Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Sophiante

Sider: 1 ... 20 [21] 22 ... 24
301
Aktuelt / Sv: Sparepærer
« Dato: 07, September 2009 - 07:18 »
Jeg bruger dem kun som udendørs- og havebelysning, hvor opstarts- og farvefejl betyder mindre.

Jeg har også hamstret den gode gamle 60W pære!

302
Jeg noterer mig, at jeg står alene med mit synspunkt. Men læs dog aviserne! Det er næsten hver gang meget unge mænd der kører vanvittigt. Vi snakker ikke om tafikulykker i almindelighed som kan ske for alle aldre, men om decideret vanvidskørsel som jeg synes der har været for mange eksempler på i år. At flertallet af unge kører pænt hjælper ikke på de som bliver dræbt.

Ja, med unge piger på bagsædet får pedalen et ekstra spark og blikket er på bagsædet og ikke ude af forruden.
Hvem af jer vil påtage sig at belære eller "opdrage" 18-årige til noget andet?

Ansvarlighed har i høj grad med alderen at gøre.

Jeg kører MC-scooter hver dag, og er meget afhængig af, at bilister har opmærksomheden på vejen og på mig, i stedet for på mobiltelefonen. Dyre biler med 3-4 unge mænd (hvordan får de råd til det?) er klart i overtal hvad angår dårlig og farlig opførsel i trafikken.

303
Alt det andet, diverse / Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Dato: 30, Juli 2009 - 11:30 »
En af dagens nyheder: 18 årig dræber 2 i trafikken - "man ved ikke hvorfor han kørte over i den modsatte vejbane"......

Jeg har en teori: for mange 18-årige hjerner er ikke voksne nok til at håndtere trafiksituationer. Alt for ofte er vanvidsbilister bare børn!

Bare min mening. 

304
Aha, måske er jeg alligevel ikke alene!

Vi har ikke opvaskemaskine fordi jeg mener,
1. jeg kan gøre det lige så hurtigt på den gammeldags måde som det tager at fylde/tømme en maskine.
2. Opvaskemaskiner står så lavt, at man skal bøje ryggen hele tiden. Jeg har i forvejen ondt i ryggen.

Min kone vil selvfølgelig gerne have en, selvom JEG alene vasker op 2-3 gange dagligt uden at kny, og uden at belaste ryggen.

Hvis der er noget om snakken med glas og knive så har jeg også det tredie argument!

305
Jeg har personligt set en adskilt flight recorder hvor en solonoide lavede små mærker i et bredt metalbånd, men den var af ældre dato.
Man må formode at flashdiske tager over. Sådan en lille billig dims må være nemmere at isolere fra brand og stød.

306
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Luftfart
« Dato: 22, Maj 2009 - 22:14 »
På min gamle læreplads (omkring 1965) anvendte man punktsvejst alu-plader, men jeg husker at det tog nogen tid før det lykkedes!

Et uddrag fra flyet F4U Corsair designet i 1940:

"The large fuselage panels were made of magnesium and were attached to the frames with the newly-developed technique of spot welding, thus mostly eliminating the use of rivets".

Men som jeg skrev tidligere havde man mange mekaniske problemer med konstruktionen. Magnesium har dog lidt højere elektrisk modstand end aluminium, hvilket burde gøre det nemmere at punktsvejse. Når man alligevel ikke gør det så mange år senere må der jo være noget godt ved nitning!

307
Bil og båd, MC og alt andet transport / Luftfart
« Dato: 22, Maj 2009 - 18:01 »
Jeg er netop hjemkommen med fly fra Warszawa. Deroppe over skyerne har tankerne frit spil og jeg fik ideen til en debattråd i ingeniørdebat, idet især to ingeniør-relaterede emner interesserede mig.

Når man kigger ud på vingens forkant og motorkonsollen (maskinen var en Brasiliansk Embraer 175) er det med stadig undren jeg bemærker, at de aerodynamiske former er dannet af en masse mindre (nogle meget små) alu-plader som hver især er bukket i facon og hæftet på underlaget med et hav af undersænkede nitter. Nitterne sidder nogle steder så tæt, at man skulle mene at pladerne blev svækket. Andre steder på maskinen kan man åbenbart godt presse plader op i dobbeltkrum facon.
Tidligere nittede man også skibe og stålbroer sammen, men det er længe siden. Jeg ved at man i begyndelsen af WW2 designede et jagerfly ved at punktsvejse pladerne sammen. Det lykkedes til sidst men det tog så mange år at løse problemerne, at krigen næsten var forbi før den var færdig.

Men hvorfor H..... er lydkvalitet så lavt prioriteret indenfor luftfart?

I afgangshallerne er der højtaleranlæg som er næsten uforståelige. Jeg ved det kan lade sig gøre at få en bedre forståelighed i store haller, men man gør det ikke altid.

Oppe i flyveren bliver man på et tidspunkt orienteret af piloten om vind og vejr og flyvehøjde. Det er næsten uforståeligt. Her er tale om et simpelt anlæg, ovenikøbet med små højtalere over hver plads men man skal anstrenge sig voldsomt for at få mening i det der bliver sagt.

Hvis man lytter til kommunikationen mellem fly og flyveledere er det næsten uforståeligt for almindelige mennesker. Bevares, der er tale om AM med højeste talefrekvens 3KHz, men kan det ikke gøres bedre?
Jeg har selv arbejdet med radiokommunikation i næsten 50 år og undrer mig over denne jammerlige uforståelighed. Det tager mange år at udvikle nye fly og der ofres meget på sikkerheden, men hvor er lydspecialisterne?

Men skyernes former på oversiden er meget sjove.

308
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Valg af GPS
« Dato: 14, Maj 2009 - 22:38 »
Hold da op!
Førtst NU fandt jeg menuen "find byer" på min Nuvi 360 - det som jeg har savnet. Sidste gang var ved et besøg i Hamburg, hvor jeg fortvivlet forsøgte at gætte mig til en adresse under "find adresse"

Så har jeg lært noget nyt, tak for debatten!

309
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Valg af GPS
« Dato: 13, Maj 2009 - 20:41 »
Tranberg, dit indslag er kryptisk.
På min 360'er kan jeg ikke finde nogetsomhelst medmindre jeg angiver både by, vej og nummer. Måske er jeg dum.

Jeg fik den til min 60 års fødselsdag fordi den angiveligt dækker østlandene. Men hverken jeg eller min Berlingo synes om køre de polske skove tynde på små vandrestier (den vil altid ind i skoven). Derfor har jeg mistet tilliden til dens kort.
Kortopdateringen koster ca 900Kr - for de penge kan man idag købe en anden maskine som måske allerede har et bedre kort?

310
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Valg af GPS
« Dato: 13, Maj 2009 - 13:57 »
Jeg har en Garmin Nuvi 360 so irriterer mig på to punkter:

1. Man kører i udlandet og vil finde vej til en større by man ikke har besøgt før - bare ind i byen, men apparatet vil absolut have at vide hvilken adresse??
Man kender ingen adresse i den ukendte by, man vil bare gerne ind i den!
Hvis nogen kender en nem løsning på dette er jeg interesseret.

2. Opdatering af kort er for dyrt - det kan betale sig at købe en ny.

311
Harbst,

Dine konklusioner afviger fra mine kilder (fra cyberspace naturligvis).
Fabrikker der laver magneter anvender professionelle maskiner som bevisligt aflader en kondensator over en elektromagnet (har ikke lige link til en sådan).
Der er ikke tale om vekselstrøm da en diode forhindrer en dæmpet svingning. Der er udelukkende tale om en strøm som stiger op hurtigt og derefter falder til nul lidt langsommere, i mit tilfælde indenfor 10ms (een puls).

Mit resultat er ikke kun baseret på ohms lov men simuleret i CAD system.

En kilde siger at magnetiseringen sker på microsekunder.....

Mit amperevindingstal er rimeligt sammenlignet med professionelle apparater, men jeg er i tvivl om hvilken jernkerne som kan klare at overføre denne ene (positive) magnet-puls til den permanente magnet.

PS: jeg har i årevis brugt systemet med held med en relativ lille spole, nu vil jeg blot forøge effekten ved at vikle en ny spole med flere vindinger og større kerne.

312
Er det det store "S" der driller dig? Jeg mente nu millisekunder.

313
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi / magnetisme
« Dato: 19, Marts 2009 - 11:01 »
Lad mig starte med at nævne, at jeg er lidt flov over at stille dette spørgsmål, men magnetisme har aldrig været min stærke side.

Jeg planlægger en elektromagnet som skal opmagnetisere andre permanente magneter. Det foregår ved at påtrykke et magnetfelt som er kraftigere end den magnet som skal "oplades". Jeg kan læse mig til, at feltets varighed kan være ganske kort, i størrelsesordenen mS. Magneten består (naturligvis) af et anker med to poler og en kraftig kobbervikling. Spolen aflader en kondensator hvorved tiden er bestemt af kapaciteten og modstanden. En simulering med de valgte værdier giver 500V og en peak strøm på ca 300A, overstået på nogle få mS (jeg kender spolens modstand og selvinduktion men desværre ikke kondensatorens indre modstand).

Da jeg ikke ændrer retning på magnetfeltet har jeg hidtil tænkt at ankeret godt kan laves af alm. blødt jern. Nu bliver jeg imidlertid i tvivl, om ankeret alligevel bør laves af lamelleret jern på grund af den korte magnetpuls, hvad siger I?

314
Alt det andet, diverse / Sv: retssikkerhed?
« Dato: 21, Januar 2009 - 10:13 »
OK, mit indlæg var måske nok affødt af den aktuelle sag med Tvind, men jeg tænker meget mere generelt. Tænk hvilke sager der har været de seneste 10 år hvor KENDTE mennesker, politikere og smarte erhvervsfolk, alle absolut har skullet have deres sag prøvet i flere instanser.

Man får fornemmelsen, at bare man er kendt i medierne kan man få lov til at gå til højesteret.

315
Alt det andet, diverse / retssikkerhed?
« Dato: 21, Januar 2009 - 08:04 »
Jeg ved godt det hører med til landets retssikkerhed, at vi har tre instanser.

Men det irriterer mig alligevel at læse, at lige så snart en person har været omtalt tilstrækkeligt meget i medierne, eller på anden måde er en (mis)kendt person, så skal vedkommendes sag næsten altid til højesteret.

Det må koste samfundet formuer og tid, at behandle den samme sag tre gange.

Kan vi ikke bare sløjfe de to første?

Sider: 1 ... 20 [21] 22 ... 24