* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 35
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 33
I alt: 33

Forfatter Emne: Nobelprisvinder: Biobrændstoffer varmer kloden mere op end benzin og diesel  (Læst 8237 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Har I læst artiklen

Nobelprisvinder: Biobrændstoffer varmer kloden mere op end benzin og diesel
Fra "Nøren". Se i artikel henvisningen forneden.

HVAD NU ????
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Jeg kunne ikke finde artikelhenvisningen i indlægget?
Men jeg fandt artiklen på ing.dk, og nøgleordet er "lattergas".

Min umiddelbare reaktion er, at det er meget fint, at nogen tager problematikken op - for siden jeg for snart 20 år siden arbejdede sammen med en af verdens førende lattergaseksperter, har jeg kendt til dette upåagtede problem, som ER reelt.
Overgødskning med nitrogenforbindelser, høj varme og høj luftfugtighed gør denitrifikationsbakterierne "dovne", så de ikke omdanner nitratoverskuddet til den ufarlige gas N2, men til N2O, som er en særdeles potent drivhusgas med et IR-absorptionsbånd, som ikke udfyldes af andre gasser.
Det vil landbruget ikke rigtigt erkende, men det er altså en rigtig dårlig ide at dyrke kornafgrøder af enhver slags på vandlidende arealer ...
Mit personlige bud på en løsning er dyrkning af energipil på sådanne arealer i stedet - den skal ikke have gødning. Men det er nok først aktuelt, når 2. generations bioethanol er på markedet.

Endelig vil jeg tilføje, at "overdrivelse fremmer forståelsen", og jeg tror opråbet skal ses i det lys (men dette er kun et hurtigt skud fra hoften).

P.S. Den "førende lattergasekspert" måtte hurtigt erkende, at Danmark er for lille et land til at huse en sådan. Der var dengang på verdensplan under en snes - fordelt på universitetsforskere og Ph.D.-studerende, og den sidste gruppe blev jo færdige efterhånden. Han valgte at søge et godt ingeniørjob, der intet havde med lattergas at gøre - og et fremragende Ph.D.-arbejde gik stort set til spilde!  :(
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Ærgerligt nok at viden forsvinder og at æren ikke tilfalde den der bør æres.

Men jeg fik nu en tanke, at det er et undeligt tidspunkt at denne viden pludselig dukker op... er der nogle bagtanker hos nogle producenter, eller interesseorganisationer????

For artiklen nævner ikke vandlidende marker, men anvendelsen af "fødevarer" til at fremstille brændstof til biler!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Her er et link til artiklen:
Nobelprisvinder: Biobrændstoffer varmer kloden mere op end benzin og diesel
http://ing.dk/artikel/81717
Social Scientist Bjorn Lomborg blev præsenteret i TV2 dags dato da han var på turne i USA for at reklamere for sin nye bog:
Cool It: The Skeptical Environmentalist's Guide to Global Warming
http://www.amazon.com/gp/product/images/0307266923/ref=dp_image_text_0/102-4054640-0365728?ie=UTF8&n=283155&s=books
Ny teori: Klimadebattens omfang er proportional med temperaturen :)

mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk