ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig.
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
2 x 12>220 inverter.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 479
Sidste:
PTRasmussen
Statistik
Total antal indlæg: 16022
Total antal emner: 1414
Flest online idag: 29
Flest på samme tid: 2687
(03, April 2026 - 11:51)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 19
I alt: 19
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: 2 x 12>220 inverter. (Læst 23506 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
2 x 12>220 inverter.
«
Dato:
16, September 2019 - 17:41 »
Jeg er så ..v træt af min gaskøl i camperingsvognen, at jeg vil lave teknologiskift. Jeg han lille 220V kompressor skab og 2 inverter 1000W samt 300W. 1000W bruger 1A, mens 300W 0,15A i hvile. 300W kan ikke starte køl. Spørgsmål er derfor; kan jeg starte med den stor og efter motoren er i gang skifte til den lille? Sådan helt råt, med et relæ uden noget med fasestyring og den slags eller hvad?
I øvrigt hvad er fase og nul på den slags?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: 2 x 12>220 inverter.
«
Svar #1 Dato:
17, September 2019 - 15:12 »
En simpel topolet generator ( som inverterens udgang er) har ikke noget som hedder fase og nul.
Hvis den kan starte på din 1000 w inverter så hold det dog i gang på den. Byg så et system så inverteren frakobles de 12V når køleskabstermostaten slår fra.
Du finder nok ud af at du ikke har energi nok på campingvognsbatteriet til at drive et elektrisk kølestab.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: 2 x 12>220 inverter.
«
Svar #2 Dato:
23, September 2019 - 11:04 »
Hvad er dit reelle problem med dit campingkøleskab, For mit campingkøleskab kører på gas,12V og 230V.
Dit gaskøleskab må være tussegammelt, for siden jeg begyndte at campere (1978) har Elektrolux og deres udenlandske afdelinger kun leveret absorpsionskøleskabe med de tre nævnte muligheder.
Og det har de andre fabrikanter også gjort.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: 2 x 12>220 inverter.
«
Svar #3 Dato:
23, September 2019 - 15:18 »
Se tråden om Chrismarks køleskab.
Så vil du se at han i et misforstået projekt har arbejdet intenst på at ødelægge gasfunktionen.
Logget
Jørgen Harbst
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: 2 x 12>220 inverter.
«
Svar #4 Dato:
23, September 2019 - 18:09 »
Citat fra: harbst efter 23, September 2019 - 15:18
Se tråden om Chrismarks køleskab.
Hvilken? Jeg har købt ny brænder og indsat filter, da der kommer skidt til dysen. Bedst var det dog og finde årsag til det skidt.
Jeg tænker på teknologiskift som andre gennemfører; koster penge, men har flere fordele. Højst sandsynligt er min brug af skabet hel gal, men har ikke læst brugs anvisning. Ved 35 C i vognen er der 20 C i køl og lidt frost. Læser jævnligt om bøvl med nye skabe. Min er 35 år.
I gamle dage havde vi lokum i gården og levede med det også i frostvejr.
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: 2 x 12>220 inverter.
«
Svar #5 Dato:
27, September 2019 - 10:12 »
Køb en Honda(klon) generator, model helt lille, og et normalt 230 volt kompressorkøleskab.
Eller se til bådverdenen og byg noget med en 12 volt Danfoss kompressor, der er meget støjsvag.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: 2 x 12>220 inverter.
«
Svar #6 Dato:
06, Oktober 2019 - 17:26 »
Det er billigere at købe en køleboks der kan køre på Gas-12V og 230 V
https://www.dba.dk/koeleboks-dometic-rc1700-egp/id-1059807077/
linket viser til en flot brugt køleboks til 1500 kr (nypris omkring 2000 kr.)
Denne type køleboks til 1800kr har jeg haft som ekstra kølemulighed i 30 år og den fungerer upåklageligt den dag idag og det gør fryseboksen også
https://www.dba.dk/koeleboks-electrolux--dome/id-1059533533/
Disse forslag er i alle tilfælde billigere end end en Honda generator og et kompresorkøleskab
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: 2 x 12>220 inverter.
«
Svar #7 Dato:
10, Oktober 2019 - 06:40 »
Køb en 12V KOMPRESSOR-køleboks.
Absorbtionsmodellerne bruger meget energi på at varme, og køler elendigt, når det er varmt.
Det sidste er måske mindre aktuelt i Danmark, hvor vi kun har to årstider, den grå og den grønne vinter, hvoraf den sidste er den værste, da vi ikke varmer husene op mellem oktober og april.
12V-delen på køleboksene er med peltierelementer, der heller ikke rigtig batter.
Jeg er yderst tilfreds med vores 12V kompressorkøleboks fra Harald Nyborg
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: 2 x 12>220 inverter.
«
Svar #8 Dato:
10, Oktober 2019 - 16:43 »
Jamen har man plads til et billigt kompressorkøleskab er det langt at foretrække. De mindste er normalt en del større end apsorptionsskabene.
Men til campingbrug er absorptionskøleskabene langt at foretrække frem for de peltierelement drevne
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: 2 x 12>220 inverter.
«
Svar #9 Dato:
10, Oktober 2019 - 18:34 »
Tak for jeres svar og forslag. Nu har jeg en lille 40L 220V kompressor skab med frys, A---- samt de nævnte inverter der dog ikke er sinus. Denne køl bruger ca. 24W/T ca. 25% drift, mens den i CV-en bruger 110W 100% af tiden og intet reserve. Absorptions skabet klare fint ca. 15C under omgivelser og kan ikke mere. Det der A--- kan vel forbedres med nogle 10 cm. flamingoplader til A+(x10)
. Plads har jeg nok af. Og som nogle fornuftig påpeger; hvis den kan ikke klare bilkørsel i det lange løb, standser man bare hos den nærmeste køl pusher og køber nyt til 1Kkr.
Husk nu på, at det skal virke off-grid.
Jeg har ca. 200Ah syre, men det der med opladninger er noget shit, derfor har jeg købt (hold fast) 12V 5Ah 30C li-po X 10. Vægt 4Kg. De kan lades op med 50A fra bilen på en time. Dertil 260W sol, når den er der. Grunden til 10 x li-po er, at jeg kan bruge dem til bred udvalg af boremaskiner, flyvemaskiner, både.....osv. Mens 1 x 50Ah til hvad? Dertil kan jeg hurtigt lave 24, 36, 48 ....120Volt.
Har prøvet min kompr. skab fra bilen i 8 timer det giver 200Watt. + inverteren. Dvs. jeg har det jeg skal bruge, men er i tvivl om det praktiske, men det er vel bare prøve. Der er flere autocamper der kører på kompr. + inverter. Teknologi der ikke fandtes 30 år siden.
«
Senest Redigeret: 10, Oktober 2019 - 18:44 af chrismark
»
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: 2 x 12>220 inverter.
«
Svar #10 Dato:
10, Oktober 2019 - 23:10 »
Du skal have mere styr på energi og effektenhederne. Køleskabet bruger ikke 24W/t. Det er noget vrøvl.
Det du mener er sikkert at det i middel angives at bruge 24 W. Derfor kan kompressoren i drift jo godt bruge ca. 200 W , hvis den under standardiserede betingelser kun kører ca. 1/4 af tiden.
For nu at blive vedeksemlet, som måske ikke passer helt på dit skab, så bruger en 200 w asynkron køleskabkompressor måske 1, 5 A ved 220 V i sinusform. Ved den kurveform invereren giver er det ikke godt at vide, hvor meget strøm den optager, men effekten bliver større da overtonerne genererer større tab.
Startstrømmen i den første brøkdel ad et sekund er flere gange så stor. Det er derfor den skal have 1000W inverteren for overhovedet at komme i gang. hvis du råt kobler over på en anden, ikke synkroniseret inverter, starter et nyt overgangsforløb, som ikke kan klares med en 300W inverter.
Pas på med de lithium batterier. De er ekstremt farlige hvis der ikke er en kontrol mod over- eller underafladning.
Selv gamle absorbtionsskabe havde termostyring og bruger ikke fuld effekt konstant.
Hvis dit eksisterende skab køler dårligt på el, skyldes det sikkert for dårlig luftcirkulation på bagsiden eller tilstopning af køleribberne med støv.
For ordentlig funktion på gas skal du have renset "skorstenen" .Få nu det skab afmonteret , spiralen ud af kanalen og en passende flaskerenser nogle gange igennem. så er du også fri for at sod og rust falder ned i brænderen.
«
Senest Redigeret: 11, Oktober 2019 - 09:06 af harbst
»
Logget
Jørgen Harbst
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: 2 x 12>220 inverter.
«
Svar #11 Dato:
19, Oktober 2019 - 23:34 »
Amerikansk (kinesisk) plug-and-playløsning, til at erstatte absorbtionskøl med kompressorkøling:
https://www.youtube.com/watch?v=Yte1V3CkDrw
Til varme installerer man så et kinesisk luftvarmende oliefyr
https://www.youtube.com/playlist?list=PLne7MoW21Rk01DYGGfOqIbYt6H1ZFSFks
Links tilrettet, direkte youtube fungerer ikke
«
Senest Redigeret: 23, Oktober 2019 - 16:05 af E. Tranberg
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
2 x 12>220 inverter.
Seneste Debatindlæg
Undskyldning for og imod
af
jj-
[21, Juni 2026 - 20:00]
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[14, Juni 2026 - 10:04]
Supersygehus i Aalborg
af
jj-
[28, Maj 2026 - 19:42]
Nitrit i drikkevand.
af
jj-
[08, Maj 2026 - 19:46]
Undgå kollisioner med tog
af
jj-
[02, Maj 2026 - 20:17]
Pyrolyse luftfourening.
af
jj-
[22, April 2026 - 20:14]
Store bedeDags afskaffels...
af
jj-
[17, Marts 2026 - 20:42]
Mørk chokolade
af
jj-
[12, Marts 2026 - 20:22]
De moderater
af
jj-
[11, Marts 2026 - 20:20]
Folkeafstemning i Grønlan...
af
clausn
[24, Februar 2026 - 10:07]
Let my Greenland go.
af
jj-
[15, Februar 2026 - 20:17]
Ingeiørdebat lukker snart...
af
jj-
[07, Februar 2026 - 18:08]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Google ads:
DR-Nyheder
To personer døde i forskellige drukneulykker i Nordsjælland
Flere end 300 er døde af ebola i DR Congo
23-årig britisk TikTok-influencer anklages for drab på sin kæreste i Dubai
Modstandskvinden Jutta Graae hyldes med statue
To tog er stødt ind i hinanden i Polen
Den canadiske sanger David Clayton-Thomas er død
51-årig mand død i arbejdsulykke ved Esbjerg Havn
Overgravet kabel skaber togforsinkelser
Ryanair vil 'modvilligt' droppe afgift, så familier kan sidde sammen
Lokaltog kører med færre tog sommeren ud
20-årig mand er varetægtsfængslet i fire uger efter knivstik
Politiet fremlægger drone-efterforskning klokken 13 i København
25 på danskerlisten i Venezuela
DMI: Her er hjemmesiden, du bør tjekke inden ferien
Myndighed frygter mange omkomne efter to kraftige jordskælv i Venezuela
20-årig mand varetægtsfængslet efter dødsulykke i Tilst
OL-atleter kan fremover søge om at få 65.000 kroner
Tre busser stjålet indenfor en uge i Hobro
Naboer på villavej vil mindes dræbt kvinde onsdag aften
Sigtet for vanvidskørsel med studenter
Nyt fra ing.dk
Supersygehus hjemsøgt af alvorlig it-fejl: »Vi fik jo lovning på, at det her nærmest aldrig skulle kunne ske igen«
Leder: Efter spionage-bombe fra Slotsholmen: Statscheferne har mistet deres sidste undskyldning for USA-cloud
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Mystisk syn før kampfly blev skudt ned over Iran: »Virkelig noget rumvæsen-agtigt shit«
Vidner forvekslede dem med fly og stjerner: Men Københavns Politi kan ikke afvise droner
Elbilen kan bukke under for sommervarmen: Tjek denne del for at undgå en dyr regning
Onsdag var knald eller fald for jysk Microsoft-indtog: »Kommunen er ved at lave en KÆMPE STOR FEJL«
Er videoen eller billedet ægte? Bølge af krav vælter ind over AI
Venezuela ramt af sjældent tvillinge-jordskælv: Op mod 100.000 frygtes døde
Ingeniøren taber i retten: Staten må holde it-leverandører hemmelige
Vreden bobler over i ingeniørkæmpe: Leders trøje antænder ophedet konflikt
Nationalmuseet advarer ansatte efter it-indbrud: Stjålne data kan misbruges til lånesvindel
Urimeligt løngab: Ingeniørers første lønforhandling kan være 1.000.000 kroner værd
Efter fængselsdom for grov vanrøgt: Ny naturminister vil have flere vilde dyr
Elselskab forudså presset på elnettet: Tykke kabler giver nu stort forspring
TDC vinder over staten: Forbud mod Huawei-udstyr var ekspropriation
Regeringen vil sende »dronekapacitet« til Hormuzstrædet: »Ikke en ufarlig mission«
Vild tur på 10 minutter fanget på video: Førerløs elbil drøner på rekordtid gennem berømt bane
Washington frygter ny cybertrussel: AI bryder ind i topsikrede it-systemer
Bilindustrien advarer: Europa taber med forbud mod amerikansk teknologi
Amerikanske datacentre ryger bagerst i elkøen: Men deres danske kunder er glade
Forskere fylder elbiler med gamle dæk for at slippe for hylelyde
Datatilsynet går ind i sag om Kertemindes brug af AI
Hedebølge skaber kaos: Bøjede togskinner, brande og presset atomkraft
Helårsdæk hitter hos danskerne - men ny test dumper dem på stribe
Efter Trumps blokade: Professor har ét spørgsmål til danske virksomheders AI-strategi
Undrer du dig over noget? Stil dine spørgsmål til Ingeniørens Spørg Fagfolket-brevkasse
Redning til elnettet fra uventet front: AI skal forudsige sol og skyer
Millionbesparelse efter USA-farvel: Dansk myndighed dropper techgiganterne
Hedebølge udløser kæmpe udsving i elprisen: Det kan blive »unødigt dyrt« at lade elbilen
DSV, Mærsk og dansk politi ramt af globalt datalæk: FE advarer danske virksomheder
Kunstige gletsjere skal redde bjerglandsbyer i akut vandmangel
Langt bag frontlinjen: Ukrainsk hybridvåben bringer droner otte kilometer op i luften
Synspunkt: Tillykke! Danmark har fået en teknologi-regering
Skal du købe brugt elbil? Kæmpe test kårer bilerne med de bedste batterier
Elnettet presset af billig strøm: »Vi har bare skubbet problemet til nattetimerne«
Husker du 'dunkelflaute'? Nu trender et nyt udtryk i energibranchen
Norge bremser elbusser af frygt for vejslid: Dansk ekspert undrer sig
Politikere vil beskytte elkunder mod alt for høje aconto-regninger: »Moderne målere gør det unødvendigt«
Det er utroligt lille og findes i vores drikkevand: Nu viser det sig at være farligt for mennesker
Ny data-faldlem i Copilot møder kritik: »Det bekymrer os«
1963: Kig indenfor i salonerne på kongeskibet Dannebrog
Jysk kommune var uklar: Beskyttet natur blev barberet for træer
Hvorfor så dyrt at fikse elbilers batterier? Nordens eneste værksted af sin slags gemmer på svaret
Spørg Fagfolket: Hvordan kunne Stephen Hawking leve så længe uden motion?
Hun elsker, når medarbejderne snakker fodbold: I 55 graders kulde skal tonen være varm
Presbold til Novonesis-fabrik: Sæt produktionen op og forbruget ned
Forældre skaber livsfarlige trafiksituationer ved skoler: Nu sætter sydjysk skole et særligt våben ind
Leder: Googles forræderi er totalt - nu må vi handle
Dansk minister bekræfter deltagelse i lukket Peter Thiel-netværk