Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - B Mønnike

Sider: 1 ... 106 [107] 108 ... 113
1591
Hej Tranberg med flere

Hvis jeg var jer ville jeg da hellere installere et træfyret gas generator anlæg på bilen.  ;D ;D

Med den udsigt til de stigende bensinpriser, der for tiden tales om, ville bilen være fremtidssikret. Så fik man foruden brændstof(CO) også  varme og en liflig brænderøg. ;D ;D

Men det glæder mig at der er nogle dygtige og meget rige unge mennesker der har råd til at sætte et bensindrevent fyr i deres bil i stedet for at få monteret en el dyppekoger til ca. 300 kr plus moms.
De fleste har vel et tænd/slukur i forvejen. ;)


Nu er det således at hvad hjertet er fuldt af det løber munden over med eller på godt gammelt dansk: ”Skyd først …..spørg bagefter”.

Da mit hjerte er fyldt med irritation over mekanikken, i nogle værktøjsmaskiner, jeg er ved at få repareret og denne artikel i PM udtrykker en irritation, over lignende unødvendige komplekse mekaniske tiltag  i biler, på en måde, der udtrykker den samme frustration,  jeg oplever for tiden, på mit arbejde, har jeg følt at det kunne være interessant at finde ud af, om maskiningeniører bevidst går over åer efter vand.

Jeg har også bandet over de tekniske tanketorsk, jeg har mødt i de biler jeg har skruet på……….men biler af  i dag er ikke mere biler, men produkter.

De har reelt  ikke noget med mekanik at gøre mere. Det er en samling metal og plast dele, der er tegnet i en designskoles første klasse og lukket inde i en ligeså dårligt designet stålkasse. Denne samling dele, skal samles i en bestemt rækkefølge, for at produktet kan blive så billigt som muligt og umuligt at reparere…..for ellers varer det for længe inden der kan sælges et nyt produkt.

Så Tranberg brug dit begrænsede..”I can hop” og læs artiklen. For den er faktisk et forståeligt angreb på maskiningeniører i bil branchen. At jeg så tror, at dårlige konstruktioner er mere udbredte, end det kunne være ønskeligt i virkeligheden, var faktisk det jeg ønskede, efterhånden skulle vise sig af indlæggene i denne tråd. ;)


1592
Alt det andet, diverse / Sv: Glasskærere
« Dato: 08, November 2007 - 18:38 »
Jeg har også en diamant afretter, men den er ikke velegnet som glasskærer. Prisen for en diamantafretter er cirka 3-400 kr. idag.

Efter min mening er diamantglasskærere kun for professionelle glarmestre.

En rulle glasskærer koster max 50 kr.

Så hvis din afretter er istand til at levere en god skæring, kan man kun ønske dig tillykke.

1593
I en artikel i Popular Mekanik om bil konstruktion

http://www.popularmechanics.com/automotive/how_to/4230086.html

Undrer automobil redaktøren sig over, at bilkonstruktører ikke tænker som mekanikere.
Hvilket foranlediger flere problemer med bilerne, end man reelt fortjener.
Han giver en række eksempler på ret idiotiske konstruktioner, der er  svære at reparere.


1594
Alt det andet, diverse / Sv: Glasskærere
« Dato: 07, November 2007 - 17:30 »
Hej HP og Harbst

Jeg har haft de samme problemer med at skære glas, indtil en glarmester fortalte mig, hvordan jeg skulle gøre. Jeg har siden fulgt hans råd, der har givet mig en problemfri anvendelse, af min svigerfars gamle hjulglasskærer, der mindst er 50 år gammel.

Hvad enten man bruger en rulleglasskærer eller diamantglasskærer, vil resultatet normalt blive det samme, hvis man ikke gør som glarmesteren gør det.

Han dypper sin glasskærer i terpentin(petrolium kan buges til nød) inden han kommer den på glasset. Terpentinen smører hjulet og diamanten. Da terpentin er en af de mest penetrerende væsker man har, vil den også trænge ned i de små revner der laves i glasset ved processen og medvirke til delingsprocessen.

Man kan istedet anvende en klud vædet med terpentin, der fugter glasset der hvor man skal skære, men skærehjulet skal også være smurt!!!

Glasset abringes på et plant underlag der er dækket af et blødt ensartet tykt stykke stof ...et gammelt tæppe er udemærket...en avis kan gøre det ved mindre stykker.
Man finder så en egnet linial. Med egnet linial menes der en linial der er så tyk at den er tykkere end hjul eller diamantfrigangen.

Hjulet skal ikke køre langs linealen.

Med et relativt lavt men bestemt tryk og hurtig bevægelse føres glaskæreren hele vejen over glasset fra kant til kant langs linealen.

Hvis man bruger for mange kræfter, kan linealen forskyde sig, da man  kun har to hænder. Dertil vil et for hårdt tryk medføre, at man kvaser skæresporet sider, med deraf følgende muligheder, for anvisere af uønskede brudretninger. Skæreren skal føres og føles, som man fører en kuglepen, der skal lave en streg og der skal fremkomme en ensartet lav "hvæsen". Føler man at hjult hopper hakker trykker man for hårdt!

Man vender glasset, så den side man har skåret, vender ned mod tæppet og banker ganske let med glasskæreren langs skærelinien.

Så vil glasset normalt dele sig.

Hvis man så har gjort det og glasset ikke deler sig, kan man vende glasset igen og lægge det der skal brækkes af ud over en skarp bordkant og så banke let på glasset .

Der venter jer en oplevelse af, hvor let det egentlig er og hvor lille et tryk man faktisk skal bruge.

Prøv nogle gange og find det rette tryk og meddel os resultatet.


PS. Glas diamanter er ret dyre da deres form er afgørende for hvorledes skæresporet ser ud efter processen. Konens diamant ring duer ikke ;D


1595
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Xenon forlygtepærer
« Dato: 06, November 2007 - 16:55 »
OK Bent

Du føler dig ikke generet af Xenonlyset og jeg må så antage at de bilister der kører med xenon, der generer mig, ikke har deres lysanlæg
i den stand ,du er vant til at møde.


Jeg kan kun sige, at mit "gammeldags" lysanlæg leverer lys nok til det
syn jeg er udrustet med. 8)






1596
Folketingsvalg 13. Nov 2007 / Sv: En lys idé ?
« Dato: 05, November 2007 - 17:02 »
Jeg hader ikke "sparepærer", men mindre teknisk begavede miljøministre.

Jeg anvender sparepærer på alle steder hvor lyset er tændt vedvarende, eller i meget lang tid.

Jeg afskyr alle former for populistisk fundamentalisme, hvor dem som tror, at de har set "lyset" mener, at deres opfattelser af en proces gør, at alt andet bør forbydes.

Der er tilfælde, hvor en given teknologi, selvom den er gammeldags, stadig er den der burde anvendes.

Jeg vil ikke trætte med mange eksempler. Men det er ikke alt nyt, der har nået den form, således at anvendelsen af denne nye teknologi, kan erstatte den hidtidiges hele virkeområde.

Hvordan stikker man sin søn en "hund", med et Dankort?
Hvordan får man energi fra en vindmølle i vindstille?
Hvordan klarer man begrebet, Med og mod Uret, med et digitalur? ;D








1597
Folketingsvalg 13. Nov 2007 / Sv: En lys idé ?
« Dato: 04, November 2007 - 17:02 »
Jeg er principielt enig med Morten, men tillader mig, at ændre lidt på hans sidste ønske( i det forrige indlæg ;D ;D):

Citér
Så lad os fortsat arbejde for et forbedre sparepærerne - men ikke lægge dem for uberettiget had.


Der bør ændres til:

Citér
Så lad os fortsat arbejde for et forbedre sparepærerne - men ikke lægge glødepærerne for uberettiget had!


Morten peger ganske rigtigt på sparepærernes svaghed, med kort tids tænd og sluk påvirkningen af sparepærernes levetid.

Jeg giver også Morten ret i, at de uønskede kemiske forbindelse der slipper ud af en kulfyret skorsten ,bør reduceres med reduceret kulfyring.

Her er et link til, hvor man nemt kan finde ud af( hvis man har tid), hvor mange skadelige stoffer, der er i kulrøg og hvorledes de optræder.

http://www.mst.dk/Udgivelser/Publikationer/2001/11/87-87607-18-2.htm


Citér
http://www.liberator.dk/art-detail.asp?A_id=592

Det er absurd at frygte atomkraft når kulværker udskiller mere radioaktivitet end et a-kraftværk. af Daniel Beattie
 Email: din@email.dk






1598
hvordan  kommer man fra side 1 til side 2 i en tråd????
Hvis man trykker på "næste" så kommer ikke til side 2 men til næste emne!!!!!

1599
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Xenon forlygtepærer
« Dato: 03, November 2007 - 11:00 »
Hej Mikker.

 Jeg har haft kørekort i 45 år og kender de fleste gode måder at undgå at blive blændet. Herunder at se ned på højre vejkant, når man passerer en modkørende, der ikke har blændet ned.

Men der er situationer, der normalt er  ukendte for bilførere i resten af Danmark og det er kørsel modsat bilkøer, på over 30km længde hver morgen.

Her er man konstant udsat for billister der ikke har orden på på deres lygteføringer. Helt specielt er det galt med Toyota Corollaer der meget ofte mangler deres venstre lys.

Det gør så at de bliver opfattet som motorcykler. Det er en meget ubehagelig overaskelse, på en tosporet landevej, at opleve at dette enøjede køretøj ikke er en motorcykel  der er ved at overhale en bil, men en bil der kører midt på vejen for at overhale.

For at undgå disse situationer, kan man ikke vedvarende over 30 km sidde og koncentrere sig om højre vejkant. Man er nødt til at vurdere
alle lygteførende køretøjer fremover, i den modkørende kø.

Der er nemlig utålmodige sjæle, der står forsent op hver eneste dag og er så dumme, at de tror at de vinder tid, ved at komme en plads længere frem i køen. Det er samtidigt også dem, hvor der størst sandsynlighed for , at deres kørertøj er behæftiget med fejl.

Disse trafikanter gør ,at jeg nødt til at se på de modkørende lygter, for ikke at blive overrasket.


En uddybning af af mit forrige indlæg er følgende. Hvis man er så natteblind, at man ikke kan føre bil om natten, med en H4 belysning der er iorden, så er man ikke egnet til ,at køre bil efter solens nedgang.

Til Bent ; Det er sikkert rigtigt, at du ikke føler dig generet, af de i dit område udbredte xenon lys. Det gør jeg heller ikke, ved kørsel på motorvej og ved enkeltstående møder med med det lys, på en landevej.
Anderledes er det med med et modkørende bilantal på mellem 60 og 70 biler per kilometer, på en tosporet snoet landevej, med dårlige sidemarkeringer.

Jeg ser aldeles udemærket i mørke, men mit nattesyn reduceres kraftigt ved blændinger. Og her kan jeg godt mærke min alder, for nattesynet er længere om igen ,at nå det niveau jeg synes er tilfredsstillende.

Deraf min irritation over blændende og manglende lygter.


1600
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Xenon forlygtepærer
« Dato: 02, November 2007 - 21:55 »
Undskyld mit ordvalg... det er ..rend mig... Hvis man har brug for xenon udstyr så burde man ikke have kørekort,

1601
Folketingsvalg 13. Nov 2007 / Sv: En lys idé ?
« Dato: 02, November 2007 - 14:05 »
Det bliver spændede at se, hvordan sparepærer virker i vore biler ;D

Det bliver også spændende at se hvor mange tons gamle lamper, der kun kan anvende de gamle pærer, der ,havner på losse pladsen.

Forbud er idioti.  ::) ::) ::)

Begræns forbruget af glødetrådpærer med afgifter, der gør det ufordelagtigt at købe dem.

Der er en række områder, hvor man har brug for en konstant lysgiver, der ikke flimrer så meget som et lystfrør.

Og endeligt skal det ikke glemmes ,at lystofrør er farligt affald når de skal kasseres. Spare pærer er som bekendt lystofrør.


1602
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Xenon forlygtepærer
« Dato: 02, November 2007 - 13:54 »
Det gør dine modkørende trafikanter også Bent.

Når der kommer en bil med disse lygter mod en, er det plat umuligt at se andet end dens lygter.

Normalt er det ikke lovligt at køre med pærer der er større end omkring 75 Watt selv, om man kan købe 100W( i tyskland).
Jeg har den opfattelse, at xenon lys er dobbelt så skarpt(mindst)
som almindeligt lys, hvilket jeg opfatter som, at det antageligt reelt burde være ulovligt.

Jeg køren mod bilstrømmen til København om morgenen og er meget generet af disse lys.

Med hensyn til de almindelige blåfarvede pærer, er her et link til Osram om deres syn på den sag:

http://www.osram.com/osram_com/Consumer/Automotive_Lighting/Products/Headlights/NIGHT_BREAKER/index.html



1603
Den var på jagt efter lollændere der sætter kommaer efter "at" og wire med enkelt "v";D

Så flygt :D

1604
Alt det andet, diverse / Sv: Hvor kan man købe MEK?
« Dato: 30, Oktober 2007 - 16:25 »
Men spørg lige om prisen, inden du bestiller den omtalte væske Rasmus.

1605
Folketingsvalg 13. Nov 2007 / Sv: Valg den 13 November 2007
« Dato: 29, Oktober 2007 - 17:30 »
Undskyld Morten! :'(  for sprogbruget

Men da din hensigt er, at undgå reaktioner som den beklagelige, så så må du også tillade os andre, at have en anden mening end din!

Nogen af of har også "ligtorne" der får os til at sige av!

Jeg mener, at man burde have stemmeret så længe, at man betaler dansk skat af sine indtægter. Man fratager jo ikke folk stemmeretten fordi de vælger at bo i tyndt befolkede kommuner der er rene underskudforretninger.

Jeg mener også, at man bør have stemmeret, selv om man er bosiddende i udlandet, så længe den danske stat kræver "tiende" af enventuelle pensioner og intægter, for at forny pas og og andre attester.

Når man kan give udlændinge ret til at stemme ved kommunalvalg, så synes jeg at det er en underlig indstilling at have til personer der har dansk pas, som er bosiddende og i en periode arbejder iudlandet.

Der er også en del, der af helbredsgrunde flytter til mere milde himmelstrøg i vinterperioderne, der som bekendt er ret lange, men bibeholder deres tilknytning til Danmark , ved at eje et sommerhus her, idet det ikke er tilladt personer der er bosiddende i udlandet, at eje helårsbeboelser.

Men man kan nu ikke fortænke at personer, der har set hvorledes politikerne har udhulet deres pensioner, prøver at reducere deres udgifter, ved at flytte til områder inden for EU hvor der er en lempeligere beskatning og lavere levomkostninger end her til lands.

Når politikerne er så vilde med EU så må de også acceptere følgerne.

Forslaget om at man skal kunne stemme der hvor man bor, ville bestemt være en en naturlig ting og beskattes der hvor man bor ville dermed være lige så naturligt.

Når det ene pensionsselskab, (herunder de statslige), efter det andet, tillades at forgylde sig selv og deres medarbejdere, og sponsorere stort set alt, hvad der koster penge, så har jeg ingen indvendinger imod det økonomiske modtræk, som pensionister foretager ved at eksempelvis at flytte til Sydfrankrig.

De der gør således, har formodentligt også accepteret at stemmeretten mistes.



Sider: 1 ... 106 [107] 108 ... 113