ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
METAR
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 661
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 16005
Total antal emner: 1392
Flest online idag: 85
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 69
I alt: 69
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: METAR (Læst 26227 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Dato:
25, April 2012 - 12:15 »
Der har tidligere været talt om METAR-vejrmeldinger her på sitet.
jeg har i den sidste tid forsøgt at sætte mig ind i koden, blandt andet ved at holde øje med vejrobservationerne for Kulusuk lufthavn fra nooa.gov
Vejrobservationen fra Kulusuk ser sådan ud:
http://weather.noaa.gov/weather/current/BGKK.html
jeg forstår det meste af koden men hvor finder jeg koden for visibility?
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #1 Dato:
25, April 2012 - 12:37 »
Hej Gerda
Visibility er opgivet i meter...eksempel fra dit link:
BGKK 250950Z 21002KT 5000 -SN BKN015 M03/M04 Q1024
betyder
BGKK= Kulusuk (BG er Grønland, KK er Kulusuk)
250950Z= den 25. kl 0950 zulu
21002KT= vind 210 grader 2 knob
5000=sigt 5000 meter
-SN=nedbør: let sne
BKN015=skyer: "broken" i 1500 fod (broken = 5-7 ottenedele af himlen dækket)
M03/M04=temperatur minus 3/dugpunkt minus 4
Q1024= QNH 1024 hPa (lufttryk reduceret til havoverfladen i std. atmosfære)
Hvis sigten er over 10 km skrives bare "9999".
Du kan se danske METAR og TAF her:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
Og koderne er forklaret kort her:
http://www.dmi.dk/dmi/koder.pdf
Håber det hjælper dig lidt videre
Mvh
Jens (som har lært at læse koderne, selvom der er ændret lidt siden jeg lærte det)
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #2 Dato:
25, April 2012 - 15:12 »
Mange tak.
Det hjalp på forståelsen
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
clausn
Debattør
Indlæg: 22
Sv: METAR
«
Svar #3 Dato:
30, April 2012 - 22:09 »
Hej Gerda
Du kan se de lokale METAR på "
www.naviair.gl
" og klikke på region på det lille kort.
MVH
Claus Nielsen
Logget
Claus Nielsen
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #4 Dato:
01, Maj 2012 - 00:37 »
mange tak for linket.
Nu er jeg ved at kunde læse METAR men hvad er TAF?
Hvori består forskellen mellem METAR og TAF
Jeg har forestillet mig at man i TAF kunne læse om banens tilstand, om der er sne på banen, om den er glat, om den er blød, men er dette rigtigt?
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #5 Dato:
01, Maj 2012 - 09:25 »
Hej Gerda
METAR (= Meteorological Aerodrome Report) er det
aktuelle
vejr, denne vil også indeholde informationer om banens beskaffenhed, hvis der fx. er nedsat friktion pga. sne på banen.
Den opdateres normalt hver halve time for travle lufthavne eller hver time for de små lufthavne.
Opdateringen sker 10 minutter i hel og halv. Sker der væsentlig ændringer (en væsentlig ændring er fx. torden) udenfor dette tidsrum udsendes en SPECI. En SPECI er altså en METAR udsendt "udenfor nummer".
TAF (= Terminal Area Forecast) er
vejrudsigten
, altså det forventede vejr i nærmeste fremtid (normalt mindre end 24 timer).
Der kan være to typer TAF:
TAF-FC laves for 9 timer frem i tiden og opdateres hver 3. time.
TAF-FT laves for 24 timer frem i tiden (kun større lufthavne).
Håber det var svar nok
Mvh
Jens
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #6 Dato:
23, Maj 2012 - 14:18 »
Nu forstår jeg det meste. Der er dog endnu nogle ting jeg er i tvivl om:
BGKK 231150Z 08011KT 9999 FEW019 SCT070 BKN120 03/M01 Q1015 RMK 1SC 3AC 7AC
her er en METAR fra Kulusuk. Jeg forstår at RMK betyder Remark, men hvad betyder 1SC 3AC 7AC
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #7 Dato:
23, Maj 2012 - 15:47 »
Hej Gerda
Jeg er ikke 100% sikker, men jeg er
ret
sikker på det er yderligere information om skyerne.
I dit eksempel er der 3 skylag:
1) Det nederste er FEW019, dvs. 1-2/8 i 1900 fod. Disse er i RMK (=bemærkning) beskrevet mere præcist med første blok: "1SC". Det betyder 1/8 stratocumulus.
2) Det mellemste lag er SCT070, dvs. 3-4/8 i 7000 fod. RMK er anden blok "3AC", dvs. 3/8 altocumulus.
3) Det øverste lag er BKN120, dvs. 5-7/8 i 12000 fod. RMK er sidste blok "7AC", dvs. 7/8 altocumulus.
Da jeg lærte koderne, angav man alle skymængder i ottenedele ("octas") og det ser ud til, at man nogle steder stadig ønsker at være mere præcis end bare "FEW"/"SCT"/"BKN"/"OVC" som bruges nu.
Skytypen angives normalt kun i selv koden, hvis det er cumulonimbus (CB) eller towering cumulus (TCU).
Men observatøren i Kulusuk har altså ønsket at angive skytyperne på alle lag og det gør han så i RMK. Det har jeg ikke set gjort i (syd-)danske METAR. De eksempler jeg har googlet mig til ser også alle ud til at komme fra dit hjørne af verden, måske er det en slags "lokalaftale" at man angiver det
Grunden til man ellers normalt kun interesserer sig for at specificere, hvis det er CB eller TCU er, at disse er ekstra farlige at flyve igennem (pga. lyn, isning og kraftige op/ned-vinde). Allerhelst flyver man udenom disse skyer!
Håber du kan bruge denne info til noget
Jens
P.S: Lige nu varmt i DK:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
METAR eksn 231250z 07010kt cavok 23/11 q1029=
METAR ekyt 231320z 10011kt cavok 25/13 q1028 rmk skc=
METAR ekvj 231250z 06016kt 020v130 cavok 26/18 q1027=
METAR ekka 231320z 08012kt 050v110 9999 few035 25/16 q1027 tempo 08012g22kt=
METAR ekah 231320z auto 07011kt 9999ndv ncd 24/11 q1028=
METAR ekeb 231320z auto 10012kt 070v140 9999ndv ncd 24/17 q1026=
METAR ekbi 231320z 09013kt 070v140 cavok 23/15 q1027=
METAR ekvd 231250z 07015kt cavok 21/15 q1026=
METAR eksp 231320z 11012kt 9999 few025 sct200 23/17 q1026 nosig=
METAR eksb 231250z 08018kt cavok 21/16 q1026=
METAR ekod 231250z 05009kt 9999 few025 20/16 q1027=
METAR ekrk 231320z auto 10016kt 9999ndv ncd 24/12 q1027=
METAR ekch 231320z 09015kt cavok 24/11 q1027 nosig=
METAR ekrn 231320z auto 06021g31kt 9999ndv ncd 19/12 q1026=
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
METAR
Seneste Debatindlæg
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[19, Marts 2025 - 20:09]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Google ads:
DR-Nyheder
Eliteuniversitetet Harvard sagsøger den amerikanske regering
Norges dronning Sonja indlagt efter besværet vejrtrækning
Amerikanske aktier i fald efter Trump - igen - kritiserer bankchef
Gamle kendinge er tilbage i Premier League
Paven døde af et slagtilfælde
Mette Frederiksen reagerer: 'En dedikeret fortaler for fred og retfærdighed'
Israelsk efterretningschef retter anklager mod Netanyahu i afskedigelsessag
FN advarer om kaos i Haiti
Nartey sender Vestegnen i ekstase med overtidsscoring
Problemer med MobilePay-overførsler løst
Fortuna Hjørring vinder topkamp i Farum
Overlegne Silkeborg rejser fra Vejle med en 4-0 sejr
Lyngby er tre point fra overlevelse efter point i Viborg
Trump har fortsat tillid til sin forsvarsminister, efter forlydender om ny uregelmæssig gruppechat
Mand truede folk med pistol i Viby - politiet afgav varselsskud
To anholdt i forbindelse med knivstikkeri i Odense
Politiet søger hjælp - hvem står bag gækkebrev?
Politiet søger vidner efter eksplosion i frisørsalon
Fra sit vindue så mand sin bil blive stjålet
Første mejeri i landet får nu mælk fra køer, der aldrig er blevet behandlet med antibiotika
Nyt fra ing.dk
Spørg Fagfolket: Hvorfor kobler man kritisk infrastruktur op på det offentlige internet?
Overraskede forskere: Kvinder hører bedre end mænd
Så tæt er SMR-atomkraft på at blive til virkelighed: Se fem der er fremme i skoene
Spørg Fagfolket: Er kartofler fra genbrugsjord giftige?
Trykluft og grøn brint kan lagre masser af energi i fremtiden: Men en kaverne er ikke lige sådan at danse med
De er bittesmå og lever af lys: Emil dyrker fremtidsmad i ståltanke
Mikroalger er sundt som fisk: DTU-forskere vil gøre det til menneskemad
Spørg Fagfolket: Hvorfor ser Månen større ud ved op- og nedstigning?
Alene hjemme i Mælkevejen
1975: Byggeleder: Edb hører overhovedet ikke hjemme på en byggeplads
Midt i Trump-kaos og krig i Europa taler Bjørn Lomborg varmt om forbudt teknologi
Spørg Fagfolket: Hvorfor ryger svesker så hurtigt gennem tarmsystemet?
Danskerne vil have atomkraft: Men det kræver mere end bare teknologi, advarer ekspert
»Blød«, »grynet« og »...som en hippe-bryg«: Vi smager kaffefri kaffe og kakaofri chokolade
Opskrift: Tiramisu med kaffefri kaffe
I Holland er kaffebrygning ekstrem-videnskab: Bruger massespektrometri og hundrede af ingredienser
Spørg Fagfolket: Hvorfor er fuger så svære at rengøre?
Glem håndsving og solceller: Erfaren radiomand giver fem råd til køb af nødradio
Derfor falder påsken ikke altid, som den skal
Cookies fra 7-eleven er med kakaofri chokolade: Ingeniøren har smagt den med opfinderen
Spørg Fagfolket: Hvorfor kan jeg finde jordstråler med et bøjet stykke ståltråd?
Overvejer grønt lys til pille mod brystkræft
Silkevejen sikret: Panamakanalen er tilbage i USA's fold
Brobizz bliver udsat for svindelforsøg: Ny betalingsteknologi skal afhjælpe problemet
Kinesisk skib slæbte anker 330 kilometer: Men ingen beviser for sabotage på kabel
Faglig boksekamp om atomkraft i Danmark bryder løs: Derfor er eksperterne rygende uenige
Nyt datasystem på vej til sundhedsvæsnet: »Kan have kæmpe potentiale for Danmark«
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Spørg Scientariet: Skal smør virkelig stå i køleskabet?
Amerikansk journalist er ikke i tvivl: Tech-milliardærer vil bruge Grønland til deres drøm om at skabe »netværksstaten«
Cyberangreb koster danske universiteter millioner: Alligevel mangler flere afgørende våben
Tropenætter og dødsfald: »Europa er det kontinent, der opvarmes hurtigst«
Læge snagede i tusindvis af patientdata i Sjælland og Hovedstaden: Jyske regioner afviser lignende kan ske
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Kim har tjekket sikkerheden i Temu-skrammel: Massivt snyd med CE-mærkning
Er din virksomhed omfattet af NIS2-loven? Nyt værktøj giver dig svar
Ligesom på film: Storbritannien udvikler værktøj til at forudsige mord
Spørg Fagfolket: Hvorfor skummer minimælk bedre end sødmælk?
Lyssignaler i Jylland mister radarstyring: Fører til »fuldstændig kaos«
Danmark tøver: Svensk kystby opgiver nu et helt lavtliggende boligområde
Helikopterfirma lukker efter dødsulykke i New York
Netcompany-chef om big tech-afhængighed: Èn ting spænder ben for løsningen
Økonom har regnet på dansk atomkraft i et år. Nu er han klar med en kontroversiel konklusion
Virksomheder nøler med AI: Sådan kommer man bedst i gang
Håndlavede mikrofoner fra Asnæs bruges på verdens største scener
Midt i toldkrigen: »Særregler for amerikansk Big Tech vil ødelægge EU's indre marked totalt«
T=tu/L: Sådan laver du den største vandbombe i svømmehallen
Spørg Fagfolket: Findes der en grænse for rotationshastighed?
Ekspert kalder det »noget pladder«: Hvorfor bliver biotek-firma ved med at ville genskabe uddøde dyr?