ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Undervandsbåde, dykketid
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 132
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 91
I alt: 91
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Undervandsbåde, dykketid (Læst 18024 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Undervandsbåde, dykketid
«
Dato:
13, Marts 2015 - 14:37 »
Fornylig erfarede jeg at moderne undervandsbåde har langt større dykketid end tidligere.
Ubådene man brugte under 2. verdenskrig kunne dykke nogle få timer, men så måtte de op for at forny luften.
Moderne u-både, som f.eks Sælen kan derimod være neddykkede i op til flere uger.
Jeg kan forstå at atomubåde, hvis maskineri ikke forbruger ilt, er i stand til være neddykkede i lang tid og endda generere ilt til mandskabet. men hvordan går det til at ikke-atomdrevne u-både som drivers af dieselelektrisk maskineri, kan have ilt med til rigtig langvarig neddykning?
Hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #1 Dato:
14, Marts 2015 - 10:21 »
Undervandsbåde er ikke min spidskompetence, men Wikipedias artikel om emnet er ret dybtgående:
http://en.wikipedia.org/wiki/Submarine#Electric_transmission
Linket her går direkte til afsnittet om fremdrift under vandet.
Det fremgår, at der er flere muligheder: elektrisk drift - fra batterier - under dykning er oplagt. En anden mulighed er at medbringe flydende ilt til drift af dieselmotoren og en tredje en brændselscelle.
Jeg vil tillade mig at pege på et helt andet problem: for at mandskabet kan overleve i længere tid må der også fjernes CO
2
fra luften i ubåden. Teknikker til dette var en væsentlig del af rumfartsprogrammet, så de er utvivlsomt blevet meget forfinede siden. Teknologien kan jo let omstilles til andre formål også, og jeg tror bestemt den indgår i langtidsdykning.
Logget
Mvh. Morten Jødal
j_skib
Debattør
Indlæg: 44
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #2 Dato:
14, Marts 2015 - 19:54 »
Jeg har en svag erindring om, at nogle ubåde bruger stirling motorer til fremdrift under vandet. Ubåden skulle selv medbringe ilt i en eller anden form, til stirlingmotorerne (stadig ud fra hukommelsen).
Stirlinmotorerne er formentlig valgt pga den næsten lydløse drift.
Dette var ikke trådstarters spørgsmål, men dog lidt i samme boldgade (ubåden skal medbringe ilt til fremdrift under vandet). Prøv evt at søge på teksten "stirling motorer ubåde norden", og der dukker lidt op om ubåde.
//Jørgen.
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #3 Dato:
14, Marts 2015 - 22:49 »
Tak for gode links.Jeg ser at man bruger stirlingmotorer der kører på dieselolie og ilt som medbringes flydende, og man har endog brugt brintoverilte - og der har også været ulykker med dette.
Det er rigtigt at CO
2
også skal bortskaffes.
I filmen Das Boot om en tysk U-båd under krigen kan man se at ved langvarig dykning sendes mandskabet til køjs og skal trække vejret gennem såkaldte kalipatroner som opsuger CO
2
.
Hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #4 Dato:
15, Marts 2015 - 12:04 »
Hvis vi nøjes med de traditionelle ubåde fra 2 verdenskrig og årene efter , havde man under vandet to muligheder for fremdrift, Man kunne bruge en snorkel når båden ikke dykkede ret dybt . Sejlads under vandet var hurtigere , mere komfortabelt og med mindre brændstofforbrug.
Den anden mulighed var med batterier. Komprimeret luft på tanke og eventuelt kali til at absorbere "seoto".
Risikoen ved batterierne var bl.a. at lækager kunne få havvand i dem med udvikling af klor som resultat.
«
Senest Redigeret: 16, Marts 2015 - 00:33 af harbst
»
Logget
Jørgen Harbst
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #5 Dato:
16, Marts 2015 - 00:48 »
Hej Gerda
Man trækker ikke vejret gennem en kalipatron. Det er kun udåndingsluften som skal den vej.
Til redningsarbejde i kulminer havde tyskerne udviklet åndedrætsbeskyttelse med kredsløbsapparater. Der udånder man gennem en kalipatron ned i en gummisæk, hvorfra man igen trækker vejret. Når sækkens fyldning falder ,åbnes automatisk for efterfyldning fra en iltflaske. Den slags apparater er farlige for folk uden den tilstrækkelige træning. De skal være helt lufttomme, ellers risikerer man at indånde kvælstof med lille eller intet iltindhold. Enkelte brandvæsener bruger dem også til specialopgaver. Da man ikke skal slæbe rundt på store luftflasker, kan man få en meget længere indsatstid end med sædvanligt trykluftsapparat.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Undervandsbåde, dykketid
Seneste Debatindlæg
Misundelse
af
jj-
[
I dag
ved 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Italiens højesteret annullerer udleveringen af mistænkt for Nord Stream-sabotage
Vildsvinet fra Brabrand er blevet skudt
Vildsvin på fri fod i Brabrand
Geert Wilders genoptager sin valgkampagne
Trækker minister ind i sag om valgmøde 'kun med kvinder' i Herning
Guldboxen er klar til første landsholdskamp i Nykøbing Falster
Novo køber lægemiddel i milliardhandel
Vulkan i Indonesien sender askesky 10 kilometer op i luften
Minister er positiv over for, at RUC lukker uddannelser før tid
Center kan hjælpe universiteter med at kontrollere internationale studerendes dokumenter
Dansk milliardstøtte skal hjælpe Ukraines flåde og træne soldater
Regeringen forlænger midlertidig grænsekontrol: Har snart været der i 10 år
Region Hovedstaden polstrer medicinlager mod krisetider
Putin mødes med Syriens nye præsident: Vil knytte tættere bånd
Højesteret slår fast: Michelin-middag var bestikkelse
Norsk lottoskandale udløser millionbøde
Standup skal lokke studerende tilbage til hjemkommune
Nationalt krav til brandvæsnets udrykning afskaffes
USA's krigsminister opfordrer allierede til at købe amerikanske våben til Ukraine
Svensk partileder går af efter fem måneder grundet had og trusler
Nyt fra ing.dk
Ingen reservekraft til vinter: I værste tilfælde må svenskerne slukke for strømmen
På vej til Europa: Førerløse taxier kører snart i London
Spørg Fagfolket: Når der overhovedet noget koffein med ud i en espresso?
Borgmestre i lobbykampagne: Ny motorvej fra Kalundborg til Næstved skal afkorte køreturene
Spørg Fagfolket: Beskytter vand mod UV-stråling?
Vindmølleingeniør: »Sig dine karriereønsker højt – ingen kan læse dine tanker«
Major med opråb til DSB og trafikselskaber: Behold dieseltogene. De er afgørende i krig
Vindmøller og solceller bankes op i rekordfart: Alligevel går det for langsomt
Kinesisk detektionssystem var nede, da anmeldelser om droner over Oslo Lufthavn for tre uger tikkede ind
Teleselskab »beklager« fejl: Men misinformation om hackerangreb florerer på nettet
Sjællandske provinsbyer drømmer om S-tog: Professor vil have idéen begravet
Broingeniør: »Man må have en Pippi-indstilling, når benene ryster lidt under én«
Spørg Fagfolket: Hvad sker der konkret i cellerne, når UV-lys rammer huden?
Danmarks nye grønne flyrute hakkes ned: »Biobrændstoffer er en forfærdelig klimaløsning«
»Ensom og ødelagt« russisk ubåd krydser Storebælt med dansk patruljeskib i hælene
Dansk transportgigant efter påstået hackerangreb: »Vi behandler sagen med stor alvor«
Med ny succes er SpaceX klar til næste kapitel for Starship
Satellitter lækker samtaler, SMS’er og fortrolig militær data: Kan opsnappes for billige penge
Windows 10 udfases: Danskerne hamstrer nye bærbare PC'er
Danmarks vindmøller står igen stille meget af tiden: »Det er jo tudetosset«
Synspunkt: Har Sundhedsstyrelsens solråd været skadelige for folkesundheden?
Højvande truer historien: Aalborg hæver havnefront med tæt på to meter
Digital suverænitet er tæt på umulig uden et fælles kompas
Regeringen truet med retssag: Danske kartofler kan forsvinde fra supermarkederne
Tre ud af fire eksploderet i år: Se med, når SpaceX igen i nat opsender en Starship-raket
To tog i frontalt sammenstød: Minister peger på frygtelig fejl
Skibsingeniør: »Jeg har stort set ikke anvendt færdigheder fra min studieretning«
Skibstunnel gennem farligt farvand ender sine dage på tegnebrættet
Toiletskyllene kan svigte uden strøm: Hvem står med lorten i en nødsituation?
Slut med at spise foie gras med dårlig samvittighed: Nu har forskerne et teknologisk fiks
Maersk dropper milliarddyrt specialskib til havmølleparker i USA
Synspunkt: Danmark sidder på en historisk stor forskningsreserve: Nu skal vi sørge for ikke at klatte den væk
Danske pensionspenge flyder til sortlistet teknologi til Israel: »Dybt problematisk«
Ingeniør og youtuber: Giver tips om livet som expat i Danmark
Spørg Læserne: På med baretten
1907: Brødrene Lumière opfinder ny teknik til farvefotografi
Nye særlige rumsonder har forladt Jorden: Skal udforske de yderste sfærer
Specialist vovede sig ud af komfortzonen: »Jeg kunne have søgt nye udfordringer tidligere«
Rockmusiker advarer mod gement AI-tyveri: Nørdens paradoks driver Big Tech frem
Se videoen: ‘Verdens smukkeste bil’ er kommet til København
Simpel geometrisk gåde fra 1600-tallet spøger stadig
Havets droner ændrer krigen: Selv de største krigsskibe er blevet sårbare
Genopbygning efter dødsulykke afslørede nye fejl: Hundredvis af beboere akut evakueret i Odense
Revner i undervogne og utætte vinduer: Fire år gamle tog sendes på værksted i Spanien
Leder: Minister uden muskler
Millioner af selvkørende Teslaer efterforskes af amerikansk myndighed
Se droner dratte ned fra himlen: Ét skud fra nyt mikrobølgevåben er nok
Se tegningerne: Sådan vil Bach Gruppen forstærke Njals Tårn
Rå datamængder og sejlads i cyberspace gør dansker til verdens hurtigste sejler
Chokeret forsker vil levere våben mod mystiske droner: Byder ind med AI-drevet »myggedrone«