ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15981
Total antal emner: 1401
Flest online idag: 38
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 118
I alt: 118
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 17834 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Google ads:
DR-Nyheder
WHO fordømmer nyt israelsk angreb på hospital i Gaza
Her er kvartfinalerne i pokalturneringen
Gummiarmen lurede, men Rune spiller sig videre i Paris
Bro i Norge ødelagt af uvejr
På mandag bliver gennemkørende biltrafik i hjertet af Paris forbudt
Flere end 400 henvendelser i overgrebssag mod britisk stormagasinejer
USA: 8.000 nordkoreanske soldater i Kursk
Københavns Politi: Brøndby og FCK skal forhindre voldsparate fans i at komme ind til kampe
Herlevs borgmester er ny næstformand i KL
Ankestyrelsen overtager adoptionsbureaus medarbejdere
Søværnet får ny chef
Tyskland lukker iranske konsulater
Blev fanget med 243 fugleedderkopper under sædet
Danmarks forbrug af kul er historisk lavt
Togtrafikken over Storebælt genoptaget
Marius Borg Høiby har fået frataget sit kørekort
Politi: Ung svensker ville til Danmark for at begå lejemord
29-årig mand tilstår at have skubbet ung kvinde ud foran tog
Det Kongelige Teater har fundet Nikolaj Hübbes afløser
Inflationen stiger i eurozonen
Nyt fra ing.dk
Højere end Eiffeltårnet: Kina-mølle på 26 MW slår nye rekorder
Forskere: Bassiner og vandrør kan udnyttes bedre med nyt værktøj
Dag 1 på techfestival: AI-jubel, robothunden Spot og et undervandslaboratorium
Tech-chef bag Siri: »AI skaber ikke noget - gør bare, hvad du siger«
Så er der grønt lys: Med 72 kæmper bliver Thor landets største havmøllepark
Boringer og jernring: To Cheminova-forureninger tættere på oprensning
Minister vil stoppe svindel-opkald: Lover løsning om få uger
Fremtidens elnet: AI skal sikre opladning af elbiler og en varm ovn til juleand
Affaldsselskaber nervøse for lavine af asbestjord fra minkfarmene: »Måske har centraladministrationen glemt det«
Sådan skruer du ned for dine CO2-udledninger fra server og cloud
Så meget hæver Grønland sig, når isen smelter
5500 produkter skal undersøges: Er Danmark blevet for afhængig af Kina?
Ordfører: Klimaministeriet vildleder om havvind
Russisk GPS-jamming rammer Finland: Kan ikke tælle træer og søge landbrugsstøtte
Frankrig sagsøges over AI-kontrol, der også anvendes i Danmark
Bestseller-chef om AI: Nu tror vi på det
Verdens første el-flyvebåd til passagerer: Sejler med 50 km/t i Stockholm
Minister vil give pårørende adgang til ældres digitale post
Digital Tech Summit er skudt i gang: AI er stort trækplaster
Rambøll svarer igen: Kan score milliarder med tog og bus til 29 kroner
Sure miner blev til søde amoriner: Musk øjner historisk uhørte muligheder i Trump
Ansigtsgenkendelse kunne ikke stoppe bøller på Brøndby Stadion: Nu skal det rulles ud i hele Danmark
Produktion og forsyning bør preppe sig på kriser: »Virksomheder er slet ikke klar«
Europæisk månelander skal levere mad og udstyr til astronauter i 2031
Sydkorea udvikler verdens første kampvogn med brændselscelle
For stor risiko: Elektrisk raffinaderi udskyder produktionen til 2029
Langeland får sit første lyskryds
Sporvogn bragede ind i butik i Oslo: »Helt uforståeligt«
Pædofile er blevet murbrækkeren til at give politiet nye grænseoverskridende værktøjer
Trump blander sig i 'Ice cream gate': Nu må McDonald's-ansatte selv reparere maskiner
Energiprofessor deler Støjbergs frygt for 'jernmarker': »De skal op på de store tage«
Regeringen vil overvåge spildevandet for misbrug af opioider - trods etiske tvivlsspørgsmål
Flere kommuner indfører henteordning for farlig affaldsfraktion
Efter Børsen-brand: Byggepladser skriger på brandvagter
WARGAMES LIVE: Er vores infrastruktur klar til fremtidens kriser?
Sådan opdager du, om du har hyret en falsk it-medarbejder
Verdensrekord for primtal – fundet ved hjælp af grafikprocessorer
Forslag om togbilletter til 29 kroner vil »smadre DSBs økonomi«
Gaskomfurer koster dobbelt så mange dødsfald som trafikulykker
Mens markedet kollapser åbner ny brintfabrik i Jylland: »Det er kun begyndelsen«
Hæveautomater bliver røvet hver dag i Tyskland: Med simpelt krudt fra fyrværkeri
Dårlige dæk taber 8 kilo granulat til miljøet: Michelin ønsker strengere krav
7000 aflyste afgange og milliardtab: Flyselskab sagsøger Crowdstrike
Udenlandsk indblanding i amerikansk valg: Iran går efter Trump, Rusland efter Harris
It-folk dumper Netcompany på image og arbejdsmiljø
Rent tilfælde reddede halvdelen af Børsen
Keine hexerei...
Ugens debat: Hvor skal ladestanderne stå?
Hvorfor vinder naboen i lotto?
Derfor ligner det kapgang, når emuer løber