* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 66
I alt: 66

Forfatter Emne: gasfyr, Milton  (Læst 20802 gange)

Steen Nielsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
gasfyr, Milton
« Dato: 21, September 2007 - 19:32 »
En af mine bekendte har investeret i et nyt gasfyr af typen Milton, Smartline HR med styresystem Monduline 400. Efter montage afgiver fyret mellem 1,5 og 3 liter vand pr døgn, der ledes til afløb i bryggers/fyrrum. Gas- & vandmesteren påstår at det skal fyret afgive hver dag!!!!

På Miltons hjemmeside findes der ingen angivelse af mængde af "oveskudsvand" som jeg iøvrigt mener slet ikke skulle forekomme undtagen i opstartsfasen. Fyret har en 12 liter ekspansionsbeholder der skulle være tilstrækkeæig til at optage de daglige udsving i vandmængden, hidrørende fra temperatursvingninger gennem døgnet.

Har nogen erfaring med dette fyr, eller er der noget jeg har misforstået??

Steen
Steen

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: gasfyr, Milton
« Svar #1 Dato: 21, September 2007 - 20:11 »
Som jeg umiddelbart kan se på internettet, så er Milton HR gaskedel en kondenseringskedel, dvs. at røggassen køles til under kondenseringspunktet (ca 55oC)for at trække mest mulig varme ud af forbrændingsgassen.

Ved forbrænding af gas dannes vand - masser af vand.

for eksempel forbrænding af Methan (89% af naturgas):
 CH4 + 2O2 -> CO2 + 2 H2O

Du kan se Naturgas komplette sammensætning her. og meget mere på http://www.naturgasfakta.dk/

og så kan du regne selv regne ud hvormeget vand afbrænding af 1 kg  gas giver.

Ekspansionsbeholder og radiatorkreds har forhåbentlig ikke noget med vandet at gøre for så er dit anlæg utæt.

Som ingeniør ville jeg holde øje med gasforbrug og vandproduktion for det siger noget om hvor godt dit anlæg virker.

Dette fortæller også at hvis man er den lykkelige ejer af en gasovn til flaskegas som bruges her i overgangsperioden, så husk at lufte ud.

God debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 21, September 2007 - 20:23 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Steen Nielsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
Sv: gasfyr, Milton
« Svar #2 Dato: 21, September 2007 - 21:03 »
Ok Michael B.
Tak for hjælpen

Steen
Steen

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: gasfyr, Milton
« Svar #3 Dato: 23, September 2007 - 11:48 »
Mængden af kondenseringsvand afhænger af hvor godt man får afkølet røggassen og det afhænger igen af ens kedel og radiatoranlæg. Hvis man kører med få , små og varme radiatorer eller et enstrengssystem får man ikke kondenseret så meget, og dermed en dårligere fyringsøkonomi.
Hvis jeg husker ret ligger der over 10% at hente ved optimal kondensering.

Vandet kan dog også komme fra ekspansion af brugsvandet i en varmtvandsbeholder. Det kommer i så fald fra sikkerhedsventilen. Om nogen tid vil kontraventilen sætte sig fast i halvåben stilling, og så er det problem overstået.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk