ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
METAR
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15981
Total antal emner: 1401
Flest online idag: 133
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 15
I alt: 15
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: METAR (Læst 25560 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Dato:
25, April 2012 - 12:15 »
Der har tidligere været talt om METAR-vejrmeldinger her på sitet.
jeg har i den sidste tid forsøgt at sætte mig ind i koden, blandt andet ved at holde øje med vejrobservationerne for Kulusuk lufthavn fra nooa.gov
Vejrobservationen fra Kulusuk ser sådan ud:
http://weather.noaa.gov/weather/current/BGKK.html
jeg forstår det meste af koden men hvor finder jeg koden for visibility?
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #1 Dato:
25, April 2012 - 12:37 »
Hej Gerda
Visibility er opgivet i meter...eksempel fra dit link:
BGKK 250950Z 21002KT 5000 -SN BKN015 M03/M04 Q1024
betyder
BGKK= Kulusuk (BG er Grønland, KK er Kulusuk)
250950Z= den 25. kl 0950 zulu
21002KT= vind 210 grader 2 knob
5000=sigt 5000 meter
-SN=nedbør: let sne
BKN015=skyer: "broken" i 1500 fod (broken = 5-7 ottenedele af himlen dækket)
M03/M04=temperatur minus 3/dugpunkt minus 4
Q1024= QNH 1024 hPa (lufttryk reduceret til havoverfladen i std. atmosfære)
Hvis sigten er over 10 km skrives bare "9999".
Du kan se danske METAR og TAF her:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
Og koderne er forklaret kort her:
http://www.dmi.dk/dmi/koder.pdf
Håber det hjælper dig lidt videre
Mvh
Jens (som har lært at læse koderne, selvom der er ændret lidt siden jeg lærte det)
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #2 Dato:
25, April 2012 - 15:12 »
Mange tak.
Det hjalp på forståelsen
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
clausn
Debattør
Indlæg: 21
Sv: METAR
«
Svar #3 Dato:
30, April 2012 - 22:09 »
Hej Gerda
Du kan se de lokale METAR på "
www.naviair.gl
" og klikke på region på det lille kort.
MVH
Claus Nielsen
Logget
Claus Nielsen
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #4 Dato:
01, Maj 2012 - 00:37 »
mange tak for linket.
Nu er jeg ved at kunde læse METAR men hvad er TAF?
Hvori består forskellen mellem METAR og TAF
Jeg har forestillet mig at man i TAF kunne læse om banens tilstand, om der er sne på banen, om den er glat, om den er blød, men er dette rigtigt?
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #5 Dato:
01, Maj 2012 - 09:25 »
Hej Gerda
METAR (= Meteorological Aerodrome Report) er det
aktuelle
vejr, denne vil også indeholde informationer om banens beskaffenhed, hvis der fx. er nedsat friktion pga. sne på banen.
Den opdateres normalt hver halve time for travle lufthavne eller hver time for de små lufthavne.
Opdateringen sker 10 minutter i hel og halv. Sker der væsentlig ændringer (en væsentlig ændring er fx. torden) udenfor dette tidsrum udsendes en SPECI. En SPECI er altså en METAR udsendt "udenfor nummer".
TAF (= Terminal Area Forecast) er
vejrudsigten
, altså det forventede vejr i nærmeste fremtid (normalt mindre end 24 timer).
Der kan være to typer TAF:
TAF-FC laves for 9 timer frem i tiden og opdateres hver 3. time.
TAF-FT laves for 24 timer frem i tiden (kun større lufthavne).
Håber det var svar nok
Mvh
Jens
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #6 Dato:
23, Maj 2012 - 14:18 »
Nu forstår jeg det meste. Der er dog endnu nogle ting jeg er i tvivl om:
BGKK 231150Z 08011KT 9999 FEW019 SCT070 BKN120 03/M01 Q1015 RMK 1SC 3AC 7AC
her er en METAR fra Kulusuk. Jeg forstår at RMK betyder Remark, men hvad betyder 1SC 3AC 7AC
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #7 Dato:
23, Maj 2012 - 15:47 »
Hej Gerda
Jeg er ikke 100% sikker, men jeg er
ret
sikker på det er yderligere information om skyerne.
I dit eksempel er der 3 skylag:
1) Det nederste er FEW019, dvs. 1-2/8 i 1900 fod. Disse er i RMK (=bemærkning) beskrevet mere præcist med første blok: "1SC". Det betyder 1/8 stratocumulus.
2) Det mellemste lag er SCT070, dvs. 3-4/8 i 7000 fod. RMK er anden blok "3AC", dvs. 3/8 altocumulus.
3) Det øverste lag er BKN120, dvs. 5-7/8 i 12000 fod. RMK er sidste blok "7AC", dvs. 7/8 altocumulus.
Da jeg lærte koderne, angav man alle skymængder i ottenedele ("octas") og det ser ud til, at man nogle steder stadig ønsker at være mere præcis end bare "FEW"/"SCT"/"BKN"/"OVC" som bruges nu.
Skytypen angives normalt kun i selv koden, hvis det er cumulonimbus (CB) eller towering cumulus (TCU).
Men observatøren i Kulusuk har altså ønsket at angive skytyperne på alle lag og det gør han så i RMK. Det har jeg ikke set gjort i (syd-)danske METAR. De eksempler jeg har googlet mig til ser også alle ud til at komme fra dit hjørne af verden, måske er det en slags "lokalaftale" at man angiver det
Grunden til man ellers normalt kun interesserer sig for at specificere, hvis det er CB eller TCU er, at disse er ekstra farlige at flyve igennem (pga. lyn, isning og kraftige op/ned-vinde). Allerhelst flyver man udenom disse skyer!
Håber du kan bruge denne info til noget
Jens
P.S: Lige nu varmt i DK:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
METAR eksn 231250z 07010kt cavok 23/11 q1029=
METAR ekyt 231320z 10011kt cavok 25/13 q1028 rmk skc=
METAR ekvj 231250z 06016kt 020v130 cavok 26/18 q1027=
METAR ekka 231320z 08012kt 050v110 9999 few035 25/16 q1027 tempo 08012g22kt=
METAR ekah 231320z auto 07011kt 9999ndv ncd 24/11 q1028=
METAR ekeb 231320z auto 10012kt 070v140 9999ndv ncd 24/17 q1026=
METAR ekbi 231320z 09013kt 070v140 cavok 23/15 q1027=
METAR ekvd 231250z 07015kt cavok 21/15 q1026=
METAR eksp 231320z 11012kt 9999 few025 sct200 23/17 q1026 nosig=
METAR eksb 231250z 08018kt cavok 21/16 q1026=
METAR ekod 231250z 05009kt 9999 few025 20/16 q1027=
METAR ekrk 231320z auto 10016kt 9999ndv ncd 24/12 q1027=
METAR ekch 231320z 09015kt cavok 24/11 q1027 nosig=
METAR ekrn 231320z auto 06021g31kt 9999ndv ncd 19/12 q1026=
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
METAR
Seneste Debatindlæg
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Google ads:
DR-Nyheder
WHO fordømmer nyt israelsk angreb på hospital i Gaza
Her er kvartfinalerne i pokalturneringen
Gummiarmen lurede, men Rune spiller sig videre i Paris
Bro i Norge ødelagt af uvejr
På mandag bliver gennemkørende biltrafik i hjertet af Paris forbudt
Flere end 400 henvendelser i overgrebssag mod britisk stormagasinejer
USA: 8.000 nordkoreanske soldater i Kursk
Københavns Politi: Brøndby og FCK skal forhindre voldsparate fans i at komme ind til kampe
Herlevs borgmester er ny næstformand i KL
Ankestyrelsen overtager adoptionsbureaus medarbejdere
Søværnet får ny chef
Tyskland lukker iranske konsulater
Blev fanget med 243 fugleedderkopper under sædet
Danmarks forbrug af kul er historisk lavt
Togtrafikken over Storebælt genoptaget
Marius Borg Høiby har fået frataget sit kørekort
Politi: Ung svensker ville til Danmark for at begå lejemord
29-årig mand tilstår at have skubbet ung kvinde ud foran tog
Det Kongelige Teater har fundet Nikolaj Hübbes afløser
Inflationen stiger i eurozonen
Nyt fra ing.dk
Højere end Eiffeltårnet: Kina-mølle på 26 MW slår nye rekorder
Forskere: Bassiner og vandrør kan udnyttes bedre med nyt værktøj
Dag 1 på techfestival: AI-jubel, robothunden Spot og et undervandslaboratorium
Tech-chef bag Siri: »AI skaber ikke noget - gør bare, hvad du siger«
Så er der grønt lys: Med 72 kæmper bliver Thor landets største havmøllepark
Boringer og jernring: To Cheminova-forureninger tættere på oprensning
Minister vil stoppe svindel-opkald: Lover løsning om få uger
Fremtidens elnet: AI skal sikre opladning af elbiler og en varm ovn til juleand
Affaldsselskaber nervøse for lavine af asbestjord fra minkfarmene: »Måske har centraladministrationen glemt det«
Sådan skruer du ned for dine CO2-udledninger fra server og cloud
Så meget hæver Grønland sig, når isen smelter
5500 produkter skal undersøges: Er Danmark blevet for afhængig af Kina?
Ordfører: Klimaministeriet vildleder om havvind
Russisk GPS-jamming rammer Finland: Kan ikke tælle træer og søge landbrugsstøtte
Frankrig sagsøges over AI-kontrol, der også anvendes i Danmark
Bestseller-chef om AI: Nu tror vi på det
Verdens første el-flyvebåd til passagerer: Sejler med 50 km/t i Stockholm
Minister vil give pårørende adgang til ældres digitale post
Digital Tech Summit er skudt i gang: AI er stort trækplaster
Rambøll svarer igen: Kan score milliarder med tog og bus til 29 kroner
Sure miner blev til søde amoriner: Musk øjner historisk uhørte muligheder i Trump
Ansigtsgenkendelse kunne ikke stoppe bøller på Brøndby Stadion: Nu skal det rulles ud i hele Danmark
Produktion og forsyning bør preppe sig på kriser: »Virksomheder er slet ikke klar«
Europæisk månelander skal levere mad og udstyr til astronauter i 2031
Sydkorea udvikler verdens første kampvogn med brændselscelle
For stor risiko: Elektrisk raffinaderi udskyder produktionen til 2029
Langeland får sit første lyskryds
Sporvogn bragede ind i butik i Oslo: »Helt uforståeligt«
Pædofile er blevet murbrækkeren til at give politiet nye grænseoverskridende værktøjer
Trump blander sig i 'Ice cream gate': Nu må McDonald's-ansatte selv reparere maskiner
Energiprofessor deler Støjbergs frygt for 'jernmarker': »De skal op på de store tage«
Regeringen vil overvåge spildevandet for misbrug af opioider - trods etiske tvivlsspørgsmål
Flere kommuner indfører henteordning for farlig affaldsfraktion
Efter Børsen-brand: Byggepladser skriger på brandvagter
WARGAMES LIVE: Er vores infrastruktur klar til fremtidens kriser?
Sådan opdager du, om du har hyret en falsk it-medarbejder
Verdensrekord for primtal – fundet ved hjælp af grafikprocessorer
Forslag om togbilletter til 29 kroner vil »smadre DSBs økonomi«
Gaskomfurer koster dobbelt så mange dødsfald som trafikulykker
Mens markedet kollapser åbner ny brintfabrik i Jylland: »Det er kun begyndelsen«
Hæveautomater bliver røvet hver dag i Tyskland: Med simpelt krudt fra fyrværkeri
Dårlige dæk taber 8 kilo granulat til miljøet: Michelin ønsker strengere krav
7000 aflyste afgange og milliardtab: Flyselskab sagsøger Crowdstrike
Udenlandsk indblanding i amerikansk valg: Iran går efter Trump, Rusland efter Harris
It-folk dumper Netcompany på image og arbejdsmiljø
Rent tilfælde reddede halvdelen af Børsen
Keine hexerei...
Ugens debat: Hvor skal ladestanderne stå?
Hvorfor vinder naboen i lotto?
Derfor ligner det kapgang, når emuer løber