ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
IP Telefoni
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15981
Total antal emner: 1401
Flest online idag: 133
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 79
I alt: 79
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: IP Telefoni (Læst 16820 gange)
HP
Senior
IP Telefoni
«
Dato:
11, September 2007 - 09:11 »
Er der nogen som har "forstand på" (kendskab til) IP Telefoni?
Interesse for tekniken - og for at spare penge - har fået mig til at skifte den traditionelle kobberbårne hjemme-telefon forbindelse ud med en IP Telefon forbindelse.
Den tidligere udbyder blev tydeligvis sur over at jeg ønskede at skifte - det tog mere end 6 måneder at få porteret nummeret til den nye udbyder! Uværdigt for en af landets store virksomheder!
Efter tilslutning af det nye modem, som også håndterer min internetforbindelse, fungerer forbindelsen - dog ikke uden problemer. Jeg oplever - hidtil under alle samtaler - med korte mellemrum kortvarige signaludfald for både mig (den kaldende) og den kaldte. Det forstyrrer kommunikationen væsentligt.
Jeg har forsøgt at flytte modemmet - så langt bort som muligt - fra eventuelle forstyrrelser såsom skærme, højtalere, forstærkere o.lign. uden den helt afgørende forbedring.
Udbyderen vil nu udskifte modemmet med et nyt - måske hjælper det.
Men helt generelt: Hvad kan man kvalitetsmæssigt forvente / forlange af kvaliteten i en IP Telefonforbindelse?
HP
Logget
p
Bent Andersen
Gæst
Sv: IP Telefoni
«
Svar #1 Dato:
11, September 2007 - 10:19 »
Hej HP:
det du beskriver er netop problemet i IP telefoni og har ikke noget med dit modem eller forstyrrelser at gøre, det ligger i hvordan TCP/IP transmissionen fungerer.
Kort fortalt bliver din tale digitaliseret til an datastrøm, så langt, så godt.
Men når denne datastrøm skal sendes over internettet, bliver den delt op i pakker. Disse pakker sendes sekventielt fra din computer ud på nettet.
Her kommer problemet: de forskellige pakker sendes ikke alle den samme vej til modtageren, hver enkelt pakke routes gennem forskellige servere (det kan naturligvis ske at alle pakker ryger den samme vej, men det er usandsynligt).
OK, dette betyder, at pakkerne ikke nødvendigvis kommer i den rigtige rækkefølge til modtageren, det er faktisk temmelig sikkert at de er lidt "hulter til bulter". Derfor lægger modtageren en smule forsinkelse ind, så han kan vente indtil alle pakkerne er der og han kan lægge dem i rigtig rækkefølge. Dette sker naturligvis løbende. Hvad nu hvis nogle af pakkerne kommer for sent p.gr.a en langsom "knude" ude på nettet? De eneste han kan gøre er at droppe den forsinkede pakke og lade der være et hul på det sted. Det er hvad du hører.
MvH,
Bent.
Logget
plammox
Senior
«
Svar #2 Dato:
11, September 2007 - 11:34 »
Jeg har haft mit bøvl med at sætte min IP-telefoni adapter op, og har haft stort set alle slags problemer med f.eks. at min lyd falder ud for modparten, falske ring, regelmæssige udfald af lyden. Problemerne falder inden for tre kategorier:
a) Router firmware. Min router var ikke god til at håndtere at IP-telefoni pakkerne skulle have højere prioritet end anden trafik. Det hjalp da jeg opdaterede router firmwaren på routeren. Det drejer sig om en Zyxel Prestige 632
b) Detailopsætning af Sipura SPA-3000 adapteren. Der er meget hjælp at hente på
http://www.voip-info.org
. Det drejer sig bl.a. om timeout settings, impedans, dial-planer, etc.
c) Der er forskel på de kompressionsformer dit IP-telefoni selskab kører med på deres gateways! Jeg har skiftet imellem nogle forskellige codecs, og endte med en lav bitrate der fungerer tilfredsstillende. Det har bl.a. betydet at problemet med at min lyd falder ud efter x minutters samtale er løst.
Det tog mig 3 mdr at finde en tilfredsstillende konfiguration.
Logget
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."
ahoj
Debattør
«
Svar #3 Dato:
12, September 2007 - 15:57 »
Jeg har ingen tekn. indsigt i IP-telefoni, men kan oplyse dig at mit 3. valg af udbyder hjalp på de problemer jeg havde. Jeg skiftede hverken modem el. IP-adapter. Min nuværende IP leverandør er telsome.dk - der kan være hakker i talestrømmen og udfald, men ikke større end brugbart.
mvh. A Høj
Logget
JMA
Senior
«
Svar #4 Dato:
12, September 2007 - 21:02 »
Et stort problem er brugen af proxy server. Fordelen er, at det er nemt at sætte op. Ulempen er, at det kræver ekstra trafik på din linie, og det kræver kapacitet hos din udbyder, til proxy. Dette er en stor udgift for udbyderen, og nogle kræver penge, når der bruges proxy. Hvis ikke udbyderen har proxykapacitet nok, kan det giver hakker i samtalen. Ellers er IP telefoni, til andre IP telefoner normalt uden hakker.
Store udbydere, som voipdiscount, voipbusterpro osv. opererer uden proxy. I stedet skal stun server sættes op. Dog, kan du ikke altid ringe til telefonen med deres metode. Men, de har god kvalitet, og det er nemt at få til at fungere, selv bag router, så længe du kun bruger deres konto til at ringe ud. Jeg har haft held med, at konfigurere en telefon, og blot sætte den til bag en cybercity router, uden firmware opdatering, og kvaliteten var høj med voipdiscount. Også på min TDC oncable forbindelse, er kvaliteten god. Normalt virker det uden opsætning af router, hvis der ikke skal ringes ind. Problemerne opstår når der skal ringes ind. Det er dog set, at den "falder ud", når det går et stykke tid, og man må resette IP telefonen. Hvis den ikke skal bruges ved indkald betyder det ikke så meget. Skal kunne ringes til telefonen, må åbnes porte i routeren.
Musimi har nogen lidt specielle opsætninger - her er vigtigt, at følge deres hjemmeside, da det ellers også kan give problemer. Man kan ikke altid bare tage konfigurationen fra en anden udbyder, og få den til at virke med musimi, uden de andre parametre også justeres.
For at få IP telefonien til at virke optimalt, er det bedst hvis du mellem to IP telefoner, kan ringe direkte via deres IP addresser. Så er du sikker på, at det er hul igennem routere, uden du behøver proxy. Dermed er vejen også åben, for at opsætte stun server, og undgå proxy. Det er stor chance for, at det kan give større kvalitet, end hvis du bruger proxy. Men, hvis du har en udbyder som telsome, har de uden tvivl reserveret nok plads til de betalende kunder, og du kan sikkert roligt bruge deres proxy uden problem. Men det kræver også lidt flere data transmitteres og ved kritiske forbindelser, giver proxy også ringere kvalitet. Men, hvis din hastighed er større end 256K/128K er normalt intet problem med forbindelsen.
Jeg kan bedst lide, at telefonen fungerer direkte med IP opkald. Derved, har du også mulighed for, at ringe til andre IP telefoner, uden udbyder involveres. Det foretrækker jeg. Hvis din computer har et domæne, kan domænet anvendes ved opkald. Bruger du dynamisk IP, kan bruges DDNS featuren på routeren, sammen med nogle udbydere af domæner.
Kvaliteten af IP telefonen/adapteren kan også betyde lidt.
Logget
evp
Senior
«
Svar #5 Dato:
17, September 2007 - 23:53 »
TDC City hedder det vist. 2Mb/128 kb / sek med fri IP-telefoni for 238 kr./måned virker upåklageligt uden udfald og andre mislyde. Der er den lille sjove detaille at sendehastigheden ikke er 128 kb men 256 kb/sek, hvilket betyder at der ikke snuppes båndbredde fra IP-telefonien. Denne klarer sig helt fint med de 128 kb/sek, men kryber den længere ned så begynder det at knibe med kvaliteten. Der er måske nogle udbydere der lover og holder på de 128 kb/sek hvilket sagtens kan medføre de nævnte gener, når PC-systemet og i øvrigt også IP-"modemet" sender protokoldata med.
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
IP Telefoni
Seneste Debatindlæg
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Google ads:
DR-Nyheder
WHO fordømmer nyt israelsk angreb på hospital i Gaza
Her er kvartfinalerne i pokalturneringen
Gummiarmen lurede, men Rune spiller sig videre i Paris
Bro i Norge ødelagt af uvejr
På mandag bliver gennemkørende biltrafik i hjertet af Paris forbudt
Flere end 400 henvendelser i overgrebssag mod britisk stormagasinejer
USA: 8.000 nordkoreanske soldater i Kursk
Københavns Politi: Brøndby og FCK skal forhindre voldsparate fans i at komme ind til kampe
Herlevs borgmester er ny næstformand i KL
Ankestyrelsen overtager adoptionsbureaus medarbejdere
Søværnet får ny chef
Tyskland lukker iranske konsulater
Blev fanget med 243 fugleedderkopper under sædet
Danmarks forbrug af kul er historisk lavt
Togtrafikken over Storebælt genoptaget
Marius Borg Høiby har fået frataget sit kørekort
Politi: Ung svensker ville til Danmark for at begå lejemord
29-årig mand tilstår at have skubbet ung kvinde ud foran tog
Det Kongelige Teater har fundet Nikolaj Hübbes afløser
Inflationen stiger i eurozonen
Nyt fra ing.dk
Højere end Eiffeltårnet: Kina-mølle på 26 MW slår nye rekorder
Forskere: Bassiner og vandrør kan udnyttes bedre med nyt værktøj
Dag 1 på techfestival: AI-jubel, robothunden Spot og et undervandslaboratorium
Tech-chef bag Siri: »AI skaber ikke noget - gør bare, hvad du siger«
Så er der grønt lys: Med 72 kæmper bliver Thor landets største havmøllepark
Boringer og jernring: To Cheminova-forureninger tættere på oprensning
Minister vil stoppe svindel-opkald: Lover løsning om få uger
Fremtidens elnet: AI skal sikre opladning af elbiler og en varm ovn til juleand
Affaldsselskaber nervøse for lavine af asbestjord fra minkfarmene: »Måske har centraladministrationen glemt det«
Sådan skruer du ned for dine CO2-udledninger fra server og cloud
Så meget hæver Grønland sig, når isen smelter
5500 produkter skal undersøges: Er Danmark blevet for afhængig af Kina?
Ordfører: Klimaministeriet vildleder om havvind
Russisk GPS-jamming rammer Finland: Kan ikke tælle træer og søge landbrugsstøtte
Frankrig sagsøges over AI-kontrol, der også anvendes i Danmark
Bestseller-chef om AI: Nu tror vi på det
Verdens første el-flyvebåd til passagerer: Sejler med 50 km/t i Stockholm
Minister vil give pårørende adgang til ældres digitale post
Digital Tech Summit er skudt i gang: AI er stort trækplaster
Rambøll svarer igen: Kan score milliarder med tog og bus til 29 kroner
Sure miner blev til søde amoriner: Musk øjner historisk uhørte muligheder i Trump
Ansigtsgenkendelse kunne ikke stoppe bøller på Brøndby Stadion: Nu skal det rulles ud i hele Danmark
Produktion og forsyning bør preppe sig på kriser: »Virksomheder er slet ikke klar«
Europæisk månelander skal levere mad og udstyr til astronauter i 2031
Sydkorea udvikler verdens første kampvogn med brændselscelle
For stor risiko: Elektrisk raffinaderi udskyder produktionen til 2029
Langeland får sit første lyskryds
Sporvogn bragede ind i butik i Oslo: »Helt uforståeligt«
Pædofile er blevet murbrækkeren til at give politiet nye grænseoverskridende værktøjer
Trump blander sig i 'Ice cream gate': Nu må McDonald's-ansatte selv reparere maskiner
Energiprofessor deler Støjbergs frygt for 'jernmarker': »De skal op på de store tage«
Regeringen vil overvåge spildevandet for misbrug af opioider - trods etiske tvivlsspørgsmål
Flere kommuner indfører henteordning for farlig affaldsfraktion
Efter Børsen-brand: Byggepladser skriger på brandvagter
WARGAMES LIVE: Er vores infrastruktur klar til fremtidens kriser?
Sådan opdager du, om du har hyret en falsk it-medarbejder
Verdensrekord for primtal – fundet ved hjælp af grafikprocessorer
Forslag om togbilletter til 29 kroner vil »smadre DSBs økonomi«
Gaskomfurer koster dobbelt så mange dødsfald som trafikulykker
Mens markedet kollapser åbner ny brintfabrik i Jylland: »Det er kun begyndelsen«
Hæveautomater bliver røvet hver dag i Tyskland: Med simpelt krudt fra fyrværkeri
Dårlige dæk taber 8 kilo granulat til miljøet: Michelin ønsker strengere krav
7000 aflyste afgange og milliardtab: Flyselskab sagsøger Crowdstrike
Udenlandsk indblanding i amerikansk valg: Iran går efter Trump, Rusland efter Harris
It-folk dumper Netcompany på image og arbejdsmiljø
Rent tilfælde reddede halvdelen af Børsen
Keine hexerei...
Ugens debat: Hvor skal ladestanderne stå?
Hvorfor vinder naboen i lotto?
Derfor ligner det kapgang, når emuer løber