Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - B Mønnike

Sider: 1 ... 101 [102] 103 ... 113
1516
Unbrako og Inbus er firmanavne på firmaer, der laver de skruer som vi på dansk kalder Unbrakoskruer. Forøvrigt meget ofte fejlstavet og udtalt som Umbraco.

Det ene firma er engelsk og det andet tysk.

Det er lige som  ordet standard  der alt for ofte bliver skrevet som standart.

En   Standart    er et flag for en konge eller en hærafdeling.

En    Standard  ( med d) er et mål for et begrebsområde. Det kan dække skruestørrelser som rengøring.

1517
Miljøteknik / Sv: Hvorfor hedder Grønland, Grønland???
« Dato: 01, Januar 2008 - 15:12 »
Det var et langt indlæg Morten.

Se nu forholder det sig således at undertegnede med flere, fremstillede radarantenner, til brug for at kortlægge Grønlandsisen og dens tykkelse for Sciense Foundation, repræsenteret i Danmark ved professor Gudmansen fra laboratoriet Eletromotorisk Felteori.

Det var omkring 1973 dette foregik.

Denne kortlægning af isen ,blev foretaget af et amerikansk Herkulesfly med vore antenner, spændt på vingerne. Der blev fundet egnede steder til at bore efter iskerner, hvilket så blev gjort.

Jeg husker evalueringen af, hvad man fandt, ved undersøgelserne af de første borekerner, således.

Man fandt, at der var nogle periodevise gentagne udsving i temperaturen, med perioder på 4,9, 11(solpletter mente man), plus et par stykker til.  Men når forskellige multiplum af disse perioder faldt sammen et år, forstærkede de eller svækkede de temperaturerne. Og det jeg kalder en lille istid, er et sammenfald af disse perioder der sket i perioden om kring 1920.
Men de varme vikingeperioder og kuldeperioderne der var til gavn for Karl X Gustav var også tydeligt markeret.

Som du ganske rigtig er inde på, er den forøgede CO2antageligt en del af forklaringen af hvad vi oplever som temperaturstigningen  på Jorden . At vi mennesker frembringer CO2ved vore fossile energi omsætninger, ølbrygning og husdyrhold kan heller ikke modsiges.

Men man kan undre sig over, er at denne CO2stigning er blevet så voldsom i perioden 1960 til nu.

Man kan også undre sig over, at vanddamp ikke blive pålagt en dampkvoteafgift, da virkningen af vanddampene, på jordens temperatur, er mange gange større, end alle de andre gassers er tilsammen.

Det er let, at overbevise sig selv om virkningen heraf, på denne årstid.

Overskyet er lig med tøvejr. Skyfrit er lig med frost.

Så jeg ser frem til ,at alle gadekær, svømmepøle og springvandsbassiner bliver afgiftsbelagte for vandforddampning.

Samt, at der bliver lovgivet om, at der skal monteres udstødningskondensatorer på bilernes udstødning, så man kan få kondenseret al den forbandede vandamp, der fremkommer på den måde til vand.  Vandet kan så  opbevares i en beholder, til man kan skaffe sig af med det på en hensigtsmæssig måde.
En måde kunne være at pumpe det langt ned i undergrunden.

Jeg har endnu ikke overvejet hvilke størrelser afgifterne burde have, for at udlede vanddamp i atmosfæren.
 

 




1518
Ja  begrebet NIH(not invented here) har mange facetter

En  sekskant nøgle til skruer med indvendig sekskant  har mange navne.

I Danmarrk hedder det unbrako skruer og nøgler.
På Tysk hedder det insechsschlüssel og schrauben
På amerikans hedder det allen wrench og inside hexagonal screws.

Jeg siger tak til Karsten for oplysnigerne om Robertson screwdriwers.

1519
Alt det andet, diverse / Godt Nytår
« Dato: 31, December 2007 - 17:08 »
I Ønskes alle et godt Nytår.

1520
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: GPS med elendig kort.
« Dato: 31, December 2007 - 15:49 »
Jeg anvender gerne GPS, til at bestemme hvor jeg er. Både i fly og i bil, er det interessant at vide, hvilken bredde og længdegrad man er nået til.

Og skrev også...... spildte penge.... for mit vedkommende..

Jeg kan både se og forstå af den mængde reklamer jeg får ind af døren, der handler derom.....at det er tidens biltamagotzi....og jeg tilhører åbenbart til de få heldige...." der faldt stedsansgryden som barn" ;D...

For jeg mangler stadivæk, at fare vild og ikke at vide, hvor jeg er, for første gang i mit liv. 8)

Så der er ret mange penge at spare på den konto.... for mit vedkommende. ;D



1521
Miljøteknik / Hvorfor hedder Grønland, Grønland???
« Dato: 31, December 2007 - 15:34 »
Jeg overværede en samtale på afstand, som jeg ingen ret havde til at blande mig i, men den pirrede min nysgerrighed.

Det udsagn der tændte min nysgerrighed, var omtrent således:" tidligere omkring 1920, var gletcherne smeltet ligeså langt tilbage som i dag".

Jeg  Googlede lidt på sagen og fandt, at omkring 1920 var der en periode  på Grønland, der kaldes "Den lille istid" . Min videre søgen viste også at der var synlige tilbagetrækninger af gletcherne nu om dage på grund af temperaturstigninger på 1-2 grader......Dog var gletcheren og temperaturen i Sdr Strømfjord (Kangerlussuaq)nærmest uberørt deraf med en stigning i temperaturen på under 0,2 grad.

Da vi ved at der har eksisteret et bondesamfund deroppe på denne store ø gennem ret lang tid, kunne det da meget vel tænkes at Grønland dengang var meget grønnere uden CO2påvirkning end det er tilfældet idag.


1522
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: GPS med elendig kort.
« Dato: 31, December 2007 - 14:06 »
Jeg er utroligt glad for at få bekræftet at mine antagelser angående diverse GPS installationer til biler er spildte penge.... for mit vedkommende....og ...en potentiel usikkerhedsmaskine, der kan bringe GPS nørdernes medtrafikanter i fare.

For det første, koster gode kort mindre end 10%, af dette legetøj.

For det andet, er man ikke istand til at tyde et kort og lave sig selv en kørselsvejledning, burde man ikke have ret til, at føre bil, mener jeg.
For kan man ikke ,vil man være til gene for resten af trafikken når man feljplacerer sig og kører forlangsomt når man er i tvivl og prøver at tyde et samtidigt med at man kører.

Endeligt har jeg en fornnemmelse af at nogle af de spøgelsesbilister vi ser er "GPS tro" chauffører der "drejer til højre næste gang" som de får besked på, men ikke opfatter det underforståede, "når man må dreje til højre". De drejer så rask til højre af en afkørsel fra en motorvej.



1523
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Torx bits der holder?
« Dato: 31, December 2007 - 13:51 »
Hej Kusco

Jeg citerer dig lige

Citér
Hvad whitvorth, cykelgevind, rørgevind, UNF har med Torx at gøre fik jeg ikke helt fat i.

Det henhører under begrebet,"Cower my ass" som altid er bemærkninger, der følger med brugsanvisninger.

For du antydede jo, at det var en plage at udvide dit skruetrækkersæt med 25% ....ligekærv, krydskærv, sekskant og Torx.
Antallet torx bits du behøver  er 5 stk. , hvilket da er ret overkommeligt.

Hvis du sammenholder det med det antal nye skruer og skruetyper der har set dagens lys inden for de to sidste år så kunne jeg forstå din anklage.

Og som jeg antydede er der en række forskellige gevindtyper som disse skruer kan inddeles i.

Som tidligere mekaniker må du have hørt om de herostratisk berømte "Citroen gevind", M4.75 , M7 , M11 og M13. og de dertil hørende gevindtappe toppe og nøgler til samme. Her kan du tale om bevidst markedsføring. ;)



1524
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Torx bits der holder?
« Dato: 30, December 2007 - 22:52 »
Jeg kan forstå Kusco, at du ikke er i maskinbranchen og at du ikke borer for og smører skruerne med talg før end du skruer dem i.

I maskinbranchen er vore mindste normale skrue er M2.5
Vi har torx ned til nøglevidde 10  i M3
Og Unbrako ned til M3

Whitvorth skruer ser vi næsten ikke mere.

Det eneste whitvorth gevind der er rigtigt udbredt er cyklenes 24 gevind per tomme på alle gevind. Hjulaksler, kranke og og kronrør. 24 gevid per tomme er meget tæt på en stigning på 1mm. Denne stigning kan man finde på enkelte italienske og franske friløb.

Ligeledes er alle stativgevind på fotoapparater 1/4 tomme gevind

Men de andre tomme gevind er almindeligt udbredte og er ligesom metriske  gevind med 60 graders flanger G rørgevindene ,ASA UNC, UNF.....

På rigtigt små træskruer foretrækker jeg ligesom dig krydkærve.

 På meget små skruer, fra  M1 til M 0.2 til ure og instrumenter foretrækker jeg dog den gammelsdags lige kærv.




1525
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Torx bits der holder?
« Dato: 30, December 2007 - 17:59 »
Kusco skriver

Citér
Opfindelsen" er en af de mere nytteløse inden for branchen i nyere tid.
Hovedsageligt med det formål at puste et nyt behov op for nyt værktøj og dermed sætte mere fut i omsætningen for værktøjsbranchen.

Det var Ford Motors i USA, der begyndte at anvende udvendigeTorx istedet for sekskanter.
Torx har nogle cetrerings og drev egenskaber, der er bedre end både det Sekskant og krydskærvede skruer kan tilbyde, i en robot samlende bilverden.

Derfra, har torx skruen så bredt sig, til resten af verden.

Antydningen af, at det skulle være værktøjsbranchen, der trængte til nye produkter til en større omsætning, holder næppe vand.

Jeg kan give Kusco ret i, at vi som privat personer er nødt til at udvide vort værktøjs sortiment.

Jeg kan også følge alle i, at det kan være irriterende, at skulle følge med tiden.......men jeg spørger så, er der nogen her der ønsker den lige kærv i skruerne tilbage......jeg gør det i hvert tilfælde ikke. >:(

1526
Morten det var et langt indlæg.

Jeg anser ikke BCC for på nogen  måde at være ubegavet. Og jeg har bemærket hans udsagn om matematik.
Jeg har også bemærket at BCC ikke er sart

Jeg kan også huske, at han spurgte om dette emne i det gamle (Tranberg) fora

Men det han efterspørger, vil da  kræve at vi sætter os ind i materien Matematisk/fysisk og eventuelt for kunne oversætte dem til forståelige billeder.

Du har forstået hans efterspørgsel som du har beskrevet den.
Det er muligt at det er det han efterspørger.

Det jeg spørger om, er hvad han skal bruge det til, eller hvad er det specielt der ønskes belyst.

Er det dette firma du spørger efter

http://www.ld-didactic.ch/

Så fremgår det ikke lige af dere hjemmeside at dette specielle strenge eksperiment er til at få


Så lige til sidst jeg taler  ikke bevist ned til folk der ønsker oplysninger af mig. men jeg har da lov til at påpege at ingeniører burde kunne lægge to  og to sammen.

Disse sider hedder ikke "Rød stue" men ingeniørdebat.

1527
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Torx bits der holder?
« Dato: 29, December 2007 - 15:46 »
Gå op til Harald Nyborg og køb dem i dåser med 50 stk i hver.
En dåse koster ca. 30 kroner.

Bitsene holder udemærket til almindeligt brug og er så billige at de kan kyles væk med det samme, når de ikke mere er tjeneste dygtige.

Disse bits giver endnu en fordel, de dyre ikke kan matche. Hvis man taber sin eneste dyre bit ned i en utilgængelig revne og det er søndag, er man færdig med at arbejde den dag.

Wera laver udemærkede produkter der er dyre og næsten ikke er til at slide op. Men kun næsten. For man anvender dem desværre ofte alt forlænge efter at de burde være kasseret. Med beskadigede skruer tilfølge.

Man kvier sig ved at smide dem væk og er også hele tiden i tvivl om de næste bits er af den samme kvalitet, selv om der er mærkesammenfald med de forrige. Det medfører at man som tiden går ophober en masse dårlige bits.

1528
Hej BCC

Hvis det link jj kom med, "Standing Waves on a String" ikke er tilfredsstillende.

Så er mit spørgsmål hvad skal oplysningen bruges til.

Hvad skal den den streng du spørger til kunne. er det en musikstreng på et instrument du vi vide lægnden af, eller...


For matematikken i linket vil næppe være det store problem for de fleste af os.



1529
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Slap sele.
« Dato: 28, December 2007 - 22:22 »
Harbst har ret byt om på selerne, så svigermor sidder i den slappe ;D'

Som Morten skriver, er de fjederbelastede, men prøv ikke, at ændre på dette forhold!

1530
Eller matematikere ikke på politik ;D

Velkommen tilbage Morten

Sider: 1 ... 101 [102] 103 ... 113