indfalds vinkel, så staller den og for lille, så trækker den ikke nok.
Flyves den forlangsomt så staller den. Jo hurtigere man kan få dragen til at flyve, jo mindre indfaldsvinkel kan man tillade, for at få det nødvendige træk.
Her er man nok nødt til at vektorisere de kræfter og hastigheder der er tale om, for at forstå hele forløbet. For det er nødvendigt at have en komposant der trækker skibet fremad samtidigt med at skibet også bevæger sig fread.
Her er kunsten at sejle en kurs og holde dragen i en vinkel så det bedste træk opnås med den fart der mulig at opnå med ekvipagen.
En vindsurfer ekvipage opnår let en fart på 20 m/sek. Beluga sejler med 6-7meter sek
Da man ikke kan overføre en sideværts kraft til en drage, fra skibet eller omvendt, kan man kun anvende dragen, som en avanceret spiler på kurser ,hvor den fremad rettede komposant er større, end den der trækker skibet sidelæns.
Man kan altså kun anvende dens opdrift direkte og ikke som på sejl og møllevinger anvende den afledede komposant af opdriften
Det er her sejl og mast viser sine fordele. For det er opdriftens projektion på sejlretningen der viser hvor meget af opdriften der kan anvendes til fremdrift.
Da jeg går udfra at I lige som jeg har fløjet med drager. Så ved I at der er et træk i snoren og dragen befinder sig i vindens retning.
De drager vindsurferne anvender er styrbare det vil sige at de kan få dragen til at bevæge sig på tværs afvinden.....med visse begrænsninger. For dragen er faktisk en vinge og opfører sig ligesådan.
For stor indfalds vinkel, så staller den og for lille, så trækker den ikke nok.
Flyves den forlangsomt så staller den. Jo hurtigere man kan få dragen til at flyve, jo mindre indfaldsvinkel kan man tillade, for at få det nødvendige træk.
Her er man nok nødt til at vektorisere de kræfter og hastigheder der er tale om, for at forstå hele forløbet. For det er nødvendigt at have en komposant der trækker skibet fremad samtidigt med at skibet også bevæger sig fread.
Her er kunsten at sejle en kurs og holde dragen i en vinkel så det bedste træk opnås med den fart der mulig at opnå med ekvipagen.
En vindsurfer ekvipage opnår let en fart på 20 m/sek. Beluga sejler med 6-7meter sek
Da man ikke kan overføre en sideværts kraft til en drage, fra skibet eller omvendt, kan man kun anvende dragen, som en avanceret spiler på kurser ,hvor den fremad rettede komposant er større, end den der trækker skibet sidelæns.
Man kan altså kun anvende dens opdrift direkte og ikke som på sejl og møllevinger anvende den afledede komposant af opdriften
Det er her sejl og mast viser sine fordele. For det er opdriftens projektion på sejlretningen der viser hvor meget af opdriften der kan anvendes til fremdrift.