* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15981
  • Total antal emner: 1401
  • Flest online idag: 133
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 15
I alt: 15

Forfatter Emne: METAR  (Læst 25560 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
METAR
« Dato: 25, April 2012 - 12:15 »
Der har tidligere været talt om METAR-vejrmeldinger her på sitet.

jeg har i den sidste tid forsøgt at sætte mig ind i koden, blandt andet ved at holde øje med vejrobservationerne for Kulusuk lufthavn  fra nooa.gov

Vejrobservationen fra Kulusuk ser sådan ud:

http://weather.noaa.gov/weather/current/BGKK.html

jeg forstår det meste af koden men hvor finder jeg koden for visibility?

Venlig hilsen    Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Faurbye

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: METAR
« Svar #1 Dato: 25, April 2012 - 12:37 »
Hej Gerda

Visibility er opgivet i meter...eksempel fra dit link:

 BGKK 250950Z 21002KT 5000 -SN BKN015 M03/M04 Q1024
betyder
 BGKK= Kulusuk (BG er Grønland, KK er Kulusuk)
 250950Z= den 25. kl 0950 zulu
 21002KT= vind 210 grader 2 knob
 5000=sigt 5000 meter
 -SN=nedbør: let sne
 BKN015=skyer: "broken" i 1500 fod (broken = 5-7 ottenedele af himlen dækket)
 M03/M04=temperatur minus 3/dugpunkt minus 4
 Q1024= QNH 1024 hPa (lufttryk reduceret til havoverfladen i std. atmosfære)

Hvis sigten er over 10 km skrives bare "9999".

Du kan se danske METAR og TAF her:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm

Og koderne er forklaret kort her:
http://www.dmi.dk/dmi/koder.pdf


Håber det hjælper dig lidt videre  ;)

Mvh
Jens (som har lært at læse koderne, selvom der er ændret lidt siden jeg lærte det)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
METAR
« Svar #2 Dato: 25, April 2012 - 15:12 »
Mange tak.
Det hjalp på forståelsen

Venlig hilsen      Gerda
Venlig hilsen

Gerda

clausn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
Sv: METAR
« Svar #3 Dato: 30, April 2012 - 22:09 »
Hej Gerda
Du kan se de lokale METAR på "www.naviair.gl" og klikke på region på det lille kort.
MVH
Claus Nielsen
Claus Nielsen

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
METAR
« Svar #4 Dato: 01, Maj 2012 - 00:37 »
mange tak for linket.
Nu er jeg ved at kunde læse METAR men hvad er TAF?
Hvori består forskellen mellem METAR og TAF

Jeg har forestillet mig at man i TAF kunne læse om banens tilstand, om der er sne på banen, om den er glat, om den er blød, men er dette rigtigt?

Venlig hilsen    Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Faurbye

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: METAR
« Svar #5 Dato: 01, Maj 2012 - 09:25 »
Hej Gerda

METAR (= Meteorological Aerodrome Report) er det aktuelle vejr, denne vil også indeholde informationer om banens beskaffenhed, hvis der fx. er nedsat friktion pga. sne på banen.
Den opdateres normalt hver halve time for travle lufthavne eller hver time for de små lufthavne.
Opdateringen sker 10 minutter i hel og halv. Sker der væsentlig ændringer (en væsentlig ændring er fx. torden) udenfor dette tidsrum udsendes en SPECI. En SPECI er altså en METAR udsendt "udenfor nummer".

TAF (= Terminal Area Forecast) er vejrudsigten, altså det forventede vejr i nærmeste fremtid (normalt mindre end 24 timer).
Der kan være to typer TAF:
TAF-FC laves for 9 timer frem i tiden og opdateres hver 3. time.
TAF-FT laves for 24 timer frem i tiden (kun større lufthavne).

Håber det var svar nok  ;)

Mvh
Jens

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
METAR
« Svar #6 Dato: 23, Maj 2012 - 14:18 »
Nu forstår jeg det meste. Der er dog endnu nogle ting jeg er i tvivl om:


BGKK 231150Z 08011KT 9999 FEW019 SCT070 BKN120 03/M01 Q1015 RMK 1SC 3AC 7AC

her er en METAR fra Kulusuk. Jeg forstår at RMK betyder Remark, men hvad betyder 1SC 3AC 7AC

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Faurbye

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: METAR
« Svar #7 Dato: 23, Maj 2012 - 15:47 »
Hej Gerda

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg er ret sikker på det er yderligere information om skyerne.
I dit eksempel er der 3 skylag:
 1) Det nederste er FEW019, dvs. 1-2/8 i 1900 fod. Disse er i RMK (=bemærkning) beskrevet mere præcist med første blok: "1SC". Det betyder 1/8 stratocumulus.
 2) Det mellemste lag er SCT070, dvs. 3-4/8 i 7000 fod. RMK er anden blok "3AC", dvs. 3/8 altocumulus.
 3) Det øverste lag er BKN120, dvs. 5-7/8 i 12000 fod. RMK er sidste blok "7AC", dvs. 7/8 altocumulus.

Da jeg lærte koderne, angav man alle skymængder i ottenedele ("octas") og det ser ud til, at man nogle steder stadig ønsker at være mere præcis end bare "FEW"/"SCT"/"BKN"/"OVC" som bruges nu.
Skytypen angives normalt kun i selv koden, hvis det er cumulonimbus (CB) eller towering cumulus (TCU).
Men observatøren i Kulusuk har altså ønsket at angive skytyperne på alle lag og det gør han så i RMK. Det har jeg ikke set gjort i (syd-)danske METAR. De eksempler jeg har googlet mig til ser også alle ud til at komme fra dit hjørne af verden, måske er det en slags "lokalaftale" at man angiver det ;)

Grunden til man ellers normalt kun interesserer sig for at specificere, hvis det er CB eller TCU er, at disse er ekstra farlige at flyve igennem (pga. lyn, isning og kraftige op/ned-vinde). Allerhelst flyver man udenom disse skyer!

Håber du kan bruge denne info til noget  ;)
Jens

P.S: Lige nu varmt i DK: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
METAR  eksn 231250z 07010kt cavok 23/11 q1029=
METAR  ekyt 231320z 10011kt cavok 25/13 q1028 rmk skc=
METAR  ekvj 231250z 06016kt 020v130 cavok 26/18 q1027=
METAR  ekka 231320z 08012kt 050v110 9999 few035 25/16 q1027 tempo 08012g22kt=
METAR  ekah 231320z auto 07011kt 9999ndv ncd 24/11 q1028=
METAR  ekeb 231320z auto 10012kt 070v140 9999ndv ncd 24/17 q1026=
METAR  ekbi 231320z 09013kt 070v140 cavok 23/15 q1027=
METAR  ekvd 231250z 07015kt cavok 21/15 q1026=
METAR  eksp 231320z 11012kt 9999 few025 sct200 23/17 q1026 nosig=
METAR  eksb 231250z 08018kt cavok 21/16 q1026=
METAR  ekod 231250z 05009kt 9999 few025 20/16 q1027=
METAR  ekrk 231320z auto 10016kt 9999ndv ncd 24/12 q1027=
METAR  ekch 231320z 09015kt cavok 24/11 q1027 nosig=
METAR  ekrn 231320z auto 06021g31kt 9999ndv ncd 19/12 q1026=

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk