Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Leeberg

Sider: 1 ... 5 [6] 7
76
Computer / Sv: Websider og skærmstørrelse
« Dato: 25, August 2011 - 01:46 »
den skærm jeg nævnte i et tidligere indlæg var der intet problem med mus - var nok skærmdriveren der vendte hele skærmen.
Mht de fleste skærme, så er de 16:10 og ikke 16:9 (som film) ... hvilket også kan give lidt sjov ved filmfremvisning!

77
Computer / Sv: Websider og skærmstørrelse
« Dato: 24, August 2011 - 04:34 »
hos min tidligere arbejdsgiver havde vi skærme der kunne roteres 90º, men det var HP/Compaq Det var meget praktisk ved arbejde med længere tekster.

78
Alt det andet, diverse / Sv: Lidt at grine af -II
« Dato: 21, August 2011 - 22:22 »
Jeg kan da godt forsøge at få mine skolepenge tilbage, men jeg tror bare ikke jeg får nogen succes.

Jeg så godt nok ikke, før Morten skrev det, at det var en "sammenblanding" af V og kW som HP ønskede at påpege, men jeg vil nu fastholde min status som gnaven lyseslukker, for det er stadigvæk åbenlyst, når man læser hele svaret, at der var tale om en almindelig gemen tyrk leif, og ikke en journalist der i sin uvidenhed havde fået vendt op og ned på hele det fysiske verdensbillede.


Må bestemt tilslutte mig dette, så det heller ikke før jeg blev gjort opmærksom på det her!

79
Computer / Sv: importere .eml filer til Outlook
« Dato: 03, August 2011 - 18:34 »

80
Alt det andet, diverse / Sv: Rejsekortet
« Dato: 17, Juni 2011 - 10:32 »
Det ser også ud til at det åbner nye muligheder for at "køre på røven":

http://ing.dk/artikel/120109-rejsekort-koer-landet-rundt-for-en-50er

81
Alt det andet, diverse / Sv: Butiksliv og varemangel i Tasiilaq
« Dato: 14, Juni 2011 - 12:07 »
I Tasiilaq kunne mange varer let opbevares frosne vinteren over og drypvis overføres til køl. Men så passer de påstemplede datoer slet ikke!

Jeg ved fra min tid på langfart, at bla. tysk smør har to holdbarhedsdatoer: en for køl og en for frost. Normalt brugte vi mest danske produkter, men pga store bøder i Brasilien ved "for gamle" fødevarer blev der brugt tysk smør (og det smager ikke ligeså godt som Lurpak). Brasernes meget pertentlige tilgang til emnet havde både sine fordele og ulemper ;-)

82

Hvad med at gå til den rigtige kilde! Kan du fortælle mig hvornår Otto og Langen opfandt totaktsmotoren? Det VAR kompressionstakten i firetaktsmotoren der adskilte sig fra andre motorkonstruktioner, fx Lenoirs! De havde også forskellige tændningssystemer!


Fra den store danske:
Citér
Betegnelsen for de to procestyper "Otto" og "Diesel" angiver således, hvorledes forbrændingen foregår, mens betegnelserne to- og firetakt angiver, hvorledes brændstof og luft tilføres


Du blander begreberne sammen. En otto-motor kan både være 2 og 4 takts (fx hhv en Traband og de fleste andre biler), det samme gælder for en diesel motor (hhv en krydshovedmotor som er 2 takts og en bildiesel der er 4-takts). Ovenstående citat er stort set enslydende med definitionen i alle lærebøger i motorlære, om Otto selv konstruerede en 2-takts motor er underordnet, da "otto" angiver forbrændningsmetoden (tændrør i modsætning til kompression).

83
Harbst, jeg ved godt at mange andre mener som dig, og skelner mellem diesel- og otto-motorer, men dét bliver det bare ikke mere rigtig af! En otto-motor er defineret ved "gangen", de fire takter. Een dieselmotor er kendetegnet ved den særlige kompressionstændning.

Det er noget vrøvl. Alle de kilder jeg kender definerer en otto-motor ved at have tændrør, og kan være enten to- eller 4-takts. Blandt kilderne kan nævnes Wikipedia (som jeg godt ved ikke altid er troværdig) samt Christian Knaks skibsmotorlære, som på mange punkter må betegnes som matskinmesteruddannelsens "bibel", inden for motorlære.

Der findes "tri-fuel" diesel motorer bla. fra Wärtsilä, der kan kører på Diesel, HFO og (natur)gas - såvidt jeg er orienteret er det kun indspøjtningsdyserne der skal skiftes til gasdrift - men har ingen erfaring med dem, så kan muligvis tage fejl med det. Disse motorer er til dels brugt på små decentrale kraft/varmeværker og på LNG tankere hvor man efterhånden er gået over til diesel-elektrisk fremdrivning istedet for dampturbiner.

84
I dag skette det; komplet død mobil. #Eriksson Walkman""
Jeg har ikke gjørt noget som helst end det jeg plejer. Altså opladning ca. 1 gang hver søndag. Nu var det torsdag i går og der var stadig strøm på. Da jeg satte laderen til lyste min "ON" knap rød  Ellers intet reaktion. Pillede både batteri og kort ud, men kold blev den. Først smed jeg den i fryseren i ca 20 min.,men da det ikke hjalp ,kom den i bilen Ca. -5gr. Det hjalp hellere ikke.  Tilbage i varmen. Kun den røde knap lyste som jeg aldrig har set lyse før. Har sat den til en anden PC ,det hjalp hellere ikke .
Har målt på bateriet. Perfekt.
Pludselig uden forklaring var den i live igen. Død telefon har meddelt mig at den er helt opladet.

Nej, giv mig noget kobber, tak.
Marek.

Har oplevet præcis det samme med to (2) Eriksson mobiler (begge W810 eller noget i den stil). Startede med at den gjorde det ca 1 gang om måneden, og så siden tiere og tiere - til sidst 2-3 gange om ugen. Normalt virkede den igen efter at man tog batteriet ud ventede 10-15 min og så satte det i igen.

85
tak for svaret - går ud fra at "ja" betyde at de kan give den negativ pitch

86
Var forleden ude og flyve Kbh-Rønne med en ATR. Ved landingen i Rønne (på meget glat bane) kom en meget kraftig lyd fra motorene/propellerne, så kom til at tænke på om turbo-prop fly har noget tilsvarende til thrust reversere, fx ved at give propellen negativ pitch .... håber der er en flysagkyndig der kan give et bud på dette!

87
Computer / Sv: Password til trådløs router?
« Dato: 17, November 2010 - 13:01 »
Jeg ved godt at man kan logge ind på routeren, men præcist hvor, fx i "meddelelseskilden", kan man nemmest finde IP-adressen til routeren?

Hvis du åbner en kommando prompt og skriver "tracert tdc.dk" (eller en anden hjemmeside), så vil den første ip adresse på listen være routerens.

88
Computer / Sv: Password til trådløs router?
« Dato: 16, November 2010 - 10:32 »
Ja, jeg er blevet opmærksom på at vi nok kan logge os på routeren og manipulere/ændre password'et via den fungerende computer, men ejeren har lige meddelt mig at det gældende password nok er fundet i en notesbog, så det bliver første forsøg!  ;-)

Ellers kan du se passwordet på den computer der virker på det trådløse net (jeg gætter på det er en Windows PC). Du går ind under det trådløses net egenskaber, og vælger vis tegn ... har lige testet det både på min Win 7 pc og min gamle XP maskine.

Hvis det rigtige password ikke virker, kan det være at vedkommende der har sat routeren op har slået MAC adresse filtrering til. I så fald skal du logge ind på routeren og tilføje den nye computeres MAC adresse. Dette gøres nemmest ved at åbne en kommando prompt og skrive ipconfig, og finde MAC adressen på det trådløse netkort - og så tilføje denne til routerens positiv liste.

89
Alt det andet, diverse / Sv: Digitalisering af biografer
« Dato: 07, November 2010 - 02:42 »
Fandt klippet fra tv2bornholm, http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyheder/showregvideo.asp?dato=28-10-2010&videoid=9075 men det handler ikke om teknologien men om det nye biografforlig.


Tak Mikael, men var ikke det indslag jeg tænkte på. Nu når jeg har tænkt lidt over det, tror jeg det var i forbindelse med et protræt af biograf direktøren i Rønne, at de viste fremviserudstyret - og og der kunne man tydeligt se (blev vist også sagt) at det var en harddisk man brugt.
Fandt det indslag jeg tænkte på (var dog lidt længere tid siden at det blev vist, end jeg lige huskede) ... http://www.tv2regionerne.dk/player.aspx?id=543846&r=8 - ca 2 min. inde i indslaget vises udstyret.
Af uvisse årsager kan jeg kun se det i IE og ikke i firefox

90
Alt det andet, diverse / Sv: Digitalisering af biografer
« Dato: 06, November 2010 - 12:20 »
Der var en indslag om det på TV2Bornholm for nyligt. Det er en harddisk biografen får tilsendt, der så monteres direkte i fremviseren!

Sider: 1 ... 5 [6] 7