ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 25
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 18659 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Nordirsk rapper sigtet for terrorforseelse
Dansk diplomat var til stede, da Israel affyrede varselsskud på Vestbredden
Prinsesse Isabella optages i Kraks Blå Bog
Donald Trump har officielt accepteret fly-gave fra Qatar
Sveriges parlament vedtager lov om finansering af atomkraft
DBU-chef vil bryde tabu om spilleres menstruation: 'Skal være et helt naturligt emne'
Frankrig indkalder Israels ambassadør efter skud mod diplomater på Vestbredden
55-årig sigtet for brandstiftelse
Stands massive prisstigninger: Kommune bakker nu op om fjernvarmekunder
Israelsk højesteret afgør: Fyring af efterretningschef var ulovlig
Nordjyder får varsels-sms før skybrud
Dansk dressurstjernes hest er død
Vestlige lande advarer om 'ondsindet' russisk cyberkampagne
Planer om ombygning af stadion i Hillerød vækker bekymring hos lokal atletikklub
Chris Brown løsladt fra varetægtsfængsling
Fire mænd dømt for at have stjålet designerstole fra kirke
Kvinde stukket med kniv på Djursland
Amerikansk investor skyder penge i Aarhus Lufthavn
Italiensk udenrigsminister efter israelske varselskud: 'Trusler mod diplomater er uacceptable'
Magnus Carlsen spiller uafgjort mod 143.000 skakspillere
Nyt fra ing.dk
Trump vil bygge rumbaseret missilskjold: »Jeg tvivler på, det kan lade sig gøre«
To sygeplejersker finder hypereffektivt våben mod hudsvamp: Kan købes i supermarkedet
Voldtægt, våbenfragt og massefyringer: Intet kan tilsyneladende ændre ingeniørernes kærlighed til Mærsk
Skatteministeriet flytter målstolperne for nedbringelse af gigantisk gæld med mere end 10 milliarder kroner
Efter amerikansk opdagelse: Mystiske komponenter fundet i dansk energiinfrastruktur
Microsoft-blokering af international domstol afslører nyt tech-våben i kampen om Grønland
Norge sætter milliarder af til flydende vindmøller på 1,5 GW
It-arbejdsmarkedet har for alvor tabt pusten: Trumps toldkrig risikerer at ryste båden yderligere
Studie: Polarisen vil ikke overleve opvarmning på 1,5 grader
Amerikansk it-milliardær jagter AI-trænere i Danmark: Stor fagforening advarer
De skal efter planen overtage TDC Group: Nu beskyldes kapitalfond for omfattende vildledning gennem 14 år
Synspunkt: Klimaministeren: Den virkelige fadæse er Ingeniørens perlerække af fejlantagelser
Så mange penge sparer du ved at skifte til elbil og varmepumpe
Godt nyt: Kinas CO2-udledning falder
Staten køber Storebælt-havne tilbage: Færger skal sikre forsyningssikkerhed
Ørsted kan vågne fra milliard-mareridt: Trump fjerner blokade for norsk havvind-projekt
Minister vil rydde op i over tusind selvbetjeningsløsninger: »Det har taget overhånd«
To tog er kørt sammen ved lav hastighed i København: Undersøgelsesvagt tilkaldt
KU-forskere knækker koden til billigere kræftmedicin
Microsoft blokerer mails hos international domstol: »Så er alt det, vi er blevet lovet, ikke meget værd«
Blogindlæg: Dansk startup vil transportere CO2 i skibscontainere
Danske F-35-fly har delt data via satellit fra USA til Skrydstrup
Aarhus vil droppe Word og Outlook: »Vi har været for afhængige af de store«
Efter udbudsfiasko: Ny politisk aftale om statsstøtte til havvind
Godt nyt for den skrællede kartoffel, der ikke bliver brun
Hele verden køber flere elbiler: Kina spiller en afgørende rolle
Lugt af råddenskab og beton: Museet for Søfart kæmper mod indtrængende grundvand
Synspunkt: REPowerEU: Russisk gas skal forbydes, men hvordan?
»Klynk, klynk, klynk« – GDPRs hovedarkitekt langer ud efter kritikerne
Blackout tænder advarselslamper i EU: Nu kræver parlamentet elnet i topform
Prispres, told og aflyste projekter presser danske virksomheder: Vestas-leverandør udskyder havvind-sats
DTU-forsker dumper regeringens atomkraft-kompromis: »Der er ingen logik i at lave en analyse«
It-giganter mærker voksende Trump-frygt i Danmark: »De tog ikke fejl«
Australsk raket tabte ‘hovedet’ kort før sin første opsendelse
1938: Ny Knippelsbro bliver langt bredere
Spørg Læserne: Er der en kok på linjen?
Google øger spændingen: Nu stiger effekten
Dansk kød fra bioreaktorer kan lande i lasagnen inden for få år
Laboratoriekød er på vej i Danmark: »Det er ikke hokus pokus, men ren biologi«
Og dette skal være vor Meter til ære!
Her bliver ideer til forretning: »Jeg drager nytte af det hver evig eneste dag«
Gratis fly er »dybest set nødt til at blive skilt ad«: Eksperter på stribe dumper Trumps gave fra Qatar
Synspunkt: Bæredygtighedsingeniør: Mens verden brænder, er ESG kun blevet mere relevant
Lars Fruergaard stopper som topchef for Novo Nordisk
Gigantisk it-gæld spænder ben for Forsvarets AI-drømme under vandet
Nu bliver der sorteret: Her er de 10 prækvalificerede til statens CCS-pulje
Bødesyndere fra udlandet skal bremses ved Storebælt
Microsoft maner til ro om potentiel Trump-ordre: Men det løser ikke problemet, siger minister
Blogindlæg: Med lyntog til fremtiden?
Leder: Danmark skal ud af big techs jerngreb. Håb er ikke en strategi