Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Mads Aggerholm

Sider: 1 [2] 3 ... 9
16
Alt det andet, diverse / UV-filter, check?
« Dato: 03, Januar 2020 - 12:20 »
Jeg har lavet et nyt skilt til vores postkasse. Ud over at det gamle var ved at falde af, så lagde jeg også mærke til at farverne var falmede. Det hele var blevet til sådan nogle blålige nyancer.

Derfor måtte det være alletiders idé at købe sådan noget selvklæbende UV-filter til at sætte foran, så det ikke skete igen. Ud fra et gæt på, at det er solens UV-stråler som forårsager blegningen.

Så nu står jeg med sådan en glasklar rulle UV-filter. Og så tænker jeg jo på, om den rent faktisk filtrerer UV-lys fra? Hvordan kontrollerer man det?

Mit eget gæt er, at holde det op foran noget UV-lys og se om man kan se det igennem folien. Men man kan jo i forvejen ikke se UV-lys...?

Jeg er så heldig at have sådan et UV-lysstofrør, som lyser lidt violet når det er tændt. Og denne violette farve ser jeg uden problemer gennem mit filter. Men den violette farve er jo ikke UV-lyset, for den er jo bare violet. Så den violette farve må være et biprodukt af UV-lysproduktionen.

Så er der noget bud på, hvordan jeg tester mit UV-filter?

17

Engang fik jeg den storslåede idé, at indkøbe en batterioplader og et arsenal af opladelige batterier.

Som sagt så gjort, og inden længe stod der to æsker, én til opladte batterier som var klar, og en anden hvor der var afladte batterier som skulle i opladeren efterhånden.

Drømmen brast, fordi de fordømte batterier lå og selv-afladede mens de ventede på at blive taget i brug.

Men jeg fik den her ide, om at man kunne have et større antal opladere så alle batterierne kunne ligge i laderen hele tiden. Men for at undgå at lade på dem 24/7, så skulle disse ladere kontrolleres af et ur, som sørgede for at de blev 'ladet på' i et tidsrum hver dag - eksempelvis en halv time én gang i døgnet.

Men inden jeg sætter sådan noget i værk, så vil jeg gerne høre om der er nogen - der har mere forstand på opladelige batterier end jeg har - der kan fortælle om det overhovedet er en god idé?

Ødelægger det batterierne på sigt? Er der brandfare? Kan det i det hele taget lade sig gøre at holde opladelige batterier 'friske' på den her måde?

Mvh
Mads Aggerholm

18
Alt det andet, diverse / Tilbud: Monitors, 4"", AV-indgang.
« Dato: 18, September 2019 - 16:08 »
Hej venner,

Jeg er ved at rydde op, og er i den forbindelse faldet over et parti monitors, 10 stk., 4" og med AV-indgang.

Der er en antenne på toppen, så de har også skullet kunne fungere som fjernsyn, men jeg kan ikke modtage nogen stationer på dem (jeg tror det er fordi det er et japansk produkt - japan kører vist med et andet signal).

De blev indkøbt til et eller andet projekt som aldrig blev til noget, for mange år siden.

Jeg kan køre dem op på pladsen, men jeg tænkte at hvis der er nogen herinde som kunne bruge en (eller ti  ;D ) så ville det være synd at hælde dem ud.

Og hvis nogen endda ville give noget for dem, skal de da også være velkomne  ;)

De ser sådan her ud (Højreklik og vælg 'View image', jeg ved ikke hvorfor det skal være så omstændeligt):



Mvh
Mads Aggerholm

19
Alt det andet, diverse / Artikel: Kaffe i betjeningspanel på fly
« Dato: 13, September 2019 - 07:36 »
I denne artikel i Jyllands-posten kan man læse om, at spildt kaffe i cockpit'et fik et fly til at vende om:

https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE11614596/spildt-kaffe-tvang-fly-til-at-vende-om-over-atlanterhavet/

Citat fra artiklen:
Citér
Det meste af den varme kaffe endte i pilotens eget skød, men en smule havnede også i hans kontrolpanel. Panelet begyndte hurtigt at blive varmt, og knapperne begyndte at smelte.

Jeg undrer mig dybt!

I al den tid hvor jeg selv har leget med strøm og kontakter og elektronik, har jeg kun oplevet at vand kan få tingene til at virke anderledes - eller slet ikke virke.
Jeg har endnu til gode at opleve knapper der smelter og røg og alt muligt som følge af at tingene blev våde.

Jeg forstår udmærket at et kredsløb kan stå af, hvis der løber strømme i de forkerte retninger på grund af vand, men ligefrem gå i brand?

Umiddelbart lyder det som en B-film, a' la 'Memoirs of an Invisible Man', hvor en medarbejder vælter sin kaffe ned i tastaturet, og forårsager et komplet sammenbrud af alle systemer i hele bygningen...

Og hvorfor er der ikke den mest simple beskyttelse mod vand i et betjeningspanel? Jeg mener, en ting er at alt stadigvæk vil sætte ud hvis cockpit'et blev fyldt halvt op med vand, men man må da være komplet idiot hvis man tror at der aldrig nogensinde vil blive spildt noget som helst et sted hvor folk regelmæssigt sidder og spiser og drikker kaffe?

20
Konstruktioner / Nyt batteri-design?
« Dato: 21, April 2018 - 20:30 »
Jeg har grublet på noget angående de dér knap-celle batterier (ja, nu kalder jeg dem så 'batterier', for det bliver de kaldt alle andre steder, selv om 'element' jo egentlig er det rigtige ord).

Kan det lade sig gøre at konstruere et knap-celle batteri med disse egenskaber:

-Samme størrelse (næsten) som de mindste af typen? Det må godt være lidt større, men helst ikke for meget.
-1.5 V spænding, samme effekt som de i dag anvendte (jeg målte engang en kortslutningsstrøm på 400 mA på sådan et. Jeg ved ikke hvor meget effekt det kan levere, men der er nok brug for i omegnen af 100 mW).
-Lavet af noget uskadeligt, eller måske endda af noget der kan nedbrydes i naturen.

Det sidste punkt er jo det 'værste' så at sige, men til gengæld behøver det kun at kunne levere den opgivne effekt i langt kortere tid end de traditonelle knap-celler, f.eks. ti-femten minutter inden det løber tør for strøm.

Er det muligt?

21
Computer / WiFi-forstærker/forlænger
« Dato: 17, Februar 2018 - 09:36 »
Hej,

Min mor har en router (med indbygget trådløst accesspoint) stående inde i soveværelset, og det kan desværre ikke række ind i stuen.

Jeg tænker på, om der findes en løsning hvor man kan anbringe en form for relæ (trådløst!) som kan formidle signalet videre?

Jeg har prøvet sådan nogle dingenoter til at sætte i stikkontakten, men det virker ikke.

Åh ja, det skulle også helst være til at betale  ;)

22
Kan nogen med viden om automobiler forklare mig noget jeg læste i denne artikel:

http://www.lokalavisen.dk/tomgang-skader-baade-motor-og-miljoe-/20180114/artikler/712319967/1009

Jeg hæfter mig netop ved denne pasus:
"Når motoren er kold, er forbrændingen dårlig, hvilket betyder, at der sendes flere forurenende partikler ud i miljøet. Den dårlige forbrænding belaster også motor og motorolie, så der opstår unødvendig slitage."

Nu drejer artiklen sig om, hvorfor man skal undgå at varme motoren ved tomgang. Men denne dårlige forbrænding (og de forurenende partikler og slitagen) kommer vel også hvis man starter bilen og kører med det samme?

Eller udledes der flere dårlige partikler (+ mere slitage etc.) ved tomgang end ved almindelig kørsel?

Faktisk havde jeg overvejet om der ikke kunne være en benzinøkonomisk og forureningsmæssig fordel ved netop at varme vognen op i tomgang et kvarters tid inden man kører. Men denne artikel kom mig så i forkøbet.
Min teori var, at en kold motor forurener mindre i tomgang, end hvis den belastes fra start. Og dermed ville bilen over hele turen i alt forurene mindre, end hvis man bare kører afsted med en kold motor.

Og så ville jeg også tro, at det slider mere på en kold motor at blive belastet med det samme, men det er måske ligemeget?

Kan nogen fortælle hvad der er rigtigt og forkert?

23
Hej folkens,

Jeg ser for tiden en annonce for den her:
https://www.autohud.co/dk-fb?gclid=EAIaIQobChMImeW4l5vj1wIVVI8bCh3OowGsEAEYASAAEgLVavD_BwE

Det ser jo meget forførende ud, og jeg vil ikke afvise at jeg føler mig fristet, specielt her på mørke veje i vintermånederne.

Meeen, fristelsen påvirkes negativt, blandt andet af at prisen er for lav (!!!)

Ja, jeg spekulerer på, om skidtet rent faktisk virker! Jeg ville blive ked af det, hvis den nu 'tror' at en vej forude drejer den ene vej, og så drejer den den anden vej - eller slet ikke, bare for at tage ét eksempel. Det er jo trods alt sikkerhed det drejer sig om.

Jeg kan ikke finde nogen anmeldelser af den på Google, og jeg bryder mig heller ikke om annonceringsmetoden. Specielt det blinkende udråbstegn, efterfulgt af teksten "BEGRÆNSET ANTAL: KUN 4 STK PÅ LAGER".

Man holder ikke en dyr reklame i luften for at sælge de sidste fire enheder for mindre end 300 DKK pr. stk.

Så jeg tænkte om nogen herinde skulle kende til produktet? Googles billedresultat viser et hav af forskellige varianter, så helt ukendt kan mærket ikke være.

24
Min gamle spand fra 2005 begyndte at koste det samme i vedligehold som afdragene på en helt ny vogn, så nu har jeg anskaffet en fin Seat Ibiza med trecylindret 1.0 motor.

Der er jo kommet mange nye funktioner til i de sidste 12 år, blandt andet skriver den pænt til mig i display'et hvilket gear den mener jeg skal bruge.
Jeg synes forslagene er lige optimistiske nok: Ved acceleration vil den have at jeg sætter i tredie gear ved 35 km/t, ved 47 skal den i fjerde, og allerede ved 57-58 stykker vil den op i femte! Også selv om det går op ad bakke! Omdrejningstælleren ryger helt ned omkring 1.200.

Indtil videre har jeg fulgt 'forslagene', men jeg synes motoren 'knurrer' noget efter gearskift.
Egentlig fungerer acceleration udmærket, og jeg kan også se på det gennemsnitlige benzinforbrug pr. kørte 100 km at det ligger ganske pænt.

Jeg tænker at jeg måske trækker for meget på mine egne erfaringer fra for 20-30 år siden, hvor der ikke var så meget elektronisk halløj inde i vognen til at finjustere alt mellem himmel og jord. Jeg er ikke bil-ekspert, så det kan være der er udmærkede grunde til at den skal sættes i så høje gear ved så lave hastigheder.

Hvis jeg selv vælger gear, så vil jeg (under acceleration) køre i 3. fra 40-65, herfra i fjerde op til 85, og så i femte derfra og op.
Det er jo muligvis for meget til den anden side...

Er der nogen med viden om moderne automobiler som  kan fortælle mig om bilen 'har ret'?

Jeg vil jo helst ikke ødelægge motor og/eller gearkasse.

25
Godav,

For ikke så længe siden blev jeg træt af at alting brændte på vores pander, så jeg kylede dem ud og købte en ny uden at skæve for meget til prisen.
Ikke at det var det dyreste 'state of the art', men bare sådan en teflon-een fra Kvickly.

Lang historie kort, den fungerede fint i begyndelsen, og nu et par måneder efter er den lige så håbløs som det jeg havde før. Jeg skal lige bemærke, at vi har sådan en plastic-spade (paletkniv hedder den vist) til at vende bøfferne og spejlæggene med, så ikke noget med metal. Den er heller ikke blevet skuret.

Så nu et spørgsmål til eventuelle eksperter: Kan jeg / hvad skal jeg købe for at få en stegepande hvor belægningen holder?
Og en paletkniv som også har slip-let nu vi er i gang. Den klistrer også til hele tiden...!

Jeg kan lige nævne at jeg har prøvet sådan en keramisk stegepande, men det gik også galt. Det skal så lige nævnes, at det var noget billigt &%¤&!

26
Konstruktioner / Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Dato: 21, Juni 2017 - 10:56 »
Hej,

Jeg har brudt mit hoved med hvordan man løser dette her elektronisk:

Jeg skal have afbrudt en strøm efter et bestemt tidsrum. På den måde, at man har et batteri (9V) og en kontakt som man tænder på. Kontakten kan stå i ON eller OFF position. Når kontakten står på ON skal der gå i omegnen af fem minutter, så skal strømmen efter kontakten afbrydes, selv om kontakten stadigvæk står på ON.
Når man trykker kontakten tilbage til OFF og frem til ON igen, så skal strømmen løbe i fem minutter mere, og så igen afbrydes.

'Afbrydes' på den måde, at der slet ikke må løbe nogen strøm fra batteriet ind i systemet.

Jeg er sikker på at det kan laves, jeg har et voltmeter med sådan en ON/OFF knap, og den afbryder efter sådan ca. fem-ti minutter, hvorefter man skal slukke og tænde igen for at få en tur til.

Men jeg kan ikke gennemskue hvordan. Google har givet mig nogle forslag, men de handler enten om at dæmpe strømmen eller afbryde et bestemt sted, mens resten af kredsløbet stadig står og bruger noget. Og det er jo ingen kunst.

Har nogen af jer et bud?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

27
Hej venner,

Nu har jeg indkøbt sådan en kompressor til at pumpe mine bildæk op med. Men den har kun to skalaer, én som hedder 'Kg/cm²' og en som hedder 'lb/in²'.
På nettet finder jeg at dækkene skal have et tryk 2.3 bar.

Så vidt jeg ved er 'bar' = kg/cm², så måleren burde vise i omegnen af 2. Det gør den bare ikke, den viser 6 (!!)

Hvad går der galt? Tager jeg fejl?

Eller er meteret på kompressoren måske bare defekt??

Grunden til at jeg bliver lidt forvirret er også, at den går helt op til 16 bar. Det virker lidt voldsomt for en pumpe til bildæk, der for de flestes tilfælde ligger på 2-3 bar (går jeg ud fra...).

28
Hej,

Jeg har altid gået og troet, at en tørretumbler med aftræk var den løsning som brugte mindst energi, men nu kan jeg læse mig til at en kondens-tørretumbler bruger mindre end en med aftræk.

Det undrer mig, for selv om en kondens-tørretumbler bruger en varmepumpe til at genbruge varmen, vil den affugtede luft indeholde mere vand end ny, frisk luft hentet ind udefra (gætter jeg på), og så tager tørreprocessen længere tid - og koster dermed mere.
Varmepumper er jo heller ikke gratis i strøm. Men de bruger måske ikke ret meget...?

Men der er måske andre forhold omkring det som jeg ikke tager højde for?

29
Computer / Lenovo PC, Win10, slukker af sig selv.
« Dato: 22, Marts 2017 - 07:08 »
Hej folkens,

Jeg har en lidt ældre bærbar PC, Lenovo, stående inde på min søns værelse. Den bruges kun til at se film på (filmene ligger på en ekstern harddisk).

Om aftenen bliver en eventuel film som er i gang stoppet og monitoren slukket. PC'en skulle gerne altid være tændt, da den om natten kører et synkroniseringsprogram som henter eventuelle nye film ned fra et netværksdrev.

Men hver morgen, uden undtagelse, er computeren slukket! Det tager den en evighed at starte op, så jeg tror ikke den bare er i dvale eller 'sleep'.

Det er p....-irriterende, og jeg kan ved Gud ikke finde ud af hvorfor!

Den er altid i stikkontakten. Alligevel har jeg været inde i det her 'batteri'-administartion, og sat indstillinger til 'optimal ydelse', ingen dvale, ingen 'sleep', ingen 'action når man lukker låget' (som i øvrigt altid er lukket, monitoren står oven på, så han kan ikke selv få adgang til 'tænd'-knappen).

Computeren laver absolut ingenting (bortset fra synkroniseringen) når den ikke viser film, så jeg tror ikke CPU'en står og overopheder.

Er der nogen som har et bud på hvorfor fanen lortet slukker efter et eller andet (ret højt) antal timer?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

30
Computer / Netkortet er stået af. Ny netkort eller ny PC?
« Dato: 30, Januar 2017 - 16:34 »
Hej,

Mit internet har været hammer-sløvt i ugevis, og jeg har koblet forskellige ting fra hvor det kortvarigt har hjulpet lidt.
Så viser det sig at det er netkortet i min 'hoved-PC' (den vi bruger mest, og hvor alting ligger på) som har problemer med netkortet.
I hvert fald, når jeg sætter netstikket til, så ryger alt andet af nettet (+ den kommer ikke selv på nettet mere). Jeg har prøvet med et andet kabel, samme resultat.
Jeg må konkludere at det er netkortet, men nu er det så integreret i motherboardet(!!)
Spørgsmålet er, om det er nok at købe et nyt netkort, eller om det gamle vil sidde og 'genere'. I så fald bliver det en ny PC... Og det er ikke lige dét som står øverst på ønskesedlen lige nu.

Sider: 1 [2] 3 ... 9