Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Morten Jødal

Sider: 1 ... 165 [166] 167 ... 175
2476
Jeg har lige prøvet at google på ordene "støvsuger" og "cyklon" (bemærk stavemåden: c i første stavelse, k i anden). De første 10 hits på en ren dansk søgning handlede alle om emnet - der var både anprisninger og tests.
Jeg er ikke gået ind i en nøjere vurdering, men der findes altså noget på dansk.

2477
Alt det andet, diverse / Sv: Julens store spørgsmål:
« Dato: 19, December 2007 - 15:01 »
Jeg elsker levende lys, så der er også ægte stearinlys på mit juletræ.
På den måde kan jeg gøre det til "noget særligt", når det er tændt juleaften (og et par aftener mellem jul og nytår) - det bliver så kedeligt, hvis det "bare" er tændt hele julen!  ;)

Men med hensyn til forurening er de elektriske lys langt de bedste. Blandt andet afgiver julelys så meget NOx, at folk med svage lunger (astmatiker m. fl.) under ingen omstændigheder kan være i en stue, hvor der står et juletræ med levende lys - blot med 20 lys på træet overskrides GV flere gange i en stue af normal størrelse.  :(
Dertil kommer, at de producerer varme, som vi ikke har brug for - hvorimod elværket sælger sin overskudsvarme i fjernvarmenettet.
Og som harbst nævner: der er også kræftfremkaldende sodpartikler i røgen. :'(

Men: Ingen fornøjelser er uden risiko!!!  ;) ;D

2478
Miljøteknik / Sv: Danmark er EU’s største klimasvin
« Dato: 19, December 2007 - 14:50 »
Så de billige varer vi har på hylderne, er altså årsag til en enorm forurening af havmiljøet ;)

Det har du ret i - og begrebet "internationalt farvand" er indtil videre skyld i, at ingen rigtigt gør noget ved det.

Men det spørgsmål, der fik mig til at nævne skibsfart, var faktisk noget andet:
Når et danskejet skib sejler varer fra Japan til USA, tillægges CO2-kvoten Danmark - og det er urimeligt.
I dette tilfælde er rederiet "ansat" af en japansk eller amerikansk "arbejdsgiver" til at løse en transportopgave, og det er disse interesserede parter, der må "hæfte for" CO2-forureningen. Det ville være lige så urimeligt, hvis Bahamas fik tillagt forureningen, fordi et rederi under bekvemmelighedsflag havde fået transportopgaven ...

Jeg beklager endnu en gang at have bragt debatten af sporet emd en løs sidebemærkning. Jeg synes stadig vi transporterer for meget og for langt på verdensplan. Men det var faktisk ikke den tråd, jeg havde planer om at genoptage, og jeg vil af samme grund ikke gå ind i debat om de årsager, Mønnike nævner til tingenes tilstand..

2479
Alt det andet, diverse / Parkinsons lov og andre love
« Dato: 12, December 2007 - 15:56 »
Som det vil være de faste læsere af Ingeniørdebat bekendt, er jeg netop flyttet.
En flytning fører mange ting med sig, deriblandt for mit vedkommende en midlertidigt ret ustabil internetforbindelse, så jeg er ude af debatterne i ugevis og ikke altid kan finde de gamle tråde igen. Blandt andet har jeg ingen erindring om, hvor vi i sidste måned diskuterede Parkinsons lov og Peter-princippet.
Derfor nu en ny tråd, foranlediget af, at jeg under flytningen pludselig stod med et glemt eksemplar af  ”Parkinsons Lov” i en dansk førsteudgave fra 1958 (fundet i en boghandlers rodekasse langt senere).
Jeg benyttede lejligheden til at læse bogen og kan derved konstatere, at dens kapitler tydeligvis er selvstændige essays, hvoraf kun det første handler om den egentlige ”Parkinsons lov” – resten om andre organisationsproblemer. Hvilket forfatteren selv er meget bevidst om.
Jeg kunne også konstatere, at ingen af kapitlerne handlede om ”Peter-princippet”.
Endelig blev jeg revet ud af en vildfarelse: Jeg har altid anset Parkinson for at være amerikaner, men hans beskrivelser bygger ganske afgjort på et britisk arbejdsliv.

Jeg vil benytte lejligheden til, her kort efter regeringsomdannelsen, at give en lille smagsprøve fra kapitlet om komiteer og regeringer, hvor Parkinson hævder, at ethvert antal ministre udover 5 er en hæmsko for arbejdet, og om et antal på omkring 20 ministre skriver han bl.a.:


... når man så endelig har dem samlet, viser det sig, at et betydeligt antal af dem er affældige, kværulantiske, døve eller ude af stand til at tale så højt, at man kan høre dem. Kun ganske få af dem er udpeget ud fra det synspunkt, at de nogensinde har gjort, kan gøre eller vil kunne komme til at gøre nytte. Flertallet er taget med for at stoppe munden på en eller anden gruppe udenfor. Følgelig plejer de at fortælle den gruppe, de repræsenterer, alt hvad der sker. Det er håbløst at holde noget fortroligt, og hvad værre er, medlemmerne begynder at forberede deres taler. De tager ordet på mødet, og bagefter fortæller de deres venner, hvad de tror de har sagt. Men jo stærkere disse rent repræsentative medlemmer gør sig gældende, des højere råber andre grupper udenfor på repræsentation. Der danner sig kliker i regeringen, og de søger at vinde styrke ved yderligere rekrutering. Tallet tyve er nået og overskredet. Og så træder regeringen ganske pludselig ind i det fjerde stadium i sin historie.
For på dette trin i regeringsudviklingen (mellem 20 og 22 medlemmer) undergår hele komiteen en brat organisk og kemisk forandring. Denne forandrings natur er let at følge og forstå, For det første er de fem medlemmer, der betyder noget, begyndt at mødes i forvejen. Når de allerede har afgjort det hele, får den officielle kompetente forsamling ikke meget at gøre. Og dermed ender så al modstand mod dens udvidelse. Flere medlemmer er ikke mere tidsspilde, for hele mødet er alligevel tidsspilde.


Den danske regering holder sig med 19 ministre lige præcis under det for Parkinson magiske "kaos-tal" - men er vist ikke helt fri for at have en inderkreds, der træffer beslutninger på forhånd?
For en sikkerheds skyld: jeg har ingen illusioner at en regering af anden farve ville klare sig bedre på dette punkt!

2480
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation / Sv: Aske
« Dato: 12, December 2007 - 15:32 »
Lig i lasten? Ja, de kriminelle nordjyder var nu godt dumme!
Ikke alene blandede de en asketype i cement, der ville få terrassen til at smuldre, hvis ikke politiet havde hakket den op først :o
De valgte oven i købet at koncentrere ligresterne, hvor de var lettest at finde ... ::)
Havde de nu blot spredt asken over hele grunden, havde politiet aldrig fundet ligresterne! Og vi er helt enige om, at træaske er god gødning, undtagen til surbundsplanter.

2481
Miljøteknik / Sv: Danmark er EU’s største klimasvin
« Dato: 12, December 2007 - 15:18 »
Hvis skibe kunne tillade sig, at bruge samme mængde brændstof, for attransportere et ton, en kilometer, som fly kan, kunne skibene tillade sig, at forurene mindst 500 gange mere, end de reelt gør.

Nu er det nogle dage siden du beskyldte mig for at sludre, Bjarke - men jeg er lidt ustabil på nettet for tiden.
Alligevel vil jeg gerne forklare mig nærmere:

Vi er helt enige om, at flytransport er i særklasse slem mht. CO2-udledning.
Men trods den store fokus på dette problem, er det ikke det eneste miljøproblem, der eksisterer!
Skibsfarten er stærkt forurenende, fordi fuelolie til skibe er af de absolut ringeste (og derfor biligste!) kvaliteter, der kan opdrives - de tunge dieselmotorer sluger det fint, og det er alt, hvad der interesserer rederne  :(. Røgrensning i internationalt farvand er et helt ukendt begreb, men de slemme dele af røgen kan sagtens nå beboede områder alligevel ... Derfor kalder jeg skibsfart forurenende!
Jeg beklager, at jeg "forurenede" tråden ved at bringe andre ting end CO2 ind i den. Det har du til gengæld i høj grad gjort ved at hentyde til synspunkter fra (meget) tidligere debatter og referere dem selektivt. Jeg har overhovedet ikke omtalt industrilokalisering og transportpolitik her, for det hører ikke hjemme i denne sammenhæng. Jeg har bot fremhævet (hvad jeg står ved), at CO2-udledning fra skibsfart bør tilregnes de nationer, skibsfarten betjener, ikke rederiernes nationer.
Det samme gælder derimod ikke nødvendigvis forurening med SO2 og NOx m.v. ...

2482
Argumentet imod mekaniske løsninger er, at det skal være muligt at afspærre en motorvejsstrækning og lade udrykningskøretøjer bruge det "forkerte" spor ved større ulykker.
Det sker uhyre sjældent - men jeg har hørt en officiel vejmand anføre argumentet.
Derimod er jeg enig med harbst i, at man ved nyanlæg ABSOLUT bør undgå at lægge til- og frakørsel lige ved siden af hinanden. Det er desværre sket mange steder, hvor den lokale geografi har gjort det til den mest økonomiske løsning. Men visse steder betyder det, at når man samtidig har opsat store og tydelige skilte med "Al indkørsel forbudt", så virker det fra den ene side som om man skal sætte kurs lige ind mod skiltet for at komme i det rigtige spor, og har man vænnet sig til de, skal der kun en beskeden svækkelse - træthed, alkohol eller demens - til, for at man en dag gør det samme og kommer i den gale bane ...  :(
Store skilte lidt nede af "ikke-tilkørslen", gerne suppleret med blink, bør kunne løse problemet - og normalt vil der være plads nok til at vende i frakørslen, hvis man tager nødsporet til hjælp, så jeg tror såmænd det kan klares ret billigt.
De vanvittige unge, der gør det bevidst, kan selvfølgelig kun stoppes ved intens overvågning.

2483
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation / Sv: Aske
« Dato: 03, December 2007 - 21:09 »
Hvis vi snakker ren aske, så kan den blandes i cementen - næste gang du støber fundament til en ny udestue.

Mikael, hvad er det dog, du lokker manden til!!??? :o

Aske er skam ikke bare aske, og cementfabrikkerne kan ikke bruge aske fra biobrændsel - der er for meget phosphat i, og så smuldrer cementen ...
Derimod er træaske fortræffelig plantegødning af samme grund, og deuden har den et højt indhold af kalium, som også er guf for nye planter.

Så det gode råd er: spred asken jævnt og hyppigt, så gabvner det planterne.
En ordentlig spandfuld på én gang vil derimod medføre nedsivning af kaliumsalte - og vil desuden tendere til at gøre jorden for basisk på grund af carbonatindholdet.

2484
-Hvormange andre lande i EU har forbrugsafgifter på motorveje?

Østrig, Tjekkiet og Schweiz har ordninger, hvor man skal købe en mærkat til forruden for at måtte køre på motorvej i landet. De to EU-lande i gruppen har en ordning, der er en ren turistfælde, idet mærkaterne kan købes med gyldighed svarende til en sædvanlig turistrejse for lidt under det halve af en årsmærkat. Scweiz solgte kun årsmærkater, sidst jeg var der (men det er noget siden).
Frankrig, Italien og Spanien har betalingsmotorveje. Storbritannien har bompenge omkring London, men også i et par tunneler, som det er vanskeligt at undgå, hvis man vil hurtigt omkring byen udne at køre ind i den.
Så det er ret udbredt, at man skal betale for at køre på vejene, og det breder sig ...

Men jeg synes da også, at det må høre sammen med en sænkning af de høje afgifter på selve bilen. Jeg tror dog ikke et øjeblik på, at den samlede trafikbeskatning vil falde!

2485
Miljøteknik / Sv: Danmark er EU’s største klimasvin
« Dato: 03, December 2007 - 20:51 »
Om Politikens overskrift er demagogisk, skal jeg lade være usagt - men den er misvisende.
Lige præcis skibstrafik bør ikke medregnes efter rederiets nationalitet, og hvis man gør det, må der være en række små østater (udbyderne af "bekvemmelighedsflag"), der kommer til at toppe CO2-listen.
Jeg finder, at det naturligvis er helt rimeligt at medregne erhvervslivets forbrug i en CO2-opgørelse. Men forbruget bør tillægges i det land, hvor forbrugeren bor - så transport fra Tokyo til San Fransisco er et japansk/amerikansk anliggende, selv om den foregår via Mærsks containerrute, som er danskejet.

... men forøvrigt hører skibsfarten til de værste miljøsyndere overhovedet!

2486
Konstruktioner / Sv: Reol ved trappe
« Dato: 03, December 2007 - 20:44 »
Det logiske vil være at bygge en reol, der er fæstnet til vanger i væggen. Sådanne reolsystemer var det store hit i 1960'erne, og bortset fra, at de er bøvlede, når man skal flytte, fungerer de meget fint (jeg har netop skruet mine ned efter 35 års tro tjeneste).
Jeg har ikke set dem "til pænt brug" i lang tid, men så sent som idag så jeg stålvanger i mit lokale byggemarked - de har givetvis også hyldeknægte til at hægte på vangerne. Og så er resten vel bare et spørgsmål om at indkøbe et passende antal fyrretræsbrædder (evt. limtræ) til at skrue på knægtene?
Hvis du selv bygger, er du jo ikke afhængig af, at hylderne - som i de færdige systemer - skal fæstnes præcis i hver ende. Du kan sagtens lade hylden stritte nogle centimeter ud over knægten, så det passer med et trin.
Det bliver givetvis et puslespil at bygge noget, der er både funktionelt og æstetisk - men teknisk ser jeg ikke det store problem i det.

2487
Vi anbefaler derfor, at du enten lægger dig til at dø på kompostbunken

Ja undskyld, selv om jeg godt så "glimtet i øjet" i indlægget, så KAN jeg altså ikke lade være med at reagere mod gentagelsen af den misforståelse, at alt "naturligt" er miljørigtigt ...

Kompostering
- procucerer CO2 af organisk materiale, men al energien går til spilde
- producerer ret meget lattergas til atmosfæren, fordi denitrifikationsbakterierne bliver "dovne" i det næringsrige miljø og ikke nedbryder nitrat til N2, men delvis kun til N2O
- giver dårlig nedbrydning og derfor en masse organiske affaldsstoffer, der (sammen med bakterier) kan ende i de højereliggende grundvandslag. "Brønden på kirkegården skal man ikke drikke af".

Så alt i alt:
Man skal lave kompost, hvis man har brug for den som strukturmateriale til sin havejord. Alt derudover er miljøskadeligt, og der findes til enhver type affald bedre håndteringsmåder.
Men kompostering kræver meget få anlægsinvesteringer, så den indgår i de fleste kommuners affaldssystem ... så kan man også spille på myten, at naturligt=godt - og have en åh, så miljørigtig affaldshåndtering!  :'(

2488
At betragte affaldsforbrænding som CO2-neutralt er vel en overdrivelse for der er jo allerede dannet en CO2 i fremstillingen af affaldet.

Nu strammer du den ved at betragte lig som "affald"!  ;)
Nå, men "CO2-neutralt" er et modeord, som kan misbruges.
Det mere saglige er, at hvis energien fra en nedbrydningsproces kan udnyttes, så sparer man CO2 til produktion af samme energimængde på anden vis (kul- eller olieforbrænding).
Et dødt menneske vil med tiden nedbrydes til uorganiske stoffer, herunder CO2. Ved en jordfæstebegravelse går den frigivne energi til spilde (langsomt - over 15-20 år). Ved en kremering bruges der ekstra energi (jfr. mit forrige indlæg) - og den går altså OGSÅ til spilde.
Helt ærligt - det synes jeg er uetisk! Når man uden i mindste måde at gå på akkord med værdigheden kunne spare energien et andet sted.

2489
Miljøteknik / Sv: Hvordan halverer jeg mit energiforbrug?
« Dato: 28, November 2007 - 09:55 »
Hvorfor det lige skulle være 1990, der er problematisk for os, at bruge  som reference for  vort CO2 udslip, kunne da være interessant at vide.

Da vi i sin tid første gang gik ind i beregninger på EU-plan, var skæringsåret politisk sprængstof herhjemme, så der må ligge referencer til den gamle debat.
Jeg er usikker på detaljerne, men så vidt jeg husker, var 1990 et særligt regnfuldt år i Norge, hvorfor vi importerede store mængder billig el produceret på norsk vandkraft og dermed havde en lav egenproduktion af CO2.
Jeg mener at erindre, at den sidste miljøminister under Schlüter (hvem var det mon? Lone Dybkjær?) lavede en masse brok over beregningsgrundlaget uden at møde forståelse fra de andre, og da Nyrup så trådte til i 1993, valgte Auken at lukke sagen hurtigt og acceptere 1990 som skæringsår.

P.S.: Og Bjarke, hvis du nu lader være med at skrive et langt indlæg om Aukens øvrige meriter  ;), så skal jeg til gengæld give dig ret i, at de tal, der lægges til grund for at udskrige miljøsyndere, ofte er stærkt tendentiøse.  ::)

2490
-Så kan 60% af kroppen da næppe være vand? -Har Danmarks Naturfredningsforening afsløret, hvilke beregninger/målinger/åbenbaringer, der give et resultat på 3000*1000/41000=73.1707 (kg CO2)/(brændte danskere)

De der beregninger af, hvor mange procent af kroppen, der er vand, tror jeg ikke en døjt på!
Der kan laves forskellige beregninger alt efter hvor kraftig nedbrydning man regner med. Den mest vanvittige beregning, jeg engang så, gik på et menneskes værdi - udregnet i kroner og øre, som handelsværdien af vand, kul, natriumchlorid og en anelse metaller produceret af en menneskekrop ::)

Men jeg går ud fra, at DNs beregninger bygger på krematoriernes grønne regnskaber?
Sagen er jo, at på et krematorium prioriteres 100% udbrænding af organisk materiale langt højere end energieffektivitet, så der brændes en hel del ekstra naturgas af under processen.

Jeg er stadig nysgerrig: mener I andre, at det er uetisk at udnytte varmen fra ligbrænding?
Kunne det ikke også være en slags sidste aflad???
På linie med geder, kondomer og CO2-kvoter ... blot mere direkte anvendeligt for naboerne!

Sider: 1 ... 165 [166] 167 ... 175