* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: IP Telefoni  (Læst 15910 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
IP Telefoni
« Dato: 11, September 2007 - 09:11 »
Er der nogen som har "forstand på" (kendskab til) IP Telefoni?
Interesse for tekniken - og for at spare penge - har fået mig til at skifte den traditionelle kobberbårne hjemme-telefon forbindelse ud med en IP Telefon forbindelse.
Den tidligere udbyder blev tydeligvis sur over at jeg ønskede at skifte - det tog mere end 6 måneder at få porteret nummeret til den nye udbyder! Uværdigt for en af landets store virksomheder!  :-[
Efter tilslutning af det nye modem, som også håndterer min internetforbindelse, fungerer forbindelsen - dog ikke uden problemer. Jeg oplever - hidtil under alle samtaler - med korte mellemrum kortvarige signaludfald for både mig (den kaldende) og den kaldte. Det forstyrrer kommunikationen væsentligt.
Jeg har forsøgt at flytte modemmet - så langt bort som muligt - fra eventuelle forstyrrelser såsom skærme, højtalere, forstærkere o.lign. uden den helt afgørende forbedring.
Udbyderen vil nu udskifte modemmet med et nyt - måske hjælper det.
Men helt generelt: Hvad kan man kvalitetsmæssigt forvente / forlange af kvaliteten i en IP Telefonforbindelse? :-*

HP
p

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: IP Telefoni
« Svar #1 Dato: 11, September 2007 - 10:19 »
Hej HP:
det du beskriver er netop problemet i IP telefoni og har ikke noget med dit modem eller forstyrrelser at gøre, det ligger i hvordan TCP/IP transmissionen fungerer.
Kort fortalt bliver din tale digitaliseret til an datastrøm, så langt, så godt.
Men når denne datastrøm skal sendes over internettet, bliver den delt op i pakker. Disse pakker sendes sekventielt fra din computer ud på nettet.
Her kommer problemet: de forskellige pakker sendes ikke alle den samme vej til modtageren, hver enkelt pakke routes gennem forskellige servere (det kan naturligvis ske at alle pakker ryger den samme vej, men det er usandsynligt).
OK, dette betyder, at pakkerne ikke nødvendigvis kommer i den rigtige rækkefølge til modtageren, det er faktisk temmelig sikkert at de er lidt "hulter til bulter". Derfor lægger modtageren en smule forsinkelse ind, så han kan vente indtil alle pakkerne er der og han kan lægge dem i rigtig rækkefølge. Dette sker naturligvis løbende. Hvad nu hvis nogle af pakkerne kommer for sent p.gr.a en langsom "knude" ude på nettet? De eneste han kan gøre er at droppe den forsinkede pakke og lade der være et hul på det sted. Det er hvad du hører.

MvH,

Bent.

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: IP Telefoni
« Svar #2 Dato: 11, September 2007 - 11:34 »
Jeg har haft mit bøvl med at sætte min IP-telefoni adapter op, og har haft stort set alle slags problemer med f.eks. at min lyd falder ud for modparten, falske ring, regelmæssige udfald af lyden. Problemerne falder inden for tre kategorier:

a) Router firmware. Min router var ikke god til at håndtere at IP-telefoni pakkerne skulle have højere prioritet end anden trafik. Det hjalp da jeg opdaterede router firmwaren på routeren. Det drejer sig om en Zyxel Prestige 632

b) Detailopsætning af Sipura SPA-3000 adapteren. Der er meget hjælp at hente på http://www.voip-info.org. Det drejer sig bl.a. om timeout settings, impedans, dial-planer, etc.

c) Der er forskel på de kompressionsformer dit IP-telefoni selskab kører med på deres gateways! Jeg har skiftet imellem nogle forskellige codecs, og endte med en lav bitrate der fungerer tilfredsstillende. Det har bl.a. betydet at problemet med at min lyd falder ud efter x minutters samtale er løst.

Det tog mig 3 mdr at finde en tilfredsstillende konfiguration.
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: IP Telefoni
« Svar #3 Dato: 12, September 2007 - 15:57 »
Jeg har ingen tekn. indsigt i IP-telefoni, men kan oplyse dig at mit 3. valg af udbyder hjalp på de problemer jeg havde. Jeg skiftede hverken modem el. IP-adapter. Min nuværende IP leverandør er telsome.dk - der kan være hakker i talestrømmen og udfald, men ikke større end brugbart.

mvh. A Høj


JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: IP Telefoni
« Svar #4 Dato: 12, September 2007 - 21:02 »
Et stort problem er brugen af proxy server. Fordelen er, at det er nemt at sætte op. Ulempen er, at det kræver ekstra trafik på din linie, og det kræver kapacitet hos din udbyder, til proxy. Dette er en stor udgift for udbyderen, og nogle kræver penge, når der bruges proxy. Hvis ikke udbyderen har proxykapacitet nok, kan det giver hakker i samtalen. Ellers er IP telefoni, til andre IP telefoner normalt uden hakker.

Store udbydere, som voipdiscount, voipbusterpro osv. opererer uden proxy. I stedet skal stun server sættes op. Dog, kan du ikke altid ringe til telefonen med deres metode. Men, de har god kvalitet, og det er nemt at få til at fungere, selv bag router, så længe du kun bruger deres konto til at ringe ud. Jeg har haft held med, at konfigurere en telefon, og blot sætte den til bag en cybercity router, uden firmware opdatering, og kvaliteten var høj med voipdiscount. Også på min TDC oncable forbindelse, er kvaliteten god. Normalt virker det uden opsætning af router, hvis der ikke skal ringes ind. Problemerne opstår når der skal ringes ind. Det er dog set, at den "falder ud", når det går et stykke tid, og man må resette IP telefonen. Hvis den ikke skal bruges ved indkald betyder det ikke så meget. Skal kunne ringes til telefonen, må åbnes porte i routeren.

Musimi har nogen lidt specielle opsætninger - her er vigtigt, at følge deres hjemmeside, da det ellers også kan give problemer. Man kan ikke altid bare tage konfigurationen fra en anden udbyder, og få den til at virke med musimi, uden de andre parametre også justeres.

For at få IP telefonien til at virke optimalt, er det bedst hvis du mellem to IP telefoner, kan ringe direkte via deres IP addresser. Så er du sikker på, at det er hul igennem routere, uden du behøver proxy. Dermed er vejen også åben, for at opsætte stun server, og undgå proxy. Det er stor chance for, at det kan give større kvalitet, end hvis du bruger proxy. Men, hvis du har en udbyder som telsome, har de uden tvivl reserveret nok plads til de betalende kunder, og du kan sikkert roligt bruge deres proxy uden problem. Men det kræver også lidt flere data transmitteres og ved kritiske forbindelser, giver proxy også ringere kvalitet. Men, hvis din hastighed er større end 256K/128K er normalt intet problem med forbindelsen.

Jeg kan bedst lide, at telefonen fungerer direkte med IP opkald. Derved, har du også mulighed for, at ringe til andre IP telefoner, uden udbyder involveres. Det foretrækker jeg. Hvis din computer har et domæne, kan domænet anvendes ved opkald. Bruger du dynamisk IP, kan bruges DDNS featuren på routeren, sammen med nogle  udbydere af domæner.

Kvaliteten af IP telefonen/adapteren kan også betyde lidt.

evp

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 312
    • Vis profil
Sv: IP Telefoni
« Svar #5 Dato: 17, September 2007 - 23:53 »
TDC City hedder det vist. 2Mb/128 kb / sek med fri IP-telefoni for 238 kr./måned virker upåklageligt uden udfald og andre mislyde. Der er den lille sjove detaille at sendehastigheden ikke er 128 kb men 256 kb/sek, hvilket betyder at der ikke snuppes båndbredde fra IP-telefonien. Denne klarer sig helt fint med de 128 kb/sek, men kryber den længere ned så begynder det at knibe med kvaliteten. Der er måske nogle udbydere der lover og holder på de 128 kb/sek hvilket sagtens kan medføre de nævnte gener, når PC-systemet og i øvrigt også IP-"modemet"  sender protokoldata med. ;D

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk