Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Morten Jødal

Sider: 1 ... 172 [173] 174 175
2581
Konstruktioner / Sv: Brunering af messing
« Dato: 23, September 2007 - 16:27 »
Hvis du synes, at pensling med svovllever (kaliumsulfid) opløst i vand er en simpel måde, så er der en.  :)
Hvis du googler på svovllever, får du en del tips - herunder, at du kan købe stoffet på apoteket. Men jeg har desværre lige hørt en god ven blive afvist med netop dette ønske  :(

Det er ikke let at være amatørkemiker længere! Alle sådanne bliver mistænkt for at være potentielle terrorister ...

OBS! Kaliumsulfid er stærkt ætsende og afgiver giftige dampe under bruneringsprocessen - så HUSK handsker og arbejd UDENDØRS.

2582
nu er vi uden for forudsætningerne givet i det oprindelige spørgsmål.
Til gengæld har jeg i de sidste dage spekuleret på, om der i det oprindelige spørgsmål også ligger et ønske om at vide, hvad sinus er rent matematisk. Så det vil jeg lige supplere med:
En spids vinkel tegnes med toppunkt i Origo og højre vinkelben ud ad x-aksen. Fra et punkt på venstre vinkelben tegnes en normal ned på x-aksen. Herved opstår en retvinklet trekant.
Sinus til vinklen v (skrives sin v) er nu den modstående ("lodrette") katete divideret med hypotenusen (den skrå side).
Udvidelse af definitionen til alle vinkler sker ved at regne alle liniestykker med fortegn og ved at regne vinklen fra højre ben (x-aksen) i retning mod uret (positiv omløbsretning i matematikken) til det andet vinkelben.
Sinus kan herefter antage alle værdier mellem -1 og 1.
En sinusformet funktion er en funktion, der har formen f(x) = A*sin kx. Her er a og k konstanter.
Ofte er variablen x lig med tiden - og så er vi tilbage ved, hvad harbst allerede har svaret korrekt på. A og k kan selvfølgelig også kaldes noget andet og bliver det ofte.
Og når sinusformede funktioner er så interessante, er det naturligvis fordi en masse naturligt forekommende svingninger kan afbildes med sinusfunktioner.

2583
Se, den slags oplysninger er fabrikanterne ikke spor flinke til at fremhæve ... så det er utvivlsomt uden!
Resultatet bliver derfor med ret stor sikkerhed, at jeg fortæller mureren, at JEG godt kan acceptere et lille hul i hans pæne murflade, og så må han også kunne (maskinen skal stå ved en ydervæg, og muren vender ikke mod facaden).
Jeres indlæg har overbevist mig om, at der ikke er store tekniske fordele ved den kondenserende tumbler, når man godt kan lave hul i muren.

2584
Computer / Sv: Hvad kan Makedonien som Danmark ikke kan?
« Dato: 21, September 2007 - 10:27 »
Uden at være lærerorienteret må jeg dog sige, udfra mine børn og børnebørn samt deres venner, at langt de fleste unge idag er meget langt med hensyn til brug af PC, så jeg tror egentlig jeres bekymring er ilde anbragt.

Jeg kan se, at vi på flere måder går meget fejl ad hinanden..

Skal IT kunne integreres (ikke blot lejlighedsvis bruges) i undervisningen, kræver det som udgangspunkt, at hvert barn og læreren har en terminal. De fleste undervisningsprogrammer er baseret på ret stor brugerinteraktion, så meget af tiden går med at tage stilling til problemer eller skrive tekst og tal ind. Derimod er det nok 10 år siden jeg er stødt på et undervisningsprogram, der egentlig udfordrede computerkraften.
Derfor kan 1 regneenhed let servicere 8 terminaler ...

Jeg er ikke i tvivl om, at makedonske og danske børn har vidt forskellige forhold i hjemmet, og de danske har formentlig flest computere.
Men i skolen er målet: 1 terminal pr. elev MEGET langt fra at være nået. Der er jo også for få penge til bøger, lærertimer, udskiftning af ødelagte stole m.v. ... så en billig og effektiv løsning ville være særdeles velkommen. At den er OpenSource, betragter jeg som en ekstra appelsin i turbanen, men ikke hovedpointen.

Danske gymnasieelever er efter min - omfattende - erfaring ikke bange for computeren. Ca. 20% er dog skræmte, når de første gang mødes med krav om et personligt login til netværk med password!  :o Og der går typisk en måned, inden de sidste bliver klar over, at det altså ikke helt er godt nok at kikke med på venindens login, som fungerer ...
(hos os har alle fået en time med en IT-vejleder inden for den første uge, og første punkt er naturligvis: login og skift dit personlige password).
Hvis denne hurdle kunne flyttes til 6. klasse - eller 3. klasse! - ville det hjælpe en del senere.

Næste hurdle er, at eleverne er "rimelige", men bestemt ikke mere, til tekstbehandling. De kan skrive en tekst og lave indrykning med mellemrum (men typisk ikke med brug af TAB), og de kan lave fed skrift og kursiv, men de kan ikke skrive sidehoved/fod, og de kan ikke skrive hævet/sænket skrift.
Hovedparten af dem kan SLET IKKE bruge et regneark - og der går MEGET tid, før de ser det smarte i at kopiere en beregningsformel ned, i stedet for bare at skrive formlen ti gange i træk (eller lave beregningen på lommeregneren og skrive resultatet ind i regnearket).
Derimod kan de ALLE gå på nettet og chatte eller finde nogle absolut ikke skolerelevante spil!

Jeg har fremhævet det "lærerorienterede" for at vise, at netop der ligger forskellen. Problemet er ikke at vænne børn til at bruge computer, men at vænne dem til at bruge den som et arbejdsredskab. Og der har Makedonien altså taget et tigerspring fremad, som vi endnu har til gode i Danmark.  :(

P.S. Jeg har lovet ikke at skrive mere om politiske årsager - så jeg nøjes med at henvise til Mikael Boldts antydninger!  ;)

2585
Computer / Sv: Hvad kan Makedonien som Danmark ikke kan?
« Dato: 20, September 2007 - 18:44 »
Bjarke, jeg synes du er ved at tage en helt anden debat op - om nedskæring i den tid, der bruges i skolen til "mekanisk indlæring" af håndskrift. Den bør i givet fald have sin egen tråd (og håndteres som et selvstændigt problem).

Mht. PC er det min opfattelse (og jeg er her enig med regeringen  ;)) at alle børn skal kunne håndtere en computer i skolen, og jeg kan kun sige:
Godt gået, Makedonien!

2586
Sinuskurve delen under abcissen indikerer vel bare at strømmen løber den anden vej 8)
Jo, og netop derfor er der ingen negativ del på effektkurven (så skulle glødetråden blive koldere det helve af tiden)  ::)

2587
Jeg kan ikke forstå den dualitet der ligger i, at man går ind for at reducere CO2, samtidigt med at man anskaffer sig den ene energisluger efter den anden. ::)
Ingen af os er rene engle (eller djævle) på miljøområdet.
Vi burde også holde op med at køre bil (eller i det mindste alle køre i VW Lupo 3L) - men det gør vi heller ikke.
For mit vedkommende er tørretumbleren et komfortgode, som jeg nødig undværer. Men jeg tænker på miljøet ved at købe en vaskemaskine, der kan centrifugere til lav restfugtighed - og skammer mig for resten af energiforbruget.
Den kondenserende model jeg har kik på, har forresten ikke opsamlingsbakke, men skal forbindes til afløb med en slange.
Jeg er stadig forvirret, men på et højere niveau.  ;)

2588
Jeg står og skal vælge tørretumbler til et nyt hus.
Og jeg er nu kommet i tvivl om jeg skal vælge en kondenserende eller en traditionel med luftafgang til det fri.

Den kondenserende er selvfølgelig dyrest - men det koster jo også at udføre et aftræk, der ikke findes i forvejen. Så jeg er indstillet på at lade driften være det afgørende.
Er der mon væsentlig forskel på de to typer mht. energiforbrug, effektivitet eller holdbarhed?
 

2589
Aktuelt / Sv: Forskere: Fjern CO2 ved at hælde gødning i havet
« Dato: 19, September 2007 - 23:52 »
Da jeg nu blev nysgerrig, kikkede jeg lidt videre og fandt en artikel i BioNyt om sagen.
Den er desværre udateret, men den omtaler forsøg udført i Stillehavet i 1993 og 1995 - og dens referencer er alle fra 1996. Så helt ny viden er det altså ikke! Pressen er bare pludselig blevet fodret med sagen.
Det fremgår også, at de særligt jernpåvirkelige alger åbenbart er diatomeer (kiselalger) og altså hverken blæretang eller søsalat - det er måske en del af forvekslingen med produktion af carrageenan eller agar?
Sidst i artiklen, som er absolut læseværdig, er også omtalt nogle af de mulige problemer (som går i en helt anden retning end jeg havde tænkt).

2590
Aktuelt / Sv: Forskere: Fjern CO2 ved at hælde gødning i havet
« Dato: 19, September 2007 - 23:28 »
Citat fra Wikipedia:
Citér
Alger omfatter to forskellige grupper:

Små encellede organismer, også kaldet planteplankton, der lever i vand og som kan omdanne solens lys til kemisk bundet energi, og
Store tangplanter, som f.eks. blæretang og søgræs.


http://da.wikipedia.org/wiki/Tang_(alge)

I en af referencerne til Wikipedias artikel om tang fandt jdeg også denne:
http://www.sciam.com/article.cfm?chanID=sa003&articleID=000A3F82-EFAB-1E19-8B3B809EC588EEDF
- om fjernelse af CO2 ved at dyrke alger på sneflader: 5 g C pr m2 pr. år!

2591
Øhh, det med spidserne? Det er en "ensrettet" kurve du da tænker på.
Beklager - der var jeg simpelthen for hurtig!  :-[
Du har selvfølgelig ret.

2592
Om Ingeniørdebat.dk / Sv: Sponsorlinks på ingeniørdebat.dk
« Dato: 19, September 2007 - 20:01 »
Det er OK Mikael

Det lyder fornuftigt
100% enig med Bjarke

Morten

2593
Aktuelt / Sv: Forskere: Fjern CO2 ved at hælde gødning i havet
« Dato: 19, September 2007 - 19:55 »
Morten skrev for et par indlæg siden:

Efter udvindingen af det værdifulde stof står man så tilbage med en større mængde organisk affald - og selv om jeg ikke kender processen, tør jeg godt vædde en øl på, at dette affald bortskaffes på en måde, der hurtigt returnerer CO2 til atmosfæren.

Jamen hvad er der i vejen med det?  Det er jo ikke en forøgelse, men en cirkulation....når man ser bort fra transport CO2.
Mit svar: Der er intet i vejen med en sådan "grøn" produktion.
Den bidrager bare ikke til storstilet nettofjernelse af CO2 fra atmosfæren, hvilket er ideen i det nyligt foreslåede projekt.
Jeg påpegede blot - i forlængelse af harbst - en sammenblanding af flere algeproduktioner i havet. De har intet med hinanden at gøre.

Du mener alger, der bestemt ikke er tang.
Her er vi til gengæld klart uenige - for tang er alger - hvorimod der findes masser af algearter, der ikke er tang.
Jeg havde forstået på et tidligere indlæg, at den foreslåede alge var en "søsalat" (altså en art tang), men der kan jeg have taget fejl.
Som det allerede er fremgået, er jeg efter at have hørt mere til sagen kun "behersket negativ" og kan måske omvendes til at være positiv, hvis det er videnskabsfolk og ikke politikere, der får lov at afprøve ideen!  ;D

2594
Hej jj.
Man kan nu uden de store matematiske evner godt indse, at sin2 ikke er samme kurveform som sin1.
Så ganske kort: Effektkurven er IKKE sinusformet, og ideelt set har den bløde buer foroven og spidser mod nul.

Til bemærkningerne om de forskellige frekvenser kan jeg knytte en ganske praktisk ting:
I gamle dage, da ethvert borgerligt hjem havde en pladespiller, havde samme som regel også en stroboskopskive (oftest indbygget i pladetallerkenen) med et antal streger periferien rundt til at justere hastigheden efter.
Ideen i denne er, at effekten - og dermed lysstyrken af den lampe, man naturligvis har over pladespilleren for at kunne betjene den rigtigt - jo svinger med præcis 100 Hz, når lysnettet har 50 Hz vekselstrøm.
Selv om øjet ikke opfatter det umiddelbart, så kan vi godt se svingningerne i lysstyrke. Skiven er så snedigt indrettet, at en sort streg netop når at rykke frem til den næste stregs plads, når hastigheden er rigtig - og så ser det ud som om pladetallerkenen står helt stille. Kører den lidt for hurtigt, bevæger stregerne sig langsomt fremad og vice versa.
Ofte har der været to eller tre sæt streger svarenmde til de forskellige omdrejningshastigheder.
At dette praktiske instrument fungerer, viser utvetydigt, at effekten faktisk varierer regelmæssigt (men siger naturligvis intet om sinus eller ikke sinus).

2595
Aktuelt / Sv: Forskere: Fjern CO2 ved at hælde gødning i havet
« Dato: 19, September 2007 - 12:58 »
Nu er det jo heller ikke mit hovedområde - men som jeg har forstået det, er det ikke kun selve havbunden, men også iltforbruget i den lange tid, det tager for de døde alger at synke 7 km ned.
Så iltsvindet vil også ramme de pelagiske fisk. Vi må jo huske, at skal det batte, taler vi om områder langt større end Mariager Fjord.
Der er med andre ord brug for en ret omhyggelig modelberegning, som også inddrager havstrømme og andre forhold, inden man evt. kaster sig ud i et storskalaforsøg.

Sider: 1 ... 172 [173] 174 175