ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Drejningsradius
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1397
Flest online idag: 47
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 21
I alt: 21
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Drejningsradius (Læst 24032 gange)
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Drejningsradius
«
Dato:
31, August 2013 - 16:09 »
Når et køretøj skal dreje, skal alle hjulakslers forlængelser skære hinanden i samme punkt - dette skæringspunkt er centrum.
Dvs. at forhjulene på en bil ikke skal være parallelle, når den drejer.
(Dette er i hvert fald udgangspunktet, indtil man begynder at justere for at få gode køreegenskaber)
Ovennævnte gælder selvfølgelig også for motorcykel - så længe den står lodret.
Men en mc kører i en kurve er den ikke lodret - og skæringspunktet for akselforlængelserne kan være under terræn.
Det er min opfattelse at drejningsradius bliver mindre når mc'en hælder ind mod centrum
- hvis dette er korrekt, hvor ligger da kurvens centrum ??
(når man trækker en mc kan skæringspunktet også være langt over terræn)
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Drejningsradius
«
Svar #1 Dato:
31, August 2013 - 23:02 »
Ackerman geometrier gælder ikke for tohjulere.
Drejningscentrummet findes altid i bagakslens forlængelse . Hvor langt det er under vejbanen bestemmes af hastigheden og drejningskurven beskrevet i G termer.
Ved en hastighed og drejnings kurve der giver 1 G i sadlen vil vektoren være 1,41 G 45 grader nedaf i forhold til tyngdepunktet af fartøjet. Ved 2 G vil vektoren være 60 grader nedaf
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #2 Dato:
01, September 2013 - 10:44 »
Min tanke går ikke så meget på kørsel, hvor man kan tale om G-påvirkning
- jeg tænker snarere på manøvrering.
F.eks. hvis man drejer styret 30° på en mc med en akselafstand på 1,5 m,
så vil drejeradius være ca. 2,6m. - hvis mc'en står lodret.
Hvad betyder det for drejeradius, hvis mc'en hælder 20° indad eller udad ??
Logget
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #3 Dato:
01, September 2013 - 10:51 »
Det er ikke korrekt når jeg ovenfor skriver drejeradius 2,6m
Men skæringspunktet for akselforlængelserne vil ligge 2,6 m fra baghjulet
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Drejningsradius
«
Svar #4 Dato:
01, September 2013 - 22:46 »
Drejning af forhjulet 30 grader udaf med en hældning 20 grader modsat, vil nok betyde et længere hospitalsophold
Men drejning af forhjul 30 grader og hældning 20 grader indad giver en radiusforkortelse på ca. 16 cm (244,14).
Dernæst skal man beregne Centripetalkraften, som de fleste opfatter som modsat af centrifugalkraften.....der er bare den hage ved det at det vi kalder centrifugalkraften ikke eksisterer men bare er mangel på centripitalkraft
Se linket
http://regentsprep.org/regents/physics/phys06/bcentrif/centrif.htm
Hvis man bladrer en side tilbage ved at anvende den blå pil neders i højre hjørne kommer man til centripetalkraften
http://regentsprep.org/regents/physics/phys06/bcentrif/default.htm
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #5 Dato:
02, September 2013 - 09:48 »
Tak for svaret
- jeg havde faktisk forventet, at forskellen var større end 16 cm.
Spørgsmålet er opstået når jeg skal manøvrere mc'en ind/ud af carporten - forbi div. forhindringer.
Da kan den godt hælde væk fra centrum uden efterfølgende hospitalsophold.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Drejningsradius
«
Svar #6 Dato:
02, September 2013 - 10:01 »
Jeg får røde knopper, når folk påstår, at centrifugalkraften "slet ikke findes" - vi har jo alle oplevet den i praksis!
Sagen er den, at Isaac Newton med sin mekanik indførte et nybrud i fysikken, som de fleste almindelige mennesker ikke har forstået endnu. Newton regnede konsekvent i et koordinatsystem, hvor en
retlinet bevægelse
er udgangspunktet. Det kaldes et inertialsystem, og det var et dramatisk brud med alle tidligere opfattelser, ikke mindst af begrebet kraft, men også af den gængse fysik i oldtiden og middelalderen, hvor
cirklen
var den ideelle bevægelse, som afvigelser skulle tænkes ud fra.
Matematisk er det særdeles smart at regne som Newton, og hele den klassiske fysik faldt hurtigt på plads, da videnskabsmændene begyndte at gøre det.
Men "almindelige" mennesker befinder sig stadig i middelalderen, da vi oplever "naturlige" cirkelbevægelser så mange steder. Og vi får selskab af geografer og meteorologer, som bedst kan regne i et koordinatsystem med udgangspunkt et fast sted på Jorden - der roterer.
Altså: Hvis vi regner som Newton, skal der en kraft til at få en bevægelse til at afvige fra den rette linie. I en cirkelbevægelse kaldes den centri
petal
kraften og er rettet mod cirklens centrum.
Regner vi i et roterende koordinatsystem er det modsat, og centri
fugal
kraften vil forsøge at tvinge den roterende bevægelse bort fra cirklen.
Newtonianere insisterer - med støtte i deres simple matematik - på at betragte alt andet end inertialsystemer som "afvigelser", og siger at i disse må der tilføjes "fiktive" kræfter (centrifugalkraft, corioliskraft, vinkelaccelerationskraft).
Jeg er selv af tradition newtonianer og har undervist som sådan i 30 år. Men jeg synes det er lidt en hån mod niveauet i dette forum blot at gentage den gamle frase, at "centrifugalkraften eksisterer ikke".
Centrifugal- eller centripetal-? Jeg medsender et link til en god uddybende forklaring fra en universitetslektor.
http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/centripetalkraft_centrifugalkraft/
Viborgs problem kan jeg desværre ikke bidrage til at løse, men det ser jo til gengæld ud til, at han forstår den del af Mønnikes svar, der ikke handler om centrifugalkraft.
«
Senest Redigeret: 02, September 2013 - 10:03 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #7 Dato:
03, September 2013 - 19:14 »
Jeg kan godt se, hvordan man kan komme frem til at radius bliver 16 cm mindre.
Men vil det sige, at hvis styret drejes 30°,
så vil radius være den samme
hvad enten mc'en hælder 20° ind mod centrum
eller væk fra centrum ??
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Drejningsradius
Seneste Debatindlæg
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Google ads:
DR-Nyheder
Polske fly sendt på vingerne for at beskytte luftrum efter russiske angreb mod Ukraine
Slædehundes dna afslører nyt om Grønlands forfædre
Norge indfører aldersgrænse på køb af energidrik
Busselskab vil gøre det billigere at tage bussen på Bornholm
Hussalget stiger og sætter rekord i flere landsdele
Fralandsvind har været største udfordring for livreddere
Landstrænerens weekend går med at gruble over Eriksen-dilemmaet
75-årig kvinde i kritisk tilstand efter påkørsel af bus
Naturforkæmper i Sydafrika i retten for at smugle over 960 horn fra næsehorn
Ingen tog mellem Næstved og Vordingborg
Regeringen vil sænke elafgiften markant de næste to år
Dommer afviser at offentliggøre udskrifter fra Epstein-storjury
Banedanmark taber sag om hegn i Højesteret
Regeringen vil gøre det ulovligt at køre med lattergas i blodet
Fra i dag er det muligt at finde 3D-printede rev i Københavns Havn
Fortsat røgudvikling fra fem dage gammel brand i affaldsbunker
Polen beskylder Rusland for provokation
Rockwool rundbarberet på børsen - taber over 16 procent
Henrik Toft Hansen stopper håndboldkarrieren
Sverige er parat til at bidrage til Ukraines sikkerhedsgarantier
Nyt fra ing.dk
Regeringen vil sænke elafgiften i to år - besparelser på op til 4000 kr. om året: »Det her er et afgørende gennembrud«
Usikkerhed om EU-krav volder problemer for dansk smykkegigant: »Klart en af de største udfordringer«
Dansk aldersverifikations-app bliver svært afhængig af amerikanske techgiganter: »De kan slukke for den«
Banedanmark vil ikke sætte bomme op, før signalsystem er klart: Men på Sjælland ku' de godt
Jysk robot-direktør har fundet bolværk mod Trumps kaos: »Min arbejdsdag kan være afhængig af, hvad der står i nyhederne«
Se PFAS-danmarkskort: Rigsrevisionen kritiserer ministerie for at afsætte for få penge til oprensning
Video og billeder: Her flytter de 600 ton kirke på 224 hjul i Kiruna
Ny model peger på fysisk grænse for store havvindmølleparker
SpaceAI snød tusindvis af danskere: Nu vokser nye pyramidespil frem
I år eller næste år sker det: VE bliver den største kilde til el i verden
Køge Havn, Aalborg og Københavns Lufthavn plaget af droner: Nu er dansk løsning klar
Musk kunne slippe afsted med skattefrihed for SpaceX i DOGE-tiden: Men han slipper ikke for en tur i retten
It-koks: Staten må opgive at inddrive gæld for 114 milliarder
Kamp om kontrakterne: Våbenleverandører fra 27 lande stiller skarpt på Danmark
Derfor eksploderede kæmperaket: Nu er SpaceX klar til at skyde igen
Rosenkrantz-Theil vil finansiere gratis børnehaver med AI: Løsningen sparer kun fem medarbejdere
Forsinket milliardprojekt spænder ben for nye jernbanebomme: Nu stiger regningen igen
Vi smider en hel kommunes bygninger på lossepladsen årligt: Nu skal riv-ned-kultur stoppes
Her er ministers alternativer til Tiktok og Instagram: Ét sted kan du selv tjene penge
London styrer mod vandkrise: Millioner af liter vand går tabt i lækager og overforbrug
Ukraine serieproducerer nu krydsermissil med rækkevidde på 3.000 kilometer
Chatkontrol kan blive it-mareridt for danske virksomheder: Ekspert foreslår alternativ løsning
Må leve med farlige jernbaneoverkørsler: Ingen bomme før signalsystem er klar ... heller ikke midlertidige
Leder: Kort over Europas våbenfabrikker udstiller Danmarks nøleri
Allergivenlige tomater og skimmelsvamp der producerer mælk - Her er fremtidens mad
De spiste kød fyldt med PFAS: Kommune erkender ansvar, men giver ikke erstatning
Derfor skal du undgå særlige hovedpinepiller i starten af din graviditet
Patriot i problemer: Russiske missiler snyder Ukraines top-luftforsvar
Blogindlæg: Nye byggeklodser til fremtidens energisektor
Snyd med AI stiger på universiteter: Studerende bliver bortvist og får annulleret karakterer
1912: Efter Titanic: Hvordan skal man forbedre sikkerheden til søs?
Spørg Læserne: Inden for skiven
Hvad skal Danmark med en 1000 kvantebit computer? Vi dykker ned i svaret her
Ny dansk forskning skal sikre lynopladning af el-lastbiler
USA planlægger at bygge atomkraftværk på Månen: Et nyt rumkapløb er skudt i gang
Nudging ændrer adfærd: Giv autopiloten et venligt puf
Voldsom togulykke i Sønderjylland: En person død og flere tilskadekomne
Synspunkt: Kina angriber os hurtigt og langsomt – og vi sakker bagud på begge fronter
Svensk vandproduktion i knæ: De kommende uger skal kommuner spare på vandet
Hør hele historien om pyramidespillet Space AI, der ruinerede tusindvis af danskere
Københavns Kommune indrømmer: Ingen kontrol med medarbejdernes snagen i borgernes CPR-data
DTU-professor: Olielobby spændte ben for plastikaftale
Lad os da få det undersøgt: Rådmand iværksætter undersøgelse om a-kraft i Odense
Kommentar: Ørsteds tilbagetog på CO2-lagring afslører statslig zigzag-kurs
Efter sløjt 2024: Salget af varmepumper stiger igen
Kina slår ned på hamstring af sjældne jordarter
SpaceAI snød tusindvis af danskere med elendig software: »Det er noget kineserlort«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Mavens signaler kan muligvis afsløre stress og angst: Dansk forskning skal finde sammenhængen
Leder: Der er en konstruktionsfejl i byggebranchen: Skurke må frem i lyset