ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Fly der letter
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 79
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 72
I alt: 72
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Fly der letter (Læst 8073 gange)
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Fly der letter
«
Dato:
24, Marts 2015 - 08:52 »
Indimellem kan man undre sig over hvad man hører som flypassager lige inden afgang.
Den sjoveste melding er denne, som jeg fik for en del år siden, da et lille dansk flyselskab forsøgte sig med en rute mellem Aalborg og Tune (med shuttlebus til og fra Roskilde station). Vi var en gruppe erfarne flyrejsende, der steg ombord, satte os til rette og naturligvis straks spændte selerne. Hvorpå stewardessen kom farende og sagde: "Vil I godt lige spænde jeres sikkerhedsbælter op - vi er nemlig ikke helt færdige med at tanke, og vi skal gerne kunne få jer hurtigt ud, hvis der sker noget!"
Den almindelige latter, der bredte sig i kabinen, bekræftede at ingen af passagererne var førstegangsflyvende ...
Men den nyeste - lidt chokerende - melding, som jeg fik for et par dage siden ved afrejse fra Longyearbyen, afføder også et spørgsmål.
Kaptajnen forklarede, at det blæste for meget til en normal start (jeg mener faktisk han sagde 30 m/s, men jeg må indrømme, at jeg ikke var koncentreret under den første del af meldingen; jeg kan dog bekræfte, at vi gik ombord i en virkelig strid blæst) - så han måtte køre flyet helt hen til vestenden af startbanen. Vinden var vel at mærke stik vest!
Og så kom den virkeligt sjove passagerbesked: "It's a little unusual - but we try!"
Vi holdt så ved vestenden og hørte motorerne blive gasset op til maksimal effekt, før vi satte af i stærk MEDvind og brugte HELE startbanen inden vi kom i luften på de sidste ca. 5 meter!
Jeg har altid lært, at et fly helst skal lette i modvind, og det var jo også tydeligt, at piloten ikke selv var glad for situationen. Men er det muligt, at en mere flyvekyndig i panelet kan give en dybere forklaring?
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Fly der letter
«
Svar #1 Dato:
24, Marts 2015 - 09:02 »
Et gæt kunne være at med modsat startretning komme til bjerge, hvor blæsten villee være en risiko.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Fly der letter
«
Svar #2 Dato:
24, Marts 2015 - 15:07 »
Hej Morten
Harbst er inde på sporet. Startbanen ligger for foden og nord for en klippeknold. Den ligger parallel med kysten og der er vand for begge ender. Startbanen er 4880 meter lang og banens position er 105-285grader.Hvis den vestlige vind havde. en hastighed på 30meter/sek og kom fra 240grader ville sidevinds komponenten have umuliggjort en start mod vest og ja fly bør starte i modvind.
Men piloten må have regnet på eller vidste at han kunne nå at accelerere til de ekstra 100km/t som starten ville kræve og så undgå at stige for voldsomt. Den mulighed havde han ved at flyve over Isdammen forbi Longyearbyen og stige langsomt op gennem Adventsdalen.
Det var antageligt derfo han brugte hele banen til få fart på. og først løftede til flyvevinkel der jo er modstandsgivende da han var sikker på hastigheden. Hvis han undervejs var kommet i tvivl havde han givet fået jer alle til at hænge i selerne
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Fly der letter
«
Svar #3 Dato:
24, Marts 2015 - 15:23 »
Rettelse 2480 meter og ikke 2880 meter!
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Fly der letter
«
Svar #4 Dato:
25, Marts 2015 - 01:21 »
Tak for info, Bjarke.
Da jeg nu vidste hvad jeg skulle kikke efter, kunne jeg fint følge din forklaring på Google Earth - inklusive længden af startbanen, som passer med din seneste angivelse, ikke de to tidligere.
Jeg må dog opponere mod udtrykket "klippeknold". Sydvest for startbanen begynder, ikke en knold, men en ca. 10 km lang bjergryg med højder op til knap 500 m, hvorimod østenden har en svag jævn stigning i baglandet og altså hav mod nord og øst. Selve startbanen ligger kun få meter over havet.
Det er dejligt at kunne få et præcist svar.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Fly der letter
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Dansk diplomat var til stede, da Israel affyrede varselsskud på Vestbredden
Prinsesse Isabella optages i Kraks Blå Bog
Donald Trump har officielt accepteret fly-gave fra Qatar
Sveriges parlament vedtager lov om finansering af atomkraft
DBU-chef vil bryde tabu om spilleres menstruation: 'Skal være et helt naturligt emne'
Frankrig indkalder Israels ambassadør efter skud mod diplomater på Vestbredden
55-årig sigtet for brandstiftelse
Stands massive prisstigninger: Kommune bakker nu op om fjernvarmekunder
Israelsk højesteret afgør: Fyring af efterretningschef var ulovlig
Nordjyder får varsels-sms før skybrud
Dansk dressurstjernes hest er død
Vestlige lande advarer om 'ondsindet' russisk cyberkampagne
Planer om ombygning af stadion i Hillerød vækker bekymring hos lokal atletikklub
Chris Brown løsladt fra varetægtsfængsling
Fire mænd dømt for at have stjålet designerstole fra kirke
Kvinde stukket med kniv på Djursland
Amerikansk investor skyder penge i Aarhus Lufthavn
Italiensk udenrigsminister efter israelske varselskud: 'Trusler mod diplomater er uacceptable'
Magnus Carlsen spiller uafgjort mod 143.000 skakspillere
Polen: Skib har foretaget manøvrer over kabler i Østersøen
Nyt fra ing.dk
Trump vil bygge rumbaseret missilskjold: »Jeg tvivler på, det kan lade sig gøre«
To sygeplejersker finder hypereffektivt våben mod hudsvamp: Kan købes i supermarkedet
Voldtægt, våbenfragt og massefyringer: Intet kan tilsyneladende ændre ingeniørernes kærlighed til Mærsk
Skatteministeriet flytter målstolperne for nedbringelse af gigantisk gæld med mere end 10 milliarder kroner
Efter amerikansk opdagelse: Mystiske komponenter fundet i dansk energiinfrastruktur
Microsoft-blokering af international domstol afslører nyt tech-våben i kampen om Grønland
Norge sætter milliarder af til flydende vindmøller på 1,5 GW
It-arbejdsmarkedet har for alvor tabt pusten: Trumps toldkrig risikerer at ryste båden yderligere
Studie: Polarisen vil ikke overleve opvarmning på 1,5 grader
Amerikansk it-milliardær jagter AI-trænere i Danmark: Stor fagforening advarer
De skal efter planen overtage TDC Group: Nu beskyldes kapitalfond for omfattende vildledning gennem 14 år
Synspunkt: Klimaministeren: Den virkelige fadæse er Ingeniørens perlerække af fejlantagelser
Så mange penge sparer du ved at skifte til elbil og varmepumpe
Godt nyt: Kinas CO2-udledning falder
Staten køber Storebælt-havne tilbage: Færger skal sikre forsyningssikkerhed
Ørsted kan vågne fra milliard-mareridt: Trump fjerner blokade for norsk havvind-projekt
Minister vil rydde op i over tusind selvbetjeningsløsninger: »Det har taget overhånd«
To tog er kørt sammen ved lav hastighed i København: Undersøgelsesvagt tilkaldt
KU-forskere knækker koden til billigere kræftmedicin
Microsoft blokerer mails hos international domstol: »Så er alt det, vi er blevet lovet, ikke meget værd«
Blogindlæg: Dansk startup vil transportere CO2 i skibscontainere
Danske F-35-fly har delt data via satellit fra USA til Skrydstrup
Aarhus vil droppe Word og Outlook: »Vi har været for afhængige af de store«
Efter udbudsfiasko: Ny politisk aftale om statsstøtte til havvind
Godt nyt for den skrællede kartoffel, der ikke bliver brun
Hele verden køber flere elbiler: Kina spiller en afgørende rolle
Lugt af råddenskab og beton: Museet for Søfart kæmper mod indtrængende grundvand
Synspunkt: REPowerEU: Russisk gas skal forbydes, men hvordan?
»Klynk, klynk, klynk« – GDPRs hovedarkitekt langer ud efter kritikerne
Blackout tænder advarselslamper i EU: Nu kræver parlamentet elnet i topform
Prispres, told og aflyste projekter presser danske virksomheder: Vestas-leverandør udskyder havvind-sats
DTU-forsker dumper regeringens atomkraft-kompromis: »Der er ingen logik i at lave en analyse«
It-giganter mærker voksende Trump-frygt i Danmark: »De tog ikke fejl«
Australsk raket tabte ‘hovedet’ kort før sin første opsendelse
1938: Ny Knippelsbro bliver langt bredere
Spørg Læserne: Er der en kok på linjen?
Google øger spændingen: Nu stiger effekten
Dansk kød fra bioreaktorer kan lande i lasagnen inden for få år
Laboratoriekød er på vej i Danmark: »Det er ikke hokus pokus, men ren biologi«
Og dette skal være vor Meter til ære!
Her bliver ideer til forretning: »Jeg drager nytte af det hver evig eneste dag«
Gratis fly er »dybest set nødt til at blive skilt ad«: Eksperter på stribe dumper Trumps gave fra Qatar
Synspunkt: Bæredygtighedsingeniør: Mens verden brænder, er ESG kun blevet mere relevant
Lars Fruergaard stopper som topchef for Novo Nordisk
Gigantisk it-gæld spænder ben for Forsvarets AI-drømme under vandet
Nu bliver der sorteret: Her er de 10 prækvalificerede til statens CCS-pulje
Bødesyndere fra udlandet skal bremses ved Storebælt
Microsoft maner til ro om potentiel Trump-ordre: Men det løser ikke problemet, siger minister
Blogindlæg: Med lyntog til fremtiden?
Leder: Danmark skal ud af big techs jerngreb. Håb er ikke en strategi