ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Isopropylalchohol i Diesel.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 109
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 43
I alt: 43
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Isopropylalchohol i Diesel. (Læst 44177 gange)
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #15 Dato:
24, Januar 2008 - 22:08 »
Ja man kan købe æther på Apoteket.Uden problemer 1 deciliter kostede sidste gang jeg købte 8 kr. Man bruger det til at fjerne tæger fra hunde.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #16 Dato:
25, Januar 2008 - 14:46 »
Citat fra: B Mønnike efter 24, Januar 2008 - 22:08
Man bruger det til at fjerne tæger fra hunde.
... og til at starte gamle dieselmotorer.
Den væsentligste risiko ved æter er ikke dets giftighed, som er ret lav, men eksplosionsfaren. På grund af det lave kogepunkt fordeler dampene sig lynhurtigt i nærheden af flasken - altså INGEN åben ild!
Dertil kommer, at gammel æter har en tilbøjelighed til at danne etherperoxid ved reaktion med luftens ilt, og dette stof er ekstremt eksplosivt - i yderste konsekvens eksploderer flasken, når man løfter den ned fra hylden!
Altså er det yderst relevant at købe æter i små mængder ad gangen.
Til orientering, da nu tilgængeligheden af endnu et kemikalium er kommet på dagsordenen:
Jeg har i en anden tråd luftet muligheden af at starte en kemikaliehandel med salg til private. Resultatet er desværre, at det vil være umuligt at få forretningen til at løbe rundt så længe jeg er på efterløn og tilmed give en masse administrativt bøvl med A-kassen. Det er ikke ulovligt, men en reel timeløn på ca. minus 10-30 kr. virker ikke attraktiv ...
Så jeg tænker igen omkring 2010, når systemet slipper mig.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #17 Dato:
25, Januar 2008 - 14:53 »
I skal også have en anekdote om giftigheden af æter:
For ca. 40 år siden havde en potentiel voldtægtsforbryder i Århus fået en "god" ide: han ringede på hos enlige kvinder, og når de lukkede op, fik de en ætervædet klud for næsen.
Det prøvede han 5 gange.
Kvinde nr. 1-4 fik vristet sig løs og råbte op, så han stak af.
Nr. 5 fik holdt ham fast længe nok til, at en vaks nabo kom til hjælp og manden blev fanget.
Ingen af dem mistede bevidstheden og ingen blev voldtaget
Det hører også med til vurdering af giftigheden, at da hospitalerne for ca. 100 år siden helt opgav chloroform som bedøvelsesmiddel til fordel for æter, var den væsentligste grund, at der er et langt større spring fra den mængde æter, der bedøver en patient, til den mængde, der dræber patienten, end ved chloroform. Så måtte man tage sine forholdsregler mod eksplosionsfaren.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #18 Dato:
26, Januar 2008 - 10:47 »
Lidt ansporet af dine butiks tanker.
Er det noget der skal være Net baseret .. altså sådan at kunder skal have tingene tilsendt ?
I så fald kan der være endnu en næsten uoverstigelig barriere, for i DK er vi så hysteriske med hvad og hvordan man må sende af kemikalier så man næsten kan trække på smilebåndet af det.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #19 Dato:
26, Januar 2008 - 11:46 »
Ja, det var tanken, at det skulle være en ren netbutik uden fysisk adresse tilknyttet (jeg har fundet et kælderrum, der med rimelighed - men ikke omkostningsfrit - kan indrettes til lager).
Jeg er ikke lige så bange som du for problemet med forsendelse, da jeg i mange år har været regelmæssig modtager af små pakker med kemikalier. Visse ting - især de ætsende - kom med fragtmand, men meget med Post Danmark. Så det kan altså lade sig gøre, men forsendelsesomkostningerne skal naturligvis lægges oven i prisen.
Derimod kan jeg næppe få kunderne til at betale for, at der modregnes i min efterløn ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #20 Dato:
27, Januar 2008 - 23:24 »
WD40 bør altid ligge i en gammel bil og lign. steder - det kan fjerne mislyde som der står på dåsen, men man må dog ikke bruge det på ens kone af den grund.....
Lidt mere seriøst, så kan man sagtens bruge WD40 som alternativ til dieselstart/æter - det er bare ikke lige så effektivt (jeg tror også at det er drivgassen der giver den effekt).
Nogle gange kan man få rynker i panden, når man hører en dieselmotor der har fået et skud dieselstart og i sådanne tilfælde kan det være rart at bruge et mildere middel = WD40. For meget dieselstart kan være en anden måde at få/flå et topstykke af en motor. Det virker også fint på benzinmotorer (på godt og ondt).
Et andet trick jeg kender med WD40 er på bezinmotorer, der ikke vil starte når det er koldt og fugtigt - dvs. når startproblemet er overgang på tændkabler/tændrør pga. skidt og fugt.
En god tåge af WD40 på tændingssystemet og så starter motoren fint igen. Dette er dog en kortvarig frist, da WD-40´s smørende egenskab, samler mere skidt på tændkabler end før og næste morgen står du med en lign. problem der kun vokser sig større - her skal der en klud og knofedt til for at fjerne det oprindelige problem, men WD-40 redder dig hurtigt første gang og er jo sådan set også en måde at fejlsøge på første gang.
Brug forøvrigt aldrig WD40 til at smørre på steder hvor der kræves fedt og lign. smørremidler. WD40 er lynhurtig at smørre med og næsten lige så hurtigt forsvinder den smørrende effekt igen, da det jo er en tynd olie.
Så lang så godt med mine erfaringer med WD40 - de er gennemprøvet på godt og ondt i praktiske eksempler. Jeg hører gerne hvis andre har lign. tricks - de fleste af jer kender måske allerede overstående ?
Mht. Gerda's Gummiged, så vil jeg stærkt anbefale at installere elektrisk varme på motoren - det har den meget bedre af i længden og det er jo standart vare i den del af verden (jeg har selv boet der i et par år).
Kan det forresten være at isopropanol ikke har så stor betydning for Cen-tallet, men mere har en fugtfjernende effekt ? Kan det være en måde at undgå dieselslam ? - det giver selvfølgelig ikke et svar på hvorfor det skulle virke på gamle dieselmotorer.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #21 Dato:
28, Januar 2008 - 16:59 »
Skal vi ikke allesammen blive enige om at:
At en
standart
med
T
i enden er et flag
og en
standard
med
D
er al det andet.
Standard udstyr
Standard størrelser
Srandard mål
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #22 Dato:
28, Januar 2008 - 17:19 »
Kunne Hr. Læren ikke forklare hvad "Srandard mål" er ?
Logget
Uffe Kaagaard
Senior
Indlæg: 217
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #23 Dato:
28, Januar 2008 - 20:28 »
Og når Hr. læreren er igang, kan vi så få en forklaring på, hvad "al" er for noget.
Uffe
Logget
Med venlig hilsen
Uffe
Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?
Uffe Kaagaard
Senior
Indlæg: 217
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #24 Dato:
28, Januar 2008 - 21:30 »
Og hvis vi skal fortsætte med flueknepperiet, så er der jo lige det med de sammen satte ord. -Øhhhh! sammensatte ord.
http://fiduso.dk/?page=skraekeksempler
Til skrækeksemplerne vil jeg som led i flueknepperiet tilføje:
Standard udstyr
Standard størrelser
Srandard mål
Logget
Med venlig hilsen
Uffe
Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #25 Dato:
28, Januar 2008 - 22:11 »
Der er kun ét e i udmærket Herr Mønnike
-Jeg vil også være med til at mobbe ham.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #26 Dato:
28, Januar 2008 - 22:32 »
Hvorfor nu kalde hr. Mønnike for Herr, når han hedder Bjarke?
Logget
Jørgen Harbst
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #27 Dato:
29, Januar 2008 - 09:58 »
Det er jo ingeniører, når de er bedst ;o)
Det handler vel ikke om at blive enige om at en "standart" er et flag, for det er allerede vedtaget.
Ville vi kunne ændre det vha. en demokratisk proces ?
Jeg skal straks undskylde mit meget forkerte valg af et "t" i stedet for et "d", men vil dog ikke rette i mit tidligere indlæg - det jo vil tage pointen fra de mange efterfølgende indlæg.... ;o)
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #28 Dato:
29, Januar 2008 - 16:30 »
Gør nar I bare
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Isopropylalchohol i Diesel.
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Trump forsøgte at bevise folkedrab i Sydafrika med billede fra DR Congo
Forsvaret vil bruge kunstbesparelser til idrætsfaciliteter
Fem anholdt i Serbien for organiseret narkotransport til Danmark og resten af Norden
SpaceX får lov til at fortsætte opsendelse af Starship-raket
Joachim Boldsen stiller op til kommunalvalget for Konservative
Østrigsk nederlag sikrer Danmark bedste VM-resultat nogensinde
DSB har løst billetproblemerne
NorthSide beholder hiphop-trio på plakaten trods terrorsigtelse
Storbritannien returnerer øgruppe til Mauritius, men beholder militærbase
Elmer Møller misser direkte kvalifikation til French Open
Rudersdal Kommune får nu penge til at undersøge Birkerød Sø
Anbefaler ny medicin til alvorligt syge brystkræftpatienter
Snævert flertal i svensk parlament vil støtte atomkraft
NRK vil have Eurovision-afstemningen gennemgået
Statsminister til Rom for at diskutere styrket indsats mod migration
Vejdirektoratet lancerer kampagne for at hjælpe vejarbejdere
Stor Trump-lovpakke stemt igennem i Repræsentanternes Hus
Kraftig blæst giver fortsat restriktioner på Storebæltsbroen
Fiskefrikadeller tilbagekaldes efter fund af listeria
Flertal i Folketinget vedtager at hæve pensionsalderen
Nyt fra ing.dk
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Elon Musk er som forduftet og skærer nu ind til benet: »Jeg synes, jeg har gjort nok«
Nyt værktøj skal gøre kommuner i stand til at afvise indkøb af kinesiske biler
Ingeniøren får ny visuel identitet
Færge stødt på grund ud for fynsk havn - 50 passagerer fanget
Danmark halter bagud på kritiske teknologier: Vi har mistet vores konkurrencekraft
Spinkelt flertal bag 200 milliarder til mere svensk kernekraft
Trods skærpet konkurrence og aktiekursfald: Novo Nordisk vinder profilanalysen
135 meter langt containerskib stødte på grund i nordmands have
Verdens kraftigste supercomputere står frit fremme. Alligevel er Danmarks hemmelig
Svenskerne frarådet at klaske myg: I stedet skal de indfanges og sendes med posten
Slagsmål i dansk open source-netværk: »Har meget lidt med den frie kode at gøre«
Vesten sakker bagud på fremtidens krigs-teknologi: »Vi har et fortrin i Danmark, men vi udnytter det ikke«
Trump vil bygge rumbaseret missilskjold: »Jeg tvivler på, det kan lade sig gøre«
To sygeplejersker finder hypereffektivt våben mod hudsvamp: Kan købes i supermarkedet
Voldtægt, våbenfragt og massefyringer: Intet kan tilsyneladende ændre ingeniørernes kærlighed til Mærsk
Skatteministeriet flytter målstolperne for nedbringelse af gigantisk gæld med mere end 10 milliarder kroner
Efter amerikansk opdagelse: Mystiske komponenter fundet i dansk energiinfrastruktur
Microsoft-blokering af international domstol afslører nyt tech-våben i kampen om Grønland
Norge sætter milliarder af til flydende vindmøller på 1,5 GW
It-arbejdsmarkedet har for alvor tabt pusten: Trumps toldkrig risikerer at ryste båden yderligere
Studie: Polarisen vil ikke overleve opvarmning på 1,5 grader
Amerikansk it-milliardær jagter AI-trænere i Danmark: Stor fagforening advarer
De skal efter planen overtage TDC Group: Nu beskyldes kapitalfond for omfattende vildledning gennem 14 år
Synspunkt: Klimaministeren: Den virkelige fadæse er Ingeniørens perlerække af fejlantagelser
Så mange penge sparer du ved at skifte til elbil og varmepumpe
Godt nyt: Kinas CO2-udledning falder
Staten køber Storebælt-havne tilbage: Færger skal sikre forsyningssikkerhed
Ørsted kan vågne fra milliard-mareridt: Trump fjerner blokade for norsk havvind-projekt
Minister vil rydde op i over tusind selvbetjeningsløsninger: »Det har taget overhånd«
To tog er kørt sammen ved lav hastighed i København: Undersøgelsesvagt tilkaldt
KU-forskere knækker koden til billigere kræftmedicin
Microsoft blokerer mails hos international domstol: »Så er alt det, vi er blevet lovet, ikke meget værd«
Blogindlæg: Dansk startup vil transportere CO2 i skibscontainere
Danske F-35-fly har delt data via satellit fra USA til Skrydstrup
Aarhus vil droppe Word og Outlook: »Vi har været for afhængige af de store«
Efter udbudsfiasko: Ny politisk aftale om statsstøtte til havvind
Godt nyt for den skrællede kartoffel, der ikke bliver brun
Hele verden køber flere elbiler: Kina spiller en afgørende rolle
Lugt af råddenskab og beton: Museet for Søfart kæmper mod indtrængende grundvand
Synspunkt: REPowerEU: Russisk gas skal forbydes, men hvordan?
»Klynk, klynk, klynk« – GDPRs hovedarkitekt langer ud efter kritikerne
Blackout tænder advarselslamper i EU: Nu kræver parlamentet elnet i topform
Prispres, told og aflyste projekter presser danske virksomheder: Vestas-leverandør udskyder havvind-sats
DTU-forsker dumper regeringens atomkraft-kompromis: »Der er ingen logik i at lave en analyse«
It-giganter mærker voksende Trump-frygt i Danmark: »De tog ikke fejl«
Australsk raket tabte ‘hovedet’ kort før sin første opsendelse
1938: Ny Knippelsbro bliver langt bredere
Spørg Læserne: Er der en kok på linjen?
Google øger spændingen: Nu stiger effekten