ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
METAR
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 614
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 63
I alt: 63
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: METAR (Læst 26674 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Dato:
25, April 2012 - 12:15 »
Der har tidligere været talt om METAR-vejrmeldinger her på sitet.
jeg har i den sidste tid forsøgt at sætte mig ind i koden, blandt andet ved at holde øje med vejrobservationerne for Kulusuk lufthavn fra nooa.gov
Vejrobservationen fra Kulusuk ser sådan ud:
http://weather.noaa.gov/weather/current/BGKK.html
jeg forstår det meste af koden men hvor finder jeg koden for visibility?
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #1 Dato:
25, April 2012 - 12:37 »
Hej Gerda
Visibility er opgivet i meter...eksempel fra dit link:
BGKK 250950Z 21002KT 5000 -SN BKN015 M03/M04 Q1024
betyder
BGKK= Kulusuk (BG er Grønland, KK er Kulusuk)
250950Z= den 25. kl 0950 zulu
21002KT= vind 210 grader 2 knob
5000=sigt 5000 meter
-SN=nedbør: let sne
BKN015=skyer: "broken" i 1500 fod (broken = 5-7 ottenedele af himlen dækket)
M03/M04=temperatur minus 3/dugpunkt minus 4
Q1024= QNH 1024 hPa (lufttryk reduceret til havoverfladen i std. atmosfære)
Hvis sigten er over 10 km skrives bare "9999".
Du kan se danske METAR og TAF her:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
Og koderne er forklaret kort her:
http://www.dmi.dk/dmi/koder.pdf
Håber det hjælper dig lidt videre
Mvh
Jens (som har lært at læse koderne, selvom der er ændret lidt siden jeg lærte det)
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #2 Dato:
25, April 2012 - 15:12 »
Mange tak.
Det hjalp på forståelsen
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
clausn
Debattør
Indlæg: 22
Sv: METAR
«
Svar #3 Dato:
30, April 2012 - 22:09 »
Hej Gerda
Du kan se de lokale METAR på "
www.naviair.gl
" og klikke på region på det lille kort.
MVH
Claus Nielsen
Logget
Claus Nielsen
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #4 Dato:
01, Maj 2012 - 00:37 »
mange tak for linket.
Nu er jeg ved at kunde læse METAR men hvad er TAF?
Hvori består forskellen mellem METAR og TAF
Jeg har forestillet mig at man i TAF kunne læse om banens tilstand, om der er sne på banen, om den er glat, om den er blød, men er dette rigtigt?
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #5 Dato:
01, Maj 2012 - 09:25 »
Hej Gerda
METAR (= Meteorological Aerodrome Report) er det
aktuelle
vejr, denne vil også indeholde informationer om banens beskaffenhed, hvis der fx. er nedsat friktion pga. sne på banen.
Den opdateres normalt hver halve time for travle lufthavne eller hver time for de små lufthavne.
Opdateringen sker 10 minutter i hel og halv. Sker der væsentlig ændringer (en væsentlig ændring er fx. torden) udenfor dette tidsrum udsendes en SPECI. En SPECI er altså en METAR udsendt "udenfor nummer".
TAF (= Terminal Area Forecast) er
vejrudsigten
, altså det forventede vejr i nærmeste fremtid (normalt mindre end 24 timer).
Der kan være to typer TAF:
TAF-FC laves for 9 timer frem i tiden og opdateres hver 3. time.
TAF-FT laves for 24 timer frem i tiden (kun større lufthavne).
Håber det var svar nok
Mvh
Jens
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #6 Dato:
23, Maj 2012 - 14:18 »
Nu forstår jeg det meste. Der er dog endnu nogle ting jeg er i tvivl om:
BGKK 231150Z 08011KT 9999 FEW019 SCT070 BKN120 03/M01 Q1015 RMK 1SC 3AC 7AC
her er en METAR fra Kulusuk. Jeg forstår at RMK betyder Remark, men hvad betyder 1SC 3AC 7AC
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #7 Dato:
23, Maj 2012 - 15:47 »
Hej Gerda
Jeg er ikke 100% sikker, men jeg er
ret
sikker på det er yderligere information om skyerne.
I dit eksempel er der 3 skylag:
1) Det nederste er FEW019, dvs. 1-2/8 i 1900 fod. Disse er i RMK (=bemærkning) beskrevet mere præcist med første blok: "1SC". Det betyder 1/8 stratocumulus.
2) Det mellemste lag er SCT070, dvs. 3-4/8 i 7000 fod. RMK er anden blok "3AC", dvs. 3/8 altocumulus.
3) Det øverste lag er BKN120, dvs. 5-7/8 i 12000 fod. RMK er sidste blok "7AC", dvs. 7/8 altocumulus.
Da jeg lærte koderne, angav man alle skymængder i ottenedele ("octas") og det ser ud til, at man nogle steder stadig ønsker at være mere præcis end bare "FEW"/"SCT"/"BKN"/"OVC" som bruges nu.
Skytypen angives normalt kun i selv koden, hvis det er cumulonimbus (CB) eller towering cumulus (TCU).
Men observatøren i Kulusuk har altså ønsket at angive skytyperne på alle lag og det gør han så i RMK. Det har jeg ikke set gjort i (syd-)danske METAR. De eksempler jeg har googlet mig til ser også alle ud til at komme fra dit hjørne af verden, måske er det en slags "lokalaftale" at man angiver det
Grunden til man ellers normalt kun interesserer sig for at specificere, hvis det er CB eller TCU er, at disse er ekstra farlige at flyve igennem (pga. lyn, isning og kraftige op/ned-vinde). Allerhelst flyver man udenom disse skyer!
Håber du kan bruge denne info til noget
Jens
P.S: Lige nu varmt i DK:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
METAR eksn 231250z 07010kt cavok 23/11 q1029=
METAR ekyt 231320z 10011kt cavok 25/13 q1028 rmk skc=
METAR ekvj 231250z 06016kt 020v130 cavok 26/18 q1027=
METAR ekka 231320z 08012kt 050v110 9999 few035 25/16 q1027 tempo 08012g22kt=
METAR ekah 231320z auto 07011kt 9999ndv ncd 24/11 q1028=
METAR ekeb 231320z auto 10012kt 070v140 9999ndv ncd 24/17 q1026=
METAR ekbi 231320z 09013kt 070v140 cavok 23/15 q1027=
METAR ekvd 231250z 07015kt cavok 21/15 q1026=
METAR eksp 231320z 11012kt 9999 few025 sct200 23/17 q1026 nosig=
METAR eksb 231250z 08018kt cavok 21/16 q1026=
METAR ekod 231250z 05009kt 9999 few025 20/16 q1027=
METAR ekrk 231320z auto 10016kt 9999ndv ncd 24/12 q1027=
METAR ekch 231320z 09015kt cavok 24/11 q1027 nosig=
METAR ekrn 231320z auto 06021g31kt 9999ndv ncd 19/12 q1026=
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
METAR
Seneste Debatindlæg
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Misundelse
af
jj-
[06, September 2025 - 19:25]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Norsk politi bruger tåregas mod demonstranter udenfor fodboldstadion
Flere såret af skud ved bookmakerbutik i Tyskland
Til næste år bliver Hitlers fødehjem til en politistation
Pædofilidømt rocksanger dræbt i fængsel
Rytter alvorligt tilskadekommet og hest død i ulykke ved Herning
Mindst 53 mennesker dræbt i Sudan
21-årig mand slipper for varetægtsfængsling
Tilbagebetaling af iværksætterskat er ti gange større end ventet
Ingen erstatning til norsk flypassager efter prutte-klage
Amnesty vil overvære kampen mellem Norge og Israel
Efter 200 år er Akropolis fri for stillads
Mand død i trafikuheld med letbane i Glostrup
Forsvaret får egen kajplads i Nuuk
Postvæsen laver frimærker med croissant-duft
800 husstande i Odense uden strøm
Nato-mission: Amerikanske og britiske fly overvåger grænsen til Rusland
Næsten 10 procent af Europas vilde biarter risikerer udryddelse
Israelsk angreb i det sydlige Libanon koster én livet
Nordkorea viser atomvåben frem ved stor militærparade
Formel 1-boss savner fyret rival
Nyt fra ing.dk
Specialist vovede sig ud af komfortzonen: »Jeg kunne have søgt nye udfordringer tidligere«
Rockmusiker advarer mod gement AI-tyveri: Nørdens paradoks driver Big Tech frem
Se videoen: ‘Verdens smukkeste bil’ er kommet til København
Simpel geometrisk gåde fra 1600-tallet spøger stadig
Havets droner ændrer krigen: Selv de største krigsskibe er blevet sårbare
Genopbygning efter dødsulykke afslørede nye fejl: Hundredvis af beboere akut evakueret i Odense
Revner i undervogne og utætte vinduer: Fire år gamle tog sendes på værksted i Spanien
Leder: Minister uden muskler
Millioner af selvkørende Teslaer efterforskes af amerikansk myndighed
Se droner dratte ned fra himlen: Ét skud fra nyt mikrobølgevåben er nok
Se tegningerne: Sådan vil Bach Gruppen forstærke Njals Tårn
Rå datamængder og sejlads i cyberspace gør dansker til verdens hurtigste sejler
Chokeret forsker vil levere våben mod mystiske droner: Byder ind med AI-drevet »myggedrone«
Efter konkurs af tech-dronnings selskab: »EIFO får sandsynligvis ikke en rød reje«
Opgiver nye funktioner i F-35 kampfly: Vigtig opgradering skudt til hjørne
Milliarder over budget og 12 år forsinket: Ny kæmpe-check skal redde kriseramte togsignaler
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Danmark vinder sølv til hacker-EM: »Jeg er helt overvældet og meget rørt«
Danskerne sorterer plast men nu lyder advarslen: Indsatsen kan snart ende med at være spildt
Tyskland blokerer for Chatkontrol: Men Hummelgaard »fortsætter forhandlingerne«
Bæredygtighedschef: »Jeg vil anbefale alle at kaste sig ud i ting«
Ørsted i stor fyringsrunde: Nedlægger 2.000 stillinger
Danske Vandværker og ekspert efterspørger beredskabsplan: Ministeriet svarer, at det kræver en lovændring
Spørg Fagfolket: Hvad var den lysende række prikker på himlen?
Danmark stormer frem ved EM i hacking: »Det er svært at være pessimistisk nu«
Forskere advarer om vindtyveri: Tyskere kan snuppe energi for milliarder i Danmark
100 gange billigere end Microsoft Copilot: Dansk AI-assistent indtager snart kommuner og regioner
Sommerfugle og guldsmede er ved at forsvinde: Dansk natur er i forfald
Letvægts-solceller kan limes på tusindvis af tage: Nu har de klaret den første storm
Opdagelse af kemisk struktur med små CO2-fangende hulrum udløser Nobelpris
Her er ‘den anden metode’ til at genskabe SMS’er i minksagen: Eksperter undrer sig
Mens økonomien vakler under brintbranchen, samler millioner af støttekroner støv
For få virksomheder har registreret sig til NIS2: Kan svække Danmarks cybersikkerhed
Italien stak af fra Danmark til 'hacker-jeopardy': Nu venter dramatisk angrebs-øvelse
Nu er der videnskabelige beviser: Derfor gør åndedrætsteknikker dig høj og lykkelig
Hackerangreb skabte flykaos i Europa: Nu har dansk ekspert en advarsel til danske lufthavne
Interstellart objekt drøner forbi Mars: Rover har måske fanget det på kamera
Lovkrav gør ‘tiny houses’ mindre grønne: »Mange krav giver ingen mening«
Tre forskere baner vejen for kvantecomputere: Nu fik de Nobelprisen i fysik
Energikæmpe satser på nyt anlæg: Brygger træsprit til skibe med alternativ opskrift
DKK 60 billion secured—Ørsted can continue operations
Blogindlæg: AI implementering - Barrierer og Løsninger
De nye elbiler har benzinmotor: Rækkeviddeforlængeren er tilbage
Taiwans første digitaliseringsminister: »Vi skal ikke bygge kunstig superintelligens«
60 milliarder er i kassen – Ørsted kan arbejde videre
Salt gør is til en elektrisk motor: Oplagt til robotter i Arktis
Ofte set på stationen: Elevatoren er ude af drift. Nu er det nok, mener handicapchef
Måger og løse aviser fik metroen til at opgive: Nu forsøger DSB sig med drilske detektorer
Politiet indsætter flyvende blå blink ved grænsen til Tyskland
Nobelprisen i medicin går til dyrebar viden om kroppens forsvar