Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - harbst

Sider: 1 ... 101 [102] 103 ... 110
1516
Du har vel checket at det ikke bare er remmen som er gået til.

1517
Sådan som jeg fornemmer størrelsen, kan den næppe drives med en husholdningsstøvsuger.

Ville det ikke være en ide med en af de billige askesuge forsatse.

1518
Et skud fra hoften.
Nogle vaskemaskiner har en kontakt, som påvirkes hvis tromlen skingrer for meget, på grund af uligevægt under centrifugeringsstart.

Hvis den kontakt hænger konstant aktiveret vil du få de observerede symptomer.

Normale for moderne vaskemaskiner er at de trækkes med en rem til en jævnstrømsmotor, søm får spænding fra en styret ensretter. Styringen her bestemmer så omdrejningstal og retning , evt med retursignal fra et simpelt tachometere på motoren.  Der er således mangt og meget, som kan svigte og bevirke manglende centrifugeringshastighed.

Når sådan en maskine svigter plejer  opvasker, fryser, køleskab og støvsuger at følge efter indefor kort tid.

1519
Alt det andet, diverse / Sv: Parkinsons lov og andre love
« Dato: 16, December 2007 - 19:22 »
Parkinson skrev og fik udgivet adskillige bøger, også efter 1968.

Jeg ved godt at den med hans lov, er den mest kendte, men ikke den eneste.

1520
Alt det andet, diverse / Sv: Parkinsons lov og andre love
« Dato: 15, December 2007 - 23:26 »
Hej Bjarke
Det kan meget vel være at Laurence J. Peter, er ophavsmand til peterprincippet; men derfor kan Parkinson, jo godt have omtalt det.

1521
Alt det andet, diverse / Sv: Parkinsons lov og andre love
« Dato: 13, December 2007 - 18:33 »
Der var flere bøger af parkinson, og jef er ret sikker på at en af dem omtalte peterprincippet.

1522
Miljøteknik / Sv: Flyrejser og CO2
« Dato: 11, December 2007 - 14:02 »
Mit sidste svar er åbenbart ikke kommet med i debatten. så nu gentager je det i forkortet form.

Det var et andet og mindre Dash 8 fly jeg regnede med.

Hvis O-S undlader at tage et større fly sparer han han jo mere CO2, som han efter jeres tossede logik, så kan bruge til noget andet.

Hvis vi alle på den måde undlader jævnligt at flyve med ikke eksisterende flyafgange, ender vi vel med underskud på CO2 kontoen.   :)


1523
Alt det andet, diverse / Sv: Elektromotor 60Hz / 50Hz
« Dato: 10, December 2007 - 16:29 »
Det stemmer bare ikke med 1,1 PS

Har spekuleret på om der ikke bare er stemplet galt et sted , det er jo håndarbejde.
Det kan også være at de 0,74 kw bare er en oplysning om hvad en hestekraft er.

1524
Miljøteknik / Sv: Flyrejser og CO2
« Dato: 08, December 2007 - 19:54 »
Maximum Fuel Capacity   3,160l/835gals 
Range With Full Payload   1,557km/970m

Det får jeg til ca. 2 l/km .

Men du kan måske forklare data bedre. Jeg har jo ikke meget forstand på flydata. Specielt forstår jeg ikke de 970 m. Er det meter eller mil , og i givet fald , hvad slags mil.


1525
Alt det andet, diverse / Sv: Elektromotor 60Hz / 50Hz
« Dato: 07, December 2007 - 23:36 »
Jeg kan heller ikke få det til 0,74kW

1526
Miljøteknik / Sv: Danmark er EU’s største klimasvin
« Dato: 07, December 2007 - 20:47 »
Vi køber masser af varer i Kina. Produceret ved stærkt forurenende kulkraft. Det sejles hjem på fine Co2 svage skibe, men dog ved CO2 udledning.
Det hele til glæde for danske forbrugere.
Skal den forurening og CO2 udledning så tilregnes Danmark eller Kina ?

1527
Miljøteknik / Sv: Flyrejser og CO2
« Dato: 07, December 2007 - 20:40 »
Hej Bjarke

Jeg tror ikke du læste og opfattede mit indlæg rigtigt.

Sådan som jeg forstår dine data kan turen slet ikke gennemføres uden mellemtankning i et Dash 8 fly.
og så bruger det omkring 2 l brændstof pr /km.

Så det er vist ligegyldigt hvor man ikke flyver hen med det, i stedet for  at køre i bil. 

Mit pointe er at det er uden mening at beregne besparelse af CO2 ve ikke at gøre noget.

I aften kørte jeg ikke i bil til københavn. Sparede jeg så CO2 i forhold til at jeg ikke tog toget til københavn ???



1528
Miljøteknik / Sv: Flyrejser og CO2
« Dato: 07, December 2007 - 16:05 »
Besparelsen er der jo kun fuldt ud, hvis flyet ikke flyver, når vedkommende ikke er med. Og i så fald er det jo ikke flyets forbrug pr pasager, som der skal regnes med.

Hvorfor regner du så ikke med forbrug pr passagerkilometer for alle tolv personer i bilen ?

Det jeg mener er at den slags regnestykker under alle omstændigheder er irrelevante.

1529
Miljøteknik / Sv: Flyrejser og CO2
« Dato: 07, December 2007 - 15:40 »
Lidt længere end ved ikke at flyve til australien.

Der er masser af steder man kan lade være med at flyve til.

Men hvad har det med bilkørsel at gøre?

det at man ikke flyver et eller andet sted hen , gør jo ikke forureningen ved bilkørsel mindre.

1530
Alt det andet, diverse / Sv: Elektromotor 60Hz / 50Hz
« Dato: 07, December 2007 - 13:17 »
Det er uden tvivl en asynkronmotor med 8 poler.

Så er synkront omløbstal 900/min ved 60 Hz
og 750 /min ved  50 Hz.

Når der er opgivet  860 /min betyder det at slippet ved den nominelle belastning ( 1,1 hk )  får den til at  køre lidt langsommere end synkront. Deraf navnet asynkronmotor.
Det maksimale moment afhænger af spændingen, og den har du måske  forhøjet en anelse til 230 v /400V .
Den måske højere spænding vil øge jerntabene lidt og den lavere frekvens trækker i samme retning. Til gengæld betyder tropeisoleringen vel at den tåler højere omgivelsestemperatur end den reelt udsættes for. Det trækker iden anden retning.

Totalt vil den vel kunne give samme moment men ved lavere omdrejningstal og dermed lavere effekt. ca 0,9 hk.

Hvordan er du kommet til et omdrejningstal på 615/min   ???

Sider: 1 ... 101 [102] 103 ... 110