* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 47
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 33
I alt: 34

Forfatter Emne: Hvad kan Makedonien som Danmark ikke kan?  (Læst 12569 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Hvad kan Makedonien som Danmark ikke kan?
« Dato: 20, September 2007 - 13:16 »
Give hvert barn i folkeskolen adgang til en computer.

Nej, vi snakker ikke den højt profilerede OLPC projekt, hvor en laptop skal koste 100USD, men som pt. på grund af dollar kursen koster 200USD.

Dette her er et ganske almindeligt computer netværkssystem som vil give give hvert barn i skolen mulighed for at bruge computeren i undervisningen, til en pris af ca. 375 kr per barn.

Læs mere på Computerworld.dk: Makedonien giver folke-pc baghjul med Linux-projekt

Privatskolerne og friskolerne i Danmark kan også, men folkeskolen kan ikke.
Se for eksempel her på Open Source Academy, hvor flere skole-projekter er beskrevet, blandt andet på Bornholms Frie Idrætsskole.

Er det virkelig sådan at Finansministerens "medejerskab" af Microsoft har gjort at statens licensaftale med M$ er blevet en hæmsko i uddannelsen af vores børn - Danmarks fremtid, min pension?

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvad kan Makedonien som Danmark ikke kan?
« Svar #1 Dato: 20, September 2007 - 17:19 »
Jeg ved ikke om du har børn der er vokset op med en computer.

Vi har fået børn noget sent, der begge håndterer en PC temmlig godt.

Den ældste lever temmelig godt af  som konsulent for et større revisorfirma ar rådgive firmaer om deres IT politik.

Vi har måttet anstrenge os meget, for at vore børn lærte at skrive en håndskrift, der ikke lignede noget katten havde slæbt ind om natten.

Når jeg ser mine yngre kollegers grafiske håndtering af skriveredskaber, som kuglepen og blyanter, når man modtager
postkort, fra der, hvor de holder ferie, så er runerne på Jellingestenen klar tekst. ::)

Der findes ikke programmer der kan tage hensyn til den enkelte elevs psyke og indlæringsevner.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvad kan Makedonien som Danmark ikke kan?
« Svar #2 Dato: 20, September 2007 - 18:44 »
Bjarke, jeg synes du er ved at tage en helt anden debat op - om nedskæring i den tid, der bruges i skolen til "mekanisk indlæring" af håndskrift. Den bør i givet fald have sin egen tråd (og håndteres som et selvstændigt problem).

Mht. PC er det min opfattelse (og jeg er her enig med regeringen  ;)) at alle børn skal kunne håndtere en computer i skolen, og jeg kan kun sige:
Godt gået, Makedonien!
« Senest Redigeret: 20, September 2007 - 18:46 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvad kan Makedonien som Danmark ikke kan?
« Svar #3 Dato: 20, September 2007 - 18:46 »
Min børn har deres egen pc (jeg ville ikke skrive selvfølgelig, for ifølge Danmarks statistik er der 25% af danske husstande som ikke har)

Pc'en bruges i undervisningen, men ligesom eleverne ikke lærer at skrive ordentligt med pen&blæk, lærer de heller ikke at bruge et tekstbehandlingsprogam eller et regneark, google-søgning eller kildekritik...

Det drejer sig om at det danske skolesystem, på grund af politikeres snæversyn, ikke kan tilbyde de samme forhold for alle landets skolebørn.

Og så, er det jo forunderligt at man ved at genopfinde terminal-systemet kan levere en løsning til skoler som er billigere end et sæt dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger. 

En løsning man må søge ud i open source verdenen for at finde fordi verdens største software leverandør ikke vil levere.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Steen Nielsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
Sv: Hvad kan Makedonien som Danmark ikke kan?
« Svar #4 Dato: 20, September 2007 - 19:58 »
Nu er det jo ikke sådan, at hvert barn i Makedoniem får sin egen PC, men som det fremgår af teksten skal pcèrne deles mellem flere.
Uden at være lærerorienteret må jeg dog sige, udfra mine børn og børnebørn samt deres venner, at langt de fleste unge idag er meget langt med hensyn til brug af PC, så jeg tror egentlig jeres bekymring er ilde anbragt.

Steen
Steen

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvad kan Makedonien som Danmark ikke kan?
« Svar #5 Dato: 20, September 2007 - 21:03 »
Nu vil jeg ikke kolportere min broders jeriminader, idet han som dataunderviser af kolleger og børn i Vendsyssels skolevæsen, har en del at indvende om det bestående system. Selv om han er en meget begejstret lærer og IT nørd.

Men noget af det, han igennem tiden er fremkommet med, er det meget store arbejde, der er forbundet med at holde udstyret vedlige.
Herunder at anskaffe anvendelige programmer, som læreren kan magte at undevise efter!!! og som kan fange ungernes interesse


Specielt hvad gør den elev der mangler en PC....pågrund af hærværk... på grund hard eller eller sofware problemer.

Hvem skal bringe alle PCerne til at fortage sig det samme, når ungerne har hver deres opfattelse af "indstillinger". Læreren selvfølgelig. Det må vist siges, at være tid der går fra undervisningen.



Den højt priste "Metodefrihed" som lærerne værdsætter højt er en dyr måde at anskaffe sig udstyr på for selv om man køber centralt ind i store mængder, kan man ikke gøre alle tilfredse. Enhver lærer kan synes at det pågældende tilbud er inferiørt og derved give det en stedmoderlig interesse.


I betragtning at jeg klarede at uddanne mig med regnestok og Erlangs tabeller, så mener jeg, at man også kan blive lidt for teknologi fikseret.....og spørgsmålet om det er skolen
der skal gå forrest hører til i en anden tråd.

I et forum som dette, skal man vare sig med udsagn som:

25% af de danske hustande har ikke PC

For er det 25% af de hustande der har børn i en alder hvor de er istand til at betjene en computer???

Jeg nægter at tro det er tilfældet.

Jeg hælder til, at det er et normalt ubeføjet journalistisk udsagn, hvori det er den ældre del af befolkningen,  der udgør hovedparten
i de påståede 25% hustande der er uden PC som der er talt med.

For i "Statistisk 10 årsoversigt 2000"(den eneste jeg har) side 72 kan man læse at i år 1999  havde 60,1% af de danske hustande en PC. Året før var det 52%. Det er otte år siden!!!

Jeg sidder her og skriver på min søns tredie PC. Og har hans nummer fire stående bag mig, der snart skal i brug. Der er så mange anvendelige brugte maskiner på markedet, at jeg tror at alle der vil have et sådant apparat, har et. Specielt børnefamilier.









Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvad kan Makedonien som Danmark ikke kan?
« Svar #6 Dato: 21, September 2007 - 10:27 »
Uden at være lærerorienteret må jeg dog sige, udfra mine børn og børnebørn samt deres venner, at langt de fleste unge idag er meget langt med hensyn til brug af PC, så jeg tror egentlig jeres bekymring er ilde anbragt.

Jeg kan se, at vi på flere måder går meget fejl ad hinanden..

Skal IT kunne integreres (ikke blot lejlighedsvis bruges) i undervisningen, kræver det som udgangspunkt, at hvert barn og læreren har en terminal. De fleste undervisningsprogrammer er baseret på ret stor brugerinteraktion, så meget af tiden går med at tage stilling til problemer eller skrive tekst og tal ind. Derimod er det nok 10 år siden jeg er stødt på et undervisningsprogram, der egentlig udfordrede computerkraften.
Derfor kan 1 regneenhed let servicere 8 terminaler ...

Jeg er ikke i tvivl om, at makedonske og danske børn har vidt forskellige forhold i hjemmet, og de danske har formentlig flest computere.
Men i skolen er målet: 1 terminal pr. elev MEGET langt fra at være nået. Der er jo også for få penge til bøger, lærertimer, udskiftning af ødelagte stole m.v. ... så en billig og effektiv løsning ville være særdeles velkommen. At den er OpenSource, betragter jeg som en ekstra appelsin i turbanen, men ikke hovedpointen.

Danske gymnasieelever er efter min - omfattende - erfaring ikke bange for computeren. Ca. 20% er dog skræmte, når de første gang mødes med krav om et personligt login til netværk med password!  :o Og der går typisk en måned, inden de sidste bliver klar over, at det altså ikke helt er godt nok at kikke med på venindens login, som fungerer ...
(hos os har alle fået en time med en IT-vejleder inden for den første uge, og første punkt er naturligvis: login og skift dit personlige password).
Hvis denne hurdle kunne flyttes til 6. klasse - eller 3. klasse! - ville det hjælpe en del senere.

Næste hurdle er, at eleverne er "rimelige", men bestemt ikke mere, til tekstbehandling. De kan skrive en tekst og lave indrykning med mellemrum (men typisk ikke med brug af TAB), og de kan lave fed skrift og kursiv, men de kan ikke skrive sidehoved/fod, og de kan ikke skrive hævet/sænket skrift.
Hovedparten af dem kan SLET IKKE bruge et regneark - og der går MEGET tid, før de ser det smarte i at kopiere en beregningsformel ned, i stedet for bare at skrive formlen ti gange i træk (eller lave beregningen på lommeregneren og skrive resultatet ind i regnearket).
Derimod kan de ALLE gå på nettet og chatte eller finde nogle absolut ikke skolerelevante spil!

Jeg har fremhævet det "lærerorienterede" for at vise, at netop der ligger forskellen. Problemet er ikke at vænne børn til at bruge computer, men at vænne dem til at bruge den som et arbejdsredskab. Og der har Makedonien altså taget et tigerspring fremad, som vi endnu har til gode i Danmark.  :(

P.S. Jeg har lovet ikke at skrive mere om politiske årsager - så jeg nøjes med at henvise til Mikael Boldts antydninger!  ;)
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvad kan Makedonien som Danmark ikke kan?
« Svar #7 Dato: 21, September 2007 - 13:31 »
Ret klogt Morten Det med politiken ;D...resten af det du skriver er jeg også næsten enig med dig i...men tigerspringet i makedonien tror jeg ikke på.. lad os så høre om resultatet af dette makedonske  tigerspring om nogle år.



 

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk